زمان تعویض روغن ترمز، گیربکس، واسکازین؛ قطعات نجات‌دهنده

یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹

زمان تعویض روغن ترمز، گیربکس، واسکازین؛ قطعات نجات‌دهنده

خودرو از آن دسته وسایلی است که نیاز به رسیدگی، بررسی و کنترل دارد. چراکه ارتباط آن به طور مستقیم با جان آدم‌هاست و غفلت در رسیدگی و چک کردن اجزای آن می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. از جمله مهم‌ترین چیز‌هایی که درباره قطعات خودرو باید به آن توجه کرد، زمان تعویض روغن ترمز، گیربکس و واسکازین است. زمانی که روغن این قطعات را تعویض می‌کنید به کارکرد بهتر خودرو و موتور آن کمک کرده و سلامت جان خود و همراهانتان را تضمین می‌کنید. در این متن سعی داریم که درباره زمان تعویض روغن ترمز، گیربکس و واسکازین صحبت و مزایای این کار را بررسی کنیم تا قبل از خرید انواع وسایل و لوازم یدکی خودرو اگر دوست دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید، ما را در مستر یدکی همراهی کنید:

زمان تعویض روغن ترمز

بهتر است پیش از آنکه به زمان تعویض روغن ترمز بپردازیم، کمی درباره کارکرد و وظیفه آن صحبت کنیم. روغن ترمز که برخی آن را با نام سیال هیدرولیکی هم می‌شناسند، مسئول حرکت دادن اجزای سیستم ترمز شماست. این روغن نیروی ایجاد شده توسط پدال گاز را به لنت ترمز منتقل می‌کند. در نتیجه براثر اصطکاک میان لنت و دیسک، سرعت خودرو کم یا متوقف می‌شود.

حالا تصور کنید که روغن ترمز یا همان سیال هیدرولیکی نتواند کارش را به درستی انجام دهد! هنگام گرفتن ترمز، ترمزها عمل نمی‌کنند و خودرو نمی‌ایستد.

پس توجه به زمان تعویض روغن ترمز بسیار اهمیت دارد. برای آنکه بدانید چه زمانی باید روغن این قطعه را عوض کرد، به علائم زیر توجه کنید:

روشن شدن چراغ ترمز اولین علامت برای فهمیدن زمان تعویض آن است. پس هنگام استفاده از خودرو، حتما این علامت را جدی بگیرید.

سفت شدن پدال ترمز نیز نشانه دیگری است که به شما می‌گوید باید روغن ترمز ماشین را تعویض کنید‌. سفتی پدال‌ها ممکن است هم به دلیل کم شدن میزان روغن و هم نشتی محفظه روغن ترمز رخ دهد. پس لازم است محفظه روغن هم توسط یک مکانیک متخصص بررسی شود.

زمانی که اقدام به ترمز گرفتن می‌کنید و سیستم شما به خوبی جواب نمی‌دهد، نیاز به تعویض روغن ترمز دارید. همان چیزی که بالاتر هم به آن اشاره کردیم و می‌تواند جانتان را به خطر بیندازد.

وقتی ترمز می‌کنید، در صورتیکه روغن آن به اندازه باشد، سر و صدایی از سیستم شما بیرون نمی‌آید. اما پایین آمد سطح روغن در سیستم ترمز ماشین، باعث ایجاد سر و صدا و آسیب دیدن دیگر قطعه‌ها خواهد شد.

بسیاری از افراد زمان دقیق تعویض روغن ترمز را نمی‌دانند و یا نسبت به آن بی‌توجه هستند. بیشتر مکانیک‌ها، پیشنهاد می‌کنند که روغن این بخش از خودرو به طور مرتب و به شکل متوسط، هر یک تا دو سال تعویض شود. اما باید توجه کنید که هر خودرو بسته به نوع سوخت، حجم فعالیت و سیستم موتور آن با دیگری متفاوت است. بنابراین بهتر است با خواندن دفترچه راهنمای خودرو، نسبت به تعویض روغن ترمز آن اقدام کنید. برای مشاهده قیمت روغن ترمز های بازار میتوانید روی لینک کلیک کنید و با کارشناسان مستر یدکی در ارتباط باشید.

زمان تعویض روغن گیربکس و واسکازین

روغن واسکازین یا روغن دنده، از جمله روغن‌های مهم در سیستم اتومبیل هستند که در گیربکس و دیفرانسیل خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته باید توجه کنید که این روغن با روغن موتور متفاوت است و کاری جدای از آن انجام می‌دهد. این روغن از دنده، چرخ‌دنده‌ها و سایر قطعات وابسته به آن، در برابر فشار محافظت می‌کند.

واسکازین مانند سایر روغن‌های ماشین، نیاز به تعویض مرتب و به موقع دارد. زمانی که آن را عوض می‌کنید، کارکرد گیربکس تا حد زیادی بالا می‌رود، روان می‌شود و به طول عمر مفید این قطعه افزوده خواهد شد.

نشانه‌هایی که شما را راهنمایی می‌کند تا بفهمید چه زمانی به تعویض روغن گیربکس و واسکازین نیاز دارید، معمولا موارد زیر هستند:

  • زمانی که از خودروی شما صدایی شبیه به وز وز یا دنگ دنگ خارج‌ می‌شود، احتمال زیاد نیاز به تعویض واسکازین دارید.
  • همچنین عملکرد کند در گیربکس‌ها و جا افتادن سخت دنده‌ها به شما می‌گوید که زمان تعویض روغن گیربکس فرا رسیده است.
  • بیرون آمدن بوی سوختگی از خودرو، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما مهم‌ترین و رایج‌ترین دلیل آن داغ شدن گیربکس به دلیل کم بودن روغن واسکازین است.
  • زمانی که خودروی شما نشتی روغن دارد، ابتدا باید آن را بررسی کنید. واسکازین قرمز رنگ است. پس زمانی که نشتی قرمز رنگ از ماشین دیدید، باید بدانید که گیربکس‌تان نشتی دارد.
  • هنگامی که چراغ هشدار در داشبورد ماشین روشن می‌شود، نشان‌دهنده وجود مشکل در سیستم اتومبیل است. توجه کنید که اگر چراغ چک موتور روشن شده‌، به احتمال زیاد گیربکس دچار مشکل شده است.
  • عمل نکردن یا کندی در عملکرد پدال کلاچ، لرزش خودرو و دور موتور بالا، عدم حرکت ماشین در صورتی که روی دنده است و کاهش توان و قدرت اتومبیل، نشانه‌های مهمی برای تعویض روغن گیربکس یا همان واسکازین است.

زمان تعویض روغن گیربکس به نوع روغن، نوع گیربکس خودرو، کارکرد آن و شرایط آب‌وهوایی بستگی دارد. اما به طور معمول بهترین زمان تعویض واسکازین در گیربکس‌های دستی، همزمان با تعویض دیسک و صفحه کلاچ است. در واقع می‌توان گفت که با هر ۱۰۰ هزار کیلومتر حرکت، نیاز به تعویض دیسک و صفحه کلاچ و واسکازین است.

این مدت زمان در گیربکس‌های اتوماتیک متفاوت است‌. در این نوع گیربکس‌ها، از روغن مخصوصی استفاده می‌شود که به روغن‌های مادالعمر شهرت دارند. البته این بدان معنا نیست که نیازی به تعویض ندارد. بلکه تفاوت آن در طولانی‌تر بودن مدت زمان تعویض روغن گیربکس است.

سخن آخر

برای آنکه اتومبیلی سالم با کارکرد بالا داشته باشید و از جان خود و سرنشینان خودرو محافظت کنید، باید بررسی دائمی قطعات خودرو را جدی بگیرید. زمان تعویض روغن ترمز، گیربکس و واسکازین را به طور دقیق حساب کرده و هر چند مدت یکبار، به انجام آن اقدام کنید. یادتان باشد نوع روغنی که برای هر قطعه استفاده می‌کنید و میزان کیفیت آن، در افزایش طول عمر مفید قطعه شما نقش اساسی دارد. پس بهتر است آن‌ها را از نمایندگی‌های فروش مجاز تهیه کنید. شما می‌توانید همین حالا با وارد شدن به سایت مستر یدکی با کیفیت‌ترین نوع روغن‌ ترمز، گیربکس و واسکازین را با بهترین قیمت خریداری کرده و سلامت خودروی خود را تضمین کنید. پس همین حالا برای خرید اینترنتی این کالا اقدام کرده و آن را در کمترین زمان ممکن تحویل بگیرید.


بدون دیدگاه