روغن موتور مناسب خودروی شما چیست؟

شنبه ۸ تیر ۱۳۹۸

روغن موتور مناسب خودروی شما چیست؟

وجود روغن برای کارکرد روان و مناسب پیشرانه خودروی شما کاملا ضروری و حیاتی است و اگر شما خواهان عمر طولانی برای پیشرانه خود هستید، اساسا بایستی از روغن مناسب و استاندارد استفاده کنید.

بنابراین بایستی متصدی تعویض روغن شما را نسبت به محصولی که برای خودرویتان استفاده می‌کند، آگاه سازد اما بهتر است خودتان نیز اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید.

در گام اول بهتر است در فواصل مابین هر سرویس روغن، سطح روغن موجود در خودرو را چک نمایید تا از آسیب‌های ناشی از کاهش میزان سطح روانکار پیشرانه مصون بمانید. در صورتی که قبلا این کار را انجام نداده‌اید، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

 

با رجوع به دستورالعمل‌ها، به اطلاعاتی نظیر سطح دقیق میزان روغن در شرایط گرم و سرد بودن موتور و نیز اینکه چه میزان زمان باید منتظر بمانید تا موتور خودرو سرد شده و سپس سطح روغن آن را چک کنید، پی خواهید برد. به طور کلی بهتر است چند دقیقه پس از خاموش نمودن موتور داغ خودرو گیج روغن را چک نمایید.

اگر فکر می‌کنید که نیاز به تعویض نوع روغن خودرویتان دارید، با اطلاعات و گزینه‌های مختلفی در فروشگاه‎ها مواجه خواهید شد.

برای مثال مشخصات بهترین روغن برای موتورهای دیزل کاملا با روغن مناسب برای پیشرانه های بنزینی متفاوت است. روانکار پیشرانه‌های توربوشارژ نیز ویژگی‌های مختص به خود را دارند. یک فاکتور گیج کننده دیگر نیز به سینتتیک و نیمه سینتتیک بودن روغن مربوط می شود. ضمنا درجات مختلفی از این روغن‌ها برای انتخاب پیش روی شما قرار خواهند داشت.

 

درجات روغن به چه معنا هستند؟

درجات مختلفی از روغن‌ها آن بیرون انتظار شما را می‌کشند که هرکدام تحت برندهای متفاوت عرضه می‌شوند. اگر به لیبل روی ظرف روغن موتور نگاهی بیندازید، رقم هایی به صورت 20w-50 و 10w-40 و غیره را مشاهده خواهید نمود که این ارقام به گرانروی (ویسکوزیته یا ضخامت) روغن اشاره دارند.

روغن موتور های امروزی اصولا رقیق‌تر بوده و خیلی سریع درون منافذ پیشرانه نفوذ می‌کنند. بدین ترتیب مانع آسیب رسیدن به قطعات فلزی موتور که در تماس با هم عمل می‌نمایند، می‌شود.

برخی پیشرانه‌های جدیدتر با ظرافت بیشتری ساخته می‌شوند بنابراین احتیاج به روغن‌های رقیق‌تر دارند. روغن‌های رقیق‌تر با ویسکوزیته پایین‌تر از نظر اقتصادی نیز به صرفه‌تر خواهند بود.

اکثر روغن‌های امروزی دارای گستره‌های مختلفی از گرانروی هستند. به عنوان مثال در استاندارد SAE روغنی با مشخصه 20w-50 موجود است. عدد 20 گرانروی روغن در سرما و عدد 50 میزان گرانروی(عدم تمایل به جاری شدن) آن را در دمای کارکرد موتور را نشان می‌دهد.

W به معنای Winter (زمستان) است. یعنی روغن چهار فصل بوده و در سرما گرانروی آن کم و در گرما گرانروی آن بیشتر می‌شود.

همچنین شما می توانید در شرایط اضطرار، روغن‌ها با درجات مختلف و از برندهای گوناگون را با هم مخلوط نمایید، بدون اینکه نگران آسیب جدی رسیدن به موتور خودروتان باشید. به هر حال صرف حضور روغن در موتور بهتر از نبودن آن است؛ البته بهتر است بعد از آن که به روغن استاندارد موتور خودرو دسترسی پیدا کردید، روغن استاندارد را حتما جایگزین نمایید.

ویژگی‌های روغن موتور

به منظور پیچیده‌تر کردن مسائل، یک گستره از استانداردهای مختلف روغن موتور نیز وجود دارد اما مناسب ترین شان ارقام ACEA هستند. بسیاری از خودروسازان اروپایی و آسیایی از این استانداردها برای پیشرانه های بنزینی پیروی می‌نمایند.

  • A1 fuel economy petrol
  • A3 High performance and/or extended drain
  • A5 Fuel economy petrol with extended drain capability

گرید صحیح روغن موتور اتومبیل خود را بیابیم

مهمترین راه برای پی بردن به این مهم مراجعه به دفترچه نگهداری خودرو یا تماس با نمایندگی کمپانی سازنده است. روی ظرف روغن را به دقت بررسی کنید تا از صحیح بودن گرید آن اطمینان حاصل نمایید.

روغن سینتتیک چیست؟

برخی خودروهای مدرن نیاز به روغن سینتتیک دارند که ناخالصی کمتری درون آن یافت می‌شود، اما نوع آن از موتوری به موتور دیگر می‌تواند متفاوت باشد و باید به دفترچه راهنما یا نمایندگی کمپانی مربوطه مراجعه شود.

دو گزینه از این دست موارد موجود است: نوع تمام سینتتیک برای موتورهای مدرن عملکرد بالا مناسب است؛ نوع نیمه سینتتیک نیز شامل روغن تمام سینتتیک به همراه برخی مواد افزودنی است.

چه زمانی نیاز به تعویض روغن موتور داریم؟

برخی از نشانه‌های این مهم عبارتند از: روغن سیاه و کثیف، لرزش و صدای زیاد موتور، استشمام بوی روغن سوخته در کابین و روشن شدن چراغ چک یا چراغ روغن (در صورتی که ایراد مربوط به سایر بخش‌ها نباشد).

گاهی اوقات خودروها دچار روغن سوزی می‌شوند که این مورد را می توان از دود آبی رنگ متصاعد شده از اگزوز تشخیص داد.

و یا اینکه خودرو به روغن ریزی دچار می‌شود که در این صورت بایستی با توجه به دستورالعمل های فنی، میزان روغن لازم را به موتور اضافه کرد.

شما می‌توانید از روغن‌های تمام سینتتیک با طول عمر بالا استفاده کنید؛ می‌توان آنها را تا مدت حداکثر دو سال یا 29 هزار کیلومتر تعویض نکرد. در نتیجه به دلیل دفعات کمتر مراجعه برای سرویس روغن، با وجود قیمت گرانتر روغن‌های تمام سنتتیک، صرفه اقتصادی نیز برایتان به دنبال خواهد داشت.

آیا نیازی به تعویض فیلتر روغن هست؟

در هر مرتبه سرویس روغن لازم است حتما فیلتر روغن تعویض گردد. فیلتر مستعمل مقداری روغن کثیف را در خود نگه می‌دارد که در صورت عدم تعویض، آلودگی آن با روغن جدید ترکیب شده و اثرات مفید ناشی از تعویض روغن را کاهش می‌دهد.

اما هنگامی که تنها مقداری روغن به پیشرانه خودرو اضافه می‌کنید، نیاز مبرمی به تعویض فیلتر روغن وجود ندارد. درضمن این مورد که بعد از چه مقدار پیمایش و یا گذشت چه مدت نیاز به تعویض روغن پیدا خواهید کرد، بسته به مشخصات هر پیشرانه و نوع روغن متفاوت خواهد بود. در این زمینه می‌توانید به دفترچه نگهداری خودرو نگاهی بیاندازید.


بدون دیدگاه