محدودیت سرعت در بزرگراه‌ها و تلفات حوادث جاده‌ای در ایران و آلمان

دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ | 1 نظر

محدودیت سرعت در بزرگراه‌ها و تلفات حوادث جاده‌ای در ایران و آلمان

آلمان در صدد است تا برای بزرگراه‌های مشهور با سرعت نامحدود خود محدودیت 130 کیلومتر در ساعت وضع کند.

نقل از یورونیوز، هفته گذشته پیش‌نویس سند یک کمیته‌ دولتی آلمان برای محدود کردن حداکثر سرعت در بزرگراه‌های این کشور به رسانه‌ها درز کرد. در این سند پیشنهاد شده است که در راستای کاهش آلودگی هوا و مقابله با تغییرات اقلیمی محدودیت حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت برای اتوبان‌های «با سرعت نامحدود» آلمان وضع شود.

برخی از مقامات آلمان یکی دیگر از دلایل لزوم حمایت از این طرح را کاهش تلفات حوادث جاده‌ای می‌دانند. یک مقام ارشد پلیس آلمان می‌گوید که اعمال محدودیت سرعت می‌تواند تا ۲۵درصد از مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات جاده‌ای را کاهش دهد.

این مقام مسئول قانونی بودن رانندگی با سرعت بالای ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر در ساعت در بزرگراه‌ها را «دیوانگی» می‌خواند و می گوید که طرح محدودیت سرعت باعث نجات جان افراد خواهد شد.

بر اساس گزارش‌ها میزان تلفات جانی حوادث جاده‌ای در آلمان در سال ۲۰۱۷میلادی ۳۱۸۰ نفر بوده است .

از سوی دیگر صدای مخالف این طرح نیز در دولت آلمان شنیده می‌شود. وزیر حمل و نقل این کشور این طرح را مخالف «خرد جمعی» خوانده است. بسیاری از مخالفان این طرح اتوبون‌های آلمان را امن‌ترین می‌دانند ومی‌گویند نباید به شهرت‌شان آسیب زد.

هفتاد درصد اتوبان‌های آلمان محدودیت سرعت ندارند و در ۳۰ درصد باقی جاده‌ها و اتوبان‌ها حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت است.

آلمان در صورت عدم موفقیت در کاهش گازهای گلخانه‌ای و دی‌اکسید کربن در زمان مقرر، با جریمه سنگین از سوی اتحادیه اروپا مواجه خواهد شد.

محدودیت سرعت در جاده‌ها و تلفات حوادث جاده‌ای در ایران

بر اساس گزارش‌‌های رسمی سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۳۹۶ بیش از ۱۶ هزار نفر در ایران در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. مرگ و میر ناشی از تصادفات در ایران هر ساله در حال افزایش است. سازمان پزشکی قانونی ایران ۱۶ دی ماه امسال اعلام کرد که تنها در طول هشت ماه ابتدایی سال ۹۷، ۱۲ هزار و ۲۶۱ نفر در تصادفات رانندگی در جاده‌های ایران جان باخته‌اند.

۶۶ درصد مرگ‌ و میر ناشی از تصادفات در ایران در مسیرهای برون شهری اتفاق می‌افتد. سرعت غیرمجاز تنها یکی از عوامل حوادث جاده‌ای در ایران است. خواب‌آلودگی راننده، ناامن بودن جاده‌ها، سبقت غیرمجاز و ایمن نبودن خودروها از دیگر عوامل تصادفات در این کشور است.

حداکثر سرعت در جاده‌ها و مناطق غیرمسکونی ایران در طول روز ۱۰۰ کیلومتر و در شب ۹۰ کیلومتر در ساعت و در آزادراه‌ها ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است.


1 دیدگاه

  1. حسین | بهمن 8, 1397 | لینک نظر

    قطعا اگر اونا پراید و 405 داشتن باش سفر بین شهری نمیرفتن و نمیمردن!
    مشکل فرهنگ هست!