خروج تهران از بن­ بست ترافيكي

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۲

خروج تهران از بن­ بست ترافيكي

معاون شهردار تهران با تأكيد بر ورود بسياري از تكنولوژي‌هاي مدرن در زمينه حمل و نقل عمومي به تهران گفت: آن چه اداره پایتخت در 8 سال اخير را از ساير دوره‌ها متمايز کرده، باور مديريت شهري بر اين مهم بوده كه اصولاً ترافيك این کلان شهر بدون استفاده از دانش روز در اجراي پروژه‌هاي حمل و نقلی قابل هدايت و كنترل نيست.

مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: تجربه مديريت‌هاي سنتي و روش‌هاي قديمي گذشته نشان داده كه امروز اداره و مدیریت ترافیک کلان شهری همچون تهران بدون استفاده از تكنولوژي‌هاي روز دنيا ميسر نيست و از اين رو در به کارگیری فن‌آوري‌هاي جديد در این حوزه اهتمام ويژه داشتيم.

پيشرفت صنعت حمل و نقل در تهران چشمگير است

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه براي خروج پایتخت از بن­بست ترافيكي از تكنولوژي‌هاي روز استفاده نموديم، اظهار كرد: به عنوان مثال به منظور كنترل بهتر ترافيك این کلان شهر، معابر اصلی شهر را از طريق تجهيز به دوربين‌هاي نظارت تصويري، هوشمند نموديم و در مجموع با استفاده از فن‌آوري‌هاي مدرن سعي كرديم طبق برنامه­ریزی و هدف­گذاری قبلی حركت كنيم.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه از تمام كاركردهايی که در حوزه حمل و نقل عمومي قابل تعریف بود استفاده نموديم، تصريح كرد: تمامي برنامه‌هايي كه در این حوزه در نظر گرفته و اجرا نمودیم، جنبه اجرايي و كاربردي داشتند نه نمايشي و تبليغي و بر این اساس در ارتقاي كيفي و كمي خدمات حمل و نقل عمومي جهت رفع نيازهاي اين كلان‌شهر ورود پیدا كرديم.

وي با ذكر اين نكته كه تلاش نموديم غير از ورود تكنولوژي‌هاي جديد در خصوص بومي‌سازي اين فن‌آوري‌ها نيز اقدام كنيم، اضافه كرد: امروز به جرأت می­توانیم ادعا ‌نمايیم صنعت حمل و نقل عمومي در تهران پيشرفت‌هاي چشمگيري داشته و به عنوان مثال دوربين‌هاي كنترل سرعت در كشورمان در حال ساخت است و نرم‌افزارهاي مربوطه نيز در داخل بومي‌سازي شده است.

چشم‌انداز ترافيك تهران روشن است

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه ورود تكنولوژي‌هاي مدرن به خودي خود خيلي مهم نيست، گفت: آن‌چه اهميت زيادي دارد، اين است كه با چه اهداف، رويكرد و افقي از اين فن‌آوري‌ها استفاده مي‌‌شود و از این رو پس از ترسيم مسير چشم‌انداز مديريت ترافيك و توسعه حمل و نقل عمومي بر اساس نیازهای واقعی شهر و شهروندان، از تكنولوژي‌هاي جديد استفاده کردیم.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه به گونه‌اي برنامه‌ريزي كردیم تا تكنولوژي‌هاي مدرن در ساختار مديريت ترافیک تهران استقرار يافته و جايگاه واقعي خود را در اين حوزه پيدا كنند، افزود: امروز بالاترين تا پایین‌ترين لايه‌هاي مديريتی در حوزه حمل و نقل و ترافيك پایتخت، اين فن‌آوري‌ها را مورد استفاده قرار می­دهند.

وي با ذكر اين نكته كه در حال حاضر ترافیک تهران به جاي استفاده از شيوه‌هاي سنتي با استفاده از روش­های هوشمند مديريت مي‌شود، تأكيد كرد: مصداق اين تغيير و تحول را در ناوگان اتوبوسراني پایتخت شاهد هستيم، کما این كه در حال حاضر تمام اتوبوس‌هاي شرکت واحد مجهز به سیستم GPS شده­اند و اين سیستم در ساختار ناوگان اتوبوسراني کاملاً جا افتاده است.

برابری تجهيزات ترافيكي تهران با پيشرفته‌ترين شهرهاي جهان

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه اكنون هيچ منطقه اتوبوسراني در تهران وجود ندارد كه در مورد وضعيت و كاركرد اتوبوس‌هاي خود ريزترين اطلاعات را نداشته باشد، اظهار كرد: اكنون امكان دسترسي آسان به كامل‌ترين گزارش از عملكرد

تك‌ تك‌ اتوبوس‌ها فراهم شده و به عنوان مثال شهروندان به راحتي به اطلاعات زمان ورود اتوبوس به ايستگاه­ها دسترسي دارند.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه در حال حاضر اطلاعات مربوط به برنامه زمان‌بندي اتوبوس‌ها بدون واسطه در اختيار مسافران قرار گرفته، تصريح كرد: با راه‌اندازي سامانه پيامكي اتوبوسراني، امكان استفاده از آخرين اطلاعات مربوط به وضعيت ورود اتوبوس­ها به ايستگاه‌ها را در اختيار شهروندان قرار دادیم و با این کار توانستیم تكنولوژي را با زندگي آن­ها عجين كنيم.

وي در پايان با تأكيد بر اين كه مدیریت شهری خود را محدود و مقيد به تكنولوژي نكرد بلكه آن را با توجه به نيازهاي موجود به خدمت گرفت، خاطرنشان كرد: تهران با تجهیز به امكانات پیشرفته­ از جمله اطلاعات سيستم­های پردازش تصاوير و دوربين‌هاي نظارت تصويري با پيشرفته‌ترين شهرهاي جهان برابري مي‌كند و در مسير تبديل شدن به شهري هوشمند قرار دارد.


بدون دیدگاه