اخباراخبار داخلی

معضل اعتماد سریع خریداران به تبلیغات شرکت های تازه کار

فرمول واحد برای حیف و میل پول مردم

این روزها شرایط اقتصادی کشور چندان روشن نیست و همین مسئله زمینه ساز نگرانی اذهان عمومی برای حفظ سرمایه شده است. در چنین شرایطی اما همه نا امید نیستند، چرا که برخی به خوبی می دانند که چطور باید از آب گل آلود ماهی بگیرند. تبلیغات وسیع در سطح شهر، آگهی در تلویزیون و روزنامه ها و جلب نظر مشتریان با سر و صدای فراوان فرمول مشترکی است که طی چند سال گذشته باعث ضرر و زیان بسیاری از مردم در جای جای کشور شده است.

شاید بزرگترین مثال در این زمینه تبلیغات فوق گسترده یک شرکت ساختمانی در شرق کشور باشد که البته سرنوشتی پر غصه را برای سرمایه گذاران خود رقم زد. در ابعاد کوچکتر نیز هر از چندگاهی شاهد تبلیغات گسترده برخی خودروهای تازه هستیم که در نهایت مشخص نیست چطور باید تحویل مشتریان ساده دل شود. شاید حدود سه سال قبل تبلیغات فراوان تحویل ولوو XC90 را به یاد داشته باشید که توسطی شرکتی گمنام انجام می شد و سرانجام روند تحویل خودروهای مذکور به نحوی پیش رفت که مجوز فعالیت شرکت توسط نهادهای دولتی باطل اعلام شد و حالا نیز ولوو های راه یافته به کشور از نظر خدمات پس از فروش در شرایط نامشخصی قرار گرفته اند.

اما موارد خالی کردن جیب مشتریان تنها به موسسات سرمایه گذاری بزرگ یا شرکت های خودروساز و وارد کننده ختم نمی شود و طی ماه های اخیر شاهد پلمپ شدن بسیاری از شرکت های لیزینگ خودرو و فراری شدن مدیرانشان بوده ایم و البته باید از تبلیغات وسیع و ظاهرا قانونی سکه ثامن یاد کرد که در نهایت به دستگیر شدن مدیر این مجموعه در یکی از کشورهای منطقه منجر شد.

رکن مشترک در تمامی این موارد دو چیز است. نخست تازه کار بودن شرکت مربوطه که به یکباره از ناکجا آباد سبز می شود و دوم تبلیغات بسیار وسیع در محیط عمومی شهر ها و فضای مجازی با سر و صدای فراوان.

در موارد مربوط به بازار خودرو، استفاده از شعارهای پر رنگ و لعاب، وعده و وعید برای احداث کارخانه و خط تولید و نشان دادن جعبه های بزرگ و سوله های سرپوشیده به عنوان انبار قطعات یدکی از جمله روش های رایج برای ترغیب مشتریان است. مشتریان نیز که حالا از کاهش ارزش پول نقد خود بیمناکند شاید از شدت استرس به هر روشی برای حفظ سرمایه خود متوصل شده و ریسک انجام چنین معامله هایی را می پذیرند.

بدون شک بررسی و برخورد با تبلیغات کذب برعهده نهادهای مربوطه است اما در شرایط فعلی که گویی سر نهادهای نظارتی بیش از حد معمول شلوغ شده، شاید بد نباشد که مشتریان نیز با دقت نظر بیشتری به سراغ شرکت های تازه کار بروند. مسلما دادن وعده های سرخرمن یا تنظیم قراردادهای یکطرفه به هیچ عنوان کار سختی نیست، اما مهارت وکلای این شرکت ها در تنظیم قراردادهای حرفه ای، در نهایت نتیجه ای جز سوخت شدن وقت و پول مشتریان نخواهد داشت، از این رو بهتر است مشتریان خود احتیاط پیشه کرده و نسبت به تبلیغات وسیع از طرف برندهای جدید و بی نام و نشان حساسیت بیشتری نشان دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا