اخباراخبار خارجیاسلایدرهوا-فضا

پهپادی منحصربه‌فرد با قابلیت پرواز و حرکت زیر آب!

اگرچه پهپادها به خاطر طی مسافت‌های طولانی با سرعت ‌بالا شناخته شده‌اند اما تی جی فلایینگ فیش پهپادی است که می‌تواند در زیر آب نیز حرکت کند.

پهپاد جدید تی جی فلایینگ فیش علاوه بر اینکه کوادکوپتری پروازی است می‌تواند در زیر آب نیز حرکت کرده و توانایی‌های جدید خود را به نمایش بگذارد. این محصول جدید که فعلاً در حالت پروتوتایپ عملکردی و کانسپت قرار دارد توسط تیمی از دانشمندان موسسه تحقیقاتی شانگهای چین توسعه یافته است. تی جی فلایینگ فیش در نگاه اول شبیه سایر کوادکوپترهای موجود در بازار به نظر می رسد و از یک بدنه مرکزی اصلی و چهار بازو که هریک دارای واحد محرک هستند تشکیل می‌یابد. البته هر واحد متحرک از گیربکس دو سرعته خاص و بازویی سود می‌برد که توانایی چرخش مستقل را دارد.

تی جی فلایینگ فیش

زمانی که کوادکوپتر موردبحث در حال پرواز باشد تمامی چهار واحد متحرک رو به بالا قرار می‌گیرند تا پره‌ها با دنده دوم شروع به چرخش کنند. زمانی که تی جی فلایینگ روی آب می‌نشیند پره‌ها رو به پایین قرار می‌گیرند و سپس با سرعت کمتر شروع به چرخش می‌کنند و پهپاد را به زیر آب می‌فرستند. به منظور حرکت عمودی و افقی، پهپاد موردبحث توانایی تنظیم زاویه و قدرت هریک از چهار واحد محرک را داراست. پس از آنکه مأموریت وسیله موردبحث در زیر آب تمام شود توانایی بازگشت به سطح آب و پرواز دوباره را خواهد داشت.

تی جی فلایینگ فیش

تی جی فلایینگ فعلاً در حالت مفهومی قرار دارد و با وزن ۱.۶۳ کیلوگرمی خود می‌تواند به مدت ۴۰ دقیقه در زیر آب حرکت کند. این پهپاد همچنین توانایی حضور در حداکثر عمق ۳ متری آب را دارد و می‌تواند با حداکثر سرعت ۲ متر در هر ثانیه به حرکت خود ادامه دهد. پروفسور بن چن از دانشگاه هنگ کنگ می‌گوید پهپاد موردبحث کاملاً خودران عمل می‌کند و نیازی به کاربر انسانی ندارد. از جمله کاربردهای احتمالی تی جی می‌توان به جراحی‌های دریایی، بررسی مکان‌ها از راه دور و عملیات جست‌وجو و نجات اشاره کرد. یک خبر جالب دیگر اینکه دانشمندان دانشگاه اوکلند قبلاً کوادکوپتری با توانایی پرواز و حرکت در زیر آب را با نام لون کوپتر معرفی کرده بودند. لون کوپتر می‌توانست به‌صورت افقی روی آب بنشیند و سپس آب را وارد محفظه ویژه خود کرده و به این ترتیب به یک سمت خم شود. لون کوپتر پس از آن و با استفاده از پره‌های عمودی خود در آب حرکت می‌کرد و با ورود و خروج آب به محفظه یاد شده می‌توانست ارتفاع خود در عمق آب را تغییر دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا