سیستم کرال کنترل تویوتا

کرال کنترل، یک سیستم الکترونیکی کنترل سرعت و کمک به ثبات تعادل خودرو، در مسیر های آفرود است. در این گونه مسیرها، ممکن است شرایطی پیش آید که اتومبیل علیرغم وجود سامانه های کمک سنگین و حتی قفل دیفرانسیل ( دیفلاک )، باز هم ناتوان از حرکت باشد که عموماً به دلیل عدم اصطکاک کافی چرخ ها با مسیر است.

در این مواقع، ممکن است با فعال کردن هر ۳ دیفلاک ( در صورت وجود )، هر ۴ چرخ با نیروی دریافتی از پیشرانه، ناگزیر سرعت می گیرند، باز با پدال گاز نیز در جهت ثابت کردن سرعت آنها عملا بی فایده اسـ، زیر منجر به عدم کارایی شیارهای تایر می شود و امکان رهایی از شرایط موجود از بین می رود.

در این وضعیت، سیستم کرال کنترل به کمک می آید و با به دست گرفتن کنترل توزیع نیرو و ترمز هر چرخ و با ثابت کردن سرعت گردش چرخ ها ( سرعت بسیار کم)، امکان چنگ اندازی تایر به زمین را بیشتر می کند، در یک کلام، کرال کنترل، یعنی کروز کنترل در سرعت های بسیار پایین ( کمتر از ۲۵ کیلومتر بر ساعت ) کارایی دارد.

این سیستم، ابتدا در ۳ سرعت متفاوت طراحی و عرضه شد ولی هم اکنون توسعه یافته و با ۵ سرعت مختلف به کمک راننده می آید. در انواع جدید، سیستم کمکی چرخش ( Turn Assist ) نیز با کرال کنترل به صورت یکپارچه عرضه شده و به گردش با شعاع بسیار کمتر ( تقریباً نصف حالت عادی ) در سرعت های کم کمک می کند. با کمک Turn Assist، عبور و گردش از گذرگاه های کم عرض و با زاویه زیاد ( تقریباً پیچ های U شکل ) امکان پذیر خواهد شد. این سیستم، با محدود کردن حرکت یکی از چرخ های جلو با ترمز گیری و مدیریت گردش بقیه چرخ ها، عملا خودرو را به حول محور آن چرخ ساکن ( یکی از چرخ های جلو ) می گرداند.

1 دیدگاه

  1. آدمو یاد تکنولوژیهای به کار رفته در ماشین های سایپا و ایرانخودرو میاندازه!!!! عجب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا