جنگندهنظامی

تجهیز یک جت جنگنده چینی به یک پهپاد

چین جت جنگنده رادارگریز J-۲۰ خود را با یک پهپاد جنگی جدید جفت می‌کند تا امکان حمل هشت موشک کوچک‌تر و هوشمند هوا به هوا را فراهم و کمبود مهمات جت J-۲۰ را جبران کند.

به نقل از آی‌ای، پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین هواپیمای جنگنده رادارگریز چین «J-۲۰ Mighty Dragon» نام دارد که اکنون در کنار یک پهپاد جنگی پیشرفته موسوم به FH-۹۷A که این کشور در حال توسعه آن است، استفاده خواهد شد که سرعت آن احتمالا با سرعت جت برابر باشد.
گزارش رسانه دولتی ساوث چاینا مورنینگ پست(SCMP) می‌گوید که طرح‌های J-۲۰ و بدنه FH-۹۷A قابل مطابقت هستند که نشان می‌دهد FH-۹۷A ممکن است به سرعت این اژدهای توانا پرواز کند.
جفت شدن FH-۹۷A با J-۲۰، این جنگنده رادارگریز را از عملیات‌های رزمی در خط مقدم آزاد می‌کند تا بتواند در فعالیت‌هایی مانند فرماندهی و کنترل، توزیع داده‌ها و اختلال در ارتباطات تخصص خود را به کار بگیرد.
به گفته کارشناسان، این موضوع احتمال زنده ماندن خلبانان جت‌های جنگنده و هواپیماهای آنها را در میدان نبرد افزایش می‌دهد.
همچنین بدین ترتیب می‌توان هشت موشک کوچک‌تر و هوشمند هوا به هوا را توسط پهپاد جنگی حمل و کمبود مهمات J-۲۰ را جبران کرد.
در ماه نوامبر ۲۰۲۲ پهپاد FH-۹۷A اولین رزمایش خود را در نمایشگاه هوایی سالانه Zhuhai در جنوب چین انجام داد.این پهپاد توسط شرکت Feihong که زیرمجموعه شرکت دولتی علوم و فناوری هوافضای چین است، در حال توسعه است.
پهپاد Kratos XQ-۵۸A Valkyrie متعلق به ایالات متحده که پهپادی با نیروی جت است که برای پرواز در کنار جت‌های جنگنده سرنشین‌دار مانند F-۳۵ یا F-۲۲ ساخته شده و به طور مستقل حرکت می‌کند، توسط رسانه‌های غربی با این پهپاد رزمی پرسرعت چینی مقایسه شده است.
با این حال، ژو چنمینگ که یک تحلیلگر نظامی مستقر در پکن است، ادعا کرده که آنها دو طرح متفاوت با شایستگی‌های خاص خود هستند.وی توضیح داد که والکری یک پهپاد زیر سرعت صوت است، در حالی که FH-۹۷A یک پهپاد فوق سریع و مافوق صوت است.
ارتش چین به سرمایه‌گذاری بیشتر در جنگ هیبریدی ادامه می‌دهد، حوزه‌ای که سیستم‌های تسلیحات انسانی و بدون سرنشین را با هم ترکیب می‌کند، چرا که امروزه ادغام هواپیماهای بدون سرنشین در عملیات‌های جنگی در کنار هواپیماهای دارای خلبان بسیار مهم است.به گزارش SCMP، یک کارشناس نیروی دریایی چین ادعا کرده است که اگر تعداد بیشتری از این پهپادها ساخته و به کار گرفته شوند، جنگ پهپادی ممکن است به ارتش چین در جلوگیری از انجام عملیات‌های شناسایی از فاصله نزدیک در اطراف سواحل جنوب شرقی چین توسط هواپیماهای آمریکایی کمک کند.
وی مدعی شد که ارتش چین سرمایه‌گذاری خود را در جنگ هیبریدی که ترکیبی از سیستم‌های تسلیحاتی سرنشین‌دار و بدون سرنشین است، در نتیجه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در جنگ اوکراین افزایش داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا