به‌گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، طی سال‌های اخیر خودروسازان مختلف که زمانی با یکدیگر رقبای جدی بوده‌اند در راستای کاهش هزینه‌ها و سودآوری بیشتر تصمیم گرفته‌اند تا در دل یک شرکت مشترک همکاری کنند. نیسان و رنو دو متحد قدیمی در صنعت خودرو هستند که طی دو دهه گذشته توانسته‌اند همکاری سازنده و سودآوری را پایه‌گذاری کنند. در اواخر دهه ۹۰ میلادی زمانی که نیسان درپی زیان مالی هنگفت بر لبه ورشکستگی قرار داشت کارلوس گوسن با ایجاد این اتحاد مانع از فروپاشی نیسان شد و آن را به یک خودروساز موفق و پیشرو بدل کرد. با این حال بازداشت کارلوس گوسن، رئیس پیشین نیسان و مدیر‌عامل رنو در نوامبر ۲۰۱۸ به اتهام فساد مالی موجب شد تا چشم‌انداز تیره‌ای برای آینده همکاری‌ها میان دو قطب خودروسازی ژاپن و اروپا ایجاد شود. پس از تغییرات مدیریتی در هر دو شرکت، ژان سنارد، مدیرعامل تازه‌وارد رنو تصمیم گرفت تا در جهت تقویت این اتحاد مهم پیشنهاد ادغام نیسان با رنو را به مقامات این خودروساز منتقل کند. پیشنهادی که به سرعت با پاسخ منفی چشم بادامی‌ها مواجه شد تا بار دیگر اختلافات در اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی بالا بگیرد.

در همین زمان بود که خبرگزاری رویترز از پیشنهاد فیات کرایسلر به رنو برای ادغام خبر داد. در ابتدای انتشار این خبر، همه چیز تنها در حد گمانه‌زنی بود چراکه رنو از تمایل خود برای ادغام با نیسان سخن گفته بود. ساعاتی بعد اما مقامات ارشد رنو و فیات با تایید این خبر از آغاز مذاکرات رسمی میان دو شرکت خبر دادند که از روزهای قبل آغاز شده بود. فیات پیشنهاد وسوسه‌انگیزی به رنو داده است که بنابر آن هر طرف در شرکت آتی سهمی ۵۰ درصدی خواهد داشت و این شراکت می‌تواند سالانه تا پنج میلیارددلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. ادغام رنو و فیات‌ کرایسلر می‌تواند سومین گروه خودروسازی بزرگ جهان را متولد کند. اما انتشار این خبر که مورد پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای نیز قرار گرفت نگرانی‌هایی در دولت فرانسه- مالک ۱۵ درصد سهام رنو- و نیسان، متحد قدیمی ایجاد کرد.

وزیر دارایی فرانسه در نخستین موضع‌گیری رسمی دولت به این خبر ضمن استقبال از آن تاکید کرد که هرگونه توافقی باید تضمین‌کننده مشاغل فرانسوی‌ها و عدم تعطیلی هیچ یک از کارخانه‌های رنو در این کشور باشد. نگرانی‌ای که البته سنارد در واکنش به آن اطمینان داد که در توافق آتی از مشاغل فرانسوی‌ها و کارخانه‌های رنو در فرانسه حفاظت خواهد شد. اما نیسان که اتحاد با آن برای رنو بسیار حیاتی است دیگر طرف نگران ماجرا است. براساس اعلام چهار منبع آگاه به رویترز، شرکت نیسان، متحد تجاری رنو، روزها پیش از رسانه‌ای شدن گفت‌و‌گو‌های فیات‌کرایسلر برای ادغام از این‌موضوع آگاه بوده است و همین امر موجب افزایش نگرانی‌های مقامات خودروساز ژاپنی از پیامدهای احتمالی این ادغام برای جایگاه نیسان در بازارهای جهانی شده که حدود دو دهه است روابط تجاری نزدیکی با رنو دارد.

این امر می‌تواند پرسش‌های جدی در رابطه با نحوه ادامه اتحاد رنو و نیسان مطرح کند. با این حال مدیرعامل فیات‌کرایسلر ضمن تاکید بر احترام به نیسان در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: «اطمینان می‌دهم که شرکت‌های متحد با رنو- نیسان و میتسوبیشی- منافع فراوانی از ادغام رنو و فیات‌کرایسلر به دست می‌آورند.» از سوی دیگر سنارد نیز هفته گذشته برای رفع نگرانی‌های نیسان به ژاپن سفر کرد. به‌نظر می‌رسد او توانسته نگرانی‌های چشم‌بادامی‌ها را تا حدی برطرف کند. هیروتو سایکاوا، مدیرعامل نیسان درباره موضع این شرکت به ادغام احتمالی رنو و فیات گفت: «ما هیچ جنبه منفی در این معامله نمی‌بینیم.»

اما اوضاع درباره میتسوبیشی که سال ۲۰۱۶ به این اتحاد پیوسته چگونه خواهد بود؟ اوسامو ماسوکو مدیرعامل میتسوبیشی گفته رنو روز چهارشنبه و تنها چند روز پس از انتشار اخبار درباره‌ ادغام با فیات کرایسلر با آنها صحبت کرده است. اما جان الکان مدیرعامل فیات کرایسلر هم در مصاحبه با نشریه ژاپنی نیکه‌ای اعلام کرده این ادغام می‌تواند برای همه مفید باشد.

او گفته است: «با پیشنهاد ادغام با رنو، سازوکاری به وجود می‌آید که مزیت‌هایی برای تمامی شرکت‌ها از جمله نیسان و میتسوبیشی به‌عنوان شرکایی باارزش و قابل‌احترام خواهد داشت.» قرار است روز سه‌شنبه (فردا) هیات‌مدیره رنو نشستی را ترتیب دهد تا موضوع ادغام با فیات کرایسلر به‌طور جدی مورد گفت‌و‌گو قرار گیرد. با این حال به‌نظر می‌رسد که طی هفته‌های آتی و تداوم مذاکرات دو طرف به یک توافق اولیه برای ادغام دست یابند. باید منتظر ماند و دید که در عرصه عمل این ادغام چه تغییراتی را در معادله اتحاد رنو با دو خودروساز ژاپنی ایجاد می‌کند.