اسلایدردانش خودرویی

دکمه shift lock release در خودروهای اتوماتیک چه کاربردی دارد؟

اگر خودروی اتوماتیک دارید، احتمالا دکمه shift lock release را در کنار دسته دنده دیده‌اید. اما اگر نمی‌دانید که کاربرد این دکمه چیست و در چه مواقعی می‌تواند به کمک شما بیاید، در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه استفاده از این دکمه آشنا شوید. موضوعی که می‌تواند در یک سری مواقع اضطراری به کمک شما بیایید.

Shift lock درواقع مکانیزمی ایمنی است که از تعویض حالت دنده بدون ترمزگیری جلوگیری می‌کند. در این صورت امکان اینکه به صورت اتفاقی حالت دنده‌ها تغییر داده شود از بین می‌رود و از وقوع حادثه جلوگیری می‌شود.

در بیش‌تر خودروهای اتوماتیک اگر باتری خودرو خالی شود، مکانیزم shift lock از کار می‌افتد و نمی‌توان حالت دنده را از روی مد پارک در آورد و در نتیجه امکان جابه‌جا کردن خودرو وجود نخواهد داشت. در مواردی نیز بدون خرابی باتری، این سیستم دچار مشکل می‌شود. در این جا است که shift lock release وارد عمل می‌شود. نحوه استفاده از این قابلیت به شکل زیر است:

  1. ترمز دستی را فعال کنید.
  2. سوییچ خودرو را در حالت lock قرار دهید و خودرو را خاموش کنید.
  3. با استفاده از یک پیچ‌گوشتی یا ابزاری مشابه، محافظ روی دکمه shift lock release را بردارید. پیشنهاد می شود یک پارچه به دور پیچ‌گوشتی بکشید تا از ایجاد خراش بر روی قطعات جلوگیری شود.
  4. با استفاده از پیچ‌گوشتی دکمه shit lock release را فشار داده و نگه دارید. حالا می‌توانید به راحتی دسته دنده را جابه‌جا کنید و آن را بر روی حالت دلخواه خود قرار دهید. سپس دکمه را رها کنید.
  5. سوییچ خودرو را بچرخانید تا فرمان خودرو آزاد شود یا اگر مشکل باتری ندارید، خودرو استارت بخورد. سپس می‌توانید ترمز دستی را رها کنید و خودرو را حرکت دهید.

اگر تا به حال چنین دکمه‌ای را در خودروی اتوماتیک خود مشاهده نکرده‌اید، به این معنی نیست که در خودروی شما وجود ندارد. دکمه shift lock release به طور استاندارد در همه خودروهای اتوماتیک قرار دارد و احتمالا شرکت تولید کننده خودروی شما آن را در جایی مثلا زیر پنل دسته دنده پنهان کرده باشد. در این صورت با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو می‌توانید از جای دقیق آن مطلع شوید.

 

7 دیدگاه

  1. یک کاربرد دیگه این شیفتر زمانی است که در سراشیبی خودرو را با دنده p پارک کرده اید و پس از مراجعه مجدد به دلیل فشار دنده از حالت p خارج نمیشود

    1. تو این حالت هم احتمالا shift lock دچار مشکل شده و باید تعمیر بشه. وگرنه تو حالت عادی نباید همچین اتفاقی بیوفته.

      1. وقتی در سراشیبی خودرو پارک میشه و اگر بدون درگیر کردن ترمز دستی فقط خودرو را با درگیر کردن حالت p پارک کنیم کل وزن ماشین بر روی زبانه حالت پارک قرار میگیرد و در مراجعه مجدد ممکن است این فشار مانع خلاص شدن دنده شود

        1. درسته اما این کار دیگه حالت عادی محسوب نمیشه. استفاده نکردن از ترمز دستی برای پارک هم چندان کار درستی نیست.

  2. ماشین من توسان2013 دیروز ماشین را توی شیب گذاشتم و یادم رفت ترمز دستی را بزنم .بعداز برگشتن دنده توی حالت پارک گیرکرده بود وبا کلید خورو از طریق سوراخ شیفتر دنده را آزاد کردم وماشین روشن شد .ولی کمی که راه میرم دنده باز گیرمی کنه وتوی دنده عقب و پارک نمی ره و باید یه بار خاموش و روشن بکنم تا درست بشه . لطفا راهنمایی کنید مشکل چیه؟

    1. بهبودی باید به نمایندگی مراجعه کنید
      بعلت فشاری که به شافت مرکزی lock گیربکس اومده چون ترمز دستی نکشیدی
      تا گیربکس آسیب ندیده برو و درستش کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا