اختصاصی دنده 6اسلایدربررسیراهنمای خرید

مقایسه دنا و پژو 206 SD،جنگ داخلی،

دنا و پژو 206 SD ، محصولاتی شناخته شده از ایران خودرو، تولید کننده بزرگ داخلی هستند که هر کدام در بازه ای از زمان، توانستند توجهات زیادی را نسبت به خود جلب کنند که البته اکثر این جلب توجه را مدیون قوانین سختگیرانه واردات بودند. تا زمانی که بازار خودرو ایران به هم نریخته بود، نسخه های صفر کیلومتر این خودروها به راحتی توسط کارخانه و نمایشگاه های فروش خودرو در سطح بازار به فروش می رسیدند و خریداران مشکل چندانی در دست یابی به محصول مورد نظرشان نداشتند. اما اکنون که بازار خودروی کشور بهم ریخته، دیگر نمی توان به راحتی و با بودجه قبلی به خودروی مورد نظر دست پیدا کرد.

دنا و پژو 206 SD ، دو قربانی و خوش شانس بازار آشفته خودرو

شاید کمتر بازاری را بتوان یافت که به اندازه بازار خودرو ایران، در وضعیت فعلی بسته و انحصاری باشد. هر دو خودروی یاد شده به واسطه تیراژ بالای ایران خودرو، گستردگی نمایندگی های خدمات پس از فروش و قیمت مناسب در مقایسه با رقبای چینی، به گزینه خرید بسیاری از خانواده های ایرانی تبدیل شده بودند و می توان گفت اگر شرایط فعلی پیش نمی آمد، فروش هر دو محصول با شدت و قوت قبلی ادامه می یافت.

 

 

البته مدتی می شود که ایران خودرو عرضه محصولاتش را پنج درصد قیمت کمتر از نرخ بازار شروع کرده و امید می رود اگر این رویه ادامه یابد، قیمت هر دو خودروی دنا و پژو 206 SD که به واسطه افزایش تقاضا و کاهش عرضه به شدت افزایش داشته اند، تا حدودی کاهش پیدا کند. به دلیل پرواز قیمت اکثر رقبای چینی این دو خودرو، چه در بازار صفر کیلومتر و چه در بازار دست دوم، خریداران گزینه های چندانی را پیش روی خود نمی بینند و به ناچار روی به خرید محصولات ایرانی خواهند آورد.

 

پژو 206 صندوق دار

 

دنا و پژو 206 SD ، نبرد محبوبیت از دو دهه متفاوت

همان طور که گفتیم، هر دو خودرو در بازه های زمانی متفاوتی به محصولات شناخته شده بازار تبدیل شدند. پژو 206 اس دی در دهه هشتاد خورشیدی، به عنوان پروژه ای مشترک از ایران خودرو و پژو شناخته شد که در ابتدا برای بازار ایران تدارک دیده شده بود. این محصول به عنوان آخرین سگمنتی بود که محصول پژو 206 بر روی آن عرضه می گردید و پس از سگمنت های هاچ بک سه در و پنج در، کوپه کابریولت و استیشن، نسخه سدان به عنوان آخرین سگمنت قابل عرضه از پژو 206 به بازار آمد.

استقبال از این خودرو در زمان خودش بی نظیر بود. مشتریان محصولی را در اختیار داشتند که ظاهری مطلوب داشت، از امکانات مناسبی بهره می برد، مصرف سوخت اقتصادی را ارایه می کرد و در انتها به واسطه یک صندوق عقب بزرگ، مناسب سفرهای خانواده های کوچک بود. مشابه این محصول سالها در سبد محصولات ایران خودرو وجود نداشت و سه محصول خانوادگی دیگر، پژو پارس، سمند و پژو 405 به واسطه مشکلات شان مورد انتقاد بودند.

توجه زیاد برای تغییرات اندک

با وجود سر و صدای زیاد، در حقیقت تغییرات بزرگی را در پژو 206 صندوقدار نسبت به نمونه هاچ بک آن شاهد نیستیم، امکانات رفاهی، فاصله بین دو محور، مشخصات فنی و بسیاری از موارد دیگر، از جمله طراحی درهای عقب دست نخورده باقی مانده اند و تنها یک صندوق عقب 450 لیتری به عقب خودرو افزوده شده که با وجود کاربردی تر کردن خودرو، موجب کاهش دید راننده می شود. با این وجود به دلیل بسته بودن بازار و نبود گزینه های مطرح دیگری، خریداران روی به خرید پژو 206 اس دی آوردند که در آن زمان با هوشمندی ایران خودرو، به تیپ های V1، V2، V8، V9 و V20 تقسیم شده بود که اکنون تنها تیپ V8 از این محصولات تولید می شود و باقی نمونه ها به صورت دست دوم در بازار یافت می شوند. مشتریانی با سطح بودجه پایین تر نیز می توانند رانا را به عنوان گزینه ارزان سازی شده از این محصول خریداری کنند.

 

پژو 206 صندوق دار

 

از فرانسوی به ایرانی و چینی

در این سالها و به واسطه ایرانیزه شدن بسیاری از محصولات ایران خودرو از جمله خانواده پژو 206، شاهد افت کیفیت در کابین و قوای فنی این محصولات هستیم که موجب کاهش سن خودرو، افزایش مصرف سوخت و افزایش مراجعات خریداران به تعمیرگاه ها شده است. ممکن است بسیاری از متقاضیان با تحقیق و کسب اطلاعات در مورد تولیدات جدید ایران خودرو، از خرید نمونه های صفر کیلومتر منصرف شده و به سمت تهیه یک پژو 206 دست دوم تمایل پیدا کنند، گرچه باید بدانند که قیمت این نمونه ها هم اکنون در بازار کاملا غیر واقعی است، و استهلاک محصولات خانواده پژو به طور معمول بسیار بالاست، به خصوص اگر کارکردی بیش از صد هزار کیلومتر داشته باشند.

 

یک سمند دیگر

کم و بیش همه ایرانیان با خانواده محصولات سمند آشنا هستند و حتی ممکن است محصولی از این خانواده را در حال حاضر داشته باشند. پروژه طولانی تولید سمند به عنوان یک نماد کامل از وضعیت خودروسازی ایران به حساب می آید. سالها تلاش و صرف بودجه برای ساخت محصولی که در بازار داخلی توانایی رقابت کامل ندارد، ایمنی آن مورد تردید واقع می شود، و بر اساس یک پلت فرم قدیمی توسعه یافته است. در حالی که شرکت های چینی با خرید خودروسازی های ورشکسته اروپایی، توانستند در مدت کوتاهی مسیر پیشرفت را طی کنند و محصولاتی درخور رقابت عرضه نمایند که نمونه هایی از آنها را در کشورمان نیز شاهد هستیم، تولید محصولات خانواده سمند به عنوان موفقیتی پر هزینه و دیرهنگام از ایران خودرو شناخته می شود که به واسطه ارزان سازی، سال به سال از حجم امکانات و آپشن های آن کاسته شده است.

 

 

سمند با رنگ و لعاب بیشتر

دنا در حقیقت همان سمند است که با رنگ و لعابی تازه، قصد دارد بگوید که من خودروی جدیدی هستم. ستون های نسبتا باریک، فرم جعبه ای بدنه و حالت خاص اتاق از روبرو که نمایی از یک محصول دهه هشتادی را نمایان می کند، تمامی نمایان گر همان سمندی هستند که از پژو 405 معروف برای توسعه دادنش استفاده شده است. در زمینه پیشرانه این تفاوت کاملا مشهود می شود و شاهد به کار گیری موتور EF7 بر روی دنا، مشترک با دو محصول سمند ال ایکس و سورن هستیم.

دنا با هدف جذب مشتریان خودروهای چینی ارزان قیمت، با انبوهی از آپشن های رنگارنگ که پیش از این در محصولات داخلی به صورت استاندارد وجود نداشتند، عرضه گردید و در عمل به واسطه قیمت کمتری که ارایه میداد، توانست بخشی از مشتریان را به سمت خود بکشاند، اما عرضه این خودرو نکاتی منفی نیز به همراه داشت. نخست آن که دنا توانست بازار دیگر محصول هم خانواده خود، یعنی سورن را تحت تاثیر شدید قرار داده و تضعیف کند، و دوم آن که اشکالات طراحی و پیشرانه، به همراه کیفیت پایین تر مونتاژ نتوانستند آن میزان از رضایت را که مشتری با پرداخت وجه 42 میلیون تومان در زمان عرضه توقع داشت، برآورده سازند.

 

 

دنا و پژو 206 SD ، مقایسه مشخصات فنی

در این قسمت، به بررسی مشخصات فنی هر دو خودرو پرداخته و سپس نکاتی را در مورد هر دو محصول عنوان می کنیم:

جدول مقایسه مشخصات فنی دنا و پژو 206 SD :

دنا پژو 206 اس دی
نوع موتور چهار سیلندر شانزده سوپاپ، تنفس طبیعی چهار سیلندر شانزده سوپاپ، تنفس طبیعی
حجم موتور 1646 سی سی 1587 سی سی
حداکثر توان موتور 115 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه 105 اسب بخار در 5800 دور در دقيقه
حداكثر گشتاور 157 نيوتن متر در 4500 دور در دقيقه 142 نيوتن متر در 4000 دور در دقيقه
استاندارد آلایندگی يورو 4 يورو4 بهينه
مصرف سوخت ترکیبی 7.74 لیتر در هر صد کیلومتر 6.61 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 60 لیتر 50 لیتر
حداکثر سرعت 189 کیلومتر بر ساعت 193 کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا 100 13.5 ثانیه 11.4 ثانیه
ترمزها ترمز ضد قفل ABS و EBD  ترمز جلو ديسكي خنك شونده – ترمز عقب ديسكي سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD ‌و EBA)، ترمز جلو ديسكي با سيستم خنك كاري، ترمز عقب ديسكي
کیسه های هوا راننده و سرنشين جلو راننده و سرنشين جلو
سیستم تهویه اتوماتیک اتوماتیک
فرمان هیدرولیک هیدرولیک
  وزن خودرو 1258کیلوگرم 1086 کیلوگرم
طول خودرو 4559 میلیمتر 4188 میلیمتر
عرض خودرو 1720 میلیمتر 1655 میلیمتر
ارتفاع خودرو 1460 میلیمتر 1456 میلیمتر
فاصله  بین دو محور 2671 میلیمتر 2443 میلیمتر
حجم صندوق عقب 500 لیتر 450 لیتر

 

 

نکاتی در مورد مقایسه دنا و پژو 206 SD

مقایسه دنا و پژو 206 SD ، نکته اول:

به وضوح مشخص است که پژو 206 اس دی از نظر عملکرد فنی، برتر است و علاوه برآن، مصرف سوخت کمتر و استاندارد آلایندگی بهتری دارد. پس اگر از طرفداران محیط زیست هستید یا اینکه به کم مصرف بودن خودروی خود اهمیت می دهید اما بودجه خرید تویوتا پریوس را ندارید، پژو 206 اس دی می تواند در حد مطلوبش این نیاز شما را پاسخگو باشد.

مقایسه دنا و پژو 206 SD ، نکته دوم:

در سوی مقابل، مهم ترین مزیت دنا خانوادگی بودن آن است. صندوق عقب بزرگتر نسبت به رقیب و فاصله بین دو محور قابل توجه از نکاتی هستند که این خودرو را تبدیل به یک گزینه مناسب  برای مصارف خانوادگی می کنند. اگر یک خانواده چهار نفره دارید که بیشتر اعضای آن را افراد بالغ تشکیل می دهند، دنا گزینه مناسبی برای سفرهای درون شهری و برون شهری شما خواهد بود.

مقایسه دنا و پژو 206 SD ، نکته سوم:

در مورد کیفیت هر دو خودرو، اگر قصد خرید یک نمونه ساخت سال های اخیر از هر دو خودرو را داشته باشید، با کیفیت ساخت یکسانی روبرو خواهید شد. اما اگر خرید پژوهای ساخت دهه هشتاد مد نظر شما باشد، با کیفیت بهتری روبرو خواهید شد، گرچه باید در خرید خودروهای کارکرده توجه لازم را داشته باشید.

مقایسه دنا و پژو 206 SD ، نکته چهارم:

پژو 206 در زمان خود خودروی زیبایی بود که در این سالها دیدن آن برای بازدید کنندگان کسل کننده شده و دیگر تازگی روزهای اول را ندارد، گرچه هنوز می توان آن را زیبا خطاب کرد. از آن جایی که چینی های رقیب به بازه های قیمتی بالاتر حرکت کرده اند، پژو 206 سالخورده می تواند از این قابلیت خود استفاده لازم را ببرد. در مقایسه دنا خودرویی است که از همگام بودن طراحی بهره نمی برد و در نمای جلویی خشن و مردانه و در نمای عقبی آرام و بدون هیجان به نظر می رسد که این دو نما تناسبی با یکدیگر ندارند. نمای جانبی نیز بدون هیچ تغییری با سمندهای معمول بازار به نظر می رسد. با این وجود از آنجایی که زیبایی امری سلیقه ای است، پاسخ این پرسش که در مقایسه دنا و پژو 206 SD کدام یک زیباتر است را در یک نظرسنجی به شما مخاطبان واگذار کرده ایم. در این نظر سنجی 81 درصد مخاطبان معتقد بودند که دنا خودروی زیباتری است، در حالیکه 19 درصد بر این باور بودند که پژو 206 اس دی زیباتر از دنا است.

 

 

مقایسه دنا و پژو 206 SD ، نبرد قیمت ها

چندماهی می شود که قیمت ها در بازار خودرو بهم ریخته اند و اگر بعد از مدتها قصد تعویض خودروی خود را دارید، با ارقام و اعداد عجیبی روبرو خواهید شد. فارغ از قیمت نسخه های صفر که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته اند، اگر قصد خرید یک نمونه دست دوم را دارید، بهتر است به سمت خودروهای کم سن و سال تمایل داشته باشید. یافتن یک پژو 206 سالم و و در عین حال با سن بالا کاری بسیار دشوار است و حتی در نمونه های ساخت سال های 92-93، باید دقت لازم را برای خرید به خرج دهید تا از هزینه های نگهداری سرسام آور آتی در امان باشید.

اگر به دنبال محصولی جدیدتر، خانوادگی تر و سرشار از امکانات هستید و در عین حال قصد ندارید خودرویی سالخورده را انتخاب نمایید، دنا می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد، هر چند آپشن های متعدد این خودرو می توانند در آینده دردسر ساز شوند و شما را مکررا به تعمیرگاه برسانند. هم چنین قیمت این خودرو نسبت به قوای فنی که ارایه می دهد، بالاست. همانطور که مشاهده می کنید، قیمت دنا به طور معمول از پژو 206 اس دی بیشتر است. عمده ترین رقیب های این دو خودرو در بازار عبارتند از: تندر نود، ام وی ام 550، جک J5 وجیلی GC6

مقایسه دنا و پژو 206 SD ، جدول قیمت ها

دنا پژو 206 اس دی
1397 – صفر کیلومتر 84 میلیون تومان 73 میلیون تومان
1396 – کارکرده 73 میلیون تومان 64 میلیون تومان
1395 – کارکرده 67 میلیون تومان 59 میلیون تومان
1394 – کارکرده 60 میلیون تومان 54 میلیون تومان

 

5 دیدگاه

  1. جفتشون در برابر ال90 هیچند ولی باز SD یه پایه ی طراحی با اصالت و استانداردی از پژوی فرانسه داره نه مثل دنا که سمند بزک شدست و حتی تست تصادف هم نداره (یک سری میگن تست داره ولی فرضا هم که داشته باشه ملاک نیست باید نتایجش مشخص باشه . زانتیا هم تست داره ولی 1 ستاره داره و شاسی و بدنه بسیار ضعیف فاجعه بار داره. صرف تست داشتن نیست مهم نتیجه ی تسته که برای دنا نامشخصه) هر چند از نظر ایمنی وضعیت 206 های ایرانیزه هم مشخص نیست

    1. سلام آقا علیرضا زانتیا که فرمودین یک ستاره داره اشتباه یک ستاره کودک تو صندکی عقب داره نه جلو برای بزرگسالان یک ستاره هم نگرفت. ضمنا معیار استاندارد اون سال زانتیا خیلی ساده تر بوده این شده وای به حال الانش.
      در کل نوشته فوق جالب نبود و نویسنده ضعیف عمل کردند.
      پیشاپیش از اساتید ادبیات در مورد نمره دهی به تعداد غلط املایی تشکر ویژه دارم.

  2. برای عکس گرفتن حداقل ماشین هایی که شسته و تمیز شدند و ماشین هایی که بدنه شون زده و تصادف نداره انتخاب کنید نه هر ماشین تصادفی و کثیف و چرکی

  3. تیراژ سالیانه برلیانس از دنا بیشتره، ی طوری نوشتین انگار همه مجبورن یکی از اینا رو بخرن
    نوشتید “خریداران گزینه های چندانی را پیش روی خود نمی بینند و به ناچار روی به خرید محصولات ایرانی خواهند آورد”
    آریو اتومات سایپا فقط 6 میلیون گرونتر از دناس و 20 میلیون ارزونتر از دناپلاس
    دنا که نوشتید سمند با رنگ و لعاب جدید حالا این که خوبه، دناپلاس 25 میلیون گرونتر از دناس!!!!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا