اخباراخبار داخلی

آیا قیمت های نجومی خودرو غیر واقعی است؟

در حالی که دلالان و واسطه‌های بازار خودرو، قیمت‌های نجومی و تخیلی برای خودروهای داخلی عنوان می‌کنند خبری از سازمان‌های نظارتی و برخورد با گران‌فروشان نیست.

به گزارش ایسنا، از چند ماه پیش با آغاز نوسانات صعودی نرخ دلار، دلالان و سفته‌بازان به بازار برخی کالاها همچون سکه و خودرو هجوم آورده‌اند. نتیجه این وضعیت رشد غیرواقعی و باورنکردنی قیمت خودرو در بازار آزاد بوده است؛ به‌گونه‌ای که در روزهای اخیر قیمتهایی برای خودروهای پرتیراژ داخلی اعلام می‌شود که در نگاه اول می‌توان آنرا شوخی دلالان و واسطه‌ها با خریداران تلقی کرد.

اما مصرف‌کنندگان قربانی اصلی این نابسامانی در بازار خودرو هستند. در طرح‌های فروش اینترنتی خودروسازان به دلیل هجوم تقاضا با اهداف سفته‌بازانه، مصرف‌کنندگان واقعی کمتر موفق به خرید خودرو به قیمت‌های رسمی می‌شوند و ناچار به مراجعه به بازار آزاد هستند. در بازار آزاد نیز دلالان و واسطه‌ها شوری را از حد گذارنده و قیمت‌هایی برای خودرو اعلام می‌کنند که به دلیل پرت بودن، حتی اشاره به آنها نیز در این گزارش جایز نیست.

در این شرایط این پرسش مطرح است که مسوولان و سازمانهای نظارتی مربوطه کجا هستند؟ آیا بازار آزاد همان طور که نامیده می‌شود واقعا “آزاد” است و هیچ نظارت و کنترلی بر آن صورت نمی‌گیرد؟

آیا از نظر سازمانهای نظارتی، اینکه خودروهای عرضه شده از سوی خودروسازان توسط دلالان و واسطه‌ها و حتی مردم عادی با اهداف سفته‌بازانه خریداری شده و سر از بازار آزاد با قیمتهایی تا دو برابر قیمتهای رسمی در می‌آورند، تخلف نیست و اصولا چه سازمانی باید با چنین تخلفاتی برخورد کند؟!

این وضعیت در حالی است که به گفته فعالان بازار خودرو، مصرف‌کنندگان واقعی به هیچ وجه اقدام به خرید خودرو با قیمتهای فعلی از بازار آزاد نمی‌کنند. نکته قابل توجه در این بازار این است که برخی از شهروندان ناآگاه نیز با انگیزه سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری اقدام به خرید خودرو با قیمتهای نجومی از بازار آزاد کرده و به این آشفتگی و سودجویی دلالان و واسطه‌ها میدان می‌دهند.

در این زمینه یک نمایشگاه‌دار اتومبیل به ایسنا می‌گوید: در این بازار مصرف‌کننده واقعی اقدام به خرید نمی‌کند، زیرا قیمت‌ها واقعی نیست.

علیرضا پورحسنی با بیان اینکه البته برخی از شهروندان با انگیزه سرمایه‌گذاری اقدام به خرید خودرو از بازار می‌کنند، خاطرنشان می‌کند: این خریداران احساسی عمل می‌کنند و اصطلاحا این کاره هم نیستند و همچون کسانی که اقدام به خرید سکه و ارز در بالاترین قیمتها می‌کردند، عمل می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که هر قیمتی که دلالان برای خودرو اعلام کنند، این افراد برای حفظ ارزش پول خود و به نیت گران‌تر شدن و سود بردن، اقدام به خرید می‌کنند.

این فعال بازار خودرو ادامه می‌دهد: ۱۰ تا ۱۵ روزی است که بخشی از پولهای سرگردان به بازار خودرو هجوم آورده‌اند و صاحبان آنهابا انگیزه سرمایه‌گذاری اقدام به خرید می‌کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: پولهای سرگردان همچون سونامی در گردش است و به نوبت بازارهایی همچون ارز و سکه و خودرو را ویران می‌کند. این در حالی است که قشر متوسط و کارمند در چند ماه اخیر افزایش درآمدی نداشته‌اند که قدرت خریدشان تقویت شود و بتوانند خودروی دست دوم خود را با خودروی صفرکیلومتر جدید با قیمتهای بازار آزاد جایگزین کنند.

در این شرایط به نظر می‌رسد که نبض بازار آزاد خودرو به دست دلالان و واسطه‌ها افتاده است و ورود پولهای سرگردان و انگیزه‌های سفته‌بازانه نیز بر وخامت اوضاع افزوده است. در این میان مشخص نیست سازمان‌های نظارتی مربوطه چه اقداماتی برای مهار قیمتها در بازار خودرو انجام داده یا انجام خواهند داد. فعلا نبض این بازار در دست دلالان و سفته‌بازان است.

11 دیدگاه

  1. خیر قیمت ها همینه حالا 5 تومان تا 10 تومان بالا پایین مسئله بی ارزش شدن پول کشوره که به رتبه های پایین تنزل پیدا کرده کی فکرش میکرد جک اس 5 توربو قیمت بخوره 210 ملیون یا سوزوکی ویتارا بشه 320 ملیون؟ قیمت ها بواسطه بی ارزش شدن قدرت پول گران بنظر میرسه وگرنه به دلار همونه پس قیمت ها عین واقعیتن درست مثل سال 91 که قیمت ها به یکباره 2 برابر شدن و بازار کم کم باهاش کنار اومد

    1. نخیر عزیزم سال ۹۱ هم ۲۰۶ تا ۵۰تومنم رفت ولی الان که سال ۹۷ قیمتش ۴۰ تومنه بعداز ۶ سال! پس با اطلاعات غلطت مردم رو گمراه نکن

      1. آخه … اگه 40 تومنه دروغ گویی دوتا برا من نیاری منم نامردم اگه نقد پولتو ندم 5 تومن هم بهت شیرینی ندم

        1. بله
          شاید شما خاطرتون نباشه اما اون زمان هم به دلیل عدم عرضه توسط خودروسازان قیمت بازار آزاد 206 تا 50 پیش رفت و پس از آرام شدن بازار قیمتها فروکش کرد و به قیمت کارخانه بازگشت که البته قیمت کارخانه هم به کانال 30 میلیون وارد شده بود

        2. من سال 91 یک تیپ دو خریدم 15700. البته در بازار آزاد قیمت اون سال خیلی بالا رفت و تا 36 هم رسید. اما هیچ مدل 206 در اون سال به 50 که هیچ به چهل هم نرسید.

          1. والله من پيكان يك ميليونو دويست هزارتومني صفرشو يادم مياد ولي يادم نمياد هيچ سالي غير از امسال 206 50كه هيچ 40 تومنم شده باشه …..!!!!؟؟؟؟

          2. بر عکس شما من کاملا خاطرم هست که در بحران قبلی قیمت تیپ6 به 50 میلیون تومان رسیده بود ولی تب به زودی فروکش کرد و امیدوارم این بار نیز به همانگونه باشد

  2. قیمت خودرو های داخلی ابدا این نیست که تو بازار آزاده. خب برخی قطعات که ناشی از استاندارد اجباری هست مثل ایربگ ها و ای بی اس وارداتیه اما غالب قطعات چون بدنه و موتور و مانند اون وارداتی نیست و متأثر از دلار نیست. حتی موتور ال نود هم وارداتی نیست و در مگا موتور مونتاژ می شه. پس دلیلی نداره این قیمتهای شکمی برای پرایند و سمند و پارس داشته باشیم.

    1. درست است که بسیاری از قطعات فلزی و یا پلاستیکی خودروها در داخل تولید می شود اما فروشندگان تمایلی به عرضۀ آنها در بازار داخلی ندارند و با افزایش شدیدی که برای قیمت دلار رخ داده ترجیح می دهند محصولات خود را صادر کنند. الآن وضعیتی شده که حتی چوپانها نیز تمایلی به فروش گوسفند در داخل ندارند چراکه اگر آنها را حتی با قیمت ارزان هم صادر کنند در نهایت سود سرشاری عایدشان میشود چون دلار به جیبشان می آید.

  3. من حواله 22 میلیون تومن واریزی اچ30 کراس رو چند روز پیش 52 میلیون یعنی با سود 30 میلیون فروختم.این نشاندهنده این است که قیمت های جدید در بازار بالاجبار توسط خریداران پذیرفته شده اند و متقاضیان خودرو با توجه به افزایش شدید نرخ ارز امیدی به کاهش قیمت ها نمی بینند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا