چگونه بدانیم نمره منفی گواهینامه چقدر است ؟

جمعه ۵ خرداد ۱۴۰۲

چگونه بدانیم  نمره منفی گواهینامه چقدر است ؟

در این نوشتار به روش‌های گوناگون استعلام نمره منفی گواهینامه به عنوان یکی از سوابق مهم رانندگان خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

برابر قوانین راهنمایی و رانندگی، برخی تخلفات مهم و حادثه‌ساز در معابر عمومی کشور علاوه بر جریمه‌های مالی با ثبت نمره منفی در سوابق راننده متخلف همراه خواهد شد و درصورتی‌که این نمره‌های منفی از حد معینی بیشتر شوند پیامدهایی از جمله تعلیق و ابطال گواهینامه، شرکت مجدد در دوره‌های آموزشی و… را خواهد داشت. البته قانون بخشودگی نمرات منفی گواهینامه نیز وجود دارد که در انتهای مطلب به آن اشاره کرده‌ایم. در ادامه می‌خواهیم به روش‌های مختلف استعلام نمره منفی گواهینامه رانندگی بپردازیم.

استعلام نمره منفی گواهینامه

برای اینکه بتوانید از میزان نمره منفی گواهینامه رانندگی خود مطلع شوید راه‌های گوناگونی از جمله مراجعه به سایت راهور راهنمایی و رانندگی وجود دارد. در این روش شما می‌بایست ابتدا به سایت پلیس راهور به نشانی www.rahvar120.ir مراجعه نمایید. این روش رایگان بوده و هزینه‌ای را پرداخت نخواهید کرد. در ادامه مراحل گوناگون استعلام نمره منفی گواهینامه از طریق سایت راهور را تقدیم شما عزیزان می‌کنیم:

ابتدا به وب‌سایت راهور ۱۲۰ به نشانی www.rahvar120.ir مراجعه کرده و سپس از بخش خدمات آن روی گزینه استعلام نمره منفی کلیک کنید.

وبسایت راهور 120

در این مرحله شما به وبسایت سخا یا همان پنجره واحد خدمات فراجا منتقل خواهید شد. در صفحه اصلی این سایت تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد. با کلیک روی بخش ثبت نام می توانید مرحله بعدی را مشاهده کنید.

وبسایت سخا

در این مرحله باید کد ملی و پس از آن عبارت امنیتی نشان داده شده در سایت سخا را وارد کرده و سپس گزینه ادامه را انتخاب کنید.

ثبت نام در وبسایت سخا

پس از تکمیل ثبت‌نام شما مجدداً به سامانه سخا مراجعه کرده و این بار کد ملی و رمز عبور تایپ کرده و سپس وارد سامانه می‌شوید. نهایتاً می‌توانید با وارد کردن شماره گواهینامه خود استعلام نمره منفی گواهینامه رانندگی را انجام دهید.

شماره گواهینامه

همان‌طور که گفته شد استفاده از اینترنت و وب‌سایت راهور راهنمایی و رانندگی یکی از روش‌های استعلام از نمره منفی گواهینامه است اما شاید شما به اینترنت دستیابی نداشته باشید و یا به هر دلیلی نخواهید از روش بالا استفاده نمایید. در این حالت می‌توانید از طریق پیامک نیز از نمره منفی گواهینامه خود مطلع شوید. شایان ذکر است این روش نیز رایگان است و نیازی به ثبت‌نام در سامانه سخا نخواهد بود. برای استعلام پیامکی لازم است شماره گواهینامه درج شده در پشت کارت گواهینامه را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کنید. لازم به ذکر است در متن پیامک ارسالی فقط باید شماره گواهینامه درج شود و نیازی به ارسال سایر مشخصات همچون کد ملی نیست. در زمان ارسال پیامک به شماره یاد شده دقت نمایید که حروف ارسالی به‌صورت انگلیسی باشند و پشت سرهم و بدون فاصله یا خط تیره ارسال شوند. پس از چند دقیقه و با استعلام نمره منفی گواهینامه شاهد دریافت پاسخ خود از سامانه خواهید بود.

ارسال پیامک استعلام نمره منفی گواهینامه

روش دیگری نیز برای این کار وجود دارد که نصب برنامه موبایلی “پلیس من” نیروی انتظامی خواهد بود. این برنامه فقط برای گوشی‌های هوشمند با سیستم‌عامل اندروید طراحی شده و بنابراین افرادی که دارای گوشی هوشمند با سیستم‌عامل ios هستند نمی‌توانند از خدمات آن استفاده نمایند. برای استعلام نمره منفی گواهینامه با استفاده از برنامه موبایلی پلیس من باید مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا برنامه پلیس من را از وب‌سایت‌های امن دانلود و نصب کنید. پس از نصب برنامه می‌توانید از بخش‌های گوناگون خدمات نیروی انتظامی استفاده کنید. برای استعلام نمره منفی خود می‌بایست بخش راهور را انتخاب نمایید.

برنامه پلیس من

در بخش‌های مختلفی که پیش روی شما قرار می‌گیرد بخش نمره منفی را انتخاب کنید.

برنامه پلیس من

در این بخش می‌بایست هزینه ۵۲۰۰ تومانی را پرداخت کرده و پس از وارد کردن شماره گواهینامه خود از نمره منفی مطلع شوید. حالا که از روش‌های گوناگون استعلام نمره منفی گواهینامه مطلع شدید بد نیست اشاره‌ای کوتاه به قوانین موجود در این زمینه داشته باشیم. بر اساس قوانین فعلی راهنمایی و رانندگی، رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثه‌ساز و خطرناک شوند علاوه بر جریمه مالی با نمره منفی متناسب با نوع خودرو و نوع تخلف خواهند شد. درصورتی‌که مجموع نمره منفی رانندگان به عدد ۳۰ برسد گواهینامه او به مدت ۳ ماه تعلیق شده و پس از گذشت مدت‌زمان یاد شده با پرداخت مبلغی مشخص گواهینامه خود را دریافت نمایند.

تخلفات رانندگی

اگر برای دومین بار میزان نمره منفی راننده به ۲۵ برسد گواهینامه او به مدت ۶ ماه تعلیق خواهد شد و پس از گذشت ۶ ماه با پرداخت مبلغی مشخص گواهینامه را دریافت نمایند؛ اما اگر راننده در رفتار ترافیکی خود اصلاحی انجام ندهد و برای سومین بار نمره منفی او به عدد ۲۰ برسد گواهینامه به‌طور کامل ابطال خواهد شد و پس از گذشت ۱ سال با حضور در کلاس‌های آموزشی و پشت سر گذاشتن آزمون‌ها اقدام به دریافت گواهینامه نماید. البته برخی افراد به نمره منفی گواهینامه خود اعتراض دارند که می‌توانند با در دست داشتن مدارک و مستندات لازم از جمله اصل گواهینامه، تکمیل فرم درخواست اعتراض، ارائه اسناد مربوط به مالکیت خودرو و مستندات لازم جهت اثبات دلایل اعتراض به نمره منفی به واحدهای اجرائیات راهنمایی و رانندگی مراجعه کنند تا بررسی‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد. درصورتی‌که اعتراض فرد وارد باشد نمره منفی از سوابق رانندگی او حذف خواهد شد.

استعلام نمره منفی گواهینامه رایگان

گواهینامه رانندگی

همان‌طور که گفته شد روش‌هایی برای استعلام رایگان نمره منفی گواهینامه وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به روش اینترنتی مراجعه به وب‌سایت راهور ۱۲۰ به نشانی www.rahvar120.ir و ثبت‌نام در سامانه سخا اشاره کرد. همچنین روش پیامکی و ارسال شماره گواهینامه به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ نیز وجود دارد که افراد بدون پرداخت هزینه می‌توانند از نمره منفی گواهینامه خود مطلع شوند.

بخشودگی نمره منفی گواهینامه

پلیس راهنمایی و رانندگی به منظور تشویق رانندگان قانون حذف نمره منفی را نیز اجرایی کرده که بر این اساس اگر راننده به مدت ۶ ماه از آخرین تخلف خود هیچ تخلف رانندگی دیگری را مرتکب نشود تمامی نمرات منفی قبلی پاک خواهند شد. در این حالت تخلف بعدی راننده به عنوان اولین تخلف رانندگی او ثبت می‌شود.


بدون دیدگاه