اخباراخبار خارجی

کدام اتومبیل‌های ژاپنی باعث انقلاب در صنعت خودرو شدند؟

خودروهایی ژاپنی که با نام JDM شناخته می‌شوند، تغییرات اساسی در صنعت خودرو ایجاد کرده‌اند. این تغییر را در تمام سگمنت‌های خودرویی می‌توانیم مشاهده کنیم. این تغییر در حدی گسترده است که حتی با حذف کشور ژاپن از کره زمین، همچنان تا چندین سال اثرات آن روی صنعت خودرو باقی می‌ماند. در ادامه این مطلب به بررسی 10 خودروی ژاپنی می‌پردازیم که انقلابی در صنعت خودرو ایجاد کرده‌اند. با ما همراه باشید.

تویوتا 2000GT

در تاریخچه صنعت خودرو شاهد حضور تعداد بی‌شماری خودروی اسپرت ژاپنی هستیم. تویوتا 2000GT یکی از اولین خودروهای اسپرت ژاپنی محسوب می‌شود که طرفداران زیادی در این صنعت دارد. این خودرو نه تنها در فیلم جیمز باند حضور داشته، بلکه به علت طراحی E-Type خود یکی از زیباترین خودروهای اسپرت ژاپنی محسوب می‌شود. برای توسعه این خودرو شرکت‌های تویوتا و یاماها با یکدیگر همکاری داشتند چرا که موتور مورد استفاده در این خودرو توسط یاماها تولید شده است. این موتور 6 سیلندر خطی با حجم 2.0 لیتر در قدرتمندترین نمونه خود قدرتی برابر با 150 اسب بخار تولید می‌کرد. این قدرت به چرخ‌های عقب تویوتا 2000GT منتقل می‌شد. تویوتا برای این خودرو ترمزهای دیسکی در نظر گرفته بود. این خودروی ژاپنی در زمان عرضه رقیب پورشه 911 محسوب می‌شد.

داتسون 240Z

داتسون 240Z می‌توانست به جایگاه تویوتا 2000GT در بازار دست پیدا کند ولی به علت مشکلاتی که میان نیسان و یاماها ایجاد شد، این خودرو نتوانست عملکرد مناسبی در بازار داشته باشد. داتسون 240Z یک خودروی اسپرت JDM بوده که برای بازار ایالات متحده آمریکا توسعه یافته است. در این خودرو شاهد استفاده از یک موتور 6 سیلندر خطی با حجم 2.5 لیتر هستیم که قدرتی برابر با 151 اسب بخار تولید می‌کند. این محصول محور عقب برخلاف تویوتا 2000GT یک خودروی مستقل نبود بلکه سال‌ها پس از تولید نیز تاثیراتی در خودروهای سری Z نیسان داشت.

مزدا MX-5 میاتا

خودروهای اسپرت معمولا فروشی کمتر از یک میلیون دستگاه در مدت زمان حضور خود در بازار دارند که این موضوع در رابطه با مزدا MX-5 میاتا صادق نیست که این موضوع، حضور آن در لیست ما را منطقی جلوه می‌دهد. این خودرو که در سال 1989 معرفی شد، طراحی و عملکردی شبیه به خودروهای اسپرت انگلیسی و ایتالیایی دهه 50 و 60 میلادی دارد. این خودرو وزن کمی دارد، کامپکت است، از موتور تنفس طبیعی بهره می‌برد و به صورت محور عقب طراحی شده است. این ویژگی‌ها موفقیت خودروی مزدا را در بازار تضمین می‌کرد. 4 نسل از این خودرو روانه بازار شده که تمامی آن‌ها عملکرد بی‌نظیری را از خود به نمایش گذاشته‌اند. مزدا MX-5 میاتا را باید یکی از بهترین خودروهای اسپرت بازار دانست.

تویوتا کرولا

تمام خودروهای JDM اسپرت محسوب نمی‌شوند. تویوتا کرولا پرفروش‌ترین خودرو در بازارهای جهانی محسوب می‌شود که توانست در سال 1997 خودروی فولکس واگن بیتل را شکست دهد. تا سال 2013 نزدیک به 40 میلیون تویوتا کرولا در بازارهای جهانی فروخته شده بود. این خودرو که از سال 1966 در بازار حضور داشته، به تازگی نسل دوازدهم آن در معرض دید عموم قرار گرفته است. این خودرو در ابتدا به صورت محور عقب طراحی شد ولی تویوتا تصمیم گرفت نسل‌های بعدی آن را به صورت محور جلو روانه بازار کند. در حالی که خودروهای ژاپنی قدرتمند زیادی در بازار حضور پیدا کردند، تویوتا کرولا محصولی بوده که در سگمنت خودروهای کامپکت تاثیرات زیادی داشته است.

هوندا/آکورا NSX

با معرفی خودروی هوندا NSX در سال 1990، مسیر خودروهای اسپرت ژاپنی تغییر کرد. این خودرو آیرودینامیک بالایی داشت و کابین آن با الهام از جنگنده F-16 طراحی شده بود. این خودرو دارای بدنه تمام آلومینیومی بود که آن را تبدیل به یک شاخص در این صنعت می‌کرد. این خودروی موتور وسط دارای یک موتور 6 سیلندر آلومینیومی بود که با حجم 3.0 لیتر می‌توانست 270 اسب بخار قدرت تولید کند. هوندا NSX علاوه بر رقابت با خودروهای اسپرت ایتالیایی، قابلیت رانندگی روزانه نیز داشت. نسل دوم این خودرو در سال 2016 و 11 سال پس از توقف تولید نسل اول، وارد بازار شد.

تویوتا سوپرا

این لیست بدون حضور تویوتا سوپرا در آن، ارزشی ندارد. تویوتا سوپرا یکی از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای اسپرت ژاپنی محسوب می‌شود. این خودرو از نظر مهندسی یک شاهکار است. موتور 2JZ-GTE مورد استفاده در این خودرو یکی از بهترین موتورها در زمینه تیونینگ محسوب می‌شود. این خودرو در فیلم سریع و خشمگین نیز حضور داشته است. تویوتا برای توسعه نسل جدید این خودرو با شرکت بی‌ام‌و همکاری داشته که نتیجه آن تولید بی‌ام‌و Z4 و تویوتا سوپرا است. نسل جدید این خودرو در اوایل سال آینده میلادی و در نمایشگاه خودروی دیترویت در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

مزدا RX-7

در حالی که مزدا تنها شرکت توسعه دهنده موتورهای دورانی وانکل نیست، باید آن را یکی از مطرح‌ترین شرکت‌ها در این زمینه دانست. مدل‌های سری RX مزدا از سال 1968 روانه بازار شدند که آخرین نمونه آن، خودروی RX-8 است. خودروی RX-7 دارای موتور دورانی 13b مجهز به روتور دوقلو بود. این خودرو را باید اولین نمونه صادراتی از کشور ژاپن دانست که به موتور توربوشارژر دوقلو مجهز شده است. این موتور گشتاور فوق‌العاده‌ای را برای این خودروی اسپرت مسابقه‌ای به همراه داشت. در حالی که مزدا نتوانست به علت مشکلات زیست محیطی موتورهای وانکل بیشتری را توسعه دهد، مزدا RX-7 تبدیل به یک شاهکار مهندسی در صنعت خودرو شد.

نیسان اسکای لاین GT-R R32

استفاده از حروف T ،G و R در محصولات نیسان به معنای آن است که با یک خودروی قدرتمند روبه‌رو هستیم. در این میان نیسان اسکای لاین GT-R R32 تبدیل به یک نمونه استثنایی در میان مدل‌های GT-R این برند ژاپنی شد. این خودرو که در سال 1989 در معرض دید عموم قرار گرفت، دارای موتور 6 سیلندر خطی مجهز به توربوشارژر دوقلو بود. این موتور در نمونه مسابقه‌ای نیسان اسکای لاین قدرتی برابر با 600 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌داد. شاید جالب باشد بدانید که خودروی نیسان اسکای لاین GT-R R32 دارای لقب گودزیلا در میان علاقه‌مندان به صنعت خودرو است.

سوبارو ایمپرزا WRX STI

این خودروی سوبارو برای برنده شدن در مسابقات تولید شده است. سوبارو ایمپرزا WRX یک خودروی فوق‌العاده است؛ با این حال سازنده ژاپنی آن تصمیم گرفت نمونه STI آن را نیز روانه بازار کند. این خودرو عملکرد بهتری داشت و همچنین فرمان‌پذیری بالاتری را برای راننده به ارمغان می‌آورد. سوبارو را باید یکی از شرکت‌های پیشروها در زمینه استفاده از توربوشارژر در خودروهای جاده‌ای دانست. این برند با استفاده از توربوشارژر در WRX، آن را تبدیل به یک محصول استثنایی کرد. در حال حاضر شرکت فولکس واگن با خودروی گلف R راه سوبارو را ادامه می‌دهد.

میتسوبیشی لنسر اوولوشن

 

شرکت میتسوبیشی برای رقابت با سوبارو در مسابقات رالی جهانی، یک خودروی مخصوص را توسعه داد. میتسوبیشی لنسر اوولوشن یک خودروی فوق‌العاده از نظر عملکرد محسوب می‌شود. این خودرو دارای موتور توربوشارژر بود و همچنین از سیستم چهار چرخ محرک بهره می‌برد. در حالی که تولیدکنندگان خودروهای ژاپنی در زمینه قدرت تولیدی موتور مورد استفاده در خودروهای خود به توافق رسیده بودند، میتسوبیشی قدرت موتور این خودرو را افزایش داد. این خودرو قدرتی برابر با 276 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌داد. میتسوبیشی پس از 10 سال، این خودرو و مدل X آن را از خط تولید خارج کرد.

منبع: جی اس ام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا