بررسی ب ام و 750LI 2012

سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ | 2 نظر

بررسی ب ام و 750LI 2012

عکس : آرین گواهی

تاریخچه

در سال 1968 مدیران ب ام و به منظور تکمیل خانواده محصولات خود تصمیم به ساخت یک سدان فول سایز برای رقابت با گونه های سایز بزرگ مرسدس بنز گرفتند.این سری که تنها از پیشرانه های شش سیلندر بهره می گرفت با کد فنی E3 شناخته می شد و در کنار سری مشهور NEW CLASS نسل نوین محصولات کمپانی باواریایی را تشکیل می داد.

E3 با امکانات رفاهی کاملی نظیر شیشه ها و سانروف برقی، فرمان هیدرولیک، کولر، دیفرانسیل لغزش محدود در مدل های معمولی و لانگ عرضه می شد و تا زمان جایگزینی با نسل اول سری هفت (E23) بر روی خط تولید باقی ماند.در حالی که از این مدل به عنوان جد بزرگ سری هفت تعداد قابل توجهی به کشورمان راه یافته بودند، متاسفانه مدل های جایگزین سری هفت در نسل های اول (1987-1977)، دوم (E32-1994-1987) و سوم (E38-1994-2001) از کم شمارین مدل های ب ام و موجود در ایران محسوب می شوند که تنها در مدل خاص سفارستی یا به سفارش ارگان های دولتی به کشورمان وارد شده اند.با این حال پس از آزادشدن واردات در سال های خریداری مدل های نسل چهارم ((E65و پنجم (F01) بار دیگر برای ایرانیان علاقه مند به محصولات لوکس و سریع ب ام و امکان پذیر شده است که از میان آن ها در این نوشتار به بررسی مدرن ترین و لوکس ترین سری هفت وارد شده به کشورمان از گونه 750 IL به عنوان ارشدترین فرزند این کمپانی باواریایی می پردازیم.

طراحی ظاهری

در چهره خودرو اولین چیزی که بسیار جلب توجه می کند ورودی های هوا در قالب جلوپنجره دوگانه ب ام و هستند که نسبت به نسل های قبلی رشد ابعادی قابل توجهی را تجربه کرده اند و حجم دماغه خودرو را به کلی تغییر داده اند کمی پایین تر پروژکتور ها تفاوت چندانی با نسل قبل ندارد و زیر سپر هم در عین سادگی چشم نواز به نظر می رسد.چراغ های جلو به یاد و احترام نسل های گذشته با دو دایره نورانی ملقب به چشمان فرشته است دلربایی می کنند. نکته قابل توجه این است که نور این چراغ ها را می توان از داخل کابین تنظم کرد.همچنین نوار ابرو مانند در فضای فوقانی لامپ های زنون که گویا سرمه مات روی آن کشیدند نیز یکی از نکات ظریف و زیبا نسل جدید در مقابل نسل های قبل محسوب می شود.

همچنین روی ابروها واژه BMW xenon  حک شده است که اصالت آلمانی را یاد اور می شود.خطوط روی کاپوت علاوه بر کمک به آیرودینامیک  به زیبایی و حجیم شدن ماشین یاری می رسانند  طراحی نمای جانبی ساده و در سطح  یک ماشین لوکس است که البته شاید شکوه و عظمت S CLASS در آن دیده نشود. چراغ بزرگ و عریض عقب کاملا متناسب با سایز خودرو شکل گرفته اند که با وجود LED از نظر زیبایی و کارایی جای هیچ گلگی باقی نمی گذارند.خروجی های اگزوز با شکل مستطیل طراحی شده که از حیث هماهنگی با سایر اجزا در وضعیت مطلوبی قرار می گیرند و حال و هوای لوکس و اسپرتی را برای این ب ام و تنومند به ارمغان می آورند.

طراحی  داخلی

در فضای داخلی صندلی ها به رنگ کرم نخودی هستند و متاسفانه ساده ترین مدل صندلی سری 7 روی این خودو نصب شده است که البته از امکانات حداقلی نظیر تنظیم برقی چند حالته و گرمکن بهره می برند.  جلو داشبورد به رنگ کرم سیر با روکشی از چرم پوشیده شده است و در عین زیبایی حس لوکس بودن را به سرنشینان القاء می کند.
فرمان مانند اکثر محصولات تولید انبوه ب ام و تنها به رنگ سیاه قابل انتخاب است.چوب مصنوعی کار شده روی داشبورد تا روی رودری ها امتداد یافته است و از حیث کیفیت در رده بسیار پایینی قرار میگیرد طراحی رودری ها ساده متناسب با کلاس خودرو است اما نکته قابل توجه خستگی و فرسایش چرم رودری ها در قسمت شیشه بالابر هاست که تا حدودی مایوس کننده به نظر می رسد.طراحی داشبورد نسبت به نسل قبلی به صورت جدی مورد جراحی قرار نگرفته است که البته شاید یکی از دلایل آن وجود سامانه I drive  باشد که فضای چندانی برای مانور تیم طراحی باقی نمی گذارد.خوشبختانه صفحه کیلومتر و آمپر ها مانند قبل از حالت آنالوگ و عقربه ایی بهره می برند تا یادمان نرود سری 7هر قدر هم لوکس باشد در آخر بر خلاف S کلاس مرسدس بنز، ذات اسپرت دارد،گفتنی که طراحی داخلی این لوکس ترین محصول ب ام و نیز همانند طراحی خارجی نسل تازه ب ام و سری شش توسط نادر فقیه زاده (از طراحان ارشد وایرانی الاصل ب ام و) انجام شده است.سیستم ایر کاندیشن ساده و کار آمد است و کار با آن به مراتب ساده تر از سری 5 نسل قبل به نظر می رسد که همین نکته حکایت از تلاش بالای مهندسان ب ام و در راستای رعایت معیارهای ارگونومیک دارد.

ادوات نصب شده بر روی کنسول وسط ، شامل جوی استیک مخصوص سامانه I drive  ، کلید تنظیم حالت رانندگی  و کلید ترمز دستی است که در این میان ، ترمز دستی به جای اهرم مکانیکی جای خود را به یک کلید داده است.سامانه Auto Hold  هم به صورت استاندارد روی این مدل نصب شده است تا راننده در زمان توقف های کوتاه مدت و پیمایش مسیر های پرشیب  از فعال کردن ترمز دستی بی نیاز باشد.
در فضای دخلی محفظه استراحتگاه دست،جای مخصوص تلفن همراه وجود دارد ولی جای آن خالی است! که به گفته مالک از ابتدا خریداری خودرو خبری از تلفن در فضای مخصوص آن در کنسول نبوده است.

به سراغ عقب خودرو می رویم
درب عقب بزرگ و سنگین است با باز شدن آن فضای سلطنتی عقب هر فردی را به نشستن روی این کاناپه آلمانی ترقیب خواهد کرد! صندلی های عقب دارای راحتی باور نکردنی هستند علاوه بر فضای پا بزرگ و عالی صندلی ها به صورتی طراحی شده اند که بدن شما را کاملا در بر می گیرند اما جای خالی مانیتور برای سرنشینان عقب حس می شود که برای خودرو مورد آزمایش سفارش داده نشده اند.رودری ها دارای پرده برقی برای سرنشینان عقب هستند.همچنین کنسول وسط امتداد یافته برای سرنشینان عقب علاوه بر پنل سامانه تهویه مطبوع،دارای 2 فندک مجزا برای سرنشینان عقب هستند.با این وجود بروی سقف در قسمت نشیمنگاه 2 سرنشین عقب نیز پنل خروج هوای سرد و یک آینه تعبیه شده است.در مجموع فضای عقب برای استفاده تشریفاتی مناسب و نمره خوبی را از حیث راحتی کسب می کند.

آزمون رانندگی

پیشرانه v8  با توربو شارژر دو قلو بدون شک وقتی ساخت کمپانی بی ام و باشد دل هررقیبی را به لرزه در می آورد!این پیشرانه 4.4 لیتری،توانایی تولید 600 نیوتون متر گشتاور را داراست حداکثر قدرت آن بنا بر اطلاعات موجود به 402 اسب بخار می رسد و از طریق محور عقب خودرو را به حرکت در آورد.سامانه ورود بدون کلید کار ورود به خودرو را ساده می کند کافیست کلید روی دستگیره را بفشارید سپس درب ها باز می شوند.

DSC_0066

با فشردن کلید استارت پیشرانه با غرشی سهمگین روشن می شود و به یاری کیت اگزوز افتر مارکت صدایی گیرا ایجاد می کند با فشاری جزیی بر روی پدال گاز شاهد بازی عقربه دور موتور هستم در کمال تعجب دور موتور از 2500تجاوز نمی کرد! علت این مسئله فعال بودن ترمز دستی بود که اجازه افزایش دور را به پیشرانه نمی داد.بنابراین پس از آزادسازی ترمز دستی و قرار دادن اهرم دنده در موقعیت درایو با حرکتی نه چندان سریع شروع به حرکت کردم ،خودرو علیرغم ابعاد بزرگ بودن کاملا تحت کنترل است  فرمان الکتریکی عملکردی فوق العاده عالی دارد در سرعت های پایین آن چنان نرم است که می توان به کادیلاک های ده 70 آمریکا آن را تشبیه کرد!
و البته با افزایش سرعت فرمان سفت تر شده از حساسیت آن نیز کاسته می شود تا ایمنی سرنشینان در مانور های ناگهانی با سرعت های بالای نیز تضمین شود.
در شرایطی که وضعیت فنر ها روی نرم ترین حالت یعنی COMFORT قرار داشته باشد،حرکت گهواره ای اندک بدنه محسوس خواهد بود، چنانچه در همین حالت پدال گاز را بفشارید، شتابگیری فوق العاده ای در انتظارتان خواهد بود که در کنار این عملکرد، سنگینی وزن 2 تنی این سری هفت نیز غیر قابل چشم پوشی به نظر می رسد.فنر بندی در گذر از ناهمواری ها عملکرد قابل قبولی دارد و خبری از صدای چرخ یا کمک فنر ها داخل کابین نیست از حیث نرمی سواری شاید بتوان سری هفت را در رده مرسدس S  قلمداد کرد که البته با کمی چاشنی اسپرت همراه است!!
در صورت انتخاب حالت “معمولی” تفاوت آنچنانی با COMFORT دیده نمی شود، اما در حالت اسپرت فنر بندی کمی سفت شده و تغییر در رفتار گیربکس مشهود خواهد بود. آخرین وضعیت، موسوم به “اسپرت پلاس” باز هم موارد فوق تشدید شده به علاوه کنترل کشش به صورت خودکار خاموش می شود در این حالت خودرو با فشردن ناگهانی پدال کاملا میل به دریفت دارد  البته با اجازه مالک محترم کمی دریفت هم چاشنی این روز خاطره انگیز و گرم شد.

حال به آزمون شتاب می رسیم در حالت COMFORT شتاب ثبت شده 7 ثانیه و در حالت نرمال 6.48  ثانیه ،حالت اسپرت 6.30 ثانیه و در شرایط اسپرت پلاس با کنترل کشش خاموش با کمی هرزگردی 6 ثانیه بهترین رکورد قابل دست یابی بود.البته زمان رسمی اعلام شده برای این مدل توسط ب ام و برابر با 5.3 ثانیه اعلام شده است و مدل های 2012 به لطف عملکرد فوق العاده گیربکس 8 سرعته اتوماتیک، لمس رقم تحسین برانگیز 4.8 ثانیه نیز مقدور خواهد بود.البته گفتنی است که پیشرانه خودرو مورد آزمایش علاوه بر کیت اگزوز  ای سی یو توسط یک کمپانی خارجی نیز مورد برنامه ریزی مجدد قرار گرفته است.

در پایان ضمن تشکر از همکاری صمیمانه مالک محترم خودرو جناب آقای پویان معمارین و قدردانی از هماهنگی بکتاش معماریان، توجه شما را به جدول اطلاعات فنی این سدان سنگین وزن آلمانی جلب می نماییم.

مشخصات فنی مرسدس بنز BMW 750LI 2011

آرایش پیشرانه

V8 تویین توربو

حجم (سانتی متر مکعب)

4395 cc

قدرت ( اسب بخار )

408 PS (402 bhp) (300 kW) @ 6400

گشتاور (نیوتن متر)

600 Nm (442 lb.ft) @ 1750-4500 rpm

نسبت تراکم

10.0 به 1

سامانه سوخت رسانی

تزریق مستقیم (DI)

محور محرک

عقب

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی

بنزین مورد نیاز

سوپر + مکمل

آلایندگی

266 گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر

طول Xعرض X ارتفاع (میلیمتر)

1478 X 1902 X 5212

فاصله بین دو محور (میلیمتر)

3210

وزن خالص (کیلوگرم)

2055

نسبت نیرو به وزن

5.04 کیلوگرم به ازای هر اسب بخار

ضریب مقاومت آیرودینامیکی

0.31 (0.28 برای مدل های 2012)

حجم صندوق عقب (لیتر)

500

گنجایش مخزن سوخت (لیتر)

82

مشخصات تایر

245/50R18 W

لاستیک های RUN FLAT (پنچر رو)

فنربندی

جناغی دوبل (جلو)

چند اتصالی (عقب)

شتاب 0 تا 100 (ثانیه) – رسمی

5.3 (4.8 برای مدل های هشت سرعته)

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

250 (محدود شده)

مصرف سوخت حداقل (لیتر در 100 کیلومتر)

5.8

مصرف سوخت حداکثر (لیتر در 100 کیلومتر)

16.4

مصرف سوخت رسمی به صورت ترکیبی (لیتر در 100 کیلومتر)

11.4


2 دیدگاه

  1. pooyaf1 | آذر 26, 1392 | لینک نظر

    به نظرم برای مملکتی همچون ایران سوار شدن همون سری 3 یا سری 5 کافی باشه..!!!

    چون جای مانور دادن با یه همچین لوکسی کمتر تو ایران پیش می اید(نظر منه البته!)…

    ای کاش نمونه گیربکس هشت سرعته بود که تحسین اکثر مجلات خارجی رو در بر داشته و به نوعی یک پیشرفت غیر معقول برای بی ام و به وجود امده و از دو رقیب دیگش به خصوص ائودی و بنز در این زمینه پیشی گرفته….

    باز هم ممنون از این تست جذاب…

  2. احمد | آذر 26, 1392 | لینک نظر

    600 نیوتن متر در دور 1750!!!