اخباراخبار داخلیاسلایدرایرانیبررسی

اولین تست سورن توربو، سریعترین محصول ایران خودرو در راه بازار

حداقل پنج سال است که جهت گیری کلی خودروسازان جهان به سمت ساخت موتور های توربو تغییر کرده و رقابت داغ بر سر توسعه تکنولوژی و دست یابی به عملکرد بالاتر در عین سخت گیرانه تر شدن استاندارد های زیست محیطی، خودروسازان را ناچار به چشم پوشی از مزایای موتورهای قدیمی و حرکت به سمت موتورهای توربو کرده است. در یکی دوسال اخیر حتی خودروسازان خاصی چون فراری و لامبورگینی نیز ناچارا به این رویکرد جهانی ملحق شده اند.

ایران خودرو نیز سال هاست که پروژه تولید نمونه توربو موتور ملی (EF7 TC) را دنبال می کند و در این راستا با مشارکت چند کمپانی مشاور اروپایی طراحی و توسعه این پیشرانه را در دستور کار داشته است، اما ظاهرا تحریم های بین المللی و عدم دسترسی به قطعات با کیفیت در تیراژ بالا، یکی از موانع برای تولید انبوه این پیشرانه بوده اند.

سمند سورن توربو-1

به هرحال حالا ایران خودرو قصد دارد تا سرانجام این موتور را بر روی یکی از خودروهای خانواده سمند و دنا عرضه کند. هرچند که پیشتر عرضه رسمی سمند سورن قطعی شده بود اما اخیرا زمزمه هایی از تولید مدل ارتقاء یافته دنا با موتور توربو شنیده می شود.

چندی قبل فرصتی دست داد تا بتوانیم یکی از معدود نمونه های اولیه تولیدی سورن تورو را از نزدیک بررسی کنیم، خودرویی که هنوز تولید انبوه و عرضه رسمی آن آغاز نشده است.

سمند سورن توربو-2

سورن توربو از نظر طراحی ظاهری تفاوت چندانی با سورن معمولی ندارد، طراحی دوباره دستگیره درب و آینه های جانبی، افزوده شدن نوشته TURBO بر روی گلگیر جلو و اضافه شدن اینترکولر در پشت سپر جلو از جمله تغییرات قابل مشاهده در مدل آزمایشی هستند.

از نظر فنی تفاوت ها به مراتب بیشتر است، نسبت تراکم موتور ملی به لطف استفاده از پیستون های متفاوت کاهش یافته و قطعاتی چون سرسیلندر، منیفولد ورودی و سوپاپ ها نیز کاملا با نمونه اصلی و اتمسفریک EF7 تفاوت دارند.

سمند سورن توربو-3

ماحصل این تغییرات تولید 150 اسب بخار قدرت و 217 نیوتن متر گشتاور است که می تواند تجربه متفاوتی نسبت به سایر انواع سمند، پژو 405 و دنا را برای سرنشینان به ارمغان آورد.

ضرایب گیربکس و دیفرانسیل نیز برای همراهی و هماهنگی بیشتر میان موتور و گیربکس بازنگری شده است و به لطف این تغییرات سورن توربو می تواند شتاب گیری بسیار بهتری را نسبت به مدل های قبلی ارائه کند.

سمند سورن توربو-4

عملکرد موتورهای توربو و پرخوران شده بستگی زیادی به کیفیت بنزین دارد و در روز آزمایش با بنزین موجود در باک خودرو ، رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت ظرف حدود 11 ثانیه امکان پذیر بود که حدود 2 ثانیه نسبت به نمونه اصلی سورن سریعتر به نظر می رسد.

با این حال در صورت دست یابی به شرایط ایده آل از نظر کیفیت بنزین ،بهبود این رقم تا حدود 10 ثانیه به هیچ عنوان دور از ذهن نخواهد بود.

سمند سورن توربو-5

نکته مهم در این خصوص آنکه برای جلوگیری از آسیب دیدگی پیشرانه در فشار بالا، حداکثر دور موتور مجاز پیشرانه در حدود 5500 دور بردقیقه تعریف شده است، اما در مجموعه پشت آمپر سورن توربو محدوده قرمز رنگ از حدود 6500 دور بر دقیقه تعیین شده.

به عبارت دیگر قبل از رسیدن دور موتور به این محدوده، فرمان قطع شدن پاشش سوخت توسط ECU صادر می شود این امر به معنای تعویض زودهنگام دنده ها خواهد بود.

سمند سورن توربو-6

در شرایط نرمال رانندگی این موتور توربو، مصرف کمتری را نسبت به نمونه اصلی و اتمسفریک به ارمغان خواهد آورد، آنچنان که ایران خودرو رقم اصلی مصرف سوخت این مدل را در حدود 7.5 لیتر در یکصد کیلومتر اعلام کرده است.

نکته مهم آنکه ظاهرا تفاوتی در مجموعه های ایمنی این خودرو و شاسی نسبت به نمونه اصلی اعمال نشده است، این درحالیست که قدرت موتور در حدود 50 درصد بیشتر شده و با توجه به قدمت شاسی و پلت فرم 405 اعمال برخی اصلاحات می توانست مثمر ثمر باشد.

سمند سورن توربو-7

با این وجود ترمز خودرو عملکردی قابل قبول و اطمینان بخش دارد و عملکرد کلی دینامیکی سورن توربو با ثبات و آرامش همراه است.

همانطور که پیشتر گفته شد، قیمت و شرایط فروش و تولید این مدل هنوز به شکل رسمی اعلام نشده است اما در مجموع باید توسعه فنی موتور و گیربکس این خودرو را به فال نیک گرفت.

سمند سورن توربو-8

علیرغم پیچدگی های تولید و تعمیرات پیشرانه های توربو، به هرحال این موتورها نقش تعیین کننده ای در آینده صنعت خودروسازی بازی می کنند و تولید انبوه چنین خودرویی علاوه بر توسعه سبد محصولات خودروسازان داخلی می تواند به افزایش دانش عمومی تعمیر و نگهداری و قطعه سازی در کشورمان منجر شود.

با توجه به کمبود عرضه خودروهای اسپرت در بازار قیمتی کمتر از 100 میلیون تومان و تشنگی بازار در این بخش، موتور ملی توربو در صورت عرضه با کیفیت مناسب می تواند پنجره جدیدی را به سوی خریداران و مصرف کنندگان باز کند و امکان چشیدن طعم تکنولوژی سبز و هیجان انگیز را برای عموم مشتریان ایرانی فراهم کند.

سمند سورن توربو-9

در این راستا البته لازم است که مسئولین امیر نیز نسبت به تامین بنزین با کیفیت و اکتان بالا در جهت استفاده در این خودروهای جدید اقدام کنند تا هماهنگی کاملی در کلیه بخش های مربوطه جهت برداشتن قدم به سوی تکنولوژی روز صنعت خودروساز به وجود آید.

کانال خبری دنده 6 بر روی تلگرام

  کانال خبری ، صرفاً بر روی نسخه بروز شده تلگرام کار می کند،می توانید با استفاده از لینک های زیر تلگرام خود را آپدیت کنید.

 لینک آپدیت تلگرام برای اندروید:

‏«Telegram» را در بازار:
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.telegram.messenger

برای آی‌او‌اس (آیفون و آیپد):
https://itunes.apple.com/en/app/telegram-messenger/id686449807?mt=8

تلگرام نسخه دسکتاپ (ویندوز):
https://tdesktop.com/win

محتوای مجله دنده 6 با مطالب درج شده در وب سایت متفاوت بوده و برخی اخبار کوتاه و جالب از چهار گوشه صنعت خودروسازی را شامل می شود.

از این که با شما هستیم، خوشحالیم.

68 دیدگاه

  1. صفر تا صد یازده ثانیه برای موتور 1700 سی سی توربوشارژ خیلی کمه 🙁
    راستی چرا نسبت تراکمش رو کم کردن؟ دلیل فنیش رو کسی میدونه؟

      1. نه بابا امیر جان mg کجا و این کجا؟
        تکنولوژی موتور ام جی پاشش مستقیمه یعنی انژکتور با یه پمپ فشار بالا سوخت رو مستقیما داخل محفظه احتراق میپاشه یعنی برخلاف موتورهای از رده خارج ایرانی که انژکتور فقط در مرحله مکش از پشت سوپاپ هوا سوخت رو با نسبت یک به 7.14 میپاشه موتور ام جی در مرحله مکش سوخت رو با نسبتهای خیلی خیلی کمتر در مرحله مکش میپاشه و در مرحله تراکم با توجه به منحنی های سرپیستون و زاویه انژکتور یک مخلوط غلیظ تر از سوخت رو طوری میپاشه که اطراف شمع سوخت بیشتری باشه و محتویات داخل محفظه خیلی بهینه تر بسوزه و توان بالاتر بره. ECU سیستم پاشش مستقیم پروتوکولهای زیادی در حافظه خودش داره که بسته به طرز رانندگی شما و شرایط رانندگی تغییر میکنه مثلا در حالتی که پاتون رو یک دفعه روی گاز فشار بدین حتی در مرحله انفجار و پایین رفتن پیستون هم مخلوطی از سوخت رو داخل محفظه احتراق میپاشه که باعث میشه دور موتور خیلی سریع بالا بره در عین اینکه به خاطر توانایی منحصر به فرد در کنترل نسبت سوخت-هوا این سیستم مصرفش خیلی کمتر از مصرف موتورهای پاشش چند نقطه ای هست و نسبت توان به وزن موتور و راندمان و توان هم بالاتر میره و آلودگی خیلی کم میشه.
        در صورتی که موتورهای توربوی پاشش چند نقطه ای فقط بر مبنای نسبت سوخت به هوای استیومتریک یک به 7.14 کار میکنن و هر وقت توربو به کار بیفته و فشار هوای منیفولد بالا بره بالطبع مصرف هم خیلی بالاتر میره .

    1. شتاب 11 ثانیه نسبتا از 90 درصد خودروهای کره ای با مصرف گزاف خیلی بهتره،
      همین که ایران خودرو داره کار میکنه خوبه ولی باید تو جهت درست باشه نه مثل سمند ef7 که مشکلات خاصی هم داشت

      ایران خودرویی که همپای صنعت نوپای کره هست و پیشرفتش سالهای اول خیلی بالاتر از اونا بود ولی الان…

  2. 50 اسب بخار اومده رو ماشینی که پلتفرمش برای 30 سال پیشه بعد به ازای اون 50 اسب بخار آیا شاسی قوی تر شده؟ نه آیا تعداد ایربگ ها افزایش داشته؟ نه آیا سیستم های ترمز روز دنیا بهش اضافه شده؟ نه

    چه چیزی اضافه شده؟ زر نزن دیگه پشتش نوشتن TURBO همین کافیه

  3. فکر کنم چون بر خلاف موتورهای مدرن دنیا چون موتور EF7 پاشش مستقیم نیست یعنی سوخت فقط از پشت سوپاپ هوا و در مرحله مکش با نسبت یک به 7.14 استوکیومتریک وارد سیلندر میشه و در مرحله بعد همین سوخت متراکم میشه پس مجبور شدن نسبت تراکم رو پایین بیارن تا از انفجار زود هنگام خود به خودی در محفظه سیلندر جلوگیری بشه چون توربوشارژ یک کم فشار رو بالاتر میبره
    واقعا چقدر فرق میکنه موتور GDI توربو دار با موتورهای MPFI توربو

  4. 50% قدرتش اضافه شده اونوقت 2 ثانیه با نمونه عادی تفاوت داره ، فکر کنم موتور 400 اسبی بدی دست مهندسا ایران فرقون بتونن شتابشو به 10 ثانیه برسونن :دی

    جهت اطلاع الان یه فیلتر هوای اسپرت و پورت و پولیش منیفولد و یه دست شمع درست حسابی شتاب این ماشین با یه موتور عتیقه مثل XU7 حدود 10 ثانیه میشه اونوقت توبو ببندی رو یه موتور مثلا به روز یه شتاب 11 ثانیه ای تحویل بدی …

    1. محض اطلاع , لوتوس Elise S 20th Edition با وزن 914 کیلوگرم و موتور 1.8 لیتری سوپرچارجر که قادر به ارائه توان 217 اسب بخار قدرت در 6,800 دور در دقیقه و 250 نیوتن متر گشتاور در 4,600 دور در دقیقه است؛ شتاب 4.6 ثانیه داره.
      البته این مقایسه فقط از نظر حجم موتور تقریبا یکسان هست و نه چیز دیگه!
      اینم لینکش از سایت پدال: http://www.pedal.ir/%D9%84%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B3/%D9%84%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B3-%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B2%D9%87-%D9%86%D8%B3%D8%AE%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D9%84%DA%AF%DB%8C/

  5. و باز هم یه کلک دیگه ……توربوئه دیگه دهن پر کنه …….کسی دیگه گیر به پلتفرم و اینا گیر نمی ده …….از نظر من میتونه بشه قوز بالا قوز یعنی تعداد خرابی و مراجعه های بیش از پیش به نمایندگی و جواب هایی
    مثل :
    شامل گارانتی نیست و اینا همشون اینجورین و باید کلا عوض کنی و سر آخر ختم میشه به یه آگهی فروش با ضرر و کلی فحش و فضیلت ………..یعنی مثل همیشه با چند مرحله بیشتر.
    آقا مشکل جای دیگس به خداااااا بفهم!!!!ا احترام بزار !!!!!!!!حقه نزن!!!!پیشرفت کن.

  6. فقط نخرید تا یه فکر اساسی بکنن. تا کی یه پلتفرم فسیل گیریبکس عتیقه و مصرف قرون وسطی رو میخوان زور چپون کنن به جونمون؟؟؟ نخرید آقا نخرید !

  7. توربو معمولا قدرت متور رو بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش میده .
    یعنی نهایت خیلی توربو مَرد باشه رو متور سمند بشه ۱۳۰ اسب بخار
    من واقعا در تعجبم مهندسین غیور ایرانی چجوری این عدد دروغی رو نوشتن .

    1. این عدد 20 تا 30 درصد و از کجا آوردی؟ یه نگاه به عملکرد توربو توی لنسر اولوشن بنداز رو هوا چیزی نگو

  8. به نظر من به عنوان يك كارشناس مسئول فني ناوارد در حوزه خودرو و 11سال سابقه كار(چه كاريم …!) در لگن سازي هاي نه چندان محترم داخلي (خودش به خودش ميگه لگن سازي مطمئن!) اين موضوع كه يك توربورو روي يك مدل موتور قديمي (چند روز جديدتر از مثلاً M15 يا M13 يا XU7 و يا حتي TU3 تو رده هاي TU5) نصب كنن بعد يه خودره منيفولدو صيقل بدن و از اون طرف عدد تراكم و كم كنن بعد بگن بگن 50 اسب (توجه بفرمائيد 50 اسب بخار)زياد شده كمي كه نه خيلي بعيده … حالا اگه تكنولوژي آمريكا يا آلمان و ژاپن و يا حتي همين كره پشتش بود ميشد در موردش تحقيق كرد ولي صرف اينكه يه مهندس آلماني بياري يا موتورتو ببري آلمان بياري بعد بگي معجزه شده و با تبليغات دروغين به مردم بخورونيد دروغ محضه حتي اگه 1 درصد احتمال درستيش باشه بعداً بايد به حال مالكينش دلت بسوزه چون اين ماشينا به قول دوستان بزرگوارم نه قيافه داره ، نه پلتفره ، نه كيفيت و نه خدمات درستي كه يكي پاسخگو باشه…..!

  9. این قسمت از متن رو یکبار دیگه بخونید

    ((( با توجه به کمبود عرضه خودروهای اسپرت در بازار قیمتی کمتر از 100 میلیون تومان و تشنگی بازار در این بخش، موتور ملی توربو در صورت عرضه با کیفیت مناسب می تواند پنجره جدیدی را به سوی خریداران و مصرف کنندگان باز کند و امکان چشیدن طعم تکنولوژی سبز و هیجان انگیز را برای عموم مشتریان ایرانی فراهم کند.)))

    صفر تا صد ۱۱ ثانیه = خودرو اسپرت
    دقیقاً ملاک اسپرت بودن از نظر نویسنده چی بوده!!!

    1. اینم دقیقا مثل دنا میمونه.قبل تحویل دنا ملت ساده تو tt روزی ۱۰۰تا پست میزاشتن.یکی شعر میسرود.یکی از زیباهیاش میگفت.یکی از اپشناش میگفت.خلاصه یه وضعی بود.اا بگذریم .روز تحویل ماشینا شد .نصفشون یه هفته ای ماشیناشونو فروختن بابت مشکلات فنی.نصفشون دپرس شدن سر به بیابون گذاشتن دیگه حتی دل و دماغ نداشتن پست بزارن خخخ .خلاصه اینا جماعت ساده رو خوب شناختن کلا تو همه زمینه ها.یه ۴تا متن قشنگ مینویسن یه ۲تا خالی بندی میزنن تنگش و ….

  10. هامون چقدر دقیق و مهندسی شرح مطلب بیان کردید از شما تقاضا دارم برای بالاتر رفتن آگاهی بنده و افراد علاقه مند لطفا اطلاعات خود را بیشتر در مباحث اینچنینی با ما در میان بگذارید
    از ایرون من هم که احتمالا اطلاعاتی در مورد کد انجین ها ضرایب و سیستم های سوختی دارد درخواست دارم بیشتر در مباحث شرکت کند
    دست آخر یک سوال از شما و مهندس سپهر دارم
    آیا با قطعات چینی تست نشده و برخی قطعات با ماتریال داخلی و عدم آزنمایش دقیق و آزمون و خطا میتوان به جک اس 5 توربو ام جی 6 توربو
    و حتی دنا یا سمند توربو اعتماد کرد
    درسته که موتورهای توربو کوچک بازده خوبی دارند اما نباید شرایط بنزین و سرویس های داخلی را هم در نظر گرفت؟

    1. به نظر من خیر…باید بعد از گذشت یکی دوسال در مورد میزان خرابی و مشکلات از مراکز تعمیراتی پرس و جو کرد، برای مثال الان میشه در مورد ام جی 6 تحقیق کرد و تا حدی جک اس ، اما برای سمند توربو نتیجه گیری زود هست.

    2. وقتی که اس 5 توربو و ام جی وارد بازار شدند همین عزیزان روابط عمومی ایران خودرو و سایپا شروع کردن به تخریب که توربو با ایران سازگاری نداره و پیف پیف بو میده حالا که خودشون توربو زدن دیگه توربو شد حلال همه مشکلات و عالی شد و اسپرت شد و …
      این داستان هم شبیه داستان ماشین چینی شد که اول کار همین آقایان شروع کردن به تخریب و بعدشم شدن مونتاژ کار چینی ها
      آقای روابط عمومی خودرو سوز داخلی لطفا کمی انصاف داشته باشید و مردم را جیگر فرض نکنید اینطوری برای همه بهتره

    3. ممنونم برادر سان مارتين عزيز بنده مدت مديدي (خدودا دوسالي هست)كه طرفدار اين سايت هستم و مطالب و پستاي دوستان عزيز را ميخونم و البته با پستاي شما سان مارتين عزيز به قول خودموني خيلي حال ميكنم مخصوصاً قسمت چينيها و نظراتتون محشره… به هر حال ادعائي در هيچ زمينه اي ندارم مخصوصاً خودرو و فني و بيشتر حكم شاگردي و يادگيري دارم چون اعتقادم براينه كه هميشه مطلب تازه اي هست كه بايد يادگرفت … به هرحال در مورد بحث توربو با احترام به نظر سپهرجان بزرگوار كه واقعاً در خصوص خودرو سرآمد هستندو خيلي چيزها از ايشان و دوستان ديگر ياد گرفتم بايد به عرض برسانم معضل بنزين و كيفيت آن به عقيده بنده تاثير مستقيم بر روي توربو و عمر و كيفيت كاركرد آن دارد همانطور كه ميدانيد پس از سوختن بنزين فوق العاده بيكيفيت در درون اتاق احتراق ذرات ناخالصي و نيمه سوز با سرعت فوق العاده زياده در راه خروج از اگزوز به پره هاي توربو برخودر كرده و باعث خرابي (به زبان خودماني لب پر شدن)توربو ميشود و از آنجائيكه تمامي توربوها چيني هستند و كيفيت فوق العاده پائيني دارند از تعادل و مركزيت خارج شده و دچار افت توان و نفوذ روغن با داخل موتور و دود غليظ ميشود … لذا با توجه به هزينه بالاي نگهداري و فرسودگي مداوم به نظر خريد خودروهاي توربو د رايران مخصوصاً مدلهاي ارزان قيمت عقلاني نمي باشد.
      موفق باشيد

      1. اقا هامون عزیز با تشکر که با زبانی ساده به این مطلب اشاره کردید و توضیح دادید سوالم این هست که با توجه به عدم تست های بلند مدت برای خودروهایی نظیر جک S5 که از سیستم توربو استفاده میکنند آیا تعمیرکاران خارج از نمایندگی کرمان که تا بحال سیستم های مکانیکی توربو شارژ و سوپر شارژ را تعمیرنکرده اند میتوانند در صورت عدم دسترسی مشتریان پاسخگوی آنها باشند و کلا هزینه نگهداری و سرویس این قبیل خودرو ها مانند ام جی 6 و اخیرا مدل شاسی بلند ام جی چینی gs تا چه اندازه بالا هست و اصلا مقرون بصرفه هست؟
        سوال بعدی در مورد پروژه دنا توربو هست آیا سیستم توربو که قرار هست بروی آن نصب شود از شرکت های معتبر است یا خیر؟
        و سوال آخر چطور کیا سراتو با موتور 2 لیتری توانسته در سال 2011 از این خودرو 158 اسب واقعی بیرون بکشد و یا بی ام دبلیو از یک موتور 1600 سی سی تا 180 اسب بدون توربو و با اینکه این تکنولوژی در دست همه شرکت ها نیز اعم از آلیاژ و فناوری چرا شرکت ها باز هم اصرار به استفاده از توربو دارند(با توجه به اینکه میتوان مانند دو شرکت بالا بدون توربو و حجم های متوسط شتاب و قدرت مناسبی بدست آورد) با تشکر

        1. ارادتمندم ، تا آنجائيكه من اطلاع دارم توربو در ايران تعمير،كيفي سازي يا طراحي مجدد توسط تعميكاران آزاد نمي شود و اون كسي هم كه تعمير ميكند در حد تعويض پره ها و كاسه نمد و بلبرينگ درونش كارميكنه كه با توجه به بي كيفيتي ذاتي قطعه و ساخت به روش مهندسي معكوس از روي نمونه اوليه توسط برادران چيني جواب در حد انتظار را نمي دهد فلذا اكثراً تعويض كارند كه هزينه زيادي را بايد متقبل شد و بعد از زمان كوتاهي آش همان آش و كاسه …. پس كلاً به صرفه نيست…
          درخصوص دنا توربو اطلاعي ندارم فعلا ولي در موردش دارم تحقيق ميكنم و از دوستان ايران خودروئي كمك خواهم گرفت .
          در خصوص خودروهاي توربو در كشورهاي پيشرفته با توجه به استانداردهاي دقيق و بنزين باكيفيت اروپا و آمريكا و همچنين كيفيت بالاي قطعات آلماني كه همه ما برتر و يا مساوي با ژاپن و آمريكا ميدانيم وجود توربو بسيار نعمت بزرگيست و باعث بالاتر رفتن راندمان ناشي از احتراق بهتر و كاهش محسوس مصرف سوخت نسبت به خودروهاي تنفس طبيعي و البته سبكتر شدن قطعات موتوري به دليل حجم كمتر انجين ميشود ولي اين موضوع با ذات حقه باز چيني و بنزين و كيفيت پائين آن وقطعات درگير بيكيفيت، سازگار نيست به همين دليل من و تمامي اساتيد بنده به شخصه در ايران موتور تنفس طبيعي رو بيشتر قبول داريم چون حداقل استهلاك و هزينه كمتري توليد ميكند…
          اگرچه در خود كشورهاي پيشرفته نيز بيشتر جوونا و ريس كارا دنبال اينجور موتورها هستند و افراد عادي بيشتر دنبال خودروهاي معمولي حتي با آپشناي بسيار پائين بدليل هزينه هاي نگداري بالا مي باشند، به قول مستر كوژه دوست فرانسوي من آپشن زياد مال اعراب و آسيييهاست ما خودمون فقط دنبال اصل موضوعيم (امنيت – زيبايي – كيفيت و راحتي)

  11. کاملا مشخصه ایران خودرو برای اینکه یه محصول خیلی متفاوت تولید نکنه و بازار سایر محصولات خودش رو زیادی داغون نکنه ضرایب گیربکس رو بیش از حد سبک کرده. دقیقا همین بلا رو سر دند های 3 تا5 پارس LX و SLX آوردن. کی اینا رو مهندس کرده. از اون طرف چون کیفیتشون پایینه کات آف رو 1000 تا کم کردن. خوب معلومه هیچ جوره نمی شه صفر تا صد زیر 10 زد. سورن توربو همون 37 می ارزه نه بیشتر، کاهش مصرفش با هزینه های ثانویش جبران می شه.

  12. مگه مغز خر خوردم اینو بخرم
    150 اسب بی بخار و صفر تا صد افتضاح 11 ثانیه ای و بدون تعغیر فردامیدن 50 م
    اینا کین دیگه؟

  13. Khashi عجب حرفی زدیا. توربوشارژ توان تولیدی زیادی میتونه داشته باشه. مثلا موتور 1600 پژو با توان 120 تونسته با توربو به 270 اسب برسه. بنابراین رسیدن توان 114 سورن به 150 کاری بسیار ساده است. شکی نیست که براحتی تا 175 اسب هم میتونستند برسند که بدلیل بنزین نامرغوب به 150 اکتفا کردند. اما از اون طرف چون ef7 پایه گازسوزه، خاصیت توربو تا 50% هدر میره. اگه یروز ایران خودرو tu5 را توربو کنه و قیمتشو زیاد نکنند، به همه توصیه میکنم چشم بسته برن ثبت نام کنن. چون در حال حاضر با 5میلیون هزینه و خرید هدرز، منبع سوپراسپرینت، شمع ایریدیوم، فیلتر اسپرت، استفاده از سوپرچیپ، تغییر در ورودی هوا و اینتر کولر میشه مثلا 206 را از توان 110 به 128 رسوند. بیشتر از این کار هیچ کسی نیست مگه آنکه توربوشارژ استفاده کرد و براحتی و هزینه کمتر توان 206 را به 150 رسوند (مثلا 206rc توان 180 داره یا 208 به توان 208اسب هم رسیده با توربو). در هر صورت 208توربو اگه سال دیگه وارد ایران بشه، به شخصه 100میلیون حاضرم هزینه کنم. چون با توان 200 اسب، اتومبیلی مثه ولوستر 130 اسبی و 120میلیونی، جلوش مثه ژیانه!!!

    1. نوشتید:
      به خاطر پایه گازسوز بودن EF7 خاصیت توربو تا 50 درصد هدر میره.
      میشه بیشتر توضیح بدین؟

      1. چون پاشش بصورت مستقیم نیست و فقط از دریچه هوا، انژکتور سوخت را میپاشه. البته فکر کنم در مرحله مکش این کارو فقط میکنه و در تخلیه نمیتونه انجام بده.

        1. همه موتورهای بنزینی ایرانی پاشش چند نقطه ای هستند نه پاشش مستقیم. از پراید گرفته تا دنا و ال نود همگی MPFI یا همون پاشش چند نقطه ای هستند که بنزین از پشت سوپاپ هوا در مرحله مکش با نسبت یک واحد بنزین و 7.14 واحد هوا وارد محفظه احتراق میشه و…
          GDI یه تکنولوژی فوق العاده و جدیده و اصلا موتور GDI ایرانی نداریم.
          تنها تفاوت موتورهای پایه گازسوز و بنزینی در رینگ و پیستون و تلرانسهای آب بندی بین رینگ و دیواره سیلندر و بعضا نسبت تراکم و برنامه ای که برای سوخت گاز در ECU نوشته شده هست
          حالا با این حساب من بازم نفهمیدم جریان این هدر رفت توان رو 🙂

    2. رامتين بزرگوار با علم و تجربه تاقص بنده ما بايد ابتدا دو تا مبحث و به صورت موازي ببريم جلو : 1 . عدم توان ساير قطعات موتور مخصوصاً فشار وارده بر روي پيستون و رينگ و سوپاپ و … در هندل كردن و تحمل فشار مضاعف 2. بحث عدم كيفيت توربو و خدمت رساني مناسب به انجين كه به نظرم مبحث دومي از اولي مهمتره هم به لحاظ اقتصادي و هم بحث رواني و دردسرهاي آتي.
      بدليل استفاده خودروسازان نه چندان محترم داخلي از محصولات توربوي چيني بر روي خودروهاي خود (شايد سري اول براي جاانداختن محصوص قطعه با كيفيت برند استفاده بشه شايد…) خرابي و استهلاك سريع و كوتاه مدت براي خود قطعه توربو امري اجتناب ناپذيره همانطور كه بنده به نوبه خود بر روي وانت زامياد ديزل يكسال درگير مستقيم پروژه بودم و شاهد نارضايتي شديد مشتريان از دود كردن شديد خودروهايشان به علت نصب توربو شارژ چيني و بيكيفيت بوده ام ، مورد داشتيم روي يك خودرو در عرض يكسال 3 عدد توربو نو تعويض و پس از چند مدت مجدد به سازمان صنايع شكايت ميكرد دست آخر هم شركت 20 ميليون تومان براي همان يك خودرو ضرر و زيان داد و البته صدها مورد مشابه.
      كيفيت پائين سوخت (گازوييل و بنزين) در ايران اولين قاتل بالفطره توربو ميباشد كه براي ما در آزمايشگاه هم ثابت شد و به همين دليل حدود 10 ماه خط وانت ديزل خوابيده بود و پس از آن بدلايل سياستي شركت ،مجدد راه اندازي شد و فشار زيادي هم به شركت سايپا وارد نمود.
      از طرفي رفتار مشتريان هم با خودروهاي توربو در استهلاك بيشتر آن تاثير زيادي دارد كه در تستهاي مختلف اثبات گرديد – حركتهاي سريع و پرشتاب – عدم سرويس كاري و تعويض روغن به موقع -دنده دادنهاي نامرتب (مرده-پرگاز) -استفاده از روغنهاي بيكيفيت -حركت در جاده هاي خاكي و محيطهاي پرگرد و غبار طولاني و با سرعت و … لذا به نظر من قبل از وارد نمودن خودروهاي اينچنيني بايد فرهنگ استفاده و سرويس آنها هم رواج يا آموزش داده شود كه همه جا پيست نيست و همه كس راننده حرفه اي نيست !!!
      بنابراين بايد ابتدا كيفيت سوخت و بعد جنس قطعه و پس از آن فرهنگ رانندگي با خودروهاي توربو در عمل اصلاح گردد و سپس به دنبال كيفيت و دوام ساير قطعات خودرو و پس از آن به دنبال رانندگي با خودروهاي اينچنيني باشيم.
      ضمناً اين مشكل (فرهنگ)را هم با گيربكسهاي اتوماتيك داريم كه در صورت لزوم با دوستان به بحث ميگذاريم.

  14. من با سمند ef7 پایه گاز سوز 0تا100و تو 11ثانیه زدم
    بعد این متور توربو که 11ثانیه میزنه چ فرقی با متور ماشین ما داره ؟؟؟

    1. لطفا بگین در کدوم شهر ایران با چه دمای هوایی و درصد رطوبت چقدر بوده و از چه نوع سوختی استفاده کردید؟
      چون فشار و دما و رطوبت هوا و نوع سوخت در کارکرد موتورها خیلی تاثیر داره

      1. تو مسافرت تابستون همین امسال ,در بندر انزلی , با بنزین معمولی
        دما و رطوبت و نمیدونم . اگه خواستین ایمیل بدین فیلمشو بفرستم براتون .

  15. بحث داره تخصصی میشه و با این مباحث میشه نتیجه گیری کرد با تشکر از تمامی کاربران محترم اما من بعید میبینم 208 توربو وارد ایران بشه همونطور که اطلاع داریم 208 جزو معدود مدل های پژو هست که خواهان بسیاری حتی در اروپا با اون همه تندع داره و یک سومر کامپکت محسوب میشه که طراحی واقعا زیبایی داره خوشبختانه اینخودرو در استانبول از نزدیک دیدم حتی یک مدلش دیدم که پسوند GT داشت و توانش تو سایت همسایه زده بود 220 اسب با یک موتور 1.6 لیتری البته ترمز های برابوس با سیستم سرامیکی خنک شونده برای همچین خودروی تیز و چابکی قرار دادند با صندلی های کورسی یک تکه و اسپویلر و دیفیوز کلا وقتی شرکتی مثل پژو که در اتومبیل رانی ها خودروهاش حرف های زیادی واسه گفتن دارن خودروی توربو میزنه کل سیستم برای این فشار آماده میکنه حال آنکه بروی دنا یا سورن توربو هیچکدام از تغییرات ایمنی پیاده سازی نشدن و همونطور که کاربران بصورت تخصصی اعلام کردن کات آف عانل بازدارنده رسیدن به گشتاور نهایی در یک کورس مشخص شده پس باید یا آلیاژهای موتور تاب این گرمای ایجاد شده ندارند یا کیفیت بنزین درحدی نیست که شرکت سازنده اینطور ecu تنظیم کرده؟

  16. عملگر پرخوران بسته شده در پیشرانه MG6 ساخت برترین کارخانه توربین ساز آمریکا Honeywell می باشد که روی پیشرانه کاواچی گذاشته شده است :
    https://turbo.honeywell.com/whats-new-in-turbo/press-release/honeywell-plans-turbo-future-in-china-more-than-50-vehicles-highlighted-at-auto-shanghai-2015/
    من تا به امروز در خودرو MG خود و دوستانم که با آگاهی از آن استفاده می کنم ، ایرادی را با وجود بنزین کشورمان (سوپر) نداشتم و با اطمینان بر کیفیت بالا ساخت ، طراحی و .. پیشرانه MG پافشاری دارم . به هر روی دوران پیشرانه های کم حجم و توربو زمانی است که آغاز شده و عصر ، عصر موتورهایی با سیلندر های یک لیتری GDi و TGi ، سه سیلندر کم حجم و سیلندر متغییر و هایبریدی است و در آینده نزدیک اثری از پیشرانه های تنفس طبیعی و پر حجم و سیلندر امروزی ، باقی نخواهد ماند !

  17. سلام اين مباحث فنى جالب بود ممنون از همه دوستان تكنولوژى بالاى توربو خوبه ولى اول بايد استاندارد بنزين مطابق با اين تكنولوژى بالا بره و گرنه دردسره!!!

  18. اون اقایی که با سمند در انزلی 11 ثانیه رفتن در شهر تهران با ارتفاع 1400 متر حداقل 10درصد کاهش راندمان خواهند داشت و به عددی بهتر از 12 ثانیه نخواهند رسید

  19. بعد از چند روز استفاده از سمندef7 به ظاهر توربو متوجه شدم به سرعت باید بفروشم و فکر دیگری کنم، فرض کنید داخل یک کالسکه یک کودک را یهو هل میدید و در یک آن شتاب زیادی به کالسکه وارد میشه ،اما دریغ از کنترل و پایداری، سمند ملی ما هم عزیزی از چین با کیفیت قطعات درجه ۴ ، و درکل افتضاح و …
    و حالا با خرید یک ریو چند سال کارکرده امورات میگذرانم، ماشینی که از دید مردم زشت و فلان و فلان است، اما از دید من از کل کارخانه ایران خودرو با ارزش تر است.

  20. درود بر شما که حقیقت گفتید من قسم یاد میکنم در مدت 9 سال و نیم استفاده مداوم از کیا ریو نتنها مشکلی برایش پیش نیامد و اتاق از ریخت نیوفتاد بلکه از هیچ یک از قطعات کوچکترین صدایی مشاهده نشد
    در مدت 9 سال کولرش مانند روز اول کار میکرد درب ها به اصطلاح یخچالی و با آوردن کوچکترین فشاری بسته میشدند نه اشکال برقی نه موتوری و …چون خودرو اصالت داشت و کیفیت و قطعاتش چینی نبود باور کنید یا نکنید کیفیت ریو بسیار بهتر از سراتو مونتاژی هست این مطلب بنده با تمام وجود لمس کردم
    سمند توربو که در آن حس امنیت بهنگام سرعت های بالا وجود ندارد و بیشتر حس عدم کنترل در آن مشاهده میشود خودروی مناسبی برای خرید نیست

  21. با سلام/
    ممنون از مباحثتون.خیلی خوب و اموزنده بود.
    در چند مورد باید نظر بدم
    متاسفانه خودرو سازی در ایران مثل خیلی مسایل دیگه زوری هستش.اشغال درست کنی بدی دست مردم زور بگی باید سوار شید.من امسال از اول سال میخواستم ماشین بخرم که با کمپین صبر کردم.
    و البته تستهای سورن توربو رو هم دنبال میکردم.
    در مورد این ماشین گفته شده که تغییرات زیادی در پیستونها شاتون و کل سرسیلندر دادند.توان رو کاهش دادند بخاطر بنزین بد.
    من واسه عید این ماشین رو نوشتم …. تحویل خرداد.چون علاقه زیادی به شتاب دارم.و دو تا سورن هم قبلا داشتم.در مورد ترمز و هندلینگ این ماشین حتی با این توان خیالم جمعه چون واقعا در این دو قسمت تواناست.
    اما از طرف دیگه مردد در گرفتن ماشین.با توجه به بنزین بسیار بی کیفیت شهرستانها…و عدم اشنایی حتی نمایندکی ها.ولی از طرفی همیشه سری اول ها خیلی خوب بودن.حالا بین ماشین ارزونتر مث تیپ 5 فرانسوی البته و ماشین گرونتر مث ماکسیما و یا نگه داشتن این ماشین مرددم.نظر دوستان واسه کمک کردن نیازه.ممنونم.

    1. متاسفانه کلاه بزرگی که ایران خودرو در فروش سورن توربو سر مردم گذاشت این بود که همه سورن های توربویی که هم تو فروش نقدی و هم تو پیش فروش تحویل خرداد ثبت نام کردین همگی داشبورد قدیم سورنه ( همون کلاس 07 سورن های EF7 تنفس طبیعی ) و از نصب داشبورد جدید سورن ELX ( کلاس 11 ) خودداری کرده.اون هم در شرایطی که فرق این دو مدل داشبورد به یک میلیون تومان هم نمیرسد.البته خود ایران خودرو مثل اینکه گفته میخواد بعدا داشبورد کلاس 11 هم روی سورن توربو سوار کنه.منم میخواستم اول سورن توربو بگیرم.ولی با توجه به داشبورد قدیمی بودنش از خریدش صرف نظر کردم.به نظر من در گزینه اول رنو ساندرو و یا تندر بخرید و در گزینه دوم 206 تیپ 5 بگیرین و سراغ ماکسیمای دست دوم هم نرید که جز خرج های پی در پی چیزی نیست

      1. سلام.
        دوست عزیز منم دنبال کلاس 11 بودم که بهمن ماه ننوشتم.اما گویا تولید نمیشه.همین موتور هم ممکنه دیگه تولید نشه و با 1400 توربو جایگزین بشه.پس ترجیح میدم سری اول سوار شم تا داشبورد کلاس 11.که بدرد منم نمیخوره چون سیستم بازم.
        اما در مورد رنو اصلا حاضر به خرید محصولاتش نیستم. از نظر من الان خریدن ماشین فرانسوی پول دور ریختنه.
        دوم در مورد تیپ 5 اصلی خیلی گشتم نیست . ولی بازم ببینم نتیجه چی میشه.
        در مورد ماکسیما یا مزدا3 شما فک میکنی مورد تمیز هم گیرم نمیاد؟ من واقعا نه حوصله دارم نه پولشو هی بخواد ماشین خراب شه هی برم خرجش کنم…..نظر شما در مورد کار کرده چیه؟

  22. میشد دنده 3و4 رو سنگین تر میکردن واسه سبقت های جاده ای,واسه اتوبان و مصرف سوخت هم که با دنده 5 سرعت 110 خیلی خوبه.باید 3 و 4رو سنگین تر میکردن…ماشین باید بعد از ده هزار کیلومتر و به قول معروف از اب بندی در بیاد و تست صفر تا صد رو بگیرن.ما با یه سورن سر حال البته با بنزین سوپر تست کردیم حدودا 10/2 ثانیه شد.یعنی حدودا 2 ثانیه بهتر از بدون توربو و یک ثانیه بهتر از این ماشینی که تازه تست شده…ای اف سونِ توربو دار آب بندی شده صفر تا صد رو حدودا 10ثانیه میره…خیلی بهتر شده

  23. با حرارت بالای موتور EF7 چیکار میکنن مالکین؟؟ همینطوریش این موتور تب داره ! با اون توربوشارژ اگه پدالو تخته کنی فک کنم زودتر از عقربه سرعت سنج، عقربه امپر اب رادیات بچسبه به آخر!!
    در کل اگر مشکل حرارت این ماشینو بشه با یه رادیاتور بهتر و بزرگتر حل کرد، گزینه خوبی به حساب میاد و ایرادات دیگش با همه خودروهای وطنی یکسانه…

    1. مشکل حرارت به حدی جدی بود که حدود 2 سال پروژه رو به تعویق انداخت…. حالا ظاهرا به لطف اینترکولر تا حدی حل شده…ولی باز باید منتظر بالا رفتن کارکرد سری اول ماشین های تحویلی موند …ظرف چند ماه عیب ها مشخص نمیشه..

      1. واقعا اون چند سال تعویق پروژه به خاطر حرارت بود؟ من فکر میکردم بخش عمدش به خاطر مشکلات مرتبط با تحریم هاست
        والا انگار این اینترکولر خیلی هم تو مناطق گرمسیری ج اب گو نیست یکی از بچه های مناطق گرم سیر ت یکی از انجمن ها میگفت تو گرمای هوا موتور واقعا امپرش بالا میره به نوعی که نمیشه به ماشین فشار اورد! اینطور که میگفت اگه فشار نا متعارف بیاری از وسط عبور میکنه و به سرعت به سمت محدوده قرمز میره! الان که ماشین نوست این وضعشه وای به حال روزی که کارکردشون بالا بره !

    2. سلام نه آقا مرتضی اینطور که شما میگی نیست من ۱ ساله سمند EF7دارم تا حالا آمپرش اونقدر بالا نرفته حتی از ماشین قبلیم که ۴۰۵ مدل ۹۰ بود آموزش پاینتر
      درضمن وقتی با سمند سرعت بالاتر از ۱۵۰ میری حس امنیتش خیلی بیشتر از پارس . تندر . و ۴۰۵ هست

  24. سلام دوستای گلم،پستای همتونوخوندم ولی اون چیزاصلیوکسی بهش اشاره نکردالبته بعضی دوستان نزدیک شدن اما…دوستان گلم اول ازهمه میخوام دعوتتون کنم بریدیه سربه سایت دنده6بزنیدکه خیلی معتبره ودرموردنگهداری خودروهای توربوشارژتحقیق کنید.توربوکه همتون اصل کارشومیدونیدخیلی خیلی خیلی حساسه،به چی؟به ذرات ریزگردوغبار،به بنزین نامرغوب وتعویض دیرهنگام روغن واستفاده ازروغنهای نامرغوب.خوب ایناروگفتم تابرسیم به اصل موضوع.همتون میدونیدکه فیلترهواهای نامرغوبی داریم وبه همتون ثابت شده،روغن هامونم قضیشومیدونیدخودتون مطمئناً کلیپ هم درموردروغنهای ایرانی به ضاهرخارجی دیدید،بنزینمونم که توپمپ بنزیناتجربه ی بدی داریم ازش مثل اب ریختن وهواکردن توبنزین پس نتیجه میگیریم موتورتوربوتوایران خیلی احمقانست واقعااحمقانه.امیرحسین سجادنیاهستم مهندس مکانیک فارق التحصیل دانشگاه تهران.باورکنیدهرچی نوشتم راسته ودرموردتمام خودروهاست هرخودرویی

  25. اقای مهندس بنده کارشناس آی تی هستم و سواد خودرویی مانند شما ندارم باینکه بصورت ماهیانه اکثز مقاللت و نشریات تخصصی مطالعه میکنم اما صحبت شما مقبول هست بنده در مورد کپچر یا همون کپتئور یا هر چه اسمش میخواین بذارین دقیقا همین شاخصه های مراقبت ویژه از انجین و تحت فشار بودن عنوان کردم و سپهر هم به تفصیل معایب و مزایای توربو شارژ شرح داد اما کاربران و عشاق خودرو در ایران تنها به موضوع شتاب فکر میکنند و از هزینه های نگهداری و تحت فشار بودن مجموعه توربو با شرایط ساختاری ورود به سیستم در دورهای مشخص بی اطلاع و یا بی اهمیت هستند و مسئاله بنزین بی کیفیت آلودگی جوووی و ریزگردها در سیستم تنفس خودرو و نیز بازدید های زودتر از موعد سمند توربو و یا جک اس 5 توربو امجی gh توربو و کپچر توربو را نادیده و گذرا میپندارند

  26. سلام
    آقا خوبه یکم پیشرفت کنن ولی توجه کنید تمام دنیا قدرت موتور خودروشون اسب بخار هست ایران مثلا همین خودرو و امثالهم 150 الاغ بی بخار قدرت داره????.خدایی 206 ساله 83 با موتور 1360 سی سی و بدون دستکاری صفر تا صدش 14 ثانیه هست اینا توربوشون 11 ثانیه.هی بگین اسب بخار باز????

  27. سلام.خواهشا اگه کسی هست خودن سورن توربو داره جواب منو بده.اقا بخرم یانه.دوستانی که غیب میگن وکلا مخالفنوشاید اصلا گواهینامه هم ندارن!! دمتون گرم نظر شما رو میدونم.منم مث شما دل خوشی از هردو خودرو ساز ندارم.

    1. برادر من به این حرفا گوش نکن!طرف پول خریدن پراید رو هم نداره اومده سورن رو نقد میکنه.
      من از سال 92 سورن سوار میشدم البته معمولیش.امسال با نمونه توربوشارژعوضش کردم.شتاب دنده 1 و 2 واقعا خوبه!عجیب خوبه!مهم تر از همه چون مهندسای آلمانی موتورشو باز طراحی کردن کیفیت قطعاتش و بازده موتور خیلی خیلی بیشتره!تازه قدرتش تا 174 اسب بخار هم قابل افزایشه شتاب رو به 9 ثانیه میرسونه(تازه اگه راننده ناشی باشه!)
      اگه حوصله مراقبت از موتور توربو رو داری و نمیخوای از ماشین مثل اسب کار بکشی بخر.ولی اگه قصد استفاده سال بیشتر از 15000تا20000کیلومتر رو داری مدل معمولیشو بخر.البته اگه درست از موتور توربو مراقبت کنی خیلی خیلی بیشتر از موتور معمولیش برات کار میکنه.منتهی توربو نیاز به مراقبت های خاص خودش رو داره ک سخت هم نیست و هرکسی از پسش بر میاد.
      امیدوارم به دردت بخوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا