6 ماه تا 1 سال حبس برای مخدوشی پلاک خودرو

پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ | 1 نظر

6 ماه تا 1 سال حبس برای مخدوشی پلاک خودرو

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا اعلام می کند که مخدوشی پلاک تخلف نیست بلکه جرم محسوب می شود و بر اساس ماده 720 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) برای مرتکبین این جرم، از 6 ماه تا 1 سال حبس پیش بینی شده است.

سرهنگ عین الله جهانی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو درخصوص ارتکاب جرم مخدوشی پلاک وسیله نقلیه و تعیین تکلیف مرتکبین آن اظهار داشت: پلاک های وسایل نقلیه موتوری که از لحاظ ارقام و مشخصات مخدوش هستند و یا درحالتی که از پلاک دیگری روی وسیله نقلیه استفاده شود که تحت عنوان پلاک تقلبی محسوب می شود جزء موارد مخدوشی پلاک محسوب می شوند.

وی تصریح کرد: اگر کسی پلاک وسیله نقلیه موتوری را مخدوش کند یعنی اعداد و ارقام را کم و زیاد کند یا بپوشاند یا کاری کند که پلاک خوانده نشود، مثلا پلاک را به شیوه ای و با اشیایی بپوشاند و یا به صورت ماهرانه ای با بستن یک پیچ به بهانه محکم تر نگه داشتن پلاک و جلوگیری از سقوط پلاک و مفقودی، گوشه ای از عدد پلاک پوشیده شود یا به وسیله پیچ، یک دندانه به عددی مثل 2 اضافه شود و یا از برف شادی برای پوشش مقطعی و کوتاه مدت پلاک استفاده شود و به طور کلی اگر به هر ترتیب دیگری پلاک وسیله نقلیه، مخدوش و دستکاری شده و یا پوشانده شود همگی از مصادیق این جرم محسوب شده و از جمله مواردی است که در بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی به آنها پرداخته شده است.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا افزود: ارتکاب این اعمال، جریمه ای ندارد زیرا این اعمال تخلف نبوده، بلکه جرم هستند. از آنجا که ارتکاب این اعمال، جرم محسوب می شود باید وسیله نقلیه مذکور توسط پلیس در پارکینگ متوقف شود و پرونده ای برای آن فرد تشکیل و به مراجع قضایی تحویل داده شود.

سرهنگ جهانی افزود: در تهران دادسرای ویژه ای به نام دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم راهنمایی و رانندگی وجود دارد. بر اساس ماده 720 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) برای اینگونه افراد از 6 ماه تا 1 سال زندان پیش بینی شده که تصمیم نهایی بر اساس همین ماده قانونی با مرجع قضایی بوده که بعد از انجام مراحل تعقیب و تحقیق و بررسی و دادسرا و صدور کیفرخواست، نهایتا در دادگاه رسیدگی و رای مقتضی صادر می شود و این افراد به سزای عمل خود می رسند.


1 دیدگاه

  1. ناشناس | بهمن 12, 1397 | لینک نظر

    قانون فقط برای ماشین سوارها اجرا میشه.موتوریها از هفت دولت آزادند و هیچ قانون و جریمه ای و دوریبنی برایشان اعمال نمیشه