اخباراخبار داخلی

با افزایش تحریم ها ایران خودرو و سایپا با اختلال تامین قطعه چه می کنند؟

با خروج ایالات‌متحده آمریکا از برجام ، خودروسازان خارجی از جمله اروپایی ها ایران را ترک کردند.
این در حالی است که امکان تامین قطعات محصولات خارجی که عموما با تکنولوژی به روز تری تولید می شدند در حال حاضر برای دو خودروساز بزرگ کشور وجود ندارد.
در همین راستا رئیس سازمان استاندارد به تازگی در اظهار نظری از نگرانی خودروسازها برای تامین قطعات خبر داده است.
نگرانی اصلی خودروسازها این است که با توجه به تحریم‌ها نتوانند بسیاری از قطعاتشان را تامین کنند به همین جهت باید فکری برای حل این مشکل صورت گیرد.
ایران خودرو با اختلال تامین قطعه چه می کند؟
اگر به سال های 91 و 92 که پژو از ایران رفته بود برگردیم و وضع تولید ایران خودرو را مرور کنیم، متوجه خواهیم شد که در آن دوران، تامین قطعات داخلی ترین محصولات نیز به مشکل خورده بود.
دلیل این موضوع، امتناع تامین کنندگان وابسته به پژو از تحویل قطعات به ایران بود و سبب شد ضمن کاهش تیراژ، افت کیفی نیز نصیب محصولات پژویی ایران خودرو شود.
حالا نیز ایران خودرو دست به گریبان همان ماجرا بلکه بدتر و پر دردسرتر قرار گرفته است و باز هم تامین قطعات محصولات موردنظر به مشکل خورده است.
در این شرایط پرسش اینجاست که ایران خودرو چگونه از پس این مشکل برخواهد آمد و آیا اصلا توانایی مقابله با آن را دارد؟
 ازآنجاکه تحریم های جدید سفت و سخت تر از دوران قبل است، قطعا ایران خودرو کار سختی برای تامین قطعات از سورس های اصلی وابسته به پژو دارد و احتمالا ارتباطش با آنها به طور کامل قطع خواهد شد.
بنابراین آبی های جاده مخصوص دو راه بیشتر ندارند؛ یا اینکه تا حد امکان داخلی سازی را افزایش داده و وابستگی خود را به قطعات خارجی کم کنند و یا به دنبال تامین کنندگان جدید بروند.
 البته هر دو این راهکارها نیز مشکلات و موانع خاص خود را به همراه دارند. به عنوان مثال در راهکار اول، خودروسازان با مشکل فناوری مواجه اند و توانایی فنی ساخت برخی قطعات را ندارند و باید دید آیا می توانند در دوران تحریم ها، راهکاری برای آن بیابند یا نه.
سد تحریم در برابر تامین قطعات سایپا
سایپا نیز به دلیل وابستگی به قطعات خارجی (وابستگی کم در برخی محصولات و وابستگی زیاد در دیگر خودروها)، به مشکل تامین قطعه در عصر جدید تحریم بر خورده است.
چندی پیش با اعلام گروه خودرو پژوسیتروئن مبنی بر خروج از ایران، مشارکت سایپا و سیتروئن نیز منتفی شد و  روند تامین قطعات تنها محصول خودروساز فرانسوی در ایران (سیتروئن سی 3) نیز مختل گردید.
علاوه بر این، همکاری شرکت های مختلف خودروسازی و قطعه سازی با ایران، به دلیل خروج آمریکا از برجام،  دچار اختلال است و بنابراین سایپا نه تنها در مورد سیتروئن سی 3، بلکه در تامین قطعات سایر محصولات خود مشکلات و موانعی را بر سر راه خود احساس می کند.
این موانع از آن جهت است که آمریکایی ها صنعت خودرو ایران را در اولویت تحریم قرار داده اند و اتفاقا بسیار محکم پای این ماجرا ایستاده اند.
شرایط به شکلی است که شرکت های تامین کننده قطعه در سراسر دنیا تهدید به اعمال جرائم و محدودیت های بانکی و غیره، در صورت مراوده با ایران شده اند.
از همین رو سایپا نیز به دلیل وابستگی به قطعات خارجی ، به مشکل تامین قطعه در عصر جدید تحریم خورده است.
بنابراین، این شرکت نیز مانند سایر خودروسازان داخلی، یا باید به سراغ بومی سازی هرچه بیشتر قطعات برود و یا تامین کنندگانی جدید و به دور از چشم آمریکایی ها، برای خود دست و پا کند.
طبعا در هر دو مسیر، نارنجی های جاده مخصوص با مشکلات و دردسرهایی مواجه هستند، از جمله اینکه دانش فنی ساخت برخی قطعات را ندارند.
 از طرفی، با توجه به تحریم های سخت آمریکا، یافتن تامین کنندگانی که بتوانند قطعات موردنیاز برای تولید محصولات سایپا را فراهم کنند نیز کار راحتی نیست.
مشکلات سایپا در مورد خودروهایی مانند سراتو و ساندرو و حتی تندر-90 که قطعات وارداتی بیشتری دارند، بیش ازخودرو های دیگر  است و هیچ بعید نیست دومین خودروساز بزرگ کشور مجبور شود قید تولید آنها را بزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا