اخبارفناوری و تکنولوژی

موفقیت تویوتا در تغییر نکنولوژی باتری خودروهای برقی

شرکت خودروسازی تویوتا به یک موفقیت بالقوه عظیم در فن‌آوری باتری­ دست یافته و مدعی است این فن‌آوری برد مسافت وسایل نقلیه هیبریدی و الکتریکی و عمر باتری را افزایش خواهد داد.

امروزه، اکثر قریب به اتفاق خودروهای هیبریدی و الکتریکی از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند. الکترولیت این باتری‌ها دارای یون­های لیتیوم است که بین دو قطب کاتد و آند در جریان هستند و جریان برق تولید می کنند، یعنی به هنگام شارژ از کاتد به آند و به هنگام تخلیه باتری از آند به کاتد جریان دارند.

یون‌های لیتیوم به مراتب از سایر مواد کارآمدتر هستند، اما مستعد انحرافاتی (حرکات ناموزون و توده ای شدن) هستند که باعث قطع جریان یونی و در نتیجه محدودیت برد مسافت و کاهش عمر باتری می­شود

این پدیده کاملاً شناخته شده است اما تا به حال مغفول مانده بود. شرکت تویوتا با همکاری یک آزمایشگاه دولتی و چهار دانشگاه در ژاپن، قادر به مشاهده و آنالیز انحراف یون­ها شده است.

به گزارش شبکه اخبار اتومبیل اروپا، یک محقق در شرکت تویوتا به نام هیسائو یاماشیگه در یک جلسه توجیهی اظهار داشت: «باتری لیتیوم یونی یک فناوری کلیدی برای الکتریکی کردن اتومبیلهاست و یقیناً نیاز به حرکت در جهت بهبود هرچه بیشتر این فناوری و عملکرد آن به چشم می خورد.

شرکت تویوتا معتقد است که می­تواند با استفاده از نتایج حاصل از این مشاهدات، برد مسافت و عمر باتری خودروهای الکتریکی را تا 15 درصد بهبود بخشد.

برد محدود باتریهای این خودروها مانع اصلی ادامه تولید انبوه خودروهای الکتریکی بوده است.

شرکت تویوتا سالهای متمادی با تولید و توسعه وسایل نقلیه الکتریکی مخالف بود و ترجیح می­داد که تمام توانش را روی خودروهای هیبریدی و پیل سوختی (سلول سوختی) بگذارد. اما اخیراً با اعلام اقدام مهم خود برای تولید و توسعه یک خودروی الکتریکی که تا سال 2020 وارد بازار خواهد شد، تغییر رویه داده است برد مسافت بیش از 186 مایل (300 کیلومتر) هدف گذاری شده است اما شرکت تویوتا با تجهیز خود به این دانش جدید، می تواند این برد را به خوبی افزایش دهد.

این خودروساز زمان عملیاتی کردن یافته های خود را مشخص نکرده است و قصد خود برای ارائه یا عدم ارائه آنها به سایر شرکتها را اعلام نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا