گرگ خاکستری؛ محافظ جدید موشک های بالستیک آمریکا

دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

گرگ خاکستری؛ محافظ جدید موشک های بالستیک آمریکا

 نیروی هوایی آمریکا قراردادی با شرکت بوئینگ برای ساخت 13 فروند نخست از هلیکوپترهای چند منظوره ام‌اچ-139ای گری ولف (MH-139A Grey Wolf) امضا کرده است. این مدل قرار است جایگزین ناوگان هلیکوپتر چند منظوره بل یو‌اچ-1ان هیوی (Bell UH-1N Huey) برای محافظت از سیلوهای موشک بالستیک هسته ای آمریکا و جابجایی مقامات دولتی و امنیتی این کشور شود.

بل یو‌اچ-۱ان هیوی

بل یو‌اچ-۱ان هیوی به عنوان یک هلیکوپتر نظامی متوسط چند منظوره طراحی شده و در سال ۱۹۷۰ خدمت خود را آغاز کرد. طی دهه ها، این هلیکوپتر در ماموریت های مختلف حضور داشته و در کشورهای مختلف جهان خدمت کرده است.امروزه، از هلیکوپتر بل یو‌اچ-۱ان هیوی بیشتر برای ماموریت های جستجو و نجات استفاده می شود. همچنین از آن برای گشت های امنیتی و ترابری برای زرادخانه های موشک بالستیک هسته ای و پایگاه هایی که سیلوهای موشک در آنها قرار دارند، استفاده می شود.با قرارداد جدید، ناوگان هلیکوپترهای یواچ-۱ان هیوی با هلیکوپترهای ام‌اچ-۱۳۹ای گری ولف جایگزین خواهند شد. این هلیکوپترهای جدید توسط شرکت بوئینگ به عنوان پیمانکار اصلی و شرکت لئوناردو به عنوان تولیدکننده تجهیزات اصلی ساخته می شود. شرکت لئوناردو همچنین تاسیسات تولیدی در شمال شرق فیلادلفیا، پنسیلوانیا را فراهم خواهد کرد.

آشنایی با هلیکوپتر اماچ-۱۳۹ای گری ولف

هلیکوپتر گری ولف (گرگ خاکستری) بر اساس مدل تجاری لئوناردو ای‌دبلیو139 (Leonardo AW139) ساخته شده است. باتوجه به  قطعات مشترک و دیگر شباهت ها با نسخه تجاری، بوئینگ انتظار دارد حذف هزینه های مربوط به طراحی و توسعه قطعات درنسخه جدید نظامی، صرفه جویی یک میلیارد دلاری را برای نیروی هوایی آمریکا طی عمر ناوگان هلیکوپتر گری ولف محقق سازد.
به گفته شرکت بوئینگ، هلیکوپتر ام‌اچ-۱۳۹ای گری ولف نسبت به هلیکوپتر یواچ-۱ان هیوی ۵۰ درصد برد پروازی بیشتر، توانایی حمل ۲۳۰۰ کیلوگرم محموله بیشتر، پرواز با ۵۰ درصد سرعت بیشتر و ۳۰ درصد فضای کابین بیشتر را ارائه می کند.
هلیکوپتر گری ولف به پیشرفته‌ترین سامانه های اویونیک برای آگاهی محیطی بیشتر و بهتر، و قابلیت خلبان خودکار کامل برای کاهش حجم کار خدمه مجهز شده است. این هلیکوپتر به مدت زمان کمتری برای تعمیر و نگهداری نیاز دارد و تنها یک ساعت و نیم کار روی آن در آشیانه برای هر ساعت پرواز لازم است.

از دیگر ویژگی های هلیکوپتر گری ولف می توان به کابین زره‌پوش، سامانه هشدار موشک و سامانه اقدام متقابل، و بکارگیری دو مسلسل ام۲۴۰ اشاره کرد.نیروی مورد این هلیکوپتر توسط دو پیشرانه پرت اند ویتنی پی‌تی۶سی-۶۷سی توربوشفت تامین می شود که هر کدام ۱۱۰۰ شفت اسب بخار نیرو تولید می کنند.
بیشینه وزن برخاستن از زمین گری ولف برابر با ۱۴۱۱۰ پوند (۶۴۰۰ کیلوگرم) است و می تواند با بیشینه سرعت ۱۵۵ مایل بر ساعت (۲۵۰ کیلومتر بر ساعت) پرواز کند. این هلیکوپتر می تواند تا ۲۰ هزار پا اوج بگیرد.


بدون دیدگاه