برای خرید لیزینگی خودرو اولین کاری که باید انجام داد این است که صحت و سقم اعتبار آن شرکت را بسنجیم. بانک مرکزی بارها نام شرکت‌های معتبر لیزینگی را اعلام کرده و بر اساس آخرین اطلاعیه آن تنها ۲۸ شرکت لیزینگی وجود دارد.

اگرچه شرکت‌های زیادی با تبلیغات دهن پر کن دل ما را برای خرید قسطی و راحت‌تر یک خودرو آب می‌کنند اما صرف آگهی یک شرکت لیزینگی نباید ما را برای خرید مطمئن کند. برای اطمینان از یک شرکت باید نام آن را در این لیست بانک مرکزی چک کنیمو اگر در لیست نبود به اعتبار شرکت لیزینگ بد بین باشیم.

وقتی که سراغ مراکز لیزینگ می‌رویم معمولا دو طرح برای فروش خودرو به ما ارائه می‌دهند که یکی از آنها اجاره به شرط تملیک و دیگری خرید قسطی خودرو است. تفاوت این دو در این بوده که در اولی خودرو تا تمام شدن قسط‌ها در رهن خودرو ساز و به نام مرکز است اما در خرید قسطی از ابتدا سند به نام خریدار ثبت می‌شود.

همچنین انجمن ملی لیزینگ ایران نیز نظر سازمان بازرگانی با لیزینگ‌های مجوزدار بانک مرکزی فعالیت می‌کند. در آگهی فروش قسطی این سایت شرایط فروش اقساطی تویوتا و دیگر برندهای خارجی گذاشته شده است. برای مثال قبلا شرکت لیزینگ پارسیان یک سانتافه ۲۰۱۷ را با پیش پرداخت ۱۴۰ میلیون تومان در ۳۶ ماه و ۱۲ قسط ۱۴ میلیون تومانی می‌فروخت.

لیزینگ پارسیان خدمات دیگری برای خرید خودروهای پلاک شده صفر یا دست دوم هم دارد. شرایط آن به این شکل است که اول باید ۶۰درصد خودرو را بپردازیم و سپس در ۱۲ الی ۴۸ ماه مابقی آن را واریز کنیم. خودروهایی که قیمتشان زیر ۱۰۰ میلیون تومان است احتیاجی به ضامن ندارند اما برای خودروهای بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان نیاز به یک ضامن و برای خودروهای گران‌تر نیاز به ضامن و وثیقه است.

قبلا این این شرکت شرایطی برای خرید اقساطی پورشه ماکان گذاشته بود که بر اساس آن باید ابتدا ۳۰۰ میلیون تومان واریز می‌کردیم و سپس در ۳۶ قسط ۱۲ ماهه، ماهیانه ۳۰ میلیون تومان می‌پرداختیم.

شرکت دیگری به نام لیزینگ ایران قبلا به فروش اقساطی بی ام و می‌پرداخت. هر دو ماه یک بار شرایط فروش این شرکت تغییر می‌کند و در حال حاضر فروش خودروهای خارجی را در برنامه ندارد. در عوض تنها با ایران‌خودرو قرارداد بسته که بر اساس آن ۵۰ درصد قیمت خودرو را به دریافت و مابقی را در اقساط ۲۴ ماهه دریافت می‌کنند.

خودرو مهرآسا نام شرکت مجوزدار دیگری است که در دهه فجر امسال طرح ویژه فروش اقساطی لیفان ۶۲۰ را اجرا کرد. در این طرح باید ۴۰ یا ۵۰ درصد از قیمت خودرو را به صورت نقد پرداخت می‌کردیم و در اقساط ۷۳۰ یا ۶۱۰ هزار تومانی در یک سال صاحب خودرو می‌شدیم. آذرماه سال گذشته نیز این شرکت به صورت اقساطی به فروش جک s۵می‌پرداخت.

اگرچه شرایط برخی از لیزینگ‌ها ممکن است با جیب ما هم‌خوانی داشته باشد اما اگر بدانید که سود این شرکت‌ها در نهایت قیمت تمام شده خودرو را به کجا می‌رساند شاید در انتخاب خود تردید کنید. طبق قانون لیزینگ‌ها مجاز هستند تا سه درصد علاوه بر سود تسهیلات مصوب بانک، سود بیشتری بگیرند. با این حال وقتی از یک شرکت لیزینگ معتبر خودرویی می‌خریم به طور معمول خودروی ما در زمان خیلی کوتاه تحویل داده می‌شود. مزیت دیگر خرید لیزینگی تنوع نحوه پرداخت است. مثلا ممکن است یک شرکت لیزینگی می‌تواند برای فردی که پول نقد زیادی ندارد، مبلغ پیش پرداخت را کاهش و تعداد اقساط یا سود را افزایش دهد.

در سایت دیوار آگهی‌های متنوعی برای خرید قسطی خودرو دیده می‌شود که اگر نام آنها در لیست شرکت‌های معتبر بانک مرکزی باشد، پیشنهادهای خوبی برای فروش قسطی خودرو دارند.