اخباراخبار داخلیاسلایدرایرانیبررسی

اولین تجربه رانندگی با هایما S7

آلترناتیو اتوماتیک برای جک S5

حسین دلاور و محمد مهدی تفضلی-از نگاه بسیاری از مشتریان بازار، ماشین‌های شاسی‌بلند سواری‌ها بهتر هستند و ارزش بیشتری دارند! درست یا غلط این طرز تفکر را بر عهده شما می‌گذاریم، اما واقعیت این است که واردکنندگان خودرو و خودروسازان ایرانی به این مساله پی برده و تلاش‌شان را روی این کلاس خودرویی، یعنی شاسی‌بلندها متمرکز کرده‌اند. بدیهی است که با قیمت‌های پایین‌تر تنها ظاهر یک شاسی بلند گیرتان می‌آید که نباید توقع قابلیت خاصی را از آن داشته باشید. با هزینه زیر 100 میلیون تومان، دیگر شاسی‌بلند دو دیفرانسیل گیرتان نمی‌آید (البته به غیر از لندمارک گروه بهمن که داستانش سر دراز دارد!)، پس همین بهتر است خودرویی را انتخاب کنید که آرامش بهتری در آن داشته باشید. اگر واقعا قصد خرید شاسی‌بلند با هزینه کم را دارید، باید بگوییم که انتخاب‌های چینی بسیاری پیش رو دارید، هرچند سانگ‌یانگ تیوولی با قیمت زیر 90 میلیون تومان از کره جنوبی و رنو داستر تک‌دیفرانسیل با قیمت زیر 95 میلیون تومان از اروپا، می‌توانند جزو گزینه‌های شما باشند. حال با توجه به همین موضوع، برای اولین بار تیم گروه «دنیای خودرو» به‌سراغ خودرویی جدید در این کلاس می‌رود که به گفته بسیاری از کارشناسان با قیمت‌گذاری انجام شده از طرف ایران خودرو، رقبا را در زمان عرضه به چالش می‌کشد.

هایما S7-شاسی بلند
معرفی هایما S7
هایما در سال 1997 توسط کمپانی مزدا در چین تاسیس شد تا پیشبردی در تولیدات مزدا داشته باشد. در سال 2006 سهام مزدا به FAW چین واگذار شد، اما از آنجا که همکاری فاو و مزدا امری قابل شهود است، این روزها هنوز نظارت مزدا روی محصولات هایما تا حدودی وجود دارد. وجود نظارت‌های گوناگون از مزدا و فاو باعث شده سطح محصولات هایما در برخی نمونه‌ها رو به رشد باشد، هرچند به سیاست‌های هایما انتقادهایی نیز وارد بوده است. با توجه به اینکه همکاری هایما با ایران خودرو شکل گرفته است و این روزها سایت خراسان، در حال تولید اولین محصول مشترک به صورت مونتاژ است، احتمال می‌رود در صورت استقبال مشتریان نسخه‌هایی دیگر از هایما هم به بازار ورود پیدا کنند.

هایما S7 شاسی بلند ایران خودرو

هایما S7 به موتور دو لیتری مجهز است که 148 اسب بخار قدرت و 180 نیوتون‌متر گشتاور تامین می‌کند. این موتور به فناوری VVT مجهز است که نشان از تکنولوژی معقول هایما دارد، اما آن‌چنان هم خاص نیست که بخواهیم از تعجب این دستاورد چینی، مبهوت بمانیم! فاصله محوری 2619 میلی‌متری باعث شده فضای کابین خوبی را از نظر جای پا در اختیار داشته باشید. کاپوت کشیده S7 و صندوق 400 لیتری باعث می‌شود از دور خودرویی بزرگ به نظر برسد، البته این بزرگ‌بینی زیاد هم بی‌راه نیست زیرا هایما 1545 کیلوگرم وزن دارد و از نظر ارتفاع، از خودروهایی مانند جک S5، چری تیگو 5، اسپورتیج، توسان، سانتافه و… بلندتر است. باید در نظر داشت این هیکل بزرگ باعث نشده است این شاسی‌بلند از سایر چینی‌ها، متمایز و قابلیت‌های یک شاسی بلند واقعی را در دل خود جا دهد. هایما S7 در تمام نسخه‌ها تک‌دیفرانسیل است و قدرت را با گیربکس پنج دنده اتوماتیک یا دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. گیربکس اتوماتیک این شاسی‌بلند چینی ساخت کمپانی پاورتِک کره جنوبی و قابلیت تعویض دنده به صورت دستی را نیز دارد.

هایما S7 شاسی بلند ایران خودرو

وقتی از نظر ظاهری به هایما نگاه می‌کنیم، در طراحی جلو با خودرویی رسمی‌ و آرام طرف هستیم که بی‌شباهت به هیوندای ix55 نیست. اما در طراحی عقب، خودرویی اسپرت را می‌بینیم که چراغ‌هایی شبیه ب‌ام‌و و میتسوبیشی ASX دارد. زیر سپر دیفیوزری مشکی وجود دارد که در طرفین با دو قاب کرومی ‌اگزوز تزیین شده است. این قاب‌ها دکوری هستند و در اصل هایما S7 تنها یک سر اگزوز در سمت راست دارد که از عقب خودرو مشخص است. همین عدم توازن شخصیتی در جلو و عقب باعث شده است در نگاه اول برخی با هایما ارتباط برقرار نکنند و آن را خودرویی بدشکل بنامند! اما پس سه روز سر و کله زدن با S7، گاهی اوقات از ظاهرش خوش‌مان می‌آمد و در برخی زوایا، ظاهری زیبایی از خود بروز می‌داد. کاسه چراغ جلو خودرو هم با دی‌لایت تزیین شده است و راهنمای LED دارد که نمای خوبی را به ظاهر جلوی خودرو می‌دهد. هم‌چنین نور پایین که از کاسه چراغ با لنز عبور می‌کند در کنار زیبایی، پخش نور کافی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. وقتی به کابین خودرو وارد می‌شوید، با امکانات خوبی مواجه هستید. وجود تودوزی چرم مصنوعی که رنگ مارون و طرح فیبرکربن دارد حالت خاصی را به اتاق این شاسی‌بلند داده است. حالت غربیلک فرمان شبیه فاو بسترن B50F است و دکمه‌های کروزکنترل، کامپیوتر سفر و سیستم پخش شبیه دنا طراحی شده است. شاید درست باشد که بگوییم دکمه‌های روی فرمان دنا را از روی هایما S7 برداشته‌اند. روی در راننده تنظیمات پنجره‌ها وجود دارد و دکمه آینه تاشو برقی و تنظیماتش در پنل سمت چپ داشبورد قرار دارد که زیاد خوش‌دست نیست. وجود امکاناتی نظیر گرم‌کن سه حالته صندلی‌های جلو، فرمان برقی EPS، سان‌روف، صندلی برقی هشت حالته راننده با تنظیم گودی کمر، آینه حساس به نور، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، سنسور باد لاستیک و… باعث می‌شود تا حس نسبتا خوبی را در کابین هایما داشته باشید.

هایما S7 شاسی بلند ایران خودرو

در بحث ایمنی، S7 از جک S5 پیشتاز است. با توجه به اینکه در ایران جک S5 تنها با دو کیسه هوا عرضه می‌شود، وجود چهار ایربگ در هایما S7 باعث می‌شود پارامترهای ایمنی این خودرو از رقیب چینی دیگر بالاتر باشد. وجود امکاناتی مانند ترمز چهار چرخ دیسک، ABS، EBD، ESP و TCS باعث شده  است پیش از سوار شدن هایما، اطلاعاتی از سطح ایمنی خودرو داشته باشید. نسخه دنده‌ای این خودرو نسبت به نسخه اتوماتیک، سیستم استارت دکمه‌ای، کروزکنترل و رینگ 17 اینچی را ندارد و در عوض به سیستم استارت – استاپ مجهز است که پشت چراغ قرمز خودرو به صورت اتوماتیک خاموش می‌شود. از جمله ضعف‌هایی که در کابین هایما احساس می‌شود این است که سیستم صوتی و تصویری، قابلیت پخش DVD و CD را ندارند و تنها با بلوتوث، AUX و USB می‌توان با آن ارتباط برقرار کرد. در کنار این معایب باید به این مساله اشاره کنیم که به صورت فابریک از جانب ایران خودرو، نویگیشین و رهیاب هایما S7 در ایران فعال است و عملکرد دقیقی را در اختیار راننده می‌گذارد. صندلی‌های خودرو تا حد زیادی راحت و نرم طراحی شده‌اند، اما در ردیف عقب تهویه صورت وجود ندارد و به خاطر نمد سقف که به در عقب زاویه‌ای خاص دارد، افراد با قد بالای 190 سانتی‌متر به راحتی نمی‌توانند از ردیف دوم هایما  S7 استفاده کنند. تهویه برای ردیف عقب از ناحیه پا صورت می‌گیرد که دریچه آن زیر صندلی راننده و شاگرد تعبیه شده است. کیفیت داخلی هایما S7 در سطح متوسطی قرار دارد و نمی‌توان گفت که مانند یک خودروی کره‌ای و ژاپنی است یا کیفیت به نسبت کمی‌ مانند جک J5  و S5 دارد. اما با توجه به اینکه نسخه‌های در حال آزمایش هایما S7 هزاران کیلومتر را پیموده بودند، می‌توان گفت که کمتر چروکی روی صندلی‌ها دیده می‌شد و اتاق خودرو در جاده‌های خاکی و خارج شهری، سر‌و‌صدایی از خود بروز نمی‌داد.

هایما اس 7-ایرانخودرو

تجربه بیش از 500 کیلومتر رانندگی با هایما S7

وقتی پشت فرمان هایما می‌نشینید، نکته جالب توجه تنظیم راحت صندلی در هشت حالت است که کامل‌تر از صندلی خودروهایی مانند توسان و اسپورتیج است. پس از فشردن پدال ترمز و زدن دکمه استارت، موتور به نرمی ‌روشن می‌شود. پشت آمپر با نور آبی و خطوط قرمز نمایش داده می‌شود که تا حدی ساده است و شاید باب میل خیلی‌ها نباشد. از طرفی با فرمان برقی نرمی ‌طرف هستید که واقعا عملکرد خوبی دارد. بارها در سرعت بالای 100 و 120 کیلومتر حساسیت فرمان به سرعت و سطوح جاده را بررسی کردیم و کمتر ایرادی را در آن مشاهده کردیم. وقتی دنده را در حالت D قرار می‌دهیم، بدون ضربه و تکان هایما S7 شروع به حرکت می‌کند. باید اشاره کرد که خودرو مورد بررسی چند ماهی در حال تست و بررسی بوده و فشارهای نامتعارفی نسبت به نوع رانندگی عادی به آن وارد شده است، اما با این حال کارکرد گیربکس در بدو حرکت نرم و قابل قبول است. اگر واقع‌بین باشیم، از همان روی کاغذ هم می‌توان تشخیص داد که وزن یک و نیم تنی S7 با 148 اسب بخار، آن‌چنان سریع برای حرکت نیست.

هایما اس 7 ایربگ-1

طبق اعلام شرکت، حداکثر سرعت این خودرو 165 کیلومتر بر ساعت است که ما هم تقریبا به این عدد نزدیک شدیم. از طرفی با توجه به اینکه ضرایب گیربکس تقریبا گشتاوری طراحی شده‌اند، با این خودرو اصلا نمی‌توان شتاب صفر تا 100 کیلومتر خوبی را رقم زد. به طوری که در مورد شتاب صفر تا 100 کیلومتر بیشتر شبیه خودرویی مانند تیگو 5 مدیران خودرو است و شتابش به سمت بالای 15 ثانیه میل می‌کند. نکته جالب این خودرو، ضرایب دنده خوب گیربکس است. به طوری که در شیب ملایم یا تند با تک‌سرنشین یا پنج سرنشین (البته هفت نفره هم داخلش نشستیم!) به خوبی بالا می‌رود و پر قدرت بودن گیربکس در این بخش خود را به نمایش می‌گذارد. از طرفی وقتی کروز کنترل را روی سرعت 120 کیلومتر بر ساعت در جاده تهران- قزوین تنظیم کردیم، شاهد این بودیم که خودرو با دور موتور نزدیک به 2300 دور در دقیقه با دنده پنج در حال حرکت است و واقعا صدایی کمتر از خودروی سواری به داخل نفوذ می‌کرد. البته این بی سر‌و‌صدایی را مدیون لاستیک‌های هنکوک بود که نرمی ‌خوبی را در عین کم‌سر‌وصدایی برای هایما به ارمغان آورده بود. یکی از جذابیت‌های این شاسی‌بلند تک‌دیفرانسیل چینی این بود که سان‌روف خیلی بزرگی داشت. این مساله برای خیلی از ایرانیان می‌تواند جذاب باشد، زیرا تا حد زیادی این قسمت دید دارد که حتی به بخش عقب هم نمایی از آسمان را منتقل می‌کند. این سان‌روف در دو حالت بازشو کامل و زاویه‌دار به صورت برقی تنظیم می‌شود.

هایما S7 اسلایدر
پس از طی چند صد کیلومتر در جاده‌های مختلف با شرایط آب و هوایی از برفی گرفته تا آفتابی و خشک، به این نکته رسیدیم که طراحان هایما و شرکای‌شان، S7 را بسیار محتاط طراحی کرده‌اند. سیستم کامپیوتر خودرو اجازه نمی‌دهد حتی شما به مرز کات‌آف برسید یا در حالت تیپ‌ترونیک در دنده‌ای خاص، فشار بیش از حد به موتور و گیربکس وارد کنید. این سیستم که معمولات سامانه ایمنی فنی خودرو نام دارد این روزها در محصولات رنو، هیوندای، کیا و ام‌جی بسیار رایج است. این مساله باعث می‌شود استهلاک، خرابی موتور و گیربکس کم شود، اما در برخی مواقع آن بازخورد مورد نظر را از خودرو نگیرید. مصرف سوخت خودرو تا حد متعارفی مناسب است، به ‌طوری‌که در ترافیک عصرگاهی تهران مصرف حدود 10.5 لیتر را تجربه کردیم و در جاده در مسیر طولانی زیر 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر بسوزانیم. این در حالی است که شرکت هایما مصرف سوخت ترکیبی نسخه اتوماتیک را 8/8 لیتر به ازای 100 کیلومتر پیمایش در شرایط متعارف اعلام می‌کند. البتعه این اعداد با سوخت‌گیری و محاسبات عددی مستقل از کامپیوتر سفر خودرو در تست انجام‌شده به دست آمده است.

هایما S7 شاسی بلند ایران خودرو

هندلینگ خودرو را ابتدا در شرایط سرعت پایین تست کردیم و به این نتیجه رسیدیم که هایما S7 در این بررسی شانه خالی نمی‌کند. به لطف سیستم مک‌فرسون در جلو و اکسل چند اتصالی در عقب، این خودرو نرمی‌ خوبی دارد و هندلیگ مناسبی را در مانورهای شهری و جاده‌ای از خود به نمایش می‌گذارد. تنها مساله این است که اگر هایما را به طور ناگهانی در شرایط گشتاور جهش‌دار قرار دهید، عقب خودرو دچار گیجی شده البته با سیستم کنترل پایداری این مساله تا حد زیادی مهار می‌شود. در هنگام ترمز گیری شدید شاهد افت ناگهانی دماغه خودرو نبودیم و عقب خودرو در خطوط ترمزی صاف، پایداری واقعا خوبی را داشت.
در انتهای بررسی وقت آن رسیده بود که این تازه‌وارد چینی را در نواحی کوه‌پایه‌ای و کوهستانی شمال شرق تهران بررسی کنیم تا میزان انتقال سر‌و‌صدا و تکان را در اتاق هایما بسنجیم. مساله خوب این بود که خودرو به راحتی از پیچ‌های خاکی و لغزنده بالا می‌رفت و پایداری مناسبی را از خود نشان می‌داد. تکان‌های داخل خودرو به خاطر ارتفاع خودرو کمی ‌بیش از حد توقع بود اما این ضربات با صدا همراه نبوده و شرایط اتاق راحتی را در کل ایجاد کرده بود. به نسبت جک S5 می‌توان گفت که در نواحی خارج جاده‌ای می‌توانید با آسودگی و راحتی بیشتری حرکت کنید و نسبت به چری تیگو 5 زحمت کمتری را برای حرکت کردن خودرو به جان بخرید (از نظر کشش خودرو).

هایما S7 شاسی بلند ایران خودرو

رقابت نزدیک هایما S7 با جک S5 و MVM X33 NEW در بازار
جک S5 خودرویی است که شتاب‌گیری عالی دارد و با اکثر خودروهای سواری از نظر سرعت قابل رقابت است. اما اگر به دنبال خودرویی ایمن‌تر هستید (با توجه به چهار کیسه هوا و سیستم پایداری مطمئن‌تر) و می‌خواهید راحتی سفرهای خود را با دنده اتوماتیک نرم و امکانات بیشتر تجربه کنید، می‌توانید با 78 میلیون و 900 هزار تومان به سراغ هایما S7 اتوماتیک بروید و به ازای ایمنی بیشتر، خدمات بهتر و کیفیت بالاتر تنها 3 میلیون و 500 هزار تومان بیشتر بپردازید.
چری تیگو 5 هم با توجه به بازه زمانی خدمات تقریبا اثبات کرده است که می‌تواند خودرویی باکیفیت در طول زمان باشد. اما هایما S7 با دامنه خدمات وسیع‌تر و با بهره از گیربکس و موتور قوی‌تر می‌تواند گزینه بهتری نسبت به تیگو 5 باشد. مخصوصا اینکه هایما S7 در نسخه فول اتوماتیک امکانات به مراتب بیشتری نسبت به نسخه ساده تیگو 5 اتوماتیک دارد و نزدیک به 6 میلیون تومان ارزان‌تر است.در نهایت از ام وی ام ایکس 33 جدید باید به عنوان نزدیک ترین رقیب هایما اس 7 یاد کرد.خودرویی که از نظر مشخصات موتور و گیربکس در حد و اندازه هایما ظاهر می شود،اما از نظر کیفیت سواری بازهم برگ برنده از آن هایما خواهد بود.

هایما S7 شاسی بلند ایران خودرو

به نقل از روزنامه دنیای خودرو – نکته جالب این است که کمپانی هایما در چین S7 را در نسخه فول اتوماتیک 146 هزار و 800 یوآن به فروش می‌رساند که با توجه به نرخ یوآن، یعنی قیمت هایما S7 حدود 83 میلیون تومان برای بازار چین تعیین شده است، البته مسلما تهیه این مبلغ برای اکثر ایرانیان مثل چینی‌ها آن‌چنان راحت نیست، اما با توجه به قیمت‌گذاری رقابتی ایران خودرو بر سر S7، می‌توان احتمال آن را داد که همکاری خوبی بین این کمپانی چینی و ایران خودرو صورت گرفته و درصد داخلی‌سازی واقعی وجود دارد که تفاوت قیمت خوبی نسبت به سایر رقبا هم‌تراز خود در بازار ایران را به وجود آورده است.

نام خودرو هایما S7 دنده ای هایما S7 اتوماتیک جک S5 تیگو ۵ اکسلنت
حجم موتور ۲ لیتری ۲ لیتری ۲ لیتری ۲ لیتری
قدرت ۱۴۸ ۱۴۸ ۱۷۵ ۱۳۹
گشتاور ۱۸۰ ۱۸۰ ۲۳۵ ۱۸۲
انتقال قدرت ۵ دنده دستی ۵ دنده اتوماتیک ۶ دنده دستی CVT
فرمان برقی برقی برقی برقی
تعداد کیسه هوا ۴ ۴ ۲ ۴
سیستم پایداری و کشش دارد دارد دارد دارد
استارت دکمه ای ندارد دارد ندارد دارد
سیستم پخش مانیتور- دوربین عقب – نویگیشن فعال – ۶ باند مانیتور- دوربین عقب – نویگیشن فعال – ۶ باند مانیتور – ۶ باند – قابلیت اتصال دوربین عقب مانیتور – دوربین عقب – ۶ باند
صندلی ها تودوزی چرم – گرمکن صندلی های جلو – صندلی ۸ حالته برقی تودوزی چرم – گرمکن صندلی های جلو – صندلی ۸ حالته برقی تودوزی چرم – صندلی ۶ حالته دستی تودوزی چرم – صندلی ۶ حالته برقی
سیستم تهویه اتوماتیک اتوماتیک دستی اتوماتیک دوگانه
کروز کنترل ندارد دارد ندارد دارد
سایر امکانات سانروف – آیینه تاشو برقی – نشانگر باد لاستیک – آیینه حساس به نور – دی لایت – سیستم استارت استاپ اتوماتیک سانروف – آیینه تاشو برقی – نشانگر باد لاستیک – آیینه حساس به نور – دی لایت سانروف – آیینه تاشو برقی – نشانگر باد لاستیک – سنسور نور سانروف – آیینه تاشو برقی – نشانگر باد لاستیک – آیینه حساس به نور – دی لایت – سنسور نور
قیمت نماینده چین (یوآن) ۱۳۱٫۸۰۰ ۱۴۶٫۸۰۰ ۱۳۵٫۸۰۰ (۴ ایربگ) ۱۵۰٫۹۰۰
قیمت نمایندگی (تومان) ۷۲٫۹۰۰٫۰۰۰ ۷۸٫۹۰۰٫۰۰۰ ۷۵٫۴۰۰٫۰۰۰ ۹۲٫۷۰۰٫۰۰۰

کانال خبری دنده 6 بر روی تلگرام

  کانال خبری ، صرفاً بر روی نسخه بروز شده تلگرام کار می کند،می توانید با استفاده از لینک های زیر تلگرام خود را آپدیت کنید.

 لینک آپدیت تلگرام برای اندروید:

‏«Telegram» را در بازار:
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.telegram.messenger

برای آی‌او‌اس (آیفون و آیپد):
https://itunes.apple.com/en/app/telegram-messenger/id686449807?mt=8

تلگرام نسخه دسکتاپ (ویندوز):
https://tdesktop.com/win

محتوای مجله دنده 6 با مطالب درج شده در وب سایت متفاوت بوده و برخی اخبار کوتاه و جالب از چهار گوشه صنعت خودروسازی را شامل می شود.

از این که با شما هستیم، خوشحالیم.

 

70 دیدگاه

    1. چنان هنرمندانه این گرگ بارون دیده ویرانخودرو ب مدیرانخودروی ساده لوح رو دست زد که حیرون موندم

      مردادماه هر دو شاسی بلندهاشون رو تو نمایشگاه معرفی کردن
      اونموقع ویرانخودرو گفت ماشین من زیر 100 میلیون عرضه میشه
      و مدیرانخودرو برای عقب نیفتادن ماه گذشته ماشینش رو 93 قیمت زد
      و ایرانخودروی گرگ یه هفته بعد هایما رو 79 قیمت زد
      !
      !
      دامپینگ ک تخصص چینیها بود
      مافیای ما زد تو کاسه کوزشون
      !
      !
      حالا عملا تیگو5 در برابر هایما نابود شده از نظر هر کی که پرسیدم
      !
      !
      واقعا حیرونم از اون حماقت و این سیاست!!

  1. مقایسه با جک S5!!!!!!!!!!!
    این بابا اینقدر هول بوده که 2 یا 3 تا غلط لوپی توی این متن داره. معلوم است که ایران خودرو حسابی سبیل را چرب کرده. خدایی حالا ما هیچی. ایا حاضری فقط کاپوت جک S5 را با این عوض کنی؟راستی لطفا عکس 2 ایربگ اضافه تر را هم نشان بدید.تا همه از ایمنی بیشتر این خودرو نسبت به S5 مطلع بشن(2 تا بچه ایربگ روی نصف ستون)!!!!!.باید بگم که 2ایربگ اضافی به صورت پرده ای نیست و 2 بچه ایربگ به طول 15 سانتی متر روی ستون B میباشد. در ضمن قدرت این هیما 148 برای وزن حدود 1600 کیلو یعنی عدد نسبی 0.93 در برابر1.1 جک S5.یعنی شما فکر میکنید عدد 0.93برای قدرت با شتاب بالای 15 ثانیه از 0 تا 100 وحداکثر سرعت 160 کیلومتر(اونم روی کاغذ) میتونه یک گریبکس اتوماتیک را هندل کنه و به سوار کارش حال بده .بابا چرا این خودرو سازای داخلی ما را ببو فرض میکنن. تازه خود جک هم پیش قیمتش مییرزه.

    1. ایربگ های جانبی از روی صندلی باز میشن، نه از روی ستون B. ابعاد طولی و عرضی این کیسه هوا روی سایت ها هستش و شما می تونید نمونه همین ایربگ رو روی تصاویر مربوط به بسترنی که ایربگ جانبیش باز شده ببینید. ایربگ جانبی پارامتر مهمی هست و بعضی شرکت های فقط به داشتن ایربگ جانبی در کلاس های کوچک اکتفا می کنند. مثل رنو برای سیمبل و کپچر. در مورد گیربکس هم می تونید ویژگی هاش رو روی سایت پاورتک ببنید.

  2. حالا جک اس۵ مگه چیه که اینقدر ناراحت شدید!
    یه شبه شاسی بلند دیفرانسیل جلو دنده‌ای ، که موتوراش توربو هس و شتابش حدود ۹ ثانیه!

    1. در مورد این که توربو شارژ توانی که کرمان موتور ادعا میکند هم ابهام هست امار نمایندگی با سازمان استاندارد فرق داره احتمالا سر صاحبانشون کلاه گشادی رفته

  3. آخه عزيز من تيگو 5 از كي كره اي شده و سانگ يانگ كاش اوني كه مقاله را نوشته به جاي به به و چه چه ايران خودرو يكمي سواد خودرويي داشت. حالا كي گفته خدمات ويران خودرو خيلي خوبه؟

  4. سلام
    کاری به خوب و بد بودن جک یا هایما ندارم ولی خدایی روی کاغد هم که بخوای حساب کنی گشتاور 235 جک در مقابل 180هایما و اسب بخار 174 جک در مقابل 148 هایما در شرایطی که وزن هردو 1500 کیلو هست نشون میده که هایما اصلا قابل مقایسه با جک s5 نیست و از لحاظ امکانات هم که تفاوت آنچنانی با هم ندارن و در ضمن اگر واقعا این هایما رو تست کردین خوب بود چند تا عکس هم از ماشین در حال تست میگذاشتین نه عکسهای تبلیغاتی

    1. مطلب مربوط به روزنامه دنیای خودرو هست اما عکس های تست هنوز در اینترنت منتشر نشده…

    2. خودر هایما قبل از تست پولوس برید و یه مجروح هم داد عکسهاشم توی شبکه ها پخش شده

      1. دوست عزیز.این ماشینی که شما میفرمایید برای تست و ازمایش فنی بوده و یکم اگر این قضیه رو پی گیری میکردید موجه میشدید که راننده و کسی که تست میکرده با سرعت رفته داخل گودال. به نظر شما اگر پلوس ببره لاستیک پاره میشه؟ اصلا پی گیری هم نمیخواد.یکم فکر و منطق میخواد

  5. هرچند از نظر فنی و طراحی از جک s5 ضعیفتر است اما دنده اتوماتیک و گستردگی خدمات پس از فروش نیز آیتم چشمگیری به شمار میروند.

    1. دنده اتوماتیک شاید ولی گستردگی خدمات اگر منظورتون تعداد نمایندگی هاست بله ولی نوع و کیفیت خدمات که هردو شرکت در یک حد و افتضاح هست

  6. نمی دونم این بررسی رو کی انجام داده ولی این متن به نظر جهت دار میرسه !!!!
    یعنی تو کل مطلب سعی شده تو همه موارد این ماشین بالاتر از رقیب های داخلیش تو ایران قرار بده !
    در حالی که برای مثال جک اس 5 تو اکثر بررسی هایی که شده از هندلینگ خوبش راضی بودن .
    یا تو چند مورد تصادف که تصاویرش هم موجوده و یه موردش هم خود این سایتم گذاشته مقاومت خوبی نشون داده .
    ایمنی که فقط تعداد ایربگ نیست ! الان تویوتا کرولا هم اکثرا با دو ایربگ تو بازار عرضه شده !
    بخش ضایع مطلب بخش نتیجه گیریه که میگه اس 5 شتاب عالی داره اما اگر ماشین ایمن میخواین این خوبه !!!!
    یعنی به همین راحتی همه موارد جک گذاشت کنار (مثل ظاهر جذاب تر و به روزتر)
    هایما رو گذاشت کنار .
    اشاره نمیشه مثلا قدرت 170 اسب بخار جکو شما باید 150 تومن هزینه کنید و تو اسپورتیج یا توسان به دست بیارین!
    تیگو 5 نمی دونم ولی این ماشین جک اس 5 نمی تونه به این راحتی که تو این متن اومده پشت سر بزاره .
    نکات اصلی برتریش جادار تر بودنش و گسترده تر بودن خدماتش هست.
    و گرنه از نظر قدرت مانور دهی – هندلینگ – شتاب – قدرت موتور – ظاهر و زیبایی پایین تر از s5 هست.

  7. واقعا فکر میکنید وقتی ایرانخودرو بصورت انحصاری یک ماشین جدید رو برای آزمایش به یک نشریه یا سایت قرض میده، اون نشریه به ایراد اون خودرو اشاره میکنه و واقع بینانه توضیحات مینویسه؟ مسلمه که نه چون داره بابت همین مقاله های تازه از تنور در اومده نون میخوره. اگه ایراد بگیره دور بعد دیگه از خودرو خبری نیست.
    کاملا هم معلومه نویسنده نا آگاه این مطلب نزدیک بوده از هول حلیم بیفته توی دیگ! گفته سنگ یانگ تیگو 5 ساخت کره جنوبی!!! و دائم هم زده توی سر بقیه برندها و قصد داشته خرید این ماشین رو توجیه کن و در اصل در نقش تبلیغ کننده این خودرو ظاهر شده تا منتقد فنی.
    به نظر من خرید یک خودروی بی نام و نشان چینی با موتور ضعیف و شتاب بالای 15 ثانیه اونم با این قیمت کذایی هیچ توجیهی نداره. خدمات ایرانخودرو هم مسئله ای نیست که بخوان روش مانور بدن چون وضعیت این شرکت و نمایندگی هاش با اون نوع خدمات مشخصه.

  8. از چینی ها متنفرم.ولی نویسندگان این مطلب کاملا جهت دار نوشتن.ایرادات متن را بقیه دوستان اشاره کردن.کلیپ ها ومتن های منتشر شده توسط این دو نفر به وضوح مشخصه که با پرداخت هزینه توسط کمپانی مورد نظر ودرواقع با چرب کردن سبیل اشون اماده میشه.موردی که ازشون دیدم در جهت کوباندن یک خودرو بود بررسی رنو سفران بود.مشخص بود نگین خودرو حق وحساب نداده.تا تونسته بود از ماشین ایراد گرفت.حتی ازکرمی رنگ بودن چرم
    البته انتقاد من به هیچ وجه متوجه سایت محترم دنده ۶نیست.سو تفاهم نشه

  9. منصفانه با جک اس 5 مقایسه کنیم تایید خواهیم کرد که هایما با قیمت نسبتاً منصفانه تری که داره نسبت به جک ارزش خرید بهتری داره. ضمن اینکه نسبت به کرمان خودرو گستردگی خدمات بهتری داره و توی بحث رنگ و مونتاژ هم نسبت به کرمان خودرو وضعیت بهتری داره. البته از نظر قیافه به نظر جک قیافه به روزتری داره و قدرت موتور هم قطعاً جک قویتره ولی برای کسی که دنبال درگ و کورس گذاشتن نیست ( که اکثر مردم ما هم از ماشین انتظار دیگه ای دارند) میشه گفت که همین موتور هم کفایت خواهد کرد ضمن اینکه در متن هم نوشته شده که با همین قدرت موتور در سرعت 120 دور موتور از 2300 بیشتر نشده که برای چنین خودرویی با این وزن خوبه. از نظر آپشن هم که نسبت به جک داشتن گیربکس اتومات 5 دنده کره ای و کروز کنترل و نویگیشن و استارت دکمه ای نشون میده که ارزش خرید هایما بیشتر از بقیه رقباست. هایما شاید گزینه ایده آلی نباشه ( که نیست) ولی قیمت گذاری هوشمندانه ای که توسط ایران خودرو شده احتمالاً رمز موفقیتش خواهد بود. قیمتی که باعث میشه این خودرو رقیب هیچ کدام از خودروهای ایران خودرو نباشه ( مثل سوزوکی ویتارا، کپچر و در آینده پژو 2008 ) و با خودروهای دیگر بازار هم حداقل از نظر قیمت متمایز باشه. به طور مثال نسبت به تیولی با قیمت 90 ، تیگو 5 با قیمت بالای 90 و جک اس 5 با قیمت 75. با این قیمتگذاری ایران خودرو به راحتی اکثر مشتریان بازه 70 تا 80 میلیون رو جذب این خودرو میکنه.

    1. مطمئن باشید اگه ما هم پول می گرفتیم، هیچ وقت مطلبی رو به اسم خودمون چاپ نمی کردیم. چون تست ام جی GS و تیگو5 برخی همکاران رو می تونید بخونید که با اسم ناشناس در نشریات و سایت ها منتشر شده. پخش قسمت 17 اسب بخار هم مطمئنا واسه افرادی که از دور فقط قدرت فریاد زدن رو دارن، شرمندگی براشون میاره.

      1. من کاری به بقیه ندارم.ولی اخه این ماشین واقعا این قدر نعریف وتمجید داشت؟چند تا از کلیپ هاتون را دیدم.نمونه بارز دیگه غیر ازاین مقاله کبیپ بررسی رنو سفران است که با تمسخر به بررسی ماشین پرداختید.من سفران ندارم ولی چند بار سوار سفران دوستم شدم.در عوض تا تونستید از اپتیما وسوناتا و اخیرا هایما !!!!تمجید کردید.بهترین قاضی مردم هستند

  10. ایران خودرو برای قیمت گذاری این خودرو از سیاست نفوذ در بازار استفاده کرده یعنی ابتدا قیمت پایین عرضه بشه و زمانی که شناخته شد و مشتریان خودش را پیدا کرد قیمت را افزایش بده

  11. از مطالب محبوب! این سایت مشخص است که عده ای دور هم جمع شده اند تا به هر دلیلی خودروهای چینی را تبلیغ کنند.
    برادر بزرگوار آقای سازنده سایت دنده 6 لطف کنید مردم را فریب ندهید بنده یک هفته است هایما s7 خریده ام این خودرو نه شتابی دارد نه صندلی هایش کیفیت دارد نه کم مصرف است. واقعا ارزش پولی که بابتش میدهید را ندارد.

  12. سپهر خان درمورد یه دستگاه هایما که عکسهاش منتشر شده و ایرانخودرو برای تست هایما رو میبرده که به نظر پولوس مشکل پیدا کرده و ایرانخودرو میگه که تصادف کرده اما بده ضربه ای نخورده و تایر هایما ترکیده ، نظرت چیه؟

    1. نظر شخصی من مشکل فنی خودروهست (اینطور که از عکس ها برداشت میشه) منتهی اگر لطف کنید لینک یا خبر مربوط به توضیح فنی ایران خودرو رو اینجا قرار بدید، ممنون میشم

  13. سلام
    آقایونی که پوز دوتا ایربگ اضافه و ایمنی بالاتری از جک اس 5 رو میدادین میبینید که توی تصادف هایما جانتون اصلا ایربگش باز نشده و سر سرنشین به صورت ایربگ عمل کرده و شیشه جلو رو ترکونده واقعا که حیف پول واسه خرید این لگن اینطور که بوش میاد آپشنهاش رو ایرانخودرو کم کرده مثل کاری که با بقیه خودروهای منتاژیش میکنه

  14. شما به خاطر تغییر در کامنت من که کلا منظور را عوض کرد ونشان داد که یعنی شما اشتباه نکردید باید معذرت خواهی کنید.

  15. واقعا همین که خودتون اشتباهات فنی و تایپی و دست کاری کامنت من را فهمیدید و از خجالت الان تمام کامنتهای من را حذف می کنید کافی است. البته در مورد این کار شما اطلاع رسانی خواهد شد. متن اولیه به غیر از جهت دار بودن دارای داقل 3 غلط فنی و تایپی بود که پس از کامنت من اطلاح گردید و سپس کامنت من دستکاری گردید. علاوه بر اینکه اخلاق حرفه ای را زیر سوال میبرید ، به قوانین آزادی بیان و کپی رایت در مالکیت معنوی و تبادل نظر در محیط مجازی نیز احترام نمیگدارید
    واقعا متسفم براتون. اگه کامنت را حدف میکنی اقلم خودت که میخونی.

  16. سلام ، من در مورد ایمنی و تست تصادف این خودرو مقداری تحقیق کردم و متاسفانه هیچ مدرک مستندی برای دریافت 5 ستاره از Cncap پیدا نکردم! شما اگر وارد سایت http://www.c-ncap.org/ شوید ، در سمت راست گزینه هایی برای انتخاب کارخانه سازنده و مدل خودرو ها وجود دارد. اولین لیست را باز کنید و دنبال حرف Y بگردید. در زیر مجموعه Y سومین گزینه مربوط به شرکت هایما ( زیر مجموعه فاو ) می باشد . اگر گزینه Search را بزنید کل خودروی های تست شده از این کارخانه را مشاهده خواهید کرد.
    جالب اینجاست که S7 در این لیست نیست و ظاهرا تاکنون تست رسمی نشده است. سایر خودروی های این شرکت نیز به جز یک مدل سواری وضعیت خوبی از نظر ایمنی ندارند.
    لطفا شما یا نویسندگان این مقاله ، اگر سند رسمی درباره دریافت 5 ستاره ایمنی توسط این خودرو در یکی از موسسات ایمنی Ncap دارند در اختیار عموم بگذارند.
    سپاس

  17. نظرم در مورد ایمنی هایما ، منو های انخابی در سایت CNCAP در سمت چپ سایت وجود دارند!

    1. سلام متاسفانه این مشکل شایع در مورد بسیاری از خودروهای چینی وجود دارد به دلیل چینی بودن سایت c ncap مشکلاتی در رابطه با ارزیابی صحت و عدم صحت ادعاهای مطرح شده داریم. گاها نشریات روسی به شکل مستقل کرش تست رو انجام میدن که ظاهرا در این مورد انجام نشده است.

  18. نویسنده های مقاله هاتون رو بفرستید یه دوره پیش خودرو بانک
    نه اطلاعات فنی دارن
    نه ادبیات نوشتن
    یه بچه دوساله هم بخونه این مقاله رو میفهمه تمامی مطالب برای بالا بردن بیهوده این لگن و ایران گاری و کوبیدن رقیباش هستش
    تعهد خودتون رو نسبت به خواننده بخاطر پول و موقعیت و … نفروشید

  19. اینکه DVD , CD نداشتن سیستم صوتی را مشکل میدونید باید بگم کاملا از دنیا عقبید تا ۵ سال آینده هیچ دستگاهی که DVD , CD اجرا کنه دیگه تولید نخواهد شد و مثل ویدیو کاست باید فیلم هارو به مموری منتقل کنید.
    بنده هم اس۵ هم جی۵ هم هایما اس۷ رو نشستم مقایسه این سایت واقعا اشتباه است، از لحاظ داخل کابین هر ۳تا نرم و طراحی خوبی دارن یکم از لحاظ آپشن داخل اس۷ بیشتر از اس۵ هست اما اس۵ نرم تر و دل نشین تر است ،هایما رو با موتور خاموش نشستم ، جک اس ۵ رو روندم ،اس۵ نصبت به قیمتش عالیه امیدوارم اس۷ هم سواریه خوبی داشته باشه.

  20. با سلام
    حقیقتش یکی از اقوام من که در کارخانه ایرانخودرو نیشابور کار می کنه گفت این ماشینو تو گردنه بینالود و جاده مشهد نیشابور که تست کردن موتورش تو کشش کم آورده وپیشنهاد تغییر موتور را به سازنده چینی دادن وبا توجه به مشخصات موتور دور ازذهن هم نیست.
    بنده اس 5 دارم ماشینه بدی نیست همینکه تو خیابون یا جاده یکی بخاطر چینی بودنش با یک سری کارها قصد تحقیرتو داره ومن با یک گاز و دنده معکوس روشو کم می کنم ارزش داره

  21. کاری به کم شتابی هایما ندارم ولی شما با پولی که به جک اس 5 دادی ماشینهای خیلی بهتر و پرشتاب تر و زیباتر و معتبر تری میتونستی بگیری. آشغال بودن هایما دلیل بر این نمیشه که پرداخت 90 میلیون تومن به یک هاچبک دنده دستی بزرگ چینی کار عاقلانه و منطقی هست. شما با این پولی که به جک دادی میتونستی مزدا 3 یا مگان بگیری که خیلی از جک سرتره

    1. آیدین خان فکر نکنم با 70تومان اولا به من ماشینهایی که گفتی بدن ثانیا مگان که ههیچ برتری نسبت به جک نداره جزء اینکه بخاطر فرانسوی بودن پراستهلاک وپر خرجه مزدا هم که من ننشستم ولی چون ماشین اسپورت وجوانپسند وخشکیه اصلا توصیه نمیشه کارکردشو بخری مگه دست آدم شناخته شده ای باشه
      انصافا اس5 با توجه به قیمت وامکانات وشتابی که داره می ارزه

      1. من رانا دارم با جک s5 پسرداییم کورس گذاشتم و با اختلاف خیلی زیادی ازش جلو زدم . خودمم پشت جک نشستم باید بگم هرچند موتورش قویه ولی درعوض وزن ماشین خیلی زیاده و ضریب دنده ها بیشتر قدرتیه تا سرعتی. ما چند بار با هم درگ انداختیم در دنده های مختلف و سرعتهای مختلف شتاب رانای صفر رو با جک مقایسه کردیم ولی هربار با اختلاف خیلی زیادی رانا برنده شد و با مزدا 3 برادرم هم درگ انداختم و بازنده شدم پس شتاب جک خیلی از مزدا 3 کمتره

        1. سلام داداش با بوگاتی هم کل مینداختی احتمالا اونم میگیره اگه هم یه خورده دیگه وقت کردی با پورشه 911 هم کل بنداز.رانا با جک اس 5!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! یا ابالفضل ببین با کی ها 78 میلیون شدیم…….

  22. سلام. بین شاسی بلندهای چینی بهترینش از نظر فنی x33 اتوماتیک هستش که وزنش ۱۳۰۰ کیلوگرم هستش و قدرت موتورش متناسب با وزنش است. از لحاظ امکانات و خدمات هم خوبه. تیگو ۵ و s7 که با وزن بالای ۱۵۰۰ کیلوگرم و موتور ۲۰۰۰ اصلا نسبت قدرت به وزن متناسبی ندارند.

    1. اولا که جک اس 5 و ام وی ام ایکس 33 هیچکدوم شاسی بلند محسوب نمیشن فقط یک هاچ بک بزرگ هستند . شاسی بلند در معنای عام به ماشینی میگن که چهارچرخ هم زمان یا دو دیفرانسیل باشه
      دوما ام وی ام ایکس 33 چه گیربکس اتوماتش چه گیربکس دستیش جزو بی کیفیت ترین و ناایمن ترین خودروهای کلاس خودشه.

  23. نظر معاون بازاریابی سایپا در مورد عدم رغبت مردم ب خرید خودروهای داخلی :

    سلیقه مردم در خرید خودرو تغییر کرده و
    با توجه به ورود
    خودروهای چینی

    آنها توقع دارند
    به غیر از کیفیت
    از
    آپشن های بیشتری
    در خودرو خود بهره برند.

    از این رو کمتر به سراغ خودروهای داخلی که زیر و بم آن را می شناسند می آیند

    چون

    تغییر جدیدی را در محصوات ایرانی مشاهده نمی‌کنند.

  24. در بین خودروهای کراس اوور چینی فقط x33 اتومات توجیه قیمتی و فنی داره.وقتی صحبت از ماشین چینی میکنیم ماشین باید فنی خوبی داشته باشه و هرچی ارزونتر بهتر. تست تصادف و این ژیگول بازی ها برای ماشین های اروپایی و ژاپنی. بیشتر از ۶۰ میلیون پول دادن برای ماشین چینی منطق نداره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا