اخباراخبار داخلی

مصاحبه با مدیران پورشه از خودروسازان ایرانی راحت‌تر است

در اغلب کشورهای جهان حق خبرنگاران این است که بتوانند به سادگی دسترسی به افراد مختلف در هر حوزه داشته باشند تا بتوانند اخبار مرتبط را برای عموم مردم جامعه یا متخصصان هر حوزه انتشار دهند. این البته در کنار مصونیت قضایی آنهاست که بعدا از هر شکایت و اتهامی در امان هستند.

گسترش‌نیوز: گرفتن مصاحبه توسط خبرنگاران به خصوص در زمینه خودرو با مدیران شرکت‌های خودروسازی و مقامات ارشد در ایران با سایر کشورهای خارجی کاملا متفاوت است و چالش‌های گوناگونی در این زمینه وجود دارد. حالا اگر یک بحران اقتصادی هم گریبان گیر این شرکت‌ها باشد، دیگر پیدا کردن مدیران خودروساز محال می‌شود.

مدیر مرکز تحقیقات پورشه

موضوع وقتی جالب تر خواهد شد که بدانیم مصاحبه با مدیران شرکت‌های خودروسازی در کشورهای مختلف خصوصا در رابطه با خودروسازان مشهور اروپایی بسیار راحت و بی دردسر است. به همین بهانه گفت‌وگویی با امین آزاد، خبرنگار آزاد مقیم ایتالیا ترتیب دادیم تا به مقایسه در زمینه نحوه مصاحبه با مدیران ارشد و مسئولان خودروسازی در خارج از کشور و ایران بپردازیم.

تا کنون با چه اشخاصی در سطح بین‌المللی گفت‌وگو داشتید؟

تقریبا با بسیاری از چهره‌های خودروساز بزرگ در نمایشگاه‌های بین‌المللی مصاحبه انجام دادم که از جمله آنها می‌توان به مدیران ارشد مرسدس‌بنز، فولکس‌واگن، ولوو، میتسوبیشی، پژو و رنو اشاره کرد. ضمن این که طراحان و مهندسان این شرکت‌ها نیز با بنده گفت‌وگوهایی انجام داده‌اند. به طور کلی با مدیران عامل، روسای مراکز تحقیقات، مدیران طراحی، مهندسان ارشد و افراد مختلفی که مرتبط با بحث مورد نظر بوده در حوزه بین‌المللی خودرو مصاحبه انجام شده است.

مدیر طراحی رنو

چه روندی برای ترتیب دادن مصاحبه‌ها طی کردید؟ مدیران کدام کشورها راحت‌تر گفت‌وگو می‌کنند؟

برای گرفتن مصاحبه با برخی از این افراد از قبل باید نامه‌نگاری یا ایمیل زده شود. بیشتر مواقع این کار از طریق مسئولان روابط عمومی شرکت‌های خودروسازی انجام می‌شود. با این وجود موردهای گوناگونی وجود داشته که در نمایشگاه‌های خودرویی، مدیرعامل یک برند در غرفه شرکت حاضر بود و به سادگی مصاحبه انجام شده است. تقریبا می‌توان گفت در ۸۰ درصد موارد امکان مصاحبه حاصل می‌شود.

معمولا در خودروسازی‌ها دسترسی به مدیران عامل شرکت‌های آلمانی ساده‌تر صورت می‌پذیرد اما مصاحبه با فرانسوی‌ها کمی سخت‌تر است و باید با مدیران روابط عمومی از قبل هماهنگ شده باشد. با این وجود پس از آن‌که افراد مورد نظر با شما آشنا می‌شوند، کار برای مصاحبه‌های بعدی ساده‌تر خواهد شد.

مدیرعامل پژو

 

نحوه برخورد مسئولان خارجی با خبرنگاران چگونه است؟

خیلی خوب! در نمایشگاه‌های جهانی مسئولان حوزه ارتباطات، بسیار به خبرنگاران احترام می‌گذارند و تا جایی که بشود کمک می‌کنند تا مصاحبه خود را با فرد مورد نظر بگیرید. اگر هم این امکان فراهم نشود از شما عذرخواهی می‌کنند. به عنوان مثال یک مرتبه درخواست مصاحبه با مدیرعامل میتسوبیشی ژاپن را داشتم و مسئول ارتباطات نتوانست مدیرعامل را برای مصاحبه متقاعد کند و با همان آداب ژاپنی مخصوص، چندین مرتبه عذرخواهی کرد که برایم عجیب و جالب بود.

شرایط نمایشگاه‌های خودرو در ایران و خارج را مقایسه کنید. چه امکاناتی به خبرنگاران داده می‌شود؟

در نمایشگاه‌های بزرگ معمولا ۲ الی ۳ روز اول به خبرنگاران اختصاص داده می‌شود. در این روزها معمولا مدیران شرکت‌ها و کارشناسان در نمایشگاه حضور دارند و محصولات خود را به صورت کامل معرفی می‌کنند. در این مدت زمان خبرنگاران می‌توانند مصاحبه‌های خود را به سادگی با مدیران میانی و بالارده شرکت‌ها انجام دهند و جو کاملا متفاوتی با ایران وجود دارد. به عنوان مثال زمانی که در یک نمایشگاه خودرو در ایران هستیم و می‌خواهیم از خودرویی عکس بگیریم شرایط بسیار سخت است و حتی نمی‌توانیم به خودروها نزدیک شویم و یا داخل آنها بنشینیم چرا که غرفه‌داران مانع می‌شوند.

در کشورهای خارجی می‌توان پشت فرمان خودروهای مختلف نشست که ممکن است چندین میلیون دلار نرخ داشته باشند اما به خبرنگاران چنین امکاناتی داده می‌شود. نکته مهم دیگر آن است که در نمایشگاه‌های بزرگ جهانی یک اتاق مخصوص خبرنگاران وجود دارد که سرویس‌های مناسبی را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال اینترنت پر سرعت ارائه می‌شود. ضمن این که ویدیوهای بسیار با کیفیت نیز در اختیار خبرنگاران قرار می‌گیرد تا بتوانند به صورت اختصاصی در رسانه خود استفاده کنند. در اتاق خبرنگاران هزاران فعال رسانه رفت‌و‌آمد می‌کنند و موقعیت مناسبی پیش می‌آید که با همکاران دیگر از نقاط مختلف دنیا ارتباط برقرار کنید.

 

مدیرعامل ولوو

با مدیران خودروساز داخلی هم مصاحبه داشتید؟

بله.

مصاحبه در ایران چه شرایطی دارد؟‌

در داخل کشور مسئولان به سختی برای مصاحبه پیدا می‌شوند و مدیران روابط عمومی هم معمولا اعلام می‌کنند که مصاحبه انجام ندهید. حدود ۳ سال قبل در همایش خودرو، یکی از سیاست‌گذاران اصلی صنعت خودرو را دیدم و در هنگام مصاحبه مسئول روابط عمومی رفتارهای خوش‌آیندی نداشت و اجازه مصاحبه نمی‌داد.

سال گذشته نیز در نمایشگاه خودرو تهران توانستم با یک سری از طراحان سایپا مصاحبه کنم و در این میان روابط عمومی شرکت‌ها مدام در کارم خللایجاد می‌کردند. در هنگام عکاسی از محصول رهام بنده را از خودرو بیرون کشیدند! و مجبور شدم چنیدن بار برای ادامه کارم از آنها خواهش کنم و دوباره برای عکاسی به داخل خودرو بروم. این در حالی است که در نمایشگاه‌های خارجی به راحتی خبرنگاران می‌توانند داخل خودروهایی نظیر فراری، لامبورگینی، بوگاتی، مرسدس‌بنز و… بنشینند و فارغ از قیمتی که این محصولات دارند، هر تستی را روی خودرو انجام دهند.

مسئولان شرکت‌های خودروسازی خارجی تا چه حد پاسخگوی سوالات هستند؟

مسئولان شرکت‌های خودروسازی تا آنجا که مسئولیتشان اجازه می‌دهد پاسخگوی سوالات بوده و شفاف برخورد می‌کنند. اگر نتوانند به سوالی پاسخ دهند می‌گویند امکان پاسخگویی وجود ندارد اما با این وجود خبرنگاران می‌توانند تندترین سوالات خود را بپرسند و نگران برخوردهای زننده هم نباشند. در صورت عدم پاسخگویی نیز در گزارش می‌توان آورد که مقام مورد نظر به سوال ما پاسخ نداد و جالب اینجاست که سال بعد نیز دوباره همان افراد با شما مصاحبه می‌کنند و کینه به دل ندارند.

 

مدیر طراحی کیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا