بالاخره سوپرا؛ پنجمین نسل از کوپه محبوب تویوتا در دیترویت معرفی شد

سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷

بالاخره سوپرا؛ پنجمین نسل از کوپه محبوب تویوتا در دیترویت معرفی شد

تویوتا سوپرا یکی از معروف ترین کوپه های ژاپنی است که در سال 1978 متولد شده و تا سال 2002 در چهار نسل مختلف راهی خیابان ها شده است. این اتومبیل یکی از معدود محصولات اسپرت تویوتا بوده و همواره طرفداران خاص خود را داشته است.

اما با وجود تمامی مزایا و معایب، نسل چهارم تویوتا سوپرا به تدریج با افت تقاضا روبرو شد. اوضاع برای این مدل دوست داشتنی طوری پیش رفت که تویوتا نتوانست چاره دیگری جز خاتمه دادن به تولید آن در سال 2002 پیدا کند.

پس از سوپرا، تویوتا به تولید مدل های عمدتا کم استهلاک خانوادگی شهرت یافت و اگر شخصی به دنبال هیجان رانندگی بود، محصولات این کمپانی را از بین گزینه های موجود خط می زد.

برای مقابله با این وضع، تویوتا به همکاری با سوبارو که تجربه زیادی در ارایه مدل های اسپرت و جذاب دارد، رو آورد. نتیجه این همکاری 8 سال پیش در نمایشگاه خودروی توکیو موتور شو و در قالب تویوتا 86/سوبارو BRZ معرفی شد، کوپه ارزان قیمت مشترکی که توانست بار دیگر لبخند رضایت را بر لبان آنهایی که طرفدار لذت رانندگی بودند، بنشاند.

اندکی بعد و در سال 2014 تویوتا با رونمایی از یک کوپه مفهومی با نام FT-1 جنجال های زیادی بر پا کرد. با توجه به خصوصیات ظاهری و فنی بسیاری FT-1 را پیش نمایشی از نسل آینده تویوتا سوپرا می دانستند، هر چند تویوتا در قبال این موضوع سکوت اختیار کرده بود و با عدم واکنش بر شایعات دامن می زد.

تلاش تویوتا در ثبت نام تجاری سوپرا در ایالات متحده و اروپا و همچنین گسترش روابط با ب ام و بیش از پیش باعث قوت گرفتن شایعات شد. بالاخره پس از کش و قوس های فراوان، ژاپنی ها تایید کردند سوپرا احیا شده و نسل پنجم آن از پلتفرمی مشترک با ب ام و Z4 بهره خواهد برد.

حال با افتتاح نمایشگاه خودروی دیترویت، شاهد رونمایی رسمی از نسل جدید تویوتا سوپرا با کد A90 هستیم. در نگاه نخست به ظاهر نسخه نهایی سوپرا، بی تردید وفاداری زیاد طراحان به کانسپت FT-1 و شباهت مثال زدنی این دو مدل جلب توجه می کند.

در نمای روبرو سه ورودی هوای بزرگ و چراغ های کشیده افقی با یک نوار باریک LED از بارزترین ویژگی های نسل پنجم تویوتا سوپرا به شمار می روند. اسپلیتر و بالچه های کوچک کناری هم که عینا از مفهومی FT-1 به امانت گرفته شده اند، این نما را جذاب تر و اسپرت تر کرده اند.

وقتی از نمای جانبی به تویوتا سوپرا بنگریم، با یک فرم پویا که از ترکیب هنرمندانه قوس ها و حجم های مختلف بوحود آمده، روبرو خواهیم شد. دماغه رو به پایین، کاپوت کشیده، شیب زیاد سقف، شکاف بزرگ روی در، رکاب ها، گلگیر متورم عقب و برآمدگی زیبای صندوق عقب که نقش یک اسپویلر را ایفا می کند، از شاخصه های اصلی قابل ذکر سوپرا در این نما هستند.

نمای عقب سوپرا به دلیل بازی با انواع حجم ها و خطوط، عضلانی تر و اسپرت تر احساس می شود. شکل خاص در صندوق عقب، چراغ های باریک، سپر عقب پیوسته با دیفیوزر و بالچه ها و دو خروجی اگزوز گرد و بزرگ نقشی کلیدی در جذابیت این نما از سوپرا ایفا می کنند. جالب آنکه چراغ ترمز میانی روی سپر قرار گرفته و شکل آن به گونه ایست که خودروهای فرمول یک در ذهن تداعی می شوند.

برخلاف نمای ظاهری، کابین تویوتا سوپرا ساده تر طراحی شده و خبری از حجم ها و اشکال پیچیده نیست. برای مثال داشبورد خودرو سطحی صاف و یکدست داشته و نمایشگر ایستاده سیستم اینفوتینتمنت در میانه های آن جا خوش کرده است. در زیر این نمایشگر هم دکمه های مختلفی تعبیه شده اند که وظیفه کنترل سیستم ها و امکاناتی از قبیل تهویه مطبوع را بر عهده دارند.

مثل اکثر خودروسازان، تویوتا نیز از صفحه نمایش دیجیتال در پشت فرمان استفاده کرده تا از طریق آن اطلاعات لازم را در اختیار راننده بگذارد. نکته جالب اینکه با کمی دقت در اجزایی مثل فرمان سه شاخه، دسته دنده و دکمه گردان موجود بر روی کنسول مرکزی، می توان شباهت هایی آشکار بین سوپرا و محصولات ب ام و پیدا کرد.

همانطور که از قبل نیز مشخص بود و در بالا نیز به آن اشاره کردیم، سوپرای پنجم از پلتفرمی مشترک با نسل ششم ب ام و Z4 بهره برده و قوای محرکه آن توسط باواریایی ها تامین می شود.

نیروبخش سوپرا همان موتور شش سیلندر خطی است که در Z4 M40i نیز به کار گرفته شده؛ این موتور توربو حجمی برابر با 3 لیتر داشته و توانایی تولید 335 اسب بخار قدرت و 495 نیوتن متر گشتاور را دارد. مساله عجیب اینکه خروجی موتور مذکور در رودستر آلمانی برابر با 382 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور اعلام شده است.

نیروی تولید شده توسط موتور باواریایی ها از طریق گیربکس هشت سرعته خودکار به سمت چرخ های عقب ارسال می شود. به گفته تویوتا با این قوای محرکه سوپرا در عرض 4.1 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست یافته و در مسیر مستقیم می تواند نهایت سرعت 250 کیلومتر در ساعت (محدود شده به صورت الکترونیکی) ثبت کند.

با فاصله محوری 2.46 و طول کلی 4.38 متر اندازه ای مشابه با خودروهایی مثل پورشه 911 و جگوار F-Type دارد. با توجه به مشخصات فنی قابل قبول، مرکز ثقل پایین و توزیع وزن 50-50 انتظار می رود سوپرا از لحاظ هندلینگ و لذت رانندگی در سطح بالایی قرار داشته باشد، وقتی که پای ب ام و و بخش گازو ریسینگ نیز به میان می آید، این انتظار دو چندان می شود.

طبق برنامه ریزی های تویوتا، نسل جدید سوپرا از اواخر تابستان امسال در سه نسخه متفاوت به فروش خواهد رسید. این نسخه ها عبارتند از مدل پایه 3.0، 3.0 Premium و نسخه ویژه Launch Edition که فقط 1500 دستگاه از آن ساخته خواهد شد.

و اما قیمت؛ برای خرید مدل پایه 3.0 باید 49,990 دلار کنار گذاشت؛ نسخه 3.0 Premium مستلزم پرداخت 53,990 دلار بوده و برای نسخه ویژه Launch Edition نیز قیمتی برابر با 55,250 تعیین شده است.

آنطور که شواهد نشان می دهند سوپرا آپشن های زیادی نداشته و فعلا با پکیج 1,195 دلاری سیستم های کمکی راننده و پکیج 2,460 دلاری که شامل مسیریاب و سیستم صوتی JBL می شود، قابل انتخاب خواهد بود.

 

منبع: دیجیاتو


بدون دیدگاه