مداد یان کارتبیانو به سرعت مى تواند طرح ها و قوس ها يك خودرو را بر روى كاغذ طراحى كند. خطوط و قوس هاى سبك و مانند مترونوم كه اين خطوط به سرعت به طرح سه بعدى تبديل مى شوند. پس از آن ديگر به نظر مى رسد كه کارتبیانو فى البداهه دست خود را حركت مى دهد و طراحى مى كند. او مى گويد:” اين خودرو را ساده ، سبك و به گونه اى طراحى كرديم تا خيابان را به آغوش بگيرد. هدف ما اين بود كه مدل پايه اسپورت تر طراحى شود، نتيجه ى كار XSE شد پس از آن گفتيم واى خدايا چه كارى مى خواهيم انجام دهيم؟”
بعد از ١٨ سال طراحى و آموزش در ArtCenter در Passdena ( جايى كه او در سال ١٩٩٧ از آنجا فارغ التحصيل شد.) طراحى و صحبت كردن به صورت هم زمان عادت هميشگى او است. به صفحه ى LinkedIn و تجربه هاى او نگاه كنيد، شما متوجه دو موضوع مى شويد، اولى سال هايى كه او در ArtCenter گذرانده است و دوم ١٩ سال كار كردن او در Calty Design Research واقع در نيوپورت بيچ كاليفرنيا، جايى كه او رئيس بخش طراحى داخلى و خارجى استوديو طراحى است. مدت زمان تصدى او در اين شغل تقريباً نزديك به نصف مدت زمان تأسيس استوديو طراحى تويوتا به مدت ٤٣ سال است. اين مكان براى او مانند يك خانه مى باشد. ماشين هاى قابل توجهى كه طراحى كرده است بيشتر در زمان موقتى كه به ژاپن منتقل شده بود طراحى شده اند.
زمانى كه طرح اوليه كمرى XLE را بر روى كاغذ ديدم، بعضى قسمت ها توجه ام به خود بسيار جلب مى كرد. او فقط طرح يك جسم فلزى موج دار را مانند ساير طراحان خودرو نمى كشيد. چيزى كه در حال كشيده شدن بود بيشتر شبيه خطوط خشن يك صورت انسان است. اين طرح بيشتر شبيه ماسك تئاتر كلاسيك ژاپن Noh است تا يك خودرو.
کارتبیانو مى گويد.:” ما مى خواهيم كه مردم بتوانند از فاصله ى ٢٠٠ مترى تفاوت مدل پايه LE و مدل اسپورت SE را متوجه شوند.” اين فاصله در واقع در يك خيابان شلوغ با تعداد زيادى خودروى جديد در اطراف شما است. ارتباط برقرار كردن با اين ماسك ژاپنى بسيار عجيب و غريب است. مانند گريم هاى عجيب و غريب بر روى صورت بازيگران برادوى است.
دو سال پيش در نمايشگاه خودروى ديترويت رئيس كمپانى آميو تويودا اعلام كرد كه سبك خودروهاى آينده ى اين كمپانى احساسات مردم را تحت تأثير قرار خواهد داد و آنها را وادار مى كند كه بگويند:” من مى خواهم با اين خودرو رانندگى كنم.” اگرچه مدل هاى پريوس و ميراى راه را اشتباه رفتند، اما اختيار دادن کارتبیانو كسى كه اعتبارش شامل مدل اخير كراس وور C-HR و لكسوس LF-LC بود باعث خلق چنين خودروهايى مهيجى مى شود.
اين خودرو در برگيرنده ى ايده هاى بسيار زيادى است. يكى از كسانى كه من قبلاً با اون كار مى كردم به من گفت كه بايد يك جايزه ى يك ميليون دلارى براى كسى كه بتواند فقط يك ايراد در طراحى اين خودروى با شكوه پيدا كند، اختصاص دهند. كمرى طراحى شده توسط کارتبیانو بسيار با شكوه است. ظاهر اين خودرو بسيار پرتلاطم و پر هرج و مرج است، اما بسيار سرگرم كننده و جالب است. زوايا در اين خودرو الگوى كاملاً جديدى به ارمغان آورده اند.
بر روى درب موتور خطوط مانند امواج هستند. ستون A به صورت وارونه به نظر مى رسد قسمت پايينى آن نازكتر از بالاى آن است. کارتبیانو معتقد است كه :” مردم از اينكه در خودروهاى جديد به دليل وجود اين ستون، ديدن بيرون چه قدر سخت شده است متنفرند. همچنين اين ستون ها باعث مى شوند كه شيشه ى جلو شكل ذوزنقه بگيرد. همه چيز در رابطه با اين ستون ها بر اساس موقعيت راننده است.” کارتبیانو يك خط مجازى در وسط اين خودرو مى كشد، نماى جلوى خودرو به دو قسمت تقسيم مى شود. در قسمت چپ كه طرح مدل SE است، ظاهر خودرو بسيار خشن و تهاجمى است. سمت راست ورژن LE است كه شبيه به گربه ى چشاير( Cheshire Cat) است.
او يك قطعه كاغذ جديد برداشت شروع به كشيدن قسمت سه رخ عقب خودرو كرد. به سرعت اثر مداد بر روى كاغذ تبديل به يك طرح و الگوى پر هرج و مرج از خطوط شد. برخى خطوط با هم تضاد دارند و برخى ديگر كمانه كرده اند. مانند خطوطى كه در وسط چرخ هاى جلو هستند. همه چيز را فراموش كنيد و فقط به ستون C توجه كنيد. شيشه ى كنارى به بهترين شكل ممكن بين دو ستون A و C قرار گرفته است. کارتبیانو مى گويد: “ما محل قرارگيرى Beltline (محل تلاقى پايين شيشه هاى كنارى خودرو با بدنه ى آن)را پايين آورديم. و اين خطوط به سمت جلوى خودرو كشيده شده اند.”
اگر اين خودرو يك rolling sculpture است مانند يك بلوك از خاك رس است كه هنرمند با دستانش طرح هايى بر روى آن خلق كرده است و با حركت ماهرانه ى انگشتان خود اين شاهكار را به وجود آورده است. با ديدن اين طرح من به خطوطى در نمايشنامه ى آمادئوس فكر مى كنم، جايى كه پادشاه ژوزف دوم از موتسارت درخواست نت هاى موسيقى بيشترى كرد. Cartabiano نت هاى بيشتر را اضافه كرده است. كمرى فعلى بيشتر شبيه خلق يك وسيلهى نقليه جديد است.
وقتى ما با Masato katsumata در كنتاكى ملاقات داشتيم، ما از او درباره ى زاويه ى مورد علاقه ى او پرسيديم. او در حالى كه با دستانش اشاره مى كرد گفت:” من حالت گلگيرهاى عقب را دوست دارم.” هنگام پرسيدن اين سوال در ژاپن از Cartabiano رئيس گروه طراحى كمرى، او در ابتدا پاسخ داد:”تمام ٣٦٠ درجه ى اين خودرو را دوست دارم.” پس از آن به طور جدى گفت:” سه رخ عقب .” Cartabiano نيز همين قسمت را به عنوان زاويه ى دلخواهش از خودرو انتخاب كرد. او يك علامت بزرگ در ميان ستون C گذاشت و گفت:” اين شكل و حالت در نماى جانبى واقعاً چشمگير است. اما در نماى سه رخ خودرو شما نماى ديگرى از اين ستون زيبا را مى بينيد. اين طرح سه بعدى است صاف نيست، اين زيبايى تا شيشه ى عقب كشيده مى شود كه نشان دهنده ى سرعت نيز هست.” اين تئورى ستون C مى تواند بسيار بحث بر انگيز باشد. اما به گونه اى هوشمندانه طراحى شده است كه اجازه مى دهد همزمان خودرو هم حالت رسمى داشته باشد هم اسپورت. تويوتا اميدوار است اين كمرى باعث بيشتر شدن اعتبار آن شود.
انتخاب رنگ مشكى براى سقف در تيپ XSE وجود دارد، سقف مشكى فقط براى رنگ بدنه ى آبى، سفيد و نقره اى قابل سفارش است. او مى گويد:” رنگ مورد علاقه ى من براى اين خودرو سفيد است. شخصاً كمرى كه من بخواهم سفارش دهم، ورژن XSE سفيد رنگ با سقف مشكى و چرم قرمز براى داخل خودرو است. مى توانيد اين خودرو را تصور كنيد؟ يك كمرى با چرم داخلى قرمز؟ اين خودرو بسيار وحشى خواهد بود.”
Cartabiano طرح بيرونى خود را امضا كرد. او گفت:” من مى توانستم badging font هم طراحى كنم. اين يك برند جديد و به نوعى گران قيمت است چون هر حرف به صورت جداگانه است، حروفى استفاده مى شوند تا از تركيب آنها يك نشان به وجود بيايد.” همانطور از Cartabiano در حال طراحى بود، من فكر مى كردم كه، او كسى است كه پرفروش ترين خودروى آمريكا را تغيير شكل داده است.
رقابت براى جلب توجه
Tom: در مدل اسپورت قسمت جلو با وجود اجزاى زياد كه براى جلب توجه هستند، شلوغ طراحى شده است.
افزايش پايدارى
Lan: ما مى خواستيم كه شيشه ى جلو به شكل ذوزنقه باشد. همه چيز در اين خودرو به گونه اى طراحى شده است كه پايدارى خودرو افزايش يابد. ما آرم تويوتا را داخل جلو پنجره و درون دريچه ى هواى جلو قرار داديم. در نماى كنارى لبه هاى درب موتور حالت ماهى وار ( airfoil) دارند.
تداوم بصرى
Tom: در اين خودرو A-line (خط فرضى كه از بالاى خودرو رد شده و در نمای بغل از چراغ های ماشین شروع، و به انتهای آن ختم می شود.) از جلوى چرخ جلو شروع شده و در ميان درها ادامه پيدا مى كند و تا انتهاى خودرو مى رود كه باعث به وجود آمدن يك تداوم بصرى در خودرو مى شود.
نماى خودرو از كنار
Tom: خط beltline و شيشه هاى كنارى بسيار متمايز هستند.
وزن بصرى
Tom: ناحيه ى فرو رفته دو طرف خودرو باعث كاهش وزن بصرى خودرو شده است. خطى كه بالاى اين ناحيه فرو رفته قرار دارد مى تواند ملايم تر باشد و همچنين مى تواند يكى از قسمت هاى حيرت انگيز خودرو باشد.
رينگ هاى ١٩ اينچى
Tom: چرخ ها با يك شكاف باريك با گلگیرها در كناره هاى خودرو تعبيه شده اند. اندازه ى رينگها از ١٦ اينچ تا ١٩ اينچ قابل سفارش مى باشند.
طراحى جلوتر از زمان
Tom: ارتفاع بالاترين نقطه ى گلگير در اين خودرو در بالاى چرخ جلو و عقب كاهش يافته است. محل قرارگيرى عناصر مختلف در خودرو طراحى آن را بسيار خاص كرده است.
كشش سطحى
Tom: هر دو مدل طراحى سپرها به خصوص سپر عقب به گونه اى است كه باعث بهبود جريان هوا مى شود و آيروديناميك خودرو را بهبود مى بخشد.
ستون C
Ian: ستون C صاف نيست. اين ستون character line (خطی که از شکستگی، برجستگی و یا فرورفتگی در کنار خودرو، معمولاً از جلو تا انتهای خودرو می باشد، که از نظر بصری به خودرو شخصیت و کارکتر می دهد.)دارد كه با ظرافت خاصى طراحى شده است. چيزى كه جالب است، اين است كه اين خط از دستگيره هاى درها شروع شده است بر اين اساس دستگيره هاى درها باعث به وجود آمدن shoulder line (ناحیه برجسته مابین Greenhouse و بدنه اصلی که در خودرو های اسپورت پهن تر می باشد.) شده اند. ستون C باعث بهبود جريان هوا در اطراف خودرو شده اند همچنين به ما اجازه مى دهند كه از سقف مشكى استفاده كنيم.
ذات واقعى يك خودرو
Ian: در نماى كنارى خودرو ما خط شانه را پايين تر آورده ايم. اين خطوط ها به سمت جلوى خودرو حركت مى كنند و در كانون توجه قرار دارند. اين خطوط در همه جايى خودرو باعث پويايى بهتر آن مى شود و اين مسئله باعث جالب شدن خودرو مى شود. وقتى از كنار به اين خودرو نگاه مى كنيد خيلى اسپورت به نظر مى رسد. در نماى عقب شيشه ى عقب در ميان ستون ها قرار دارد، هر چيزى كه در قسمت عقب خودرو قرار دارد به هدف افزايش پايدارى خودرو، در آنجا تعبيه شده اند. براى من اين قسمت بيانگر ذات واقعى يك خودرو است.
موتور ترند
واقعا نميشه كوچكترين ايرادي ازش گرفت.انصافا عالي عمل كردن
به اين ميگن يك طراحي كاملا اصيل و پخته و به دور از هرگونه حجم سازي ها و اغراق هاي رايج.واقعا دل هر كسي رو ميبره.احسنت به تويوتا
تویوتا مدتی در طراحی عقب گرد داشت اما چندسالیه طراحی های زیبایی به کار می بره و در کنار کیفیت و دوام بی نظیرش,بی رقیب خواهد بود.
طراحی زیبایی داره رگه هایی از هنگ آور و دیفیوز ها هواکش و ضریب داینامیک لکسوس در اون مشاهده میشه که طبیعیه من دوسش دارم توبوتا امثال در نمایشگاه دیترویت پس از کیا استینگر و لکسوس سوم شد که بنظر من بسیار عالی عمل کرده و حقش بود سوم بشه
باز هم مثل همیشه تویوتا هیچ ایده ای از خودش نداره و کپی از خطوط طراحی آلفا جولیا کاملا آشکار هست، همون موتور ترند هم باید تعریف کنه که باج خور تویوتا هست
آقا پس شما برو اون جایزه یک میلیون دلاری که گذاشتن رو بگیر!!!!