اخباراخبار خارجیفناوری و تکنولوژینگاه

نگاهی به مسائل و مشکلات پیش روی فراگیر شدن خودروهای الکتریکی

چند سالی می شود که خودروهای الکتریکی یا خودروهای برقی ، سبک کلی خودروسازی جهان را دچار تغییر کرده اند و خودروسازان مختلف، از اروپایی ها و آمریکایی ها گرفته تا چینی ها، محصولاتی را در این حوزه به بازار عرضه کرده اند و حتی خودروسازان کم کار کشورمان نیز، مجاب شده اند تا چندین نمونه آزمایشی از این محصولات را معرفی کنند. اما چرا این محصولات که روز به روز مدل های بیشتری از آن به بازار عرضه می شود، و مزایای بسیاری در زمینه حفظ محیط زیست، معافیت از بسیاری تعرفه ها و تخفیفات فراوان دولتی را به همراه دارند، نتوانسته اند باعث شوند تا خودروهای درون سوز بنزینی و دیزلی از چرخه رقابت کنار بروند؟

مشکل اصلی، برد محدود

نخستین بخشی که مانع استفاده گسترده از خودروهای الکتریکی شده است، میزان پیمایش این خودروهاست. مطابق تحقیقات صورت گرفته، فردی که در شهر زندگی می کند و خودروی شخصی دارد، به طور میانگین روزانه مسافتی در حدود 60 کیلومتر را با خودرویش می پیماید که اگر محل کار او فاصله بیشتری با خانه اش داشته باشد، یا مجبور به انجام سفرهای برون شهری باشد، این رقم افزایش خواهد یافت.

این رقم تا زمانی که به بیش از 150 کیلومتر افزایش نیابد، مشکلی را برای مالک خودرو ایجاد نمی کند، اما اگر فرد مجبور باشد مسافتی بیش از 150 کیلومتر را در یکروز طی کند، از محدوده متوسط برد خودروهای الکتریکی خارج شده و مجبور است تا زمانی در حدود یک ساعت را صرف شارژ باتری هایش کند. توجه به این نکته ضروری است که در بسیاری از کشورها و مناطق، هنوز زیرساخت های شارژ باتری ها به نحوی کارامد توسعه داده نشده اند.

این مساله در حالی است که پر کردن باک بنزین خالی یک خودروی درون سوز، چنین زمانی را طلب نمی کند و بسیار سریع تر می توان اقدام به سوختگیری کرد و محدوده برد یک خودروی دورن سوز امروزی که با استاندارد آلایندگی بالایی عرضه می گردد، چندین برابر یک خودروی الکتریکی است. برای رفع این مشکل، نیاز به توسعه خودروهای الکتریکی با برد بیشتر و زمان شارژ کمتر داریم.

 

تسلا S85 در کنار بی وای دی E6 در مرکز کارمانیا در تهران در حال شارژ

 

مشکل دوم، قیمت

اگر بخواهیم با فاکتورهای یاد شده، کاربردی ترین خودروهای الکتریکی جهان را مورد بررسی قرار دهیم، می توان تسلا مدل اس را یکی از برترین ها در لیست در نظر گرفت. این خودرو می تواند با یکبار شارژ، مسافت 539 کیلومتر را بپیماید و شتاب صفر تا صد آن، تنها 2.5 ثانیه است. هم چنین تسلا مدل اس یک خودروی خودران سطح سه محسوب می شود. اما مشکل مهم در مورد چنین خودروی پیشرفته ای، قیمت آن است که بیش از صد هزار دلار برآورد می شود. به همان میزان، هزینه تعمیر و نگهداری این خودرو بالاست و اگر باتری های خودرو به دلایلی همچون تصادف ضربه بخورند، و دوره گارانتی خودرو به اتمام رسیده باشد، مالک باید هزینه ای برابر با یک خودروی بنزینی را صرف نصب باتری های جدید کند.

 

 

خودروی کاربردی تر تسلا

برای رفع این مشکل اساسی، یعنی قیمت، تسلا مدل سه در پایین ترین تیپ قرار است سدان های میان رده بازار را در محدوده قیمت 35 هزار دلار به چالش بکشد. گرچه هنوز خبری از عرضه انبوه آن نیست. تیپ بالای این خودرو نیز می تواند با یکبار شارژ مسافتی 500 کیلومتری را بپیماید. قیمت تیپ بالای این خودرو که از امکانات بهتری نظیر دو موتور برقی در اکسل های جلو و عقب بهره می برد، به نزدیک 55 هزار دلار می رسد و همچنان برای مصرف کننده، گران محسوب می شود چرا که مشتری باید بهای یک مرسدس بنز کلاس E را برای در اختیار گرفتن یک خودروی برقی نه چندان فوق العاده پرداخت کند.

اگر بخواهیم تیپ متوسط را در نظر بگیریم، محدوده پیمایش 400 کیلومتری، سیستم دیفرانسیل عقب و قیمت 45 هزار دلاری از ویژگی های مطرح آن هستند. این تیپ نیز نمی تواند در رقابت با محصولات دیزلی و بنزینی، حرف چندانی برای گفتن داشته باشد. تیپ پایین تر که از سال آینده میلادی و با قیمت 35 هزار دلار به بازار عرضه خواهد شد، ممکن است بتواند کلاس سی مرسدس یا سری سه بی ام و را تا حدی به چالش بکشد، اما در رقابت با محبوبیت این خودرو، امتیاز خاصی ندارد.

 

 

نگاهی به تولید کنندگان دیگر

دیگر خودروی برقی کاربردی جهان، از تولید کننده مطرح آمریکایی، شورولت به بازار عرضه گردیده که می تواند 383 کیلومتر را با یک بار پیمایش طی کند و بر خلاف مدل های گران تسلا، تنها 37 هزار دلار قیمت دارد و خرید آن برای مصرف کنندگان، چندان دشوار نیست. پس از آن نیز نیسان لیف قرار دارد که می تواند با یکبار شارژ مسافتی 250 کیلومتری را پیمایش کند و قیمتی برابر با 30 هزار دلار دارد. این خودرو یک گزینه محبوب در اروپا به شمار می رود، گرچه به دلیل حفظ قیمت، بسیاری از ویژگی های کاربردی آن کاهش یافته اند.

 

2017 Chevrolet Bolt EV

 

با این وجود، همچنان مسیری طولانی تا رسیدن به یک خودروی الکتریکی ایده آل وجود دارد. خودروهای الکتریکی ایده آل، باید بتوانند با یکبار شارژ مسافت 500 کیلومتر را بپیمایند، زمان شارژ آنها نهایتا نیم ساعت باشد و قیمت تمام شده آنها، در محدوده 25 هزار دلار قرار بگیرد. هم چنین نیاز است تا باتری هایی ارزان تر ساخته شوند و ارایه دهندگان خدمات پس از فروش، به خوبی در مورد نحوه خدمت رسانی به خودروهای الکتریکی آموزش ببینند. تا آن زمان، خودروهای درون سوز و هیبریدی دست بالا را در رقابت خواهند داشت.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا