دانش خودرویی

اصول نشستن صحیح پشت فرمان ماشین + نکات تنظیم آینه و صندلی

صحیح نشستن پشت فرمان، حتی از صحیح نشستن روی مبل منزل هم مهم‌تر است. چراکه هنگام رانندگی، شما ساعت‌ها در یک موقعیت ثابت می‌مانید و رانندگی می‌کنید که این وضعیت، باعث منقبض شدن ماهیچه‌های شما می‌شود. همچنین در شرایط مختلف مانند ترافیک، فعالیت ماهیچه‌ها در قسمت پاها بیشتر می‌شود و تنش عضلانی ایجاد می‌کند.

اگر به‌درستی در خودرو ننشینید و صندلی، آینه‌ها، فرمان و … را درست تنظیم نکنید، هنگام رانندگی مجبور می‌شوید بارها کمر و گردن خود را خم کنید. رانندگی در این حالت برای مدت طولانی، شما را به مشکلات مختلفی ازجمله کمردرد، درد شانه و گردن، گرفتگی پا، سردرد یا حتی خستگی چشم گرفتار می‌کند. هرقدر برای مدت طولانی‌تری رانندگی کنید، احتمال نمایان شدن این مشکلات هم بیشتر می‌شود.

وضعیت درست زانوها و پاها

برای اینکه بتوانید به‌راحتی رانندگی کنید، باید پاهایتان کاملا به پدال برسد و بتوانید آن‌ها را تا انتها فشار دهید. برای این کار باید زانوی شما حدود ۲۰ تا ۳۰ درجه خم شود. اگر زانو صاف باشد، در خطر ابتلا به زانودرد قرار می‌گیرید.

هنگامی که از پدال‌ها استفاده نمی‌کنید، باید پای خود را روی کف خودرو قرار دهید تا در صورت نیاز بتوانید پدال‌ها را فشار دهید. با این کار، پاهای خود را استراحت می‌دهید و از آسیب دیدن لگن و کمر جلوگیری می‌کنید. همچنین پاشنه پای شما باید تقریبا جلوی پدال ترمز قرار بگیرد تا بتوانید پای خود را به‌راحتی بین پدال گاز و ترمز حرکت دهید. از آنجایی که خودروهای اتوماتیک کلاچ ندارند، آسیب‌های فیزیکی کمتری برای راننده دارند.

وضعیت درست کمر و لگن

بخش بزرگی از تنظیمات خودرو به تنظیم صندلی مربوط است. اگر صندلی را درست تنظیم کنید، هنگام ترمز گرفتن به جلو پرتاب نمی‌شوید. گرچه این مشکل در خودروهای مدرن با بهینه کردن کمربند ایمنی برطرف شده است.

ارتفاع صندلی را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که کمر و زانوهای‎تان هم‌راستا باشند. اگر بتوانید جاده را کامل ببینید، یعنی ارتفاع شما صحیح است. نباید طوری بنشینید که هنگام رانندگی و برای دیدن مسیر مجبور به بالا بردن یا خم کردن سر خود شوید. اگر باز هم نمی‌توانید جاده را ببینید و به ارتفاع بیشتری نیاز دارید، می‌توانید یک بالش مخصوص یا یک کوسن روی صندلی خود بگذارید. کوسن‌ها لرزش‌های جاده‌ای را هم کاهش می‌دهند و از صدمات فیزیکی جلوگیری می‌کنند.

وضعیت درست دست‌ها

فاصله بین راننده و فرمان باید حداقل ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر باشد تا در موقع نیاز، ایربگ های خودرو به‌درستی عمل کنند. در خودروهایی با قابلیت تنظیم فرمان، فاصله مناسب به‌صورت پیش‌فرض تنظیم شده است. برای گرفتن درست فرمان، بازوی خود را صاف و مچ دست خود را روی لبه فرمان خم کنید. در چنین شرایطی باید زاویه دستتان ۱۲۰ درجه باشد.

ارتفاع صندلی باید طوری باشد که داشبورد را به‌خوبی ببینید. اگر فرمان خودرو را مانند یک ساعت تصور کنید، برخی از راننده‌ها دستشان را روی ساعت نه و سه می‌گذارند، برخی دیگر که معمولا شانه یا گردن‌درد دارند، دست‌ها را روی ساعت ۷ و ۴ تنظیم می‌کنند. از بین این دو، بهترین حالت ساعت ۹ و ۳ است؛ زیرا در این حالت شما می‌توانید تا حد امکان شانه و گردن خود را تکان دهید. شما باید بتوانید فرمان خودرو را با دست و نوک انگشتان خود به‌راحتی نگه دارید. در غیر این صورت، ستون فقرات شما آسیب می‌بیند.

وضعیت درست شانه و گردن

پشتی صندلی خودرو باید به شانه‌هایتان برسد. البته، اگر کمی پایین‌تر یا بالاتر از شانه‌هایتان است و احساس راحتی دارید، ایرادی ندارد. برای تنظیم پشتی کوچک صندلی، باید آن را طوری تنظیم کنید که مرکز پشتی، در راستای گوش‌هایتان قرار بگیرد.

نحوه تعویض و نگه داشتن دنده هم اصل دیگری است که باید آن را رعایت کنید تا شانه و گردن شما دچار مشکل نشود. برای اینکه بتوانید در زاویه‌ای درست دنده ماشین خودرو را عوض کنید، بازوی شما نباید بیش از ۹۰ درجه خم شود. همچنین، باید انگشت شست شما روی دکمه دنده و چهار انگشت دیگر در قسمت پایین آن قرار بگیرد. هیچ‌گاه برای تعویض دنده، کف دست خود را روی دنده قرار ندهید؛ زیرا با این کار به‌مرور زمان به دست خود آسیب می‎‌رسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا