اسلایدردانش خودرویی

دنیای تیونینگ ماشین‌های کنترلی / تقویت در مقیاس مینیاتوری

امروزه از ماشین‌های کنترلی یا آرسی‌ها برای موارد مختلفی استفاده می‌شود. برخی افراد از آرسی‌ها برای سرگرمی اما برخی دیگر برای مسابقه استفاده می‌کنند.

گسترش‌نیوز: گاهی برای افرادی که به این زمینه علاقه دارند پیش می‌آید که آرسی توان کافی و سرعت مناسب ندارد. ازاین‌رو در این مطلب می‌خواهیم به بررسی نکات و انجام کارهایی بپردازیم تا آرسی شما بیشترین توان را در اختیارتان قرار دهد و از رقبا عقب نباشید.

 

تقویت و بهینه‌سازی آرسی‌ها یک علم دقیق نیست بلکه آمیخته‌ای از علم، مهارت و به‌خصوص تجربه است. باید در ابتدا با نحوه کارکرد اجزا مختلف پیشرانه به‌خصوص کاربراتور آشنا شوید و سپس می‌توانید از طریق آزمون‌وخطا و تجربه کردن در این زمینه مهارت پیدا کنید. در تقویت پیشرانه زمانی به بهترین خروجی می‌رسید که از آمیخته علم و تجربیات خود استفاده کنید. در این راه نباید خسته شوید و آن‌قدر مراحل و راه‌های مختلف را انتخاب کنید تا به بهترین نتیجه برسید.

برای تقویت و بهینه‌سازی آرسی‌ها ابتدا باید نوع پیشرانه را مشخص کنید. پیشرانه‌های با سوخت نیترو و یا بنزین دارای کاربراتورهای شبیه به هم هستند، تقویت این پیشرانه‌ها مشابه هم است اما پیشرانه‌های الکتریکی به دلیل ساختار متفاوت، روش تقویت دیگری دارند. یک سری تغییرات برای تقویت آرسی‌ها به‌صورت مشترک بین هر سه نوع پیشرانه وجود دارد اما یک سری دیگر برای هرکدام از پیشرانه‌ها به‌صورت اختصاصی باید انجام شود. تغییرات در آرسی‌ها می‌تواند از ساده‌ترین تا گران‌ترین موارد صورت پذیرد که شما می‌توانید با توجه به نیاز و میزان حرفه‌ای بودن فعالیت، این تغییرات را بر روی آر سی انجام دهید.

نکات عمومی و مشترک

۱- لاستیک‌ها

استفاده از لاستیک‌های بزرگ‌تر و با قطر بیشتر باعث می‌شود که لاستیک‌ها قسمت بیشتری از زمین را در یک دوران پوشش دهند و آرسی شما در یک دور موتور معین نسبت به همان دور موتور با لاستیک‌های کوچک‌تر سریع‌تر عمل می‌کند.

میزان سفتی یا نرم بودن لاستیک و همچنین آج لاستیک نیز در تقویت تأثیر می‌گذارد اما انتخاب این دو مورد با توجه به نوع پیست و شرایط متفاوت است. لاستیک‌های نرم برای پیست‌های آسفالت و بدون سنگ و گردوخاک مناسب است؛ این‌گونه لاستیک‌ها برای مسابقه مناسب هستند اما زودتر داغ می‌شوند و مدت کمتری دوام می‌آورند. اما لاستیک‌های سفت برای پیست‌های مرطوب و یا مسیر‌های با پوشش گیاهی به کار می‌رود.

هرچه آج بلندتر و درشت‌تر باشد عبور هوا باعث می‌شود که لاستیک دیرتر گرم شود اما در مقابل چسبندگی به زمین کاهش می‌یابد. لاستیک‌های با آج ریزتر نیز زودتر داغ می‌شوند اما چسبندگی بهتری دارند.

۲- کاهش وزن

سبک بودن آر سی باعث افزایش شتاب و کاهش فشار به لاستیک‌ها می‌شود. سبک کردن در بخش‌های مختلف می‌تواند انجام شود اما این مورد بستگی به نوع آر سی شما دارد که بخواهید یک آرسی غول‌پیکر آفرود یا یا یک آرسی کوچک مسابقه‌ای را سبک کنید. با توجه به این نکته می‌توان تأثیر کاهش وزن را در شتابگیری متوجه شد. به‌طورکلی برای کاهش وزن می‌توانید در قسمت‌های مختلف ازجمله بدنه، سیستم انتقال قدرت و شاسی از آلیاژ‌های سبک اما با استحکام مانند کربن، گرافیت و یا آلومینیوم استفاده کنید.

۳- تغییر سایز و نوع چرخ‌دنده‌ها

برای این کار باید به نیازتان رجوع کنید. اگر شتابگیری سریع‌تر می‌خواهید باید از چرخ‌دنده‌های کوچک‌تر با دندانه‌های کمتر و دنده ملخی بزرگ‌تر استفاده کنید. این کار علاوه بر شتابگیری سریع‌تر باعث ایجاد گشتاور بیشتر، خنک شدن بهتر و همچنین افزایش طول عمر پیشرانه می‌شود. اما اگر نیاز شما افزایش حداکثر سرعت باشد باید از چرخ‌دنده‌های بزرگ‌تر با دندانه بیشتر استفاده کنید.

۴- آیرودینامیک

آیرودینامیک در حقیقت علم نحوه عبور هوا از روی اجسام است و بر روی شتابگیری، حداکثر سرعت و میزان مصرف سوخت تأثیر می‌گذارد. هر چه آیرودینامیک آر سی بهتر باشد باعث می‌شود نیروی درگ (نیرویی که برخلاف حرکت خودرو ایجاد می‌شود) کمتر شود. برای آیرودینامیک کردن آرسی باید ابتدا نوع آرسی را مشخص کنید. به‌صورت کلی در مقوله آیرودینامیک کردن، آر سی‌ها به دودسته آرسی چرخ باز و چرخ بسته تقسیم می‌شوند.

آرسی چرخ باز

محفظه هوا

این محفظه در خودرو‌های فرمول یک استفاده می‌شود و معمولاً در قسمت عقب خودرو قرار دارد که باعث می‌شود از جریان هوا برای خنک کردن پیشرانه استفاده شود. طراحی این محفظه به‌گونه‌ای است که یک ورودی نسبتاً کوچک وجود دارد و در اطراف آن بالچه‌هایی قرارگرفته است. این مدخل کوچک باعث افزایش سرعت مولکول‌های هوا می‌شود و حرکت این هوا با سرعت بیشتر باعث خنک شدن بهتر پیشرانه می‌شود.

بال عقب

اگر می‌خواهید نیروی رو به پایین را افزایش دهید باید از بال با زاویه بیشتر استفاده کنید اما اگر می‌خواهید نیروی رو به پایین کاهش یابد اما حداکثر سرعت افزایش یابد می‌توانید از بال با زاویه کمتر استفاده کنید. در برخی از مدل‌ها می‌توان از بال‌هایی استفاده کرد که قابلیت تنظیم به‌صورت الکتریکی دارند یا به‌صورت خودکار تنظیم می‌شوند.

دیفیوزر

دیفیوزر قطعه‌ای پلاستیکی همراه با یک سری شیار است که معمولاً در عقب خودرو و در زیر سپر نصب می‌شود و باعث می‌شود جریان هوا عبوری از زیر خودرو در انتها به‌صورت درست خارج شود. همچنین گاهی اوقات از دیفیوزر برای قسمت جلویی نیز می‌توان استفاده کرد.

آرسی چرخ بسته

یک سری موارد برای این نوع آرسی‌ها با نمونه‌های چرخ باز مشترک است که ازجمله آن‌ها می‌توان به دیفیوزر و بال عقب اشاره کرد اما علاوه بر آن‌ها چند مورد دیگر را نیز می‌توان اعمال کرد.

بالچه بر روی سقف

استفاده از یک بالچه کوچک که معمولاً بر روی قسمت عقب سقف نصب می‌شود در سرعت‌های پایین تأثیر به سزایی ندارد اما باعث می‌شود در سرعت‌های بالای ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیروی رو به پایین افزایش و نیروی درگ کاهش یابد.

تقویت و تنظیم پیشرانه‌های نیترو و بنزینی

۱- سوخت مناسب

هرچه از سوخت بهتر و باکیفیت‌تری استفاده کنید در هر سیکل، احتراق بهتر و بزرگ‌تری ایجاد می‌شود و پیشرانه باقدرت بیشتری کار می‌کند. برای استفاده‌های روزانه پیشنهاد می‌شود از سوخت با ۲۰ درصد نیترو استفاده کنید تا عمر پیشرانه نیز حفظ شود. در خصوص مقاصد رقابتی و مسابقه‌ای می‌توانید از سوخت با ۳۰ درصد نیترو استفاده کنید اما باید توجه داشته باشید که این عمل باعث افزایش دمای پیشرانه می‌شود.

۲ – تنظیم کاربراتور و دما

برای اینکه کاربراتور به‌خوبی کار کند باید پیچ‌های تنظیم سرعت‌بالا و پایین به‌درستی تنظیم‌شده باشند و پس از گرم شدن پیشرانه دما در محدوده درست(کمتر از ۱۳۷ درجه سانتی‌گراد)قرارگرفته گیرد. دمای بالاتر از این میزان باعث می‌شود که آرسی کاهش توان را تجربه کند.

۳- سیستم اگزوز

در مورد بهینه‌سازی سیستم اگزوز و خروجی خودرو می‌توان از لوله با جنس مناسب همچون سیلیکون استفاده کرد. برای آب‌وهوای سرد باید قطر لوله را کاهش یا طول آن را افزایش دهید. در آب‌وهوای گرم نیز می‌توانید قطر لوله را افزایش دهید تا فشار وارد بر لوله کاهش یابد.

۴- تغییر پیشرانه

در آخرین و گران‌ترین روش می‌توانید پیشرانه آرسی را با پیشرانه‌های قوی‌تر و با اسب بخار بیشتر تعویض کنید اما باید قبل از خرید پیشرانه بررسی کنید که این پیشرانه موردنظر با اندازه و مشخصات آرسی شما همخوانی داشته باشد.

پیشرانه‌های الکتریکی

پیشرانه‌های الکتریکی به دودسته براش و براش‌لس تقسیم می‌شوند. سیستم براش لس جدیدتر است و عموم افراد علاقه‌مند به این رشته به دلیل مزیت‌های آن به این نوع روی آورده‌اند. برای تقویت و بهینه‌سازی پیشرانه‌های الکتریکی به‌صورت اختصاصی می‌توان ۳ عمل انجام داد.

۱- تغییر زمان‌بندی

یکی از مهم‌ترین راه‌های تقویت پیشرانه‌های الکتریکی براش‌لس از طریق زمان‌بندی است. زمان‌بندی پیشرانه‌های براش‌لس به‌نوعی مربوط به ارتباط بین حس‌گرهای پیشرانه و فاز استاتور می‌شود. افزایش زمان‌بندی باعث افزایش دور موتور و دمای پیشرانه می‌شود، درعین‌حال این کار باعث کاهش گشتاور و بازده خواهد شد. کاهش زمان‌بندی عکس این موارد را ایجاد می‌کند.

در زمینه تغییر زمان‌بندی ابتدا باید دمای پیشرانه را پس از گرم شدن چک کنید. در حالت معمول این دما باید حدود ۷۰ درجه سانتی‌گراد باشد و اگر دما به بیش از این مقدار برسد باید زمان‌بندی را کاهش دهید.

۲- ولتاژ بیشتر

یکی دیگر از راه‌های افزایش سرعت آرسی، استفاده از باتری‌های با ولتاژ بیشتر است. به‌عنوان‌مثال استفاده از یک باتری ۱۱.۱ ولتی به‌جای ۷.۴ ولتی می‌تواند سرعت را تا ۴۰ کیلومتر بر ساعت افزایش دهد. مطمئن شوید که اسپید کنترل شما بتواند ولتاژ اضافی را تحمل کند.

۳- تغییر نوع باتری

 

اگر آرسی از باتری‌هایNI-MH یا NI-CAD بهره می‌برد بهتر است آن‌ها را با نوع LI-P تعویض کنید. این باتری‌ها بازدهی بالاتری دارند و به دلیل فشرده بودن سبک‌تر نیز هستند.

 

منبع گسترش نیوز

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا