اخبارموتور اسپرت

قدیمی‌ترین موتورسیکلت جهان !

موتورسیکلت هیلدبرند که در سال ۱۸۹۴ ساخته شد به‌عنوان قدیمی‌ترین موتورسیکلت جهان شناخته می‌شود. این وسیله فاقد گیربکس است!

موتورسیکلت هیلدبرند متعلق به سال ۱۸۹۴ که اخیراً در یک حراجی به فروش رسیده است ثابت می‌کند که موتورسواری از اواخر قرن نوزدهم آغاز شده است. امروزه گیربکس یکی از بدیهی‌ترین و اصلی‌ترین قطعات در قوای محرکهٔ وسایل نقلیه محسوب می‌شود اما این موتورسیکلت گیربکس نداشت و شاتون‌های پیشرانهٔ آن مستقیماً به چرخ عقب متصل بودند. همچنین در طرفین موتورسیکلت هم نوارهای لاستیکی سفید یا مشکی‌رنگی دیده می‌شود که به عقب کشیدن پیستون‌ها در حرکت برگشتی پیشرانه کمک می‌کردند.

سیستم ترمز این موتورسیکلت هم از قطعه‌ای به شکل قاشق تشکیل شده بود که یک لنت فلزی را به تایر فشار می‌داد. همچنین وقتی راکب ترمز می‌گرفت، دریچهٔ گاز هم به‌طور خودکار بسته می‌شد. البته دریچهٔ گاز این موتورسیکلت صرفاً یک پیچ است. ازآنجایی‌که هیلدبرند کلاچ ندارد، برای روشن کردن آن باید موتورسیکلت را هل بدهید و پس از روشن شدن روی آن بپرید! خب از قدیمی‌ترین موتورسیکلت جهان چه انتظاری دارید؟!

هرچند هیلدبرند وسیله‌ای بسیار ابتدایی و ترسناک است اما برای آن زمان موتورسیکلت پیشرفته‌ای محسوب می‌شد و امروزه به‌عنوان اولین موتورسیکلت تولید سری شناخته می‌شود. یک نمونه از این موتورسیکلت چندی پیش در حراجی پاریس با قیمت ۱۹۵,۵۰۰ یورو فروخته شد. همچنین در همین حراجی یک موتورسیکلت ب‌ام‌و R32 متعلق به اوایل سال ۱۹۲۴ هم با قیمت ۱۴۳,۷۵۰ یورو فروخته شد. این موتورسیکلت تا پایان سال ۱۹۲۴ رکورد فروش را به ثبت رساند و این روزها به دلیل جشن صدمین سالگرد در سال ۲۰۲۳، قیمت آن افزایش پیدا کرده است.

R32 در مقایسه با هیلدبرند بسیار مدرن‌تر به نظر می‌رسد. این موتورسیکلت به یک پیشرانهٔ دو سیلندر سوپاپ کناری مجهز است. در این پیشرانه، سیلندرها به شکل افقی روبروی هم قرار گرفته‌اند و بسیاری از متخصصان ب‌ام‌و هنوز هم این طرح را ترجیح می‌دهند. همچنین موتورسیکلت‌های سری R ب‌ام‌و هنوز هم از گیربکس داخلی و طرح میل گاردان بجای زنجیر R32 قدیمی استفاده می‌کنند. البته خوشبختانه ترمزهای کاسه‌ای مدت‌ها است که در موتورسیکلت‌ها منسوخ شده‌اند.

امروز مایباخ را به‌عنوان برند فوق لوکس مرسدس بنز می‌شناسیم اما در دههٔ ۲۰ این شرکت پیشرانه‌های پرفورمنس بالایی را برای سایر سازندگان تولید می‌کرد که یکی از این پیشرانه‌های در موتورسیکلت آلمانی وایت مارس MA 20 استفاده شد. این موتورسیکلت که در سال ۱۹۲۰ معرفی شد، به پیشرانهٔ دو سیلندر ۹۵۶ سی‌سی سوپاپ کناری مجهز بود که برخلاف ب‌ام‌و به‌صورت طولی در فریم موتورسیکلت نصب شده بود و برای انتقال نیرو از گیربکس دو سرعته با دو زنجیر استفاده می‌کرد. همچنین درحالی‌که اکثر موتورسیکلت‌های آن زمان روی فریم دوچرخه‌ها ساخته می‌شدند، مارس ساختار جعبه‌ای فولادی داشت.

یک دستگاه مارس MA 20 در حراجی اخیر فرانسه با قیمت ۹۵,۴۵۰ یورو فروخته شد. اکثر موتورسواران امروزی احتمالاً می‌توانند بدون مشکل چندانی با ب‌ام‌و R32 یا مارس MA 20 رانندگی کنند اما آیا کسی توان روشن کردن و راندن هیلدبرند را خواهد داشت؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا