اسلایدربررسیژاپنی

بررسی تویوتا راو 4 مدل 2019

بیش از 20 سال از معرفی اولین نسل راو 4 می‌گذرد. خودرویی که به طور جدی مفهومی به نام کراس اوور کامپکت را در دنیا خودروها جا انداخت و تاثیر زیادی در تولید خودروهایی مشابه داشت. کراس‌اوورهایی که هم اکنون مهم‌ترین گزینه خریداران خودرو در سراسر دنیا محسوب می‌شوند.

سال پیش راو 4 توانست لقب پرفروش‌ترین خودروی تویوتا در آمریکا را از دست کمری برباید و به سلطنت چندین ساله آن پایان ببخشد. همین موضوع اهمیت بسیار بالای راو 4 را برای تویوتا نشان ‌می‌دهد و تویوتا با معرفی نسل پنجم این کراس‌اوور قصد دارد که به موفقیت‌هایش ادامه دهد.

بررسی تویوتا راو 4 مدل 2019

اگر نسل قبلی راو 4 را معادل بروس وین بدانیم، نسل جدید خود بتمن است. به لطف استفاده از پلتفرم جدید تویوتا موسوم به TNGA ( که در تویوتا کمری و آوالون جدید نیز از آن استفاده شده است)، ساختار خودرو 57 درصد استحکام بیش‌تری به نسبت نسل قبل دارد. این استحکام بیش‌تر در کنار سیستم تعلیق بهبود یافته خود را در افزایش کیفیت رانندگی راو 4 جدید به نمایش می‌گذارد. در نتیجه شاهد کیفیت سواری یک خودروی لوکس و گران در نسل پنجم این کراس‌اوور هستیم.

طراحی متمایز

با نگاه کردن به طراحی خارجی، به یک انقلاب بزرگ در طراحی راو 4 پی می‌بریم. علاوه بر تغییرات ریز و درشت در قسمت‌های مختلف، فلسفه و زبان طراحی متفاوتی نیز نسبت به نسل قبل در نسل پنجم دیده می شود.

با اینکه راو 4 از پلتفرم یکسانی با کمری و آوالون بهره می‌برد، اما این موضوع را به هیچ وجه با نگاه کردن به خودرو نمی‌توان پی برد. درواقع جلوپنجره‌ای عضلانی، رینگ‌هایی بزرگ و سقفی با شیب کم و کشیده، بیش‌تر یادآور دیگر SUVهای تویوتا است.

بررسی تویوتا راو 4 مدل 2019

در داخل خودرو نیز با اینکه با طراحی زیبایی روبرو هستیم اما کیفیت پایین قطعات مقداری تو ذوق می‌زند.از طراحی زاویه‌دار دریچه‌های هوا گرفته تا رو دری‌ها، شاهد طراحی جذاب و گیرایی هستیم که حس خوبی به سرنشینان منتقل می‌کند. همچنین استفاده از پلاستیک خط دار بر روی قسمت‌هایی مانند درجه‌های کنترل سیستم گرمایش، حس سوار شدن بر یک SUV را بیش از پیش به بیننده انتقال می‌دهد. اما متاسفانه در تریم‌های گران نیز نمی‌توان مواد با کیفیتی را در طراحی خودرو دید و در تریم‌های ارزان‌تر نیز واقعا کیفیت قطعات قابل قبول نیست.

بررسی تویوتا راو 4 مدل 2019

مکان صندلی راننده نیز مانند یک خودروی SUV است و به هیچ وجه حس نمی‌شود که انگار راننده را بالای ماشین قرار داده‌اند. تویوتا می‌گوید که افزایش میدان دید راننده برای آن‌ها اهمیت زیادی داشته است و می‌توان گفت که مهندسان در افزایش میدان دید جلوی راننده موفق بوده‌اند؛ هرچند هنوز در عقب خودرو مشکلاتی از این لحاظ وجود دارد.

بررسی تویوتا راو 4 مدل 2019

راو 4 از همه رقیبانش فضای کمتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. درواقع فضای سر و پای کمتری به نسبت نسل قبل در ردیف جلو وجود دارد ولی صندلی‌های این قسمت واقعا راحت هستند. در قسمت عقب کمبود فضا بیش‌تر به چشم می‌آید به خصوص که صندلی‌های سفت این قسمت‌ نیز راحتی سرنشینان عقب را کاهش می‌دهند. اما در عوض فضای صندوقی بیش‌تر از میانگین سایر رقبا به خریداران ارائه می‌شود و فضای قابل قبولی برای قرار دادن وسایل در این قسمت وجود دارد و فقط یکی دو رقیب فضای صندوق بیش‌تری به نسبت راو 4 دارند.

بررسی تویوتا راو 4 مدل 2019

لیست بلندی از تکنولوژی‌ها

سیستم اطلاعات و سرگرمی تویوتا به نام Entune 3.0 در نسل جدید راو 4 قرار گرفته است. یک صفحه نمایش 7 اینچی به طور استاندارد با اپل کارپلی در میانه کنسول قرار داد که می‌تواند با دستیار صوتی گوگل و آمازون نیز هماهنگ شود. با هزینه بیش‌تر می‌توان این صفحه نمایش را با یک نمونه 8 اینچی جایگزین کرد و یک صفحه نمایش 7 اینچی را نیز به عنوان صفحه آمپر سفارش داد. سیستم صوتی 800 واتی JBL، شارژ بیسیم گوشی هوشمند و دوربین دنده عقب بر روی آینه از دیگر آپشن‌هایی هستند که خریداران می‌توانند انتخاب کنند.

بررسی تویوتا راو 4 مدل 2019

تکنولوژی‌های ایمنی مختلفی در مدل 2019 راو 4 نیز دیده می شود. ترمزگیری خودکار اضطراری، دستیار کمکی رانندگی بین خطوط، نوربالای هوشمند و دستیار کمکی علائم رانندگی که در هنگام زیر پا گذاشتن قوانین به راننده هشدار می‌دهد، از جمله تکنولوژی‌های ایمنی راو 4 هستند. همچنین می‌توان سیستم اعلان نقاط کور، اعلام عبور ترافیک از پشت خودرو و سیستم ترمزگیری خودکار در هنگام دنده عقب را به عنوان آپشن سفارش داد.

بررسی تویوتا راو 4 مدل 2019

موتوری با عملکرد متوسط

قدرت لازم برای حرکت این کراس‌اوور را یک موتور 2.5 لیتری بنزینی 4 سیلندر تامین می‌کند (البته بسته به بازار، موتورهای دیزلی و هیبرید نیز بر روی راو 4 می‌تواند قرار بگیرد). این موتور می‌تواند حداکثر قدرت و گشتاور خود که به ترتیب برابر با 203 اسب‌بخار و 250 نیوتون‌متر است را در 5000rpm تا 6600rpm تولید کند. تویوتا توانسته است که کابین راو 4 را به خوبی عایق‌بندی کند به طوری که صدای باد و این موتور در کابین چندان شنیده نمی‌شود و فضای آرامی در اختیار سرنشینان قرار دارد. البته این موضوع به شرطی است که راننده علاقه زیادی به گاز دادن نداشته باشد وگرنه در دورهای بالا صدای موتور کمی اذیت کننده می‌شود.

بررسی تویوتا راو 4 مدل 2019

موتور 2.5 لیتری دقیقا چیزی که راننده نیاز دارد را به او عرضه می‌کند، نه کمتر و نه بیش‌تر. درواقع این موتور به اندازه‌ای کافی است که بتوان طی 8 ثانیه از صفر به 96 کیلومتر بر ساعت رسید. مصرف سوخت ترکیبی موتور راو 4 حدودا 10 تا 11 لیتر در هر صد کیلومتر است که بسته به سیستم انتقال قدرت آن (4 چرخ متحرک یا 2 چرخ متحرک) مقداری تغییر می‌کند. گیربکس 8 سرعته اتوماتیک در کنار این موتور قرار دارد که دنده‌ها را به نرمی تعویض می‌کند.

بررسی تویوتا راو 4 مدل 2019

اما مهم‌ترین نکته قوت فنی راو 4 جدید، سیستم تعلیق و فرمان آن محسوب می‌شود. دقت فرمان و پاسخگویی سریع آن به دستورات راننده باعث می‌شود که بتوان راو 4 با خودروهای اسپرت مقایسه کرد. درضمن این فرمان حس نسبتا خوبی از چرخ‌ها را به راننده منتقل می‌کند که در مقایسه با دیگر فرمان‌های الکتریکی، یک امتیاز مهم برای آن به حساب می آید.

سیستم تعلیق نیز به بهبود کیفیت رانندگی کمک می‌کند و عملکرد مناسبی در پیچ‌ها دارد. اما به نظر می‌رسد که تمرکز طراحان سیستم تعلیق بیش‌تر در بهبود کیفیت هندلینگ بوده تا افزایش کیفیت سواری؛ به طوری که در برخی ناهمواری‌ها لرزش ناخوشایندی به کابین وارد می‌شود.

هرچند نمی‌توان انتظار زیادی از خودروهای هم کلاس راو 4 در آفرود داشت، اما این کراس‌اوور تویوتا عملکرد مناسبی در مسیرهای ناهموار و خاکی دارد. به لطف سیستم چهار چرخ متحرک تویوتا، راو 4 می‌تواند از مسیرهایی عبور کند که دیگر رقیبانش در آن‌ها گیر خواهند کرد.

بررسی تویوتا راو 4 مدل 2019

قیمت و جمع‌بندی

قیمت مدل 2019 راو 4 از 25500 دلار در آمریکا آغاز می شود که افزایش 860 دلاری را به نسبت نسل قبل نشان می‌دهد.  همچنین اگر سیستم چهارچرخ متحرک انتخاب شود، قیمت نهایی 1400 دلار افزایش پیدا می‌کند.

هرچند موتوری معمولی در راو 4 قرار گرفته است، اما طراحی متمایز، شاسی محکم و لیست بلندی از آپشن‌ها و تجهیزات ایمنی برگ برنده این ژاپنی در بین رقیبان زیادش خواهد بود. فروش مدل 2019 از انتهای سال 2018 آغاز می‌شود و باید ببینیم راو 4 جدید می‌تواند موفقیت نسل قبلی خود ادامه بدهد یا نه؛ البته که شواهد نشان می‌دهند رسیدن به این اتفاق توسط نسل پنجم چندان دور از دسترس نخواهد بود.

مشخصات فنی تویوتا راو 4 مدل 2019

موتور 2.5 لیتری چهارسیلندر
قدرت و گشتاور خروجی 203 اسب بخار/ 250 نیوتون‌ متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک
وزن 1600 کیلوگرم
مصرف سوخت 10-11 لیتر در سیکل ترکیبی
ظرفیت 5 نفر
ظرفیت صندوق بین 585 تا 656 لیتر
قیمت پایه 25500 دلار

1 دیدگاه

  1. تویوتا و مزدا و فورد و….خودرو می سازنند و ایرانخودرو و سایپا هم خیر سرشون
    پراید و سمند و پارس و…که نه ایمنی دارند و نه کیفیت!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا