بمب افکن B2 را در عمل ببینید

نظامی

بمب افکن B2 – بی 2 اسپریت ، به‌معنای شبح یک بمب‌افکن رادارگریز چندمنظوره شرکت نورتروپ گرومن با کمک شرکت بوئینگ است که توانایی حمل سلاح هسته‌ای و متعارف را دارد. این هواپیما توانایی حمل هشتاد بمب هوشمند ۲۳۰ کیلوگرمی JDAM با سیستم جی‌پی‌اس یا ۱۶ بمب هسته‌ای ۱۱۰۰ کیلوگرمی کلاس D83 را دارد.

بمب افکن B2 با سوخت‌گیری اولیه می تواتند حدود  ۱۱ هزار کیلومتر را طی کند و در صورت  سوخت‌گیری هوایی  ، می‌تواند به هر نقطه ای به صورن نامحدود حمله کند.

هزینه طراحی این بمن افکن در حدود 45 میلیارد دلار تخمین زده می شود و قیمت هر واخد از آن در سال 2015 به عدد 2.4 میلیارد بوده است.

نکته جالب این هواپیما آن است که در طراحی آن سکان عمودی وجود ندارد. به این نوع شکل، طرح بال پرنده می‌گویند که در آن همه چیز بر روی بال هواپیما نصب می‌شود. بمب افکن B2  برای چرخش و غلت زدن، مرکز ثقل خود را تغییر می‌دهد. تمام این ویژگی‌ها سبب شده‌اند که B۲ مانند یک روح با آزادی عمل بالا عمل کند.

هر چند هزینه نگهداری این هواپیما برای هر بار پرواز اعلام نشده اما بعد از هر بار پرواز بیش از 60 ساعت فعالیت تعمیراتی و نگهداری انجام می شود که با توجه به آنکه معمولا این هواپیما برای ماموریت های دور و بیش از 30 ساعت استفاده می شود شاید ده ها روز برای هر بار عملیات نیاز باشد. هزینه نگهداری ماهانه هر بی 2 حدود 3.4 میلیون دلار تخمین زده شده است.

 

برای پیشرانش این هواپیما، از چهار موتور توربوفن F-118 جنرال الکتریک با قدرت هر یک 17.300 پوند بهره برداری می شود که همانطور که در بالا ذکر گردید، تدابیر ویژه ای در خروجی های این موتورها به کار رفته است. طول این بمب افکن حدود 20 متر و طول دو سر بال آن 52.12 متر است که از این نظر، هواپیمایی بیشتر در عرض است و به خاطر طرح بال پرنده، جای تعجبی هم ندارد. حداکثر وزن برخاست این هواپیما، گاه به حدود 152 تن هم می رسد و دارای سقف پروازی معادل 15 کیلومتر است. این بمب افکن، با وجود پیچیدگی نسبی بیشتر نسبت به اسلاف خود، تنها دارای دو خدمه در مقابل برای مثال پنج خدمه برای هواپیمای بی 52 است که خود نکته ای قابل توجه است. در این بمب افکن، خلبانان در کنار هم، سرخلبان سمت چپ و مسئول تسلیحات نظامی در سمت راست، قرار می گیرند. مهم ترین عملیات این هواپیما به زمانی باز می گردد که در عملیات آمریکا بر ضد صربها، این هواپیما از ایالت میسوری آمریکا برخاسته و پس از بمباران کوزوو در شرق اروپا، با موفقیت به همان نقطه مراجعت نمود.