اخباراخبار خارجیاسلایدرجنگندهنظامیهوا-فضا

بمب‌افکن B-21 نیروی هوایی آمریکا

نیروی هوایی آمریکا دو تصویر جدید از بمب‌افکن B-21 با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را منتشر کرد. تیزرهای جدید این بمب‌افکن بسیار محرمانه برخی جزئیات از توانایی‌های و طراحی پروژه ۶۹۲ میلیون دلاری یاد شده را به نمایش می‌گذارد.

دسامبر ۲۰۲۲ بود که نورثروپ گرومان و نیروی هوایی آمریکا بی سر و صدا از پروژه فوق محرمانه‌ای که نهایتاً جایگزین ناوگان بمب‌افکن‌های مجهز به سلاح‌های هسته‌ای خواهد شد پرده برداشتند. مراسم معرفی B-21 بسیار محدود بود و تنها یک تصویر از آن به بیرون درز کرد. حالا اما نیروی هوایی آمریکا دو تصویر دیگر از همان مراسم را منتشر کرده است. تصویر اول نمای بسته از محفظه کابین را به نمایش می‌گذارد و تصویر دوم نمای کاملی را با زاویه بازتر ارائه می‌کند و با همین تصاویر می‌توانیم از برخی جزئیات طراحی بمب‌افکن جدید B-21 اطلاع پیدا کنیم. البته همان‌طور که گفتیم پروژه یاد شده بسیار محرمانه است و حتی ابعاد آن نیز منتشر نخواهد شد.

بمب افکن B-21

دولت آمریکا می‌گوید بمب‌افکن B-21 شعاع حرکتی و عملیاتی بی‌سابقه‌ای خواهد داشت. این بمب‌افکن جدید می‌تواند مأموریت‌های طولانی‌مدت خارج از مرزهای آمریکا را بدون نیاز به پایگاه‌های مرسوم و شاید با نیاز حداقلی به سوخت‌گیری انجام دهد. شعاع حرکتی B-21 به حدی زیاد است که به دولت استرالیا توصیه شده با خرید آن از پایگاه‌های امن جنوب کشور مأموریت‌های خود را انجام دهد و درعین‌حال بتواند اهداف دوردست را با استفاده از سلاح‌های عادی موردحمله قرار دهد.

بمب افکن B-21

یکی دیگر از اطلاعاتی که نیروی هوایی آمریکا درباره B-21 منتشر کرده به امکان استفاده از آن در مأموریت‌های اطلاعات، نظارت و شناسایی و همچنین جنگ الکترونیک و دیگر کاربردها مربوط می‌شود. B-21 از میزان خودکارسازی و هوش مصنوعی بالایی سود می‌برد و می‌تواند بدون نیاز به خدمه و به عنوان یک پلتفرم کنترل برای پهپادها عمل کند. تصاویر جدید تائید می‌کنند که B-21 حاصل تکامل بمب‌افکن B-2 است و از پیشرفت‌های رادیکالی برخوردار خواهد بود. البته واضح‌ترین تفاوت بین دو هواپیما به رنگ سفید پوشش کامپوزیت جاذب راداری جدید مربوط می‌شود که طبق گفته‌ها مؤثرتر عمل خواهد کرد. در تصویر با نمای بسته می‌توانیم پوشش کامپوزیتی را ببینیم که بیشتر از آنکه مونتاژی به نظر برسد بافته ‌شده است و لایه‌ها همچون نوار به آن افزوده شده‌اند. این موضوع به ویژه در اطراف شیشه‌های کاکپیت نمایان می‌شود، جایی که شکل منحنی‌تری نسبت به B-2 دارد و دلیل آن نیز کارایی بهتر از پنهان شدن از دید رادارهاست. برای پنهان‌کاری بیشتر نیز پوشش یاد شده اطراف پنجره‌ها تمامی اتصالات را می‌پوشاند.

بمب افکن B-21

در تصویر بعدی می‌توانیم کشیده شدن پوشش کامپوزیتی به سمت ورودی‌های پیشرانه را نیز ببینیم. به نظر می‌رسد داخل ورودی بخشی از ساختار پیشرانه باشد اما هم‌اکنون پوششی نیز وجود دارد که قبل از پرواز می‌توان آن را جدا کرد. دید واضحی به دم بمب‌افکن B-21 وجود ندارد و نمی‌توان اگزوزها را دید اما به نظر می‌رسد ساختار دم هواپیما بیشتر داخل بال و بدنه ادغام شده باشد. همچنین در بخش پشتی پیشرانه‌ها ساختار ژئومتریک تختی وجود دارد که شاید آنتن اتصال داده‌های ماهواره‌ای یا چیزی شبیه آن باشد. نیروی هوایی آمریکا به دنبال خرید حداقل ۱۰۰ فروند بمب‌افکن B-21 است و انتظار می‌رود اولین نمونه آن در سال ۲۰۲۷ عملیاتی شود. بمب‌افکن موردبحث تا سال ۲۰۴۰ جایگزین B-1B لنسر و B-2 اسپیریت خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا