1200 میلیارد تومان، بدهی خودروسازان به شرکت کروز

شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸

1200 میلیارد تومان، بدهی خودروسازان به شرکت کروز
یکی از مالکان شرکت صنایع تولیدی کروز گفت: ما به ایران بدهکاریم و کشورمان را دوست داریم و امروز، کشور به کارآفرینانی نیاز دارد که بمانند و کارآفرینی کنند.

حمید کشاورز، با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی کشور اظهار داشت: متوسط سود برای صنعت خودروسازی جهان بین سه تا چهار درصد است و این آمادگی را داریم که در کشورمان و در هر زمینه ای که ارزش افزوده موجود باشد به تولید بپردازیم.

وزارت دفاع از قطعه سازان داخلی عقب تر است

وی در خصوص همکاری خودروسازان با صنایع دفاع متذکر شد: صنایع دفاع کشور از امکانات بسیار خوبی بهره ‌مند است، اما حتی در صورت همکاری باید تمام قطعات الکترونیکی را از خارج وارد کند.

کشاورز تصریح کرد: وزارت دفاع از نظر سخت افزاری و نرم افزاری از قطعه‌سازان عقب است، اما مشکل اصلی کار کمبود نقدینگی است.

وی یادآور شد: خودروسازی یک صنعت اقتصادی است اما اقتصادی ها آن را اداره نمی کنند چراکه برای تولید خودرو باید متناسب با تیراژ به تامین سرمایه در گردش پرداخت.

سال91، وابستگی 1200 یورویی پژو206 را صفر کردیم

کشاورز در خصوص خودروهای ناقص باقی مانده در کف کارخانجات ایران خودرو و سایپا توضیح داد: از زمان اعمال تحریم ها پیش بینی می شد که به چنین روزی برسیم، همانگونه که در زمان تحریم های گذشته در سال ۹۱ با خروج ناگهانی پژو از ایران چنین شرایطی را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: آن زمان روزانه ۸۰۰ دستگاه پژو ۲۰۶ در کشور تولید می‌شد که تامین برخی قطعات آن به ارزش ۱۲۰۰ یورو توسط پژو انجام می‌شد و اجازه داخلی‌سازی آن را نمی دادند، به این ترتیب با اعمال تحریم‌ها تولید خودرو در کشور به شدت کاهش یافت.

این مالک شرکت کروز اضافه کرد: در دوره مدیریت قبلی شرکت ایران خودرو، پروژه سنگین خودکفایی پژو ۲۰۶ تعریف شد و توانستیم در مدت شش ماه نسل جدید این خودرو را ساخته و وابستگی ۱۲۰۰ یورویی را به صفر برسانیم.

کشاورز بیان کرد: در بازه زمانی بین سال های ۹۱ تا ۹۶ ارز قیمت واقعی نداشت و ارزان در اختیار صنعتگران قرار گرفت و متاسفانه باید بگویم که به این ترتیب کمر همت به نابودی صنایع کشورمان بستیم.

برای فرانسوی ها فرش قرمز پهن کردیم!

وی همچنین با اظهار تاسف از اینکه طی سال های 92 تا 96 برای فرانسوی‌ها فرش قرمز پهن کردیم، اضافه کرد: ما فرانسوی ها را در دو شرکت سایپا کاشان و ایران‌ خودرو تا 50 درصد شریک کردیم اما دوباره ایران را ترک کردند و تاکنون حتی خسارت چند صد میلیون یورویی را هم پرداخت نکرده اند.

ایران خودرو برای تولید 301 با کروز مذاکره نداشته است

مالک کروز در خصوص حضور این شرکت برای داخلی سازی محصول 301 گفت: تولید 301 هنوز عملیاتی نشده است و البته هنوز خودروسازان با ما برای تولید قطعات پژو 301 مذاکره نکرده اند.

اصرار بر شیوه تولید ناقص خودرو، سرمایه خودروسازان و قطعه سازان را حبس کرده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به خودروسازان داخلی گفت: زمانی که قطعه یا قطعاتی موجود نیست، خودروسازان نباید به تولید خودرو پردازند، اما شیوه خودروسازان تولید هرچند با کسری قطعه است تا به محض رسیدن قطعات، خودروها را تجاری کنند.

کشاورز افزود: اصرار بر این شیوه تولید سبب شده تا سرمایه خودروسازان و قطعه سازان حبس شود و اکنون فقط شرکت کروز ۱۲۰۰ میلیارد تومان مطالبه از خودروسازان(ایران خودرو و سایپا) دارد.

به گفته وی، مشکل عمده صنعت خودروسازی در شرایط فعلی، عدم تکافوی اعتبارات ریالی، بالا بودن قیمت ارز و فرآیند طولانی تخصیص ارز و رساندن پول به شرکتهای خارجی است.

کشاورز به کسری یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه در خودروهای در کف کارخانه مانده ایران خودرو اشاره کرد که ۳۰۰ هزار قطعه آن مربوط به شرکت کروز است و مشابه چنین آماری نیز مربوط به کسری قطعات خودروهای سایپا است.

به زودی از واردات کامپیوتر خودرو بی نیاز خواهیم شد

مالک شرکت کروز در ادامه با اشاره به اینکه کامپیوتر خودرو نسل ۵ این شرکت در حال آزمون است و در ماه‌های آینده آماده شده و به تولید انبوه می رسد، متذکر شد: با تولید این کامپیوترهای خودرو، دیگر نیاز به واردات کامپیوتر خودرو در کشور نخواهد بود.

به گفته کشاورز، تولید هر دستگاه ECU (کامپیوتر خودرو) برای اتومبیل های پرتیراژ داخلی حدود ۲۰ دلار صرفه جویی دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر کامپیوتر خودروهایی نظیر پراید، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶، تیبا و سایر خودروهایی که درصد داخلی سازی بالایی دارند، در شرکت کروز تولید می شود.

این فعال قطعه سازی با توجه به اینکه بسیاری از پلتفرم های الکترونیکی خودروهای روز جهان هر روز در حال توسعه است و ما در این زمینه عقب افتادگی داریم، تاکید کرد: با وجود این مساله، چنانچه دانش فنی را قطعه سازان ایرانی در اختیار داشته باشند می‌توانند عمده قطعات الکترونیکی را با صرفه اقتصادی تولید کنند.

اعمال تحریم های ایران برای آلمان، کمر خودروسازی این کشور را می شکست

وی همچنین به تحریم های ظالمانه امریکا علیه کشورمان پرداخت و در مثالی گفت: چنانچه نظیر چنین تحریم‌هایی بر آلمان به عنوان قطب صنعتی جهان وارد می‌شد، این کشور قادر به تولید بیش از ۲ میلیون دستگاه خودرو در سال نبود زیرا تولید بسیاری از قطعات را برون‌ سپاری کرده‌ است.


بدون دیدگاه