اخباراخبار داخلی

افزایش قیمت خودرو به سبک سوغاتی‌های فرانسوی

امیر صناعی / در حالی قیمت پژو 207 سدان اتومات با رقم 104 میلیون تومان معرفی شد که ایران خودرو و دیگر شریک جاده مخصوصی‌اش یعنی سایپا، در چند ماه اخیر از اعلام قیمت های جدید برای قراردادهای قطعی سرباز زدند. شاید لازم باشد یادآور شویم که قیمت خودرو 207 هاچبک اتومات در آخرین مرحله با قیمت رسمی 54 میلیون و 300 هزار تومان از سوی ایران خودرو اعلام شده بود. عددی که با کمی تامل و مقایسه با رقم اعلام شده برای همین خودرو البته با یک صندوق به افزایش قیمت چند برابری خواهیم رسید. این عدد و رقم‌ها حامل پیامی پنهان است، افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا !

اما در بهارستان هم گفته‌ها حاکی از آن آنست که جلسه ویژه کمیسیون مجلس با حضور وزیر جدید صمنعت معدن و تجارت برای بررسی درخواست افزایش قیمت خودرو سازان تا 50 درصد مطرح شده است. دقیقا در وضعیتی که این شرکت ها در تحویل خودرو های قرارداد شده در ماه های پیش تاخیر دارند و به مشتریان وعده پرداخت سود تاخیر داده اند. شاید اوج این خبرها با بخشنامه سایپا برای جایگزینی تیبا و پراید بجای خودرو های ساندرو و استپ وی به اوج خود رسید که با موجی از اعتراض مواجه شد و معاونت بازاریابی سایپا را در کمتر از 24 ساعت مجبور به ملغی اعلام کردن این بخشنامه کرد.

این خبرها زمانی خواندنی‌تر می‌شود که آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد خودورهای سواری در خصوص نظرسنجی صورت گرفته از مش.تریان در خصوص کیفیت ثانوی محصولات را نیز در نظر بگیریم. سوغاتی‌های فرانسوی در رتبه دوم کیفیت و با ضریب 3.27 درصد بیشترین کاهش رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودورها را به خود اختصاص دادند. جایگاه کیفی پایینتر از خودرو های چینی.

تنها عاملی که شاید می‌توانست در مقابل سیر صعودی پیشرفت های طراحی و عرضه مدل‌های جدید این خودرو های شرقی مقاومت کنند فرو ریخت. حال باید دید ایران خودرو با از دست دادن مزیت‌های رقابتی خودرو های پیر فرانسوی‌اش همچون قیمت و کیفیت چگونه می‌خواهند در مقابل رقبای شرقی‌اش که بعضا کیفیت به مراتب بهتری داشته و از شرایط فروش اقساطی و یا لیزینگی با تحویل فوری نیز بهمرند هستند، بازار از دست رفته اش را حفظ کند.

 

2 دیدگاه

  1. قیمت ها ظرف 2 ماه آینده 40 درصد افزایش خواهند داشت و به قیمت بازار نزدیکتر خواهند شد در حال حاضر قیمت مواد اولیه و هزینه های سربار و تولید بالارفته و باعث شده که قیمت ها دستخوش تغییرات افزایشی شوند با تثبیت قیمت ها در ماه آتی حاشیه بازار کمتر میشود و قیمت ها بیشتر به واقعیت های اقتصادی نزدیک میشوند

  2. اگر جفت این خودروسازها رو تعطیل کنن و تو زمینشون شلغم بکارند به نفع ملت ایران است..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا