اخباراخبار خارجیاخبار داخلیاسلایدردانش خودرویی

کاربرد رادیاتور ماشین چیست ؟

موتور ماشین از اجزای مختلفی از جمله رادیاتور تشکیل شده است. هزاران قطعه‌ای که در کنار یکدیگر موتور را تشکیل می‌دهند در اثر برخورد با یکدیگر و اصطکاک دمای بالایی خواهند داشت به همین خاطر لازم است تا یک سیستم به نام سیستم خنک‌کننده خودرو دمای قطعات را کاهش دهد.

رادیاتور ماشین به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم خنک‌کننده پیشرانه عمل می‌کند. این سیستم به‌ منظور کاهش دمای پیشرانه و جلوگیری از آسیب رسیدن به قطعات در نتیجه گرمای تولید شده در حین فرایند احتراق سوخت بکار می‌رود. در این قسمت از مجموعه مقالات آموزشی پدال می‌خواهیم ببینیم رادیاتور چیست و چه کاربردی دارد پس همراه ما باشید.

رادیاتور خودرو

رادیاتور چیست؟

یکی از اصلی‌ترین اجزای سیستم خنک‌کننده خودرو را رادیاتور تشکیل می‌دهد. این قطعه مهم دارای بخش‌هایی همچون پره‌های خنک‌کننده، مخزن آب و هواگیری، لوله‌های عبور آب و درپوش است. رادیاتور دارای لوله‌های کوچک و خطوط جداکننده برای جریان هوا و آب بوده و آب‌ گرم درون موتور از طریق لوله‌های رادیاتور عبور می‌کند و حرارت آن به هوا منتقل می‌شود. همچنین، فن خنک‌کننده برای دور کردن هوای گرم از روی رادیاتور کار می‌کند و حرارت آب را به بیرون منتقل می‌کند.

رادیاتور ماشین کجاست؟

تعویض رادیاتور خودرو

رادیاتور درون موتور خودرو واقع شده و به عنوان بخشی از سیستم خنک کننده موتور عمل می‌کند. رادیاتور وظیفه دارد حرارت را از مایع خنک کننده که از موتور عبور می‌کند جذب کند و آن را به وسیله فن یا پنکه به بیرون هدایت کند. در بیشتر خودروها اگر کاپوت را بالا بزنید رادیاتور را در قسمت‌های جلویی پیشرانه خواهید یافت.

انواع رادیاتور ماشین

رادیاتورها را می‌توان بسته به جنس مواد سازنده به دسته‌های گوناگونی تقسیم کرد:

رادیاتورهای فلزی: در این رادیاتورها شاهد جوش خوردن لوله‌های فلزی به یکدیگر هستیم.

رادیاتورهای پلاستیکی: در رادیاتورهای پلاستیکی بخش بزرگی از روکش رادیاتور از جنس پلاستیک است و می‌توان این بخش‌ها را جدا کرد.

رادیاتورهای آلومینیومی: چنین رادیاتورهایی بازده بالاتری دارند و از لوله‌های آلومینیومی در تولید آن‌ها استفاده شده است.

انواع دیگری از رادیاتورها نیز وجود دارند که ذکر آن‌ها از حوصله شما عزیزان خارج خواهد بود. البته ناگفته نماند رادیاتورها بر اساس جهت نصب پره‌ها و لوله‌ها نیز دسته‌بندی می‌شوند. نکته مهم در زمان انتخاب رادیاتور به نوع خودرو و شرایط کاربری و آب‌وهوای محیط بستگی خواهد داشت بنابراین باید چنین فاکتورهایی را حتماً در نظر گرفت.

اجزای رادیاتور ماشین

رادیاتور خودرو

رادیاتور از اجزای مختلفی تشکیل شده است:

مخزن آب: از این بخش آب سرد وارد رادیاتور می‌شود. البته با باز کردن درب رادیاتور در برخی خودروها نیز می‌توان آب را به آن اضافه کرد. دقت کنید که چنین کاری را در زمان سرد بودن پیشرانه انجام دهید.

لوله‌های ورودی: از این لوله‌ها آب سرد عبور می‌کند تا به رادیاتور برسد.

لوله‌های خروجی: آب گرم از این لوله‌ها خارج می‌شود.

فن یا پنکه: برای دور کردن هوای گرم رادیاتور و همچنین خنک کردن آن از فن یا پنکه استفاده می‌شود.

پوشش بیرونی رادیاتور: شامل پوسته بیرونی است که رادیاتور را از محیط ایزوله کرده و از آن در برابر برخورد اشیا محافظت می‌کند.

قطعات نگه‌دارنده: شامل پیچ‌ها، واشرها و پایه‌هاست که رادیاتور را در موقعیت صحیح خود نگه می‌دارند.

رادیاتور ماشین چگونه کار می‌کند و چه کاربردی دارد؟

رادیاتور خودرو

همان‌طور که اشاره شد رادیاتور ماشین به ‌منظور کاهش گرمای قطعات بکار رفته در پیشرانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. درون رادیاتور ماشین علاوه بر آب از ضد یخ و ضد جوش نیز استفاده می‌شود. زمانی که استارت بزنید واترپمپ اقدام به مکش مایع خنک کننده به داخل پیشرانه و بخش‌های لازم برای خنک کاری خواهد کرد و این مایع پشت ترموستات جمع خواهد شد تا دمایش به دمای مدنظر سازنده خودرو برسد. پس ‌از آن ترموستات باز خواهد شد تا آب بر اثر فشار واترپمپ به سمت مخزن رادیاتور حرکت کند. دمای آب در اثر برخورد با پره‌های رادیاتور و همچنین برخورد با هوای خنک جلوی خودرو کاهش خواهد یافت تا دوباره وارد بخش‌های موردنیاز شود. با این تفاسیر دمای پیشرانه در یک بازه استاندارد باقی خواهد ماند.

علت سوراخ شدن رادیاتور ماشین

فشار بالای آب در داخل رادیاتور: اگر فشار آب در داخل رادیاتور بیش از حد باشد می‌تواند به سوراخ شدن آن منجر شود.

چرخه حرارت نامتعادل: اگر چرخه حرارت متعادل نباشد و موتور خیلی داغ شود، ممکن است قطعات رادیاتور از جمله لوله‌ها تحت تأثیر حرارت قرار بگیرند و سوراخ شوند.

خراشیدگی و ضربه: ضربه‌ها یا خراشیدگی‌هایی که به رادیاتور وارد می‌شود می‌توانند به سوراخ شدن آن منجر شود.

عدم وجود آب در موتور: اگر موتور آب نداشته باشد گرما روی رادیاتور تأثیر بیشتری می‌گذارد و ممکن است رادیاتور به دلیل این افزایش حرارتی سوراخ شود.

عوامل شیمیایی: مواد شیمیایی موجود در آب می‌توانند به‌طور تدریجی روی رادیاتور تجمع پیدا کنند و باعث سوراخ شدن آن شوند.

استفاده از آب شهری به جای آب تصفیه شده: استفاده از آب شهری به جای آب تصفیه شده ممکن است باعث تشکیل خوردگی و سوراخ شدن رادیاتور شود.

قیمت رادیاتور پراید

قیمت رادیاتور پراید ممکن است با توجه به نوع و برند قطعه، محل خرید، کیفیت و فاکتورهای دیگر متغیر باشد اما معمولاً می‌توان آن را با قیمت حدودی ۷۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان تهیه کرد. البته باید توجه داشت که این قیمت‌ها تنها به عنوان یک تخمین اعلام می‌شود و ممکن است در هر فروشگاه و شهر متفاوت باشد. همچنین قیمت رادیاتور ممکن است بسته به سال ساخت خودرو و نوع مدل متفاوت باشد. به همین دلیل قبل از خرید بهتر است با فروشنده‌ها و متخصصان خودرو در مورد قیمت و کیفیت آن مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا