فرود و تیک آف جنگنده F35 جدید از ناو هواپیما بر

نظامی

لاکهید مارتین F35 لایتنینگ ۲ ،یک هواپیمای جنگنده  نسل پنجم است ،اف-۳۵ رادار گریز ، تک‌سرنشین و تک‌موتوره است ، این جنگنده توانایی انجام مأموریت‌های شناسایی و دفاع هوایی را داراست . F35 در  سه مدل اصلی عرضه شده است :

 

  • اف-۳۵ ای با توان نشست و برخاست متعارف
  • اف-۳۵ بی با توان برخاست کوتاه و نشست عمودی
  • اف-۳۵ سی با توان ناونشینی.

طراحی F35

طراحی F35 به گونه شکل گرفته تا بخش اعظمی از امواج راداری برخوردکننده با آن پراکنده شده و به سمت منبع اصلی امواج بازنگردد. از طرح‌های دندانه‌ای شکل در جاهای مختلف جنگنده از جمله روی خروجی موتور استفاده شده‌است. یکپارچگی در ساخت اف-۳۵ نیز به کار رفته به‌طوری‌که ساختار بال و بدنه این جنگنده یکپارچه است. اف-۳۵ جایگاه داخلی جنگ‌افزار نیز دارد که می‌تواند بخشی از سلاح‌های خود را در آن حمل کند. تمامی این موارد در طراحی باعث کاهش سطح مقطع راداری این جنگنده شده‌است.

اف ۳۵ لایتنینگ ۲ با ویژگی های رادارگریزی و پنهانکاری ساخته شده است. مواد سازنده و گوشه های این هواپیما طوری طراحی شده اند که برای رادارهای دشمن غیرقابل شناسایی باشند؛ چیزی که اف ۳۵ در آن بسیار فوق العاده عمل می کند. یکی از بهترین ویژگی های این جنگنده، حالت پنهانکاری آن است که تمامی عملکردهایش را در درون خود هواپیما مخفی نگه می دارد و بدین ترتیب از چشم رادارهای دشمن دور می ماند.

با این وجود بدنه این جنگنده دارای قسمت های بسیار سخت و محکمی است که مهمات به آن وصل می شود و این موضوع قابلیت جدیدی را به اف ۳۵ داده که از آن با نام دوست داشتنی «حالت هیولایی» یاد می شود و زمانی که لازم باشد می توان با خارج شدن از حالت پنهانکاری با تمام قدرت و جنگ افزارها در نبردهای هوا به هوا و هوا به زمین وارد شد. بدین ترتیب اف ۳۵ لایتنینگ ۲ توانایی ها و قابلیت های متفاوت زیادی داشته و بسیار تطبیق پذیر است.

تسلیحات مورد استفاده در F35

درباره تسلیحات مورداستفاده در جنگنده‌ها می‌شود بحث‌های فراوانی انجام داد ولی اگر بخواهیم به‌صورت عمومی صحبت کنیم این تسلیحات به سه گروه عمده تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارت است از تیربار هواپیما که برای جنگ‌های در فاصله کوتاه مورداستفاده قرار می‌گیرد، موشک‌های هوا به هوا که برای جنگ‌های هوایی برای فاصله‌های متفاوت مورداستفاده قرار می‌گیرند (که البته این موشک‌های هوا به هوا خود به دو دسته راداری و حرارتی تقسیم‌بندی می‌شوند)، و همچنین موشک‌های هوا به زمین که آن‌ها نیز تقسیم‌بندی‌های خود را دارند. در کل این جنگنده به‌صورت استاندارد توانایی حمل 2 موشک فوق پیشرفته هوا به هوای AIM 120 و همچنین دو بمب هوشمند قابل هدایت 1000 پوندی GBU-32 است.

هزینه پروژه

آمریکا مشتری و سرمایه‌گذار اصلی پروژه توسعه و ساخت اف-۳۵ است و بیشتر هزینه‌های توسعه این پروژه که بیش از ۴۰ میلیارد دلار است را پرداخت کرده‌است. با این حال پروژه اف-۳۵ یک پروژه بین‌المللی ست که شرکای این پروژه شامل کشورهای بریتانیا، ایتالیا، هلند، ترکیه، کانادا، استرالیا، نروژ و دانمارک ۴٫۳۷۵ میلیارد دلار از هزینه‌های توسعه این پروژه را پرداخت می‌کنند