گزارش تست هاى پيش فصل ٢٠١٩ فرمول يك، آيا دوران اقتدار مرسدس به پايان رسيده است؟

دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷

گزارش تست هاى پيش فصل ٢٠١٩ فرمول يك، آيا دوران اقتدار مرسدس به پايان رسيده است؟

كمتر از دو هفته به شروع فصل جديد رقابت هاى فرمول يك مانده است. طبق روال هر سال تست هاى پيش فصل در پيست بارسلونا برگزار شدند. در طى اين تست ها تمامی تیم‌ ها به‌ دنبال پیدا کردن بهترین تنظیمات برای خودروهایشان بودند تا بتوانند تایم‌ های بهتری ثبت کنند. اما زمان‌ های بدست آمده از تست‌ های پیش‌ فصل، نتایج جالبی را به‌ دنبال داشته است. در این ‌میان، چارلز لکلرک راننده ۲۱ ساله تیم فراری که اولین فصل حضورش در این تیم را تجربه می‌ کند، توانست با کسب زمان ۶.۲۳۱ ۱:۱، بهترین زمان را از آن خود کند. لکلرک این زمان را با لاستیک‌های سافت C5 ثبت کرد.

عملکرد فراری در تست های پیش فصل باعث شده تا بسیاری فراری را سریع ترین بدانند و رقیبان از جمله مرسدس نیز در مصاحبه هایی این موضوع را عنوان کرده اند.
در نخستين روز از مرحله ى اول تست ها تمام تيم ها به جز ويليامز حضور داشتند. تیم ها بیشتر با هدف جمع آوری اطلاعات در مورد مسائل مختلفی که مد نظر آنها است در این تست حضور پیدا کردند. سباستین فتل راننده تیم فراری توانست با 169 دور و ثبت سریعترین زمان، روز اول تست را با صدرنشینی به پایان برساند.

در روز دوم نيز باز هم ويليامز در تست ها شركت نكرد. در اين روز نيز فرارى خوش درخشيد و چارلز لکلرک، راننده ی تیم فراری با ثبت زمان 1:18.247 در رده ی نخست قرار گرفت.
لندو نوریس و کوین مگنوسن، راننده های مک لارن و هاس نیز در رده های دوم و سوم جای گرفتند تا نتیجه ای شبیه به روز اول تست بارسلونا رقم بخورد.
در اواخر روز دوم بود که پیر گسلی با RB15 خود به دیواره پیست بارسلونا کوبید و یک ساعت انتهایی تست را از دست داد. اين راننده در حال نزدیک شدن به 100 دور طی شده در روز اول تستش با ردبول بود که در پیج دوازدهم کنترل خودرویش را از دست داد و به دیواره پیست برخورد کرد.

روز سوم تست ها با پیشتازی کیمی رایکونن شروع شد اما در ادامه با یک عملکرد بسيار خوب دنیل کویات راننده ى تیم توروسو همراه بود. این راننده توانست با ثبت 137 دور سریعترین زمان روز سوم را با موتور هوندا به پايان برساند.

آخرين روز از مرحله ى اول تست هاى بارسلونا با پیشتازی نیکو هالکنبرگ از تیم رنو به اتمام رسيد. وى توانست زمان 1.17.393 را به ثبت برساند.
در روز اول از مرحله ى دوم تست هاى بارسلونا مرسدس با یک پکیج آیرودینامیکی کاملا جدید به پيست آمد، که شامل تغییراتی در باله و دماغه جلو و طرفین خودرو بود.
در اين روز موتور خودروى مرسدس مشکل فشار روغن داشت و تيم موتور خودروى بوتاس را تعويض كرد. با اين حال بوتاس نتوانست زمان رقابتى را به ثبت برساند.

در روز بد شانسی والتری بوتاس و خرابی ماشین او، لندو نوریس راننده جوان مکلارن توانست با ثبت زمان 1:17.709 سریع ترین زمان این تست را به ثبت برساند و مکلارن را در صدر قرار دهد.
روز دوم تست ها نيز روز مكلارن بود و کارلوس ساینز راننده ى اين تيم با ثبت زمان 1:17.144 در رده نخست جدول زمانی قرار گرفت. سرجیو پرز و سباستین فتل نیز در مکان های دوم و سوم جدول قرار گرفتند.

فتل راننده ی فراری در نوبت صبح این تست در پیج سوم مستقیما به سمت دیواره پیست رفته و به ماشین آسیب شدیدی وارد کرد و همین باعث شد تا چارلز لکلرک نوبت بعد از ظهر این تست را از دست بدهد.
فراری در باره ى اين تصادف اعلام كرد كه پس از بررسی کامل، متوجه شدیم که حادثه اتفاق افتاده برای سباستین به دلیل مشکل رینگ خودروى او بوده است. رینگ قبل از وقوع حادثه و برخورد آسیب دیده بود.

از مهم ترين وقايع سومین روز از مرحله دوم تست های بارسلونا مى توان به تصادف گسلی راننده ى تيم ردبول اشاره كرد. چارلز لکلرک از تیم فراری در صدر ایستاد.
در آخرين روز از تست ها نيز سباستین فتل، راننده ی تیم فراری با ثبت زمان 1:16.221 در رده ی نخست قرار گرفت.
برخلاف روز های گذشته، این راننده های مرسدس، لوئیس همیلتون و والتری بوتاس بودند که با اختلاف اندک در مکان دوم و سوم جای گرفتند.

پس از اینکه پیرلی، تامین کننده لاستیک های فرمول یک فاصله ی زمانی بین لاستیک های ارائه شده در تست ها را منتشر کرد، نتیجه ی آن نشان داد که فراری در بین رقبای خود سریع ترین است.
کمپانی ایتالیایی برای تست های پیش فصل 2019 پنج نوع لاستیک را ارائه داد که سخت ترین آن C1 و نرم ترین آن C5 بوده است.

نظرات مختلفى در رابطه با تست هاى پيش فصل وجود دارد ولى آنچه كه تست ها نشان مى دهند مرسدس هنوز نتوانسته است به اقتدار چند سال اخير خود بازگردد. با اين حال، اگرچه به نظر می رسید که فراری در تست ها بسیار خوب ظاهر شده اما چارلز لکلرک معتقد است که حریفان اصلی آن ها در حال پنهان کاری هستند.


بدون دیدگاه