آلمانیاخباراخبار خارجیاختصاصی دنده 6اسلایدربررسیخودروهای آتی بازارفناوری و تکنولوژی

نگاهی به پورشه تایکان ، ابر خودروی الکتریکی پورشه

به تازگی تصاویری از محصول جدید پورشه، به نام پورشه تایکان منتشر شده و نشان می دهد که این شرکت مطرح آلمانی، قصد دارد به بهترین نحو، وارد رقابت خودروهای الکتریکی شود. طراحی خودرو تا حد زیادی شبیه به پورشه پانامرا است، هر چند خصیصه های منحصر به فردی نیز دارد که باعث می شود این دو خودرو با یکدیگر اشتباه گرفته نشوند. به بیان خبرنگاران کار مگزین بریتانیا، در صورت عرضه موفقیت آمیز پورشه تایکان ، تنها نمونه های خاص و اصلاح شده از تسلا مدل اس می توانند به عنوان رقیبی برای این خودرو شناخته شوند.

 

اولین الکتریکی پورشه و هر آن چه از پورشه تایکان می دانیم:

پروژه ساخت محصولات الکتریکی در شرکت پورشه، به نام ماموریت E شناخته می شد و حال تایکان به عنوان نخستین دستاورد این ماموریت، در هفتاد سالگی پورشه، معرفی شده است. آنطور که مدیران این شرکت اعلام کرده اند، نام تایکان یک لغت اوراسیایی بوده و معنای اسب جوان و پر جنب و جوش را دارد. تسلا مدل اس و مدل ایکس، عمده رقبای پورشه تایکان به شمار می روند. پورشه این پروژه را در سال 2015 آغاز کرد و در این سالها، تمام تلاش آن ها بر ارایه یک ابر خودروی الکتریکی جذاب بود. این روند قرار است مسیر شکل دهی برند پورشه را عوض کند و پس از رسوایی دیزل گیت که دامن گروه خودروسازی فولکس واگن و پورشه را گرفت، این روند مورد حمایت بیشتری از طرف مدیران شرکت قرار گرفته است.

 

پورشه تایکان

 

بخش نخست: طراحی

در گذشته تصاویری از ماموریت E پورشه با برچسب های خاص استتار منتشر شده بود ولی تصاویر جدید کار مگزین، دید بهتری از ظاهر آن را نشان می دهد. در نمای عقب خودرو، طراحی پورشه تایکان بسیار شبیه به مدل های پانامرا و 992 هیبریدی است و چراغ های آن، از نوع خاصی هستند که Cayman-ish نامیده می شود.

طراحی جلوی خودرو منحصر به فرد بوده و حاصل کار، چیزی بین طراحی ابرخودروهای معمول بازار و سدان های فول سایز آلمانی است. نکته منفی که کارمگزین در طراحی پورشه تایکان عنوان کرده است، وجود اگزوز های تقلبی و رینگ های منحصر به فرد که برای این خودرو طراحی شده اند.

 

پورشه تایکان

 

بخش دوم: قوای فنی و عملکرد

مارک وبر، راننده سابق فرمول یک پورشه، در مورد مشخصات فنی این خودرو به خبرنگاران می گوید: پیشرانه این خودروی چهار در الکتریکی قابلیت تولید 600 و یا 592 اسب بخار قدرت را دارد و پس از مدل پورشه GT2 RS ، دومین محصول سریع ماست. وی اضافه می کند: گرچه خودروهای الکتریکی معمولا سنگین هستند و پورشه تایکان نیز از این قاعده مستثنی نیست، با این وجود قدرت زیاد پیشرانه و سیستم چهارچرخ محرک، می تواند به شتاب گیری خوب آن کمک کند.  هم چنین وی ادعا کرد احتمال دارد در آینده نسخه ای سبک تر از تایکان که فقط دیفرانسیل عقب باشد، عرضه شود که گشتاور فوق العاده موتور الکتریکی آن را به یک خودروی جذاب تبدیل می کند.

پورشه ادعا می کند که شتاب صفر تا صد این خودرو سه و نیم ثانیه است و در دو ثانیه دیگر، به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. نهایت سرعت پورشه تایکان نیز 248 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. باتری های این خودرو توسط ال جی ساخته شده اند و به طور منحصر به فرد برای پورشه تایکان طراحی شده اند و نمی توان از آن ها در دیگر خودروهای الکتریکی استفاده کرد. با این وجود، سرعت رشد فناوری های مرتبط با خودروهای الکتریکی بسیار بالاست و پورشه نیز می گوید ممکن است بسته های ارتقا در سفارش های مشتریان اعمال شود. با این وجود، همچنان مشخص نیست میزان تقاضای این خودرو به چه میزان خواهد بود.

 

پورشه تایکان

 

بخش سوم، کلاس بندی و قیمت

آنطور که مدیران ارشد پورشه اعلام کرده اند، پورشه تایکان در سه تیپ با قدرت های مختلف و قیمت های متنوع عرضه خواهد شد. محدوده شروع قیمت این ابرخودروی الکتریکی نیز، شصت هزار پوند اعلام شده است. با توجه به آن که شرکت رقیب، تسلا، تسلا مدل اس را در سه تیپ 75D، 100D و  P100D عرضه می کند، این تصمیم پورشه به منزله اعلام رقابت مستقیم با شرکت آمریکایی می باشد. سه تیپ زیر با محدوده قیمت های مختلف عرضه خواهند شد:

تیپ کررا اس با قدرت 396 اسب بخار

تیپ کررا اس 400 با قدرت 529 اسب بخار

تیپ توربو با قدرت 661 اسب بخار

 

پورشه تایکان

 

پورشه تایکان و ابداعات این شرکت آلمانی

همانطور که با یک نگاه به پورشه GT3، می توان دریافت که با یک هیولای مجهز به موتور شش سیلندر تخت سر و کار داریم، پورشه تایکان نیز همانند یک خودروی الکتریکی به نظر می رسد، اما همانند بی ام و i8، بیش از حد در طراحی آن اغراق نشده است. اخبار رسیده از این حکایت دارند که پورشه یک سیستم صوتی شبیه ساز موتور وی هشت را بر روی تایکان شبیه سازی میکند تا افرادی که از حرکت بی سر و صدای خودروهای برقی خسته شده اند و کمی هیجان می خواهند، بتوانند تا حدودی به خواسته خود برسند.

یکی از مسائلی که همواره در خصوص خودروهای الکتریکی مطرح بوده، مساله زمان شارژ آن ها و میزان برد این خودروهاست. پورشه برای رفع این مشکل، به خریداران شارژرهای خانگی را هدیه می دهد که می توانند با سرعت بیشتری نسبت به برق معمول شهری، خودروی خود را شارژ کنند و همچنین با ارایه یک برنامه جامع سخت افزاری و نرم افزاری، در هنگام مسافرت های طولانی به مالک خودرو کمک می کند تا جایگاه های شارژ مناسب را پیدا کرده و علاوه بر آن، زمانبندی برای شارژ خودرو را نیز انجام می دهد تا بر این مشکل فایق آید.

 

پورشه تایکان

 

پورشه تایکان کجا ساخته می شود؟

خط تولید پورشه واقع در Zuffenhausen  ماموریت دارد تا پورشه تایکان را در کنار مدل 911 به تولید برساند. مراکزی که قطعات پورشه تایکان را تولید می کنند، در کنار این سایت قرار دارند و پورشه برای انتقال این قطعات به خط تولید اصلی، با سرمایه گذاری هفتصد میلیون یورویی، یک تسمه نقاله هشتصد متری را به کار گرفته تا فرآیند ارسال قطعات بی وقفه ادامه داشته باشد. این مدل از پورشه بر اساس پلتفرم J1 توسعه داده می شود و باید منتظر ارایه خودروهای بهتر و بیشتری بر اساس این پلفترم باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا