اخباراخبار داخلیاختصاصی دنده 6اسلایدر

بررس حقایقی جالب در مورد BMW بازمانده از جنگ جهانی

دنده 6- مرتضی قدیمی |
یکی از معتبرترین و محبوب‌ترین شرکت‌های خودروسازی دنیا که تولیدات آن همواره طرفداران زیادی داشته، شرکت خودروسازی بی‌.ام.دبلیو یا بی‌ام.و آلمان است.
محصولات این شرکت را می‌توان از جمله شاهکارهای عرصه خودروسازی دنیا دانست که قلب هر عشق ماشینی را با خودش همراه می‌کند.
۱. شرکت خودروسازی بی‌.ام.دبلیو در سال 1916 تأسیس شد و بیش از ۱۰۷ سال است که فعالیت دارد.
۲. این شرکت توسط کامیلو کاستیلیونی، فرانتس جوزف پاپ و کارل راپ تأسیس شد.  رپ در سال 1917 شرکت را ترک کرد. فعالیت این شرکت با عنوان «رپ موتورن ورکه» آغاز می‌شود. وقتی کارل رپ شرکت را ترک کرد، اسم آن به «بایریشه موتورن ورکه» تغییر یافت. نخستین محصول کارخانه، موتور هواپیمای ب‌ام‌و ۳آ بود. این موتور به مصرف کم سوخت و کارکرد مناسب در ارتفاعات بالا معروف بود. در نتیجه‌ی سفارش‌های بسیاری که ارتش آلمان برای موتور ب‌ام‌و ۳آ داشت، شرکت به سرعت توسعه یافت.
۳. نشان این کارخانه از شکل پره‌های ملخ در حال چرخش هواپیما الهام گرفته شده‌است. این نشان در سال ۱۹۲۹ مورد تأیید این کارخانه قرار گرفت. در عین حال، لوگوی BMW نمادی از پرچم آبی و سفید ایالت فدرال بایرن است جایی که این شرکت مستقر است.  این لوگو ادای احترام مهمی به لوگوی اصلیRapp Motor و نقش آن در ایجاد BMW است.
۴. شرکت بی‌.ام.دبلیو نیز مانند دیگر شرکت‌های تولیدکننده خودرو دارای شعار تبلیغاتی است.
شعار اصلی این شرکت در زبان در آلمانی (Freude am Fahren) است به معنای با لذت برانید.
در کشورهای انگلیسی زبان از  (The Ultimate Driving Machine) به معنای نهایت یک خودرو استفاده می‌شود که محبوب‌ترین شعار این شرکت بوده و از ۳۷ سال گذشته تا کنون در کمپین‌های تبلیغاتی مورد استفاده قرار گرفته است. البته شعار انگلیسی (sheer driving pleasure) به معنای لذت واقعی رانندگی نیز در برخی مناطق استفاده می‌شود.
۵. این شرکت در سال 1919 اولین موتور، جهت استفاده‌ در موتور سیکلت را ساخت. اولین موتور سیکلت خود با نام BMW R 32 را نیز در سال 1923 تولید کرد.
۶. رد بارون که یک خلبان افسانه‌ای در جنگ جهانی اول بود از موتورهای هواپیمای ساخت BMW به عنوان «بزرگ‌ترین موتور» یاد می‌کرد. این خلبان هواپیماهای جنگی، هنگام مرگ تنها 25 سال و 80 پیروزی هوایی تایید شده داشت.
۷. پس از معاهده ورسای بود که BMW وارد ساخت خودرو شد زیرا این معاهده تصریح می‌کرد که آن‌ها اجازه ساخت هواپیماهای جنگی و موتورهای هواپیمای جنگی ندارند.  BMW تا سال 1928 مشغول ساخت موتورسیکلت شد و از آن تاریخ به بعد، ساخت خودرو را نیز آغاز کرد که تا امروز ادامه دارد.
۸. این شرکت از سال 1945 موتور هواپیما تولید نکرده است. با این حال، آن‌ها هنوز هم طراحی داخلی هواپیما را انجام می‌دهند که این شامل هواپیماهای ناوگان هواپیمایی سنگاپور می‌شود. احتمالا می‌دانید هواپیمایی سنگاپور به دلیل ارائه خدمات مجلل خود به مسافران، بسیار محبوب است.
۹. ساختمان مرکزی و مقر BMW در مونیخ آلمان، برجی فوق‌العاده جالب که شبیه سیلندر‌های یک موتور چهار سیلندر ساخته شده است.
۱۰. دیکسی، که اولین خودروی تولید شده توسط BMW در سال ۱۹۲۸ است که بعداً این نام به DA-1 تغییر یافت. DA-1 به حداکثر سرعت 75 مایل در ساعت می‌رسید که بسیار سریع بود زیرا خودرو فقط 15 اسب بخار قدرت داشت. مسافت پیموده شده توسط DA-1 بسیار مقرون به‌صرفه نیز بود؛ 51 مایل در گالن. اگرچه اولین ماشین آنها دیکسی بود، اما در واقع توسط آن‌ها طراحی نشده بود.در واقع یک آستین انگلیسی بود.  آستین انگلیسی همان خودرویی است که در آمریکا به عنوان Bantum و در ژاپن به عنوان Datsun ساخته شد.
۱۱. در سال 1937 این شرکت سریع‌ترین موتورسیکلت جهان را تولید کرد.  این یک موتور سیکلت آیرودینامیک تا ۲۷۹  کیلومتر در ساعت، سرعت داشت.
از آن زمان، موتورسیکلت‌های آن‌ها تقریباً 200 رکورد مختلف سرعت جهانی را شکستند. حدود 25 مورد از این رکوردها هنوز پابرجاست. بخش موتورسیکلت BWM با ادامه توسعه محصولاتی که به دلیل ارتباط با زیبایی و قدرت بسیار مطلوب هستند، همچنان مشغول جابه‌جایی مرزهای تولید هستند.
۱۲. بی‌ام‌و در طراحی نوآورانه و آیرودینامیک پیش‌تاز بوده است. یکی از مواردی که این امر را آشکار کرد زمانی بود که آن‌ها در سال ۱۹۴۰ قسمت عقب کوپه‌ی 328 Kamm  را کاهش دادند و سرعت خط مستقیم تا 30 درصد افزایش یافت.
۱۳. ایده‌های آیرودینامیکی این شرکت را در تولید قطارها نیز می‌توان جستجو کرد. در سال‌های اخیر، این شرکت وظیفه تعویض فضای داخلی قطارهای قدیمی سیستم حمل‌ونقل سریع منطقه خلیج (BART) در سانفرانسیسکو را با قطارهای طراحی شده توسط BMW بر عهده گرفته است.
۱۴. بی ام دبلیو ازجمله شرکت‌هایی است که دوران پس از جنگ با مشکلات فراوانی مواجه بود. آن‌ها در سال 1959 قبل از دریافت بودجه از یک سرمایه‌گذار خصوصی توسط مرسدس بنز تصاحب شدند.
۱۵. در سال 1962 موتور چهار سیلندر M10 توسط BMW تولید شد و در اصل 75 اسب بخار قدرت داشت. سال 1983 مهندسان موفق شدند روی طراحی موتور 4 سیلندر M10 کار کنند تا اینکه به قدرت 1400 اسب بخار رسید.
۱۶. در سال 1972، این شرکت مدل 1602e، اولین خودروی الکتریکی خود را ساخت. با این حال از آن‌جایی که این خودرو می‌توانست تنها 37 مایل را با شارژ کامل طی کند، به عنوان موفقیت بزرگی تلقی نمی شد. این مدل از ب‌ام‌و به‌جای اینکه یک اختراع قابل فروش برای مجموعه باشد بیشتر به عنوان تمرینی برای ظرفیت مهندسی محسوب می‌شد.
۱۷. این کمپانی، صاحب کمپانی‌های رولز رویس (Rolls-Royce) و مینی (MINI) است و سابق بر این کمپانی روور (Rover) را نیز در اختیار داشته است. این شرکت کارخانه‌ی روور بریتانیا را در سال ۱۹۹۴ خرید ولی به علت‌ ضررهایی که کرد در سال ۲۰۰۰ این شرکت را به فروش رساند و به جای آن شرکت مینی را خرید.
۱۹. بی‌ام‌و در سال ۲۰۰۴ مدل K1200S را معرفی کرد. این موتور بسیار قوی و با تکنولوژی بالا نشانه‌ی تغییر نگرش بی‌ام.و برای رقابت با موتورسازی‌هایی نظیر سوزوکی، کاوازاکی، هوندا و یاماها بود و مشخصات عمده‌ی آن موتور ۱۶۷ اسب بخاری و وزن سبک آن بود که باعث قابل رقابت شدن آن موتور با بقیه هم دسته‌ها بود.در ضمن موتور، توسط تیم فرمول ۱ ویلیامز طراحی شده بود. سیستم تعلیق عقب اتوماتیک از مزایای قابل توجه این مدل بود.
۱۹. در هیچ کجای دنیا از بی.ام.و به‌عنوان تاکسی و خودروهای خدماتی به جز اسکورت و خدمات پلیسی استفاده نمی.شود و به همین دلیل این شرکت هیچ‌گاه در دستور کار خود تولید خودروی خدماتی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا