آموزش استارت خودرو در هنگام خرابی پمپ سوخت

شنبه ۸ دی ۱۳۹۷

آموزش استارت خودرو در هنگام خرابی پمپ سوخت

اگر احساس می‌کنید که در هنگام رانندگی خودرو به خوبی شتاب نمی‌گیرد و یا در هنگام استارت زدن، دچار مشکل می‌شوید، نشان می‌دهد که خودروی شما دچار یک ایراد جدی شده است. در مقاله «علت‌های کاهش قدرت موتور» این موضوع را بررسی کردیم که چه خرابی‌هایی موجب شتاب نگرفتن خودرو می‌شوند. یکی از مهم‌ترین علت‌ها می‌تواند خرابی پمپ سوخت باشد و بیش‌تر ما با چنین موضوعی در خودروهایمان روبرو شده‌ایم.

برای استارت خودرو با پمپ سوخت خراب چه باید کرد؟

اول از همه شما باید از این موضوع مطمئن شوید که پمپ بنزین خودروی شما واقعا خراب شده است یا نه. چند راه برای فهمیدن این موضوع وجود دارد. مشهودترین اتفاقی که در اثر خرابی پمپ بنزین می‌افتد، کاهش نسبتا محسوس قدرت خروجی موتور است. چراکه با خراب شدن این قطعه، بنزین به طور کامل نمی‌تواند به موتور برسد و در نتیجه عملکرد موتور ضعیف می‌شود. رانندگی با یک پمپ سوخت فرسوده، می‌تواند پمپ سوخت را به طور کامل بسوزاند.

افزایش دمای موتور خودرو و خاموش شدن ناگهانی موتور نیز می‌تواند از دیگر نشانه‌های خرابی پمپ بنزین باشد.

قبل از استفاده کردن از این روش‌ها، بهتر است فیوز پمپ سوخت و باتری را نیز بررسی کنید تا خراب نشده باشد. البته معمولا این فیوز خراب نمی‌شود و مشکل اصلی از خود پمپ است.

استفاده از فشارسنج سوخت

استفاده از فشارسنج سوخت می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها در هنگام روبرو شدن با  خرابی پمپ سوخت باشد. مکانیک‌ها نیز معمولا از همین روش برای تعمیر پمپ بنزین خودرو استفاده می‌کنند.

استارت زدن خودرو هنگام خرابی پمپ سوخت - پمپ بنزین

تنها کاری که باید بکنید این است که فشار سنج را به قسمت مربوطه آن بر روی موتور متصل کنید. با این کار شما می‌توانید موتور را استارت بزنید و به شما این امکان را می‌دهد که به طور دقیق علت استارت نخوردن موتور را شناسایی کنید. البته این روش همیشه نمی‌تواند جوابگو باشد و اگر پمپ بنزین به طور کامل خراب شده باشد، نمی‌توان از این روش استفاده کرد. اما به هر حال استفاده از فشارسنج می‌تواند در شناسایی خرابی خودرو مفید باشد.

وارد کردن فشار اضافی

اصلی‌ترین علتی که باعث می‌شود سوخت به موتور نرسد، کافی نبودن فشاری است که پمپ سوخت ایجاد می‌کند. بنابراین اگر بتوان به نحوی این کمبود فشار را تامین کرد، می‌توان خودرو را استارت زد. برخی پیشنهاد کرده‌اند که با ایجاد مکش در شلنگ ورودی سوخت، می‌توان این فشار را تامین کرد.

استارت زدن خودرو هنگام خرابی پمپ سوخت - پمپ بنزین

البته گاهی علت نرسیدن بنزین به موتور، می‌تواند گرفتگی پمپ بنزین یا فیلتر بنزین باشد. بنابراین ممکن است با وارد کردن ضربه‌هایی به این قسمت‌ها، این گرفتگی را برطرف کرد تا بنزین به موتور برسد و استارت بخورد.

همچنین اسپری‌های سوخت نیز وجود دارد که برای استارت زدن موتور استفاده می‌شوند. با اسپری کردن بنزین در محل ورودی موتور، می‌توان موتور را استارت زد.

 نحوه پیش‌گیری از خرابی پمپ سوخت

همیشه به این نکته توجه داشته باشید که اجازه ندهید باک خودرو خالی شوید. با کم شدن بنزین در باک، به پمپ سوخت فشار بیش‌تری برای رساندن سوخت به موتور وارد می‌شود و گرم می‌شود. بنزین درواقع به عنوان خنک کننده پمپ سوخت نیز عمل می‌کند و اگر میزان سوخت کم باشد، پمپ به اندازه کافی خنک نخواهد شد و باعث خرابی سریع آن می‌شود.

استارت زدن خودرو هنگام خرابی پمپ سوخت / پمپ بنزین

دومین علت مهم در خرابی پمپ سوخت، کثیف بودن سوخت است که باعث گرفتگی پمپ می‌شود. اگر میزان آلودگی در پمپ و فیلتر سوخت بیش از اندازه افزایش یابد، حتی ممکن است موتور خودرو به طور ناگهانی خاموش شود.

خرابی پمپ سوخت را جدی بگیرید و سریعا برای رفع مشکل آن اقدام کنید. پمپ سوخت معیوب می‌تواند باعث به وجود آمدم مشکلات زیر شود:

  • افزایش مصرف سوخت
  • خاموش شدن موتور به صورت متوالی
  • کاهش قدرت
  • افزایش ناگهانی دور موتور در حین حرکت
  • افزایش دمای موتور

لازم به ذکر است که که از این روش‌ها تنها در موارد اضطراری باید استفاده کنید و بلافاصله باید خودرو را به یک مکانیک نشان دهید تا مشکل را به طور کامل برطرف کند. به طور معمول نیز آن‌ها اقدام به تعویض این قطعه می‌کنند. رانندگی با یک پمپ بنزین خراب می‌تواند به طور چشم‌گیری عملکرد خودروی شما را کاهش دهد.

 


بدون دیدگاه