اخبار خارجیاسلایدر

آپریلیا RS457 در برابر کاوازاکی نینجا ۴۰۰؛ کدام‌یک بهتر است؟

امروز مقایسه‌ای جذاب بین دو نمونه از بهترین موتورسیکلت‌های بازار یعنی آپریلیا RS457 و کاوازاکی نینجا ۴۰۰ خواهیم داشت. به نظر شما کدام‌یک از این موتورسیکلت‌ها دست برتر را دارد؟

به گزارش دنده 6 – پس از اندکی تأخیر سرانجام آپریلیا با موتورسیکلت کاملاً جدید RS457 مدل ۲۰۲۴ وارد کلاس بایک های اسپرت با حجم موتور زیر ۵۰۰ سی‌سی شده است. این محصول دو چرخ قبلاً کاملاً خبرساز ظاهر شده و دلایل خوبی نیز برای آن وجود دارد. البته کلاسی که آپریلیا در آن حضور یافته کاملاً رقابتی است و RS باید به مصاف رقبای صاحب نامی برود. یکی از بزرگ‌ترین رقبای RS457 به ویژه در آمریکا کاوازاکی نینجا ۴۰۰ است که به لطف ماهیت ساده و هیجان‌انگیز خود سال‌های سال است که حرف اول را می‌زند. آیا نینجا می‌تواند RS را شکست دهد؟ اگرچه فقط زمان چنین چیزی را نشان خواهد داد اما می‌خواهیم مقایسه هیجان‌انگیزی بین این دو محصول اسپرت داشته باشیم.

بین دو موتورسیکلت موردبحث وجوه اشتراک زیادی وجود دارد چراکه پیشرانه هر دو آن‌ها از نوع ۲ سیلندر آب‌خنک است و گیربکس ۶ سرعته دستی نیز نیرو را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. البته قلب تپنده آپریلیا کاملاً جدید است درحالی‌که از تولید پیشرانه کاوازاکی چند سالی می‌گذرد. همین موضوع خودش را در برگه مشخصات فنی نشان می‌دهد. آپریلیا RS457 با حجم موتور بیشتر ۴۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که ۲ واحد بیشتر از خروجی پیشرانه ۳۹۹ سی‌سی کاوازاکی نینجا ۴۰۰ خواهد بود. ما انتظار گشتاور بیشتر آپریلیا را نیز داریم هرچند فعلاً این برند گشتاور محصول خود را اعلام نکرده است. نینجا از نظر وزن کمی سبک‌تر است و بنابراین در فاکتور قدرت به وزن می‌تواند پا به ‌پای RS457 حرکت کند. درهرحال ما معتقدیم محصول جدید آپریلیا در خط مستقیم سریع‌تر خواهد بود.

مشخصات آپریلیا RS457 کاوازاکی نینجا ۴۰۰
پیشرانه ۲ سیلندر ۴۵۷ سی‌سی ۲ سیلندر ۳۹۹ سی‌سی
قدرت (اسب بخار) ۴۷ ۴۵
گشتاور (نیوتون متر) اعلام نشده ۳۷
وزن (کیلوگرم) ۱۷۵ ۱۶۶
نسبت قدرت به وزن ۰.۱۲۲ ۰.۱۲۲

آپریلیا هنوز مشخصات ابعاد موتورسیکلت خود را منتشر نکرده اما از نظر ساختاری نیز شباهت‌هایی وجود دارد. دو موتورسیکلت از رینگ‌های آلیاژی ۱۷ اینچی، ترمزهای دیسکی تکی و لاستیک‌هایی با مشخصات مشابه سود می‌برند. البته نینجا ۴۰۰ به دلیل عدم وجود برخی ویژگی‌ها سن بالای خودش را نشان می‌دهد. آپریلیا RS457 بر اساس شاسی آلومینیومی ساخته شده است و دوشاخ قابل تنظیم ۴۱ میلی‌متری و مونوشوک جزو ویژگی‌های شاخص آن هستند. در مقابل باید به نینجا ۴۰۰ با شاسی فولادی و دوشاخ تلسکوپی ساده و مونوشوک قابل تنظیم اشاره کنیم. آپریلیا از دیسک ترمز جلوی بزرگ‌تری نیز سود می‌برد و لاستیک‌های چسبنده‌تر آن نیز باعث می‌شوند در مسیرهای پر پیچ و خم توانایی بیشتری داشته باشد.

در بخش طراحی و ویژگی‌ها آپریلیا RS457 ضربه اساسی را به حریف وارد می‌کند چراکه اکثر تجهیزات آن در کاوازاکی نینجا ۴۰۰ وجود ندارند. البته این موارد به عدم به‌روزرسانی نینجا مربوط می‌شود. برخی موارد نیز به طراحی مربوط هستند که اگرچه امری سلیقه‌ای به شمار می‌رود اما احساس می‌کنیم آپریلیا محصول سطح بالاتری به نظر می‌رسد. RS457 خون تازه‌ای به رگ‌های کلاس محصولات اسپرت ارزان‌قیمت تزریق کرده است و پوشش بدنه جذاب نیز زیبایی‌های آن را دو چندان می‌کند. منظور زما این نیست که نینجا ۴۰۰ طراحی بدی دارد اما بی‌شک یک فیس لیفت ملایم می‌توانست آن را جذاب‌تر نشان دهد.

ویژگی آپریلیا RS457 کاوازاکی نینجا ۴۰۰
پشت آمپر ۵ اینچی TFT نیمه دیجیتال
کنترل کشش سه حالت به همراه گزینه خاموش ندارد
حالت‌های سواری سه حالت ندارد
کلاچ لغزشی دارد دارد
سواری با سیم دارد ندارد
ABS دو کاناله دارد سفارشی
چراغ‌های LED دارد دارد

با توجه به موارد مطرح شده به جرات می‌توان گفت آپریلیا RS457 محصول بهتری نسبت به نینجا ۴۰۰ است. این موتورسیکلت اسپرت قدرت بیشتر، تجهیزات بهتر و زیرساخت تواناتری دارد. موضوع دیگر به بحث قیمت مربوط می‌شود که اگرچه آپریلیا هنوز قیمت محصول جدید خود را اعلام نکرده اما انتظار داریم RS با بهای حدود ۶ هزار دلار عرضه شود. اگر این‌گونه باشد با یکی از گران‌قیمت‌ترین موتورسیکلت‌های کلاس روبرو خواهیم شد هرچند اختلاف قیمت آن با نینجا ۴۰۰ مجهز به ترمز ABS حدود ۳۰۰ دلار خواهد بود که با توجه به برتری‌های موجود کاملاً قابل توجیه است. البته باید دقت کرد که مقایسه صورت گرفته فقط بر روی کاغذ بوده است و برای مقایسه‌ای واقعی و تمام‌عیار باید منتظر عرضه RS457 به بازار در اوایل سال ۲۰۲۴ بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا