شایع‌ترین ایرادات پژو ۲۰۶

دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰

شایع‌ترین ایرادات پژو ۲۰۶

پژو ۲۰۶ را باید یکی از موفقیت‌های بزرگ ایران‌خودرو دانست؛ خودرویی که اگر تیراژ آن به‌شکل فعلی ادامه پیدا کند، احتمالاً می‌تواند در رتبه‌ بالاتر از پیکان در فهرست تولیدات پرتیراژ این کمپانی قرار بگیرد. این هاچ‌بک جذاب یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار کارکرده‌ها است که بین تمامی اقشار جامعه محبوبیت دارد؛ به این معنی که نمی‌توان آن را خودروی قشر متوسط یا مرفه دانست. پژو ۲۰۶ برای همه افراد جامعه محبوبیت خاص خود را دارد، تا جایی که چشم بر بسیاری معایب آن بسته و همچنان مشتری‌اش هستند. ۲۰۶ هم در جای خود مشکلاتی دارد که در ادامه به آن‌ها می پردازیم.

ایمنی پژو ۲۰۶

پژو ۲۰۶ در کنار همه مزایا، با نقص ایمنی مواجه است. این خودرو از ابتدا به اتومبیلی معروف بود که به اصطلاح زود چپ می‌کرد. درواقع این خودرو در سرعت‌های زیاد و مسیرهای مارپیچ خطر انحراف را به همراه دارد که از ضعف تعلیق و هندلینگ ایجاد می‌شود. ضمن اینکه در سال‌های اولیه عرضه، نبود کیسه‌های هوا در آن این معضل را پرخطرتر می‌کرد. در حال حاضر، ۲۰۶ از ۲ کیسه‌ هوا راننده و سرنشین کنار و سیستم ترمز ABS ،EBD و EBA بهره می‌برد که ایمنی نسبی به آن می‌بخشد. یک نقص دیگر در این بخش اضافه‌شدن ترمزهای دیسکی عقب به امکانات سفارشی خودرو است.

هزینه نگهداری پژو ۲۰۶

پژو ۲۰۶ در نمونه‌های وارداتی و البته نسخه‌های مونتاژی سال‌های اول، کیفیت ساخت خوبی داشت. این مدل‌ها را خودروهایی با استهلاک بالا نمی‌دانند و معمولاً گفته می‌شود که پس از ۱۰ سال استفاده مستمر به خرج می‌افتد. تولیدات دهه ۹۰ این خودرو مالک را با دردسرهای متعددی روبه‌رو می‌کند. یکی از آنها همان ضعف تنظیمات ECU بود که گاهی قابل‌حل هم نیست. این خودروها برخلاف مدل‌های دهه ۸۰، عایق‌بندی ضعیفی دارند و قطعات کابین آنها خیلی زود به صدا می‌افتد. به این موارد باید ضعف فنربندی و زود به‌خرج‌افتادن آن را نیز اضافه کرد که در همه ۲۰۶ها دیده می‌شود.

بررسی مرجع خرید 206 در ایران مرجع خرید 206 در ایران  نشان می‌دهد که قطعات پژو ۲۰۶ راحت پیدا می‌شود و تعمیراتش نیز دردسری ندارد. این قطعات گران و تعمیراتشان نیز پرهزینه است. درواقع تعمیر پژو ۲۰۶ برای تعمیرکار به‌دلیل فضای کم موتور و قطعات کار سختی است و درنتیجه حق‌الزحمه تعمیرات آن زیاد خواهد شد. همچنین هزینه سرویس‌های دوره‌ای این خودرو نیز نسبت به کیفیت و عملکردش بالا به نظر می‌رسد؛ به‌خصوص که پژو ۲۰۶ در فواصل کوتاهی نیاز به سرویس دارد. بااین‌حال باید گفت پژو ۲۰۶ خودروی کم‌مصرفی است و از این نظر مالک را همراهی می‌کند.

کابین پژو ۲۰۶

کابین پژو ۲۰۶ از طراحی مناسب و قابل‌قبولی بهره می‌برد. هرچند نمی‌توان آن را همگام با بدنه پیشرو و فرازمانی‌اش دانست. یک نکته مهم در این بخش، فضای کوچک کابین است؛ تا جایی که پژو ۲۰۶ خودرویی نامناسب برای افراد قدبلند است. این افراد نه پشت فرمان ۲۰۶ راحت هستند و نه در ردیف عقب. ۲۰۶ هم در بخش پا و هم سر با کمبود فضای جدی برای افراد قدبلند مواجه است. باید گفت افراد قدبلند که نه، حتی افرادی با قد بالای ۱۷۵ در ردیف عقب پژو ۲۰۶ در بخش پا و سر با کمبود جدی فضا روبه‌رو هستند. به این مشکلات باید استفاده بیش‌ازحد از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت افزود که در سال‌های اخیر این کابین را به‌شدت پرصدا و مستهلک کرده است. البته این معضلی است که امروزه با خرید انواع مدل های پژو که در ایران مونتاژ می‌شوند با آن مواجه هستیم.

طراحی پژو ۲۰۶

طراحی بدنه پژو ۲۰۶ درواقع یکی از برتری‌های این خودرو است. پژو ۲۰۶ را می‌توان خودرویی دانست که پس از ۲۰ سال، همچنان در زمینه طراحی حرف‌هایی برای گفتن دارد و چهره آن قدیمی و کسالت‌بار به‌ نظر نمی‌رسد. باید اضافه کرد که این طراحی در عین زیبایی، در مشکلات پایداری خودرو سیستم تعلیق چندان بی‌تأثیر نیست و خطرات و احتمالات موجود درمورد چپ‌شدن خودرو در پیچ‌ها را تشدید کند. منبع:  عملکرد و مشخصات پژو 206 در دیوار


بدون دیدگاه