اخبار خارجیاسلایدشو

ضرر 15 میلیارد دلاری تویوتا

۵ تولیدکننده وسایل نقلیه در ژاپن به تقلب در ارائه داده‌های صحیح متهم شدند.

به گزارش دنده 6 – پس از آنکه وزیر حمل‌ونقل ژاپن، در داده‌های اعتبارسنجی مدل‌های مختلف بزرگ‌ترین خودروساز شرق، تویوتا، اطلاعات و داده‌های اشتباه پیدا کرد، ارزش سهام این شرکت به‌شدت افت کرد. افت ارزش سهام ۵.۴ درصدی این مجموعه بزرگ سه روز پیش به اوج خود رسید و تویوتا تنها در هفته گذشته حدود ۲.۴۵ تریلیون ین ژاپن ضرر دید. در همین دوره، ارزش سهام دومین شرکت تولیدکننده خودرو در این کشور، مزدا، هم با کاهش ۷.۷ درصدی مواجه شد که ضرری ۵۱۱ میلیون دلاری را بر این شرکت وارد کرد.

تحقیقات گسترده وزرات زمین، زیراسخت، حمل‌ونقل و توریسم ژاپن در برنامه تاییدیه شرکت‌های دیگر مانند هوندا، یاماها و سوزوکی هم با تقلب روبه‌رو شد؛ بنابراین ارزش سهام این سه مجموعه هم به‌ترتیب با افت ۵.۷۵، ۲.۲ و ۰.۳ مواجه شد. هر چند این افت چند روز گریبانگیر شرکت‌های یادشده بود اما نهایتا قیمت سهام آن‌ها امروز کمی افزایش یافت. این سه شرکت به وزارت حمل‌ونقل داده‌های غلط دادند. مزدا و تویوتا هم در تست تصادف خودروهایشان تقلب کردند.

تویوتا بلافاصله پس از انتشار خبر تقلب در فرایند اعتبارسنجی خودروهایش اعلام کرد که به‌طور موقتی صادرات و فروش مدل‌های تولید کشور خود یعنی کرولا، فیلدر، کرولا آکسیو و یاریس کراس را متوقف خواهد کرد. مدیرعامل این خودروسازی، «آکیو تویودا»، از سهام‌داران و مشتریان خود عذرخواهی کرد و پذیرفت که هفت مدل از خودروهای تولیدشده توسط شرکتش در تست‌هایی تصادف از متودهایی استفاده می‌کردند که با استاندارد تعریف شده متفاوت بوده است.

در سوی دیگر، مزدا هم اعلام کرد که از ماه گذشته برنامه رودستر RF و مزدا ۲ را تعلیق کرده است. هر دو شرکت اعلام کرده‌اند که این روند در مالکیت و سواری خودروهای خریداری‌شده توسط شهروندان خللی ایجاد نمی‌کند. وزارت حمل‌ونقل هم اعلام کرده که برای کنترل وضعیت، به بررسی میدانی مرکز تولید شرکت‌های نامبرده خواهد پرداخت.

تحقیق داده‌های خودروسازان ژاپنی پس از تعلیق صادرات و فروش تمام وسایل‌نقلیه شرکت دایهاتسو از زیرمجموعه‌های تویوتا آغاز شد. گویا طی یک تحقیق کوچک‌تر مشخص شده بود که ۲۲ مدل خودروهای تویوتا با مشکلات ایمنی سروکار دارند و باید وارسی شوند. در تحقیقات اولیه، ۴۴ مدل هم از خودروسازان دیگر مورداتهام قرار گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا