کلاهبرداري با دستگاه تقلبي کاهش دهنده سوخت خودرو

دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲

کلاهبرداري با دستگاه تقلبي کاهش دهنده سوخت خودرو

کارآگاهان پليس آگاهي تهران بزرگ از دستگيري افرادي خبر داد که دستگاه تقلبي کاهش دهنده سوخت خودرو مي‌فروختند.

به گزارش مردم سالاری، در آبان ماه سال جاري فردي با مراجعه به پايگاه ششم آگاهي به کارآگاهان اعلام داشت که تحت عنوان «دستگاه کاهش دهنده سوخت خودرو»، قطعه‌اي به او تحويل داده شده که هيچگونه تأثيري در کاهش ميزان مصرف سوخت خودرو نداشته است.


باتوجه به تماس مردمي با 110 و همچنين اخبار و اطلاعات واصله در خصوص کلاهبرداري با موضوع فوق و نهايتا شکايت شاکي در اين خصوص، پرونده‌اي در اين خصوص در پايگاه ششم تشکيل و ضمن انجام هماهنگي‌هاي لازم قضايي و به دستور شعبه هفتم بازپرسي دادسراي ناحيه 14 تهران موضوع جهت رسيدگي در دستور کار کارآگاهان پايگاه ششم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار گرفت.

شاکي پرونده پس از حضور در پايگاه ششم پليس آگاهي تهران بزرگ، در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: «در روز سي ام مهر92 از شماره تلفن‌هاي 408……77 و 409…………77 با بنده تماس گرفته شد و دستگاهي تحت عنوان «کاهش دهنه ميزان مصرف سوخت خودرو» به من معرفي شد ؛ فرد تماس گيرنده مدعي بود که نصب اين دستگاه بر روي تمامي خودروها اجباري است و در صورت عدم نصب آن بر روي خودرو، علاوه برثبت جريمه 500 هزار توماني در سابقه خودرو دستور توقيف خودرو نيز از سوي مراجع قضايي صادر خواهد شد».

 شاکي در ادامه اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «فرد تماس گيرنده مدعي بود که در صورت نصب اين قطعه برروي خودرو، مالک خودرو مي‌تواند با مراجعه به مراکز بيمه، 30 درصد کل هزينه بيمه خودرو را تخفيف بگيرد».

شاکي در خصوص علت مراجعه خود به پليس و طرح شکايت خود نيز به کارآگاهان گفت: «باتوجه به احتمال توقيف و جريمه 500 هزار توماني خودرو تصميم گرفتم تا اين قطعه را خريداري کنم؛ تنها 30 دقيقه از درخواست خريد قطعه از سوي من گذشته بود که فردي موتورسوار تحت عنوان نصب کننده دستگاه به درب منزلم واقع در خيابان پيروزي مراجعه و پس از دريافت مبلغ 140 هزار تومان که مدعي دولتي بودن قيمت قطعه بود – قيمت آزاد دستگاه بيش از 300 هزار تومان – دستگاه کاهش دهنده خودرو را در مسير عبور بنزين نصب کرد.

با وجود گذشت چند روز از زمان نصب قطعه بر روي خودرو، هيچگونه کاهش مصرف سوختي در خودرو بوجود نيامد؛ به همين علت با 110 تماس گرفتم و موضوع را با آنها در ميان گذاشتم و با راهنمايي پليس متوجه شدم که تحت عنوان فروش دستگاه دهنده سوخت خودرو از من کلاهبرداري شده است».

شناسايي شرکت در منطقه شرق تهران

در ادامه رسيدگي به پرونده، کارآگاهان اقدام به شناسايي محل شرکت در منطقه نارمک – خيابان شهيد حيدرخاني کرده و ضمن انجام هماهنگي‌هاي لازم با مقام قضايي به نشاني شرکت مراجعه کردند.

با حضور کارآگاهان در محل و انجام بررسي در محل مشخص شد که مدير شرکت با تغيير کاربري دو واحد آپارتمان در يک مجتمع مسکوني و تبديل آنها به واحد تجاري و نهايتا استخدام تعدادي کارمند خانم تحت عنوان Visitor، اقدام به فروش قطعاتي تحت عنوان دستگاه کاهش دهنده سوخت در طول يک سال گذشته کرده است.

در ادامه و در بازرسي از محل، نوشته‌هاي تايپ شده يکساني از پرسنل شرکت بدست آمد که در زمان تماس با شهروندان و با طرح موضوعات درج شده در داخل آنها از جمله «اجباري بودن نصب قطعه بر روي خودرو»، «جريمه 500 هزار توماني»، «توقيف خودرو»، «تخفيف 30 درصدي بيمه»، «فروش قطعه به قيمت دولتي» و …، شرکت اقدام به گرفتن سفارش خريد قطعه از شهروندان و فروش آنها مي‌کرد.

شناسايي ده‌ها مالباخته

در بازرسي از محل شرکت، دفترچه‌هاي ثبت فروش خودرو بهمراه نشاني و شماره تماس تعدادي از خريداران قطعه بدست آمده که در ادامه تحقيقات مشخص شد اين افراد تنها بواسطه ترس از جريمه و توقيف خودرو اقدام به خريد از اين شرکت کرده اند که با اطلاع از موضوع، دهها نفر از اين افراد با مراجعه به پايگاه ششم آگاهي اقدام به طرح شکايت کردند.

سرهنگ کارآگاه محمد اشراقي، رئيس پايگاه ششم پليس آگاهي تهران بزرگ، با اعلام اين خبر گفت: «باتوجه به شکايت دهها شاکي در اين پرونده و به دستور مقام محترم قضايي دستور تعطيلي شرکت صادر، دستگاه‌هاي تحت عنوان کاهش دهنده سوخت توقيف، مدير و سرپرست پرسنل شرکت نيز با قرار قانوني و جهت انجام تحقيقات در اختيار پايگاه ششم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار گرفتند ؛ لذا از کليه شهروندان محترم که بدين شيوه و شگرد تحت فشار براي خريد دستگاه تحت عنوان کاهش دهنده سوخت خودرو قرار گرفته‌اند دعوت مي‌شود تا جهت طرح و پيگيري شکايات خود به پايگاه ششم پليس آگاهي تهران بزرگ واقع در ميدان نبرد – انتهاي خيابان شهيد بيدي مراجعه کنند».
 


بدون دیدگاه