اخبار خارجی

بررسی تویوتا پریوس پرایم

تویوتا پریوس پرایم با ویژگی‌های برجسته، برتری‌های متعدد در مقایسه با خودروهای برقی فراهم می‌کند.

به گزارش دنده 6 – شاید بدون وجود نشان تویوتا روی دماغه پریوس پرایم دوستان شما فکر کنند با خودرویی جذاب‌تر و خاص‌تر روبرو هستند اما در واقع آن‌ها به جدیدترین نسل پریوس نگاه می‌کنند، خودرویی که جزو زیباترین محصولات تاریخ این خودروساز ژاپنی به شمار می‌رود. زمانی که پریوس پرایم نگاه می‌کنید یک خط قوس‌دار را می‌بینید که نمای جلو و سپر را به یکدیگر مرتبط می‌کند و باعث می‌شود پروفایل جلوی این خودرو جذابیت زیادی داشته باشد. چراغ‌های جلوی قلاب مانند نیز جزو دیگر ویژگی‌های این بخش هستند و در بخش عقب نیز نوار نورانی نازکی بکار رفته است. زمانی که پریوس با آپشن سقف مشکی سفارش داده شود شیشه جلو و عقب آن به قدری زاویه گیرایی به خود می‌گیرند که انگار بخش یک تکه و یکدستی را تشکیل داده‌اند.

این نوع طراحی جذاب باعث شده پریوس پرایم ضریب درگ ۰.۲۷ داشته باشد. اگرچه ضریب درگ ۰.۲۴ نسل پیشین خودرو بهتر بوده اما هنوز هم پریوس در بخش راندمان و کارایی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. مصرف سوخت ترکیبی این خودروی ژاپنی به ۴.۹ لیتر در صد کیلومتر می‌رسد و مدل پایه SE در حالت برقی شعاع حرکتی ۷۱ کیلومتری دارد. البته این رقم در مدل‌های XSE و XSE پریمیوم حاضر در تست اندکی کمتر و برابر با ۶۳ کیلومتر است. همچنین مجموع شعاع حرکتی پریوس پرایم به ۹۶۶ کیلومتر می‌رسد.

اما تویوتا مجبور بوده برای دستیابی به چنین طراحی جذابی برخی فاکتورها را قربانی کند. شیشه جلو از نظر میزان خمیدگی تقریباً مشابه شورولت کاماروست و ستون A نیز تأثیر منفی روی میدان دید گذاشته است. همچنین میزان تنظیمات فرمان به طرز عجیبی محدود است. در واقع ما به سختی می‌توانستیم موقعیت راحتی را روی صندلی راننده پیدا کنیم. همچنین کابین خودرو خیلی ساکت نیست و صدای اضافی باد و لاستیک به ویژه در حالت برقی به گوش می‌رسد. همچنین زمانی که پدال گاز تا انتها فشرده شود ناله پیشرانه برمی‌خیزد.

نیروبخش تویوتا پریوس پرایم یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری به همراه دو موتور برقی و باتری لیتیوم یون ۱۳.۶ کیلووات ساعتی است. این باتری ۵۵ درصد بزرگ‌تر از نمونه ۸.۸ کیلووات ساعتی نسل قبل بوده و با همکاری سایر اجزا باعث ارائه قدرت ترکیبی ۲۲۰ اسب بخاری و گشتاور ۱۸۸ نیوتون متری می‌شود. از این نظر پریوس پرایم جدید حدود ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۴ نیوتون متر گشتاور بیشتری نسبت به نسل قبلی دارد. درصورتی‌که از شارژر استاندارد خانگی برای شارژ باتری استفاده شود ۱۱ ساعت زمان نیاز خواهد بود اما استفاده از شارژر سریع‌تر این زمان را به ۴ ساعت کاهش می‌دهد. همانند بسیاری از خودروهای پلاگین هیبریدی دیگر، پریوس پرایم از عملکرد شارژ سریع DC پشتیبانی نمی‌کند. همانند شاسی‌بلند راو ۴ پرایم، این خودرو نیز به گشتاور آنی موتورهای برقی تکیه کرده و در عرض ۶.۴ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد تا خودرویی سریع‌تر و هیجان‌انگیزتر از GR86 باشد.

باتری خودرو در سرعت‌های بالا همچنان عملکرد خود را حفظ کرده و وجود گشتاور آنی نیز باعث می‌شود سبقت گرفتن به راحتی انجام شود. درصورتی‌که به‌طور انحصاری از حالت برقی استفاده کنید حداکثر سرعت خودرو به ۱۳۵ کیلومتر در ساعت محدود خواهد شد. از طرف دیگر فرمان خودرو سبک و تیز حس می‌شود اما در حالت اسپرت سنگینی دلپذیری دارد. همچنین سیستم ترمز هم عملکرد پرقدرتی دارد و سیستم تعلیق برای عبور از پیچ‌ها اعتماد به نفس کافی را القا می‌کند.

در پریوس پرایم به ندرت متوجه تکان‌های بدنه خواهید شد هرچند سیستم تعلیق نسبتاً اسپرت خودرو باعث شده در زمان عبور از دست‌اندازها و ناهمواری احساس خشک بودن به سرنشینان منتقل شود. البته نباید سواری خودرو را ناهنجار دانست. جدای از موضوع ارگونومی، کابین و متریال بکار رفته در آن وضعیت خوبی دارند و فول ترین نسخه پریوس پرایم که با نام XSE پریمیوم شناخته می‌شود به پوشش چرم مصنوعی سافتکس در اکثر بخش‌ها از جمله داشبورد و پانل درها و صندلی‌ها مجهز است.

صندلی‌های خودرو کاملاً نرم و راحت هستند و به‌صورت استاندارد از گرم‌کن و سردکن بهره می‌برند. نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی تویوتا نیز جانشین نمایشگر استاندارد ۸ اینچی شده است. البته اگر بتوانید بدون نمایشگر بزرگ و برخی تجهیزات دیگر سر کنید، پریوس پرایم را خودرویی خوش قیمت خواهید یافت. مدل پایه SE حداقل قیمت ۳۴,۴۹۵ دلاری دارد درحالی‌که قیمت‌های مدل‌های رده میانی و فول XSE و XSE پریمیوم به ترتیب برابر با ۳۷,۷۴۵ و ۴۰,۷۶۵ دلار خواهد بود. حتی با سفارش برخی آپشن ها از قبیل آینه وسط دیجیتال و دوربین ۳۶۰ درجه، قیمت خودروی تست شده به رقم معقول ۴۲,۴۰۰ دلار می‌رسد.

با اینکه تویوتا کندتر از اکثر برندها وارد بازی خودروهای برقی شده اما پادشاه خودروهای هیبریدی است. پریوس با طراحی بسیار جذاب و سواری دل‌چسب وارد نسل جدید خود شده و یکی از بهترین قوای محرکه بازار را به نمایش می‌گذارد. به سختی می‌توان تصور کرد که فردی بجای پریوس پرایم سراغ bZ4X و دیگر خودروهای برقی مدرن برود.

مشخصات تویوتا پریوس پرایم XSE پریمیوم ۲۰۲۴
پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری هیبریدی
باتری لیتیوم یون ۱۳.۶ کیلووات ساعت
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۲۲۰/۱۸۸
صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت (ثانیه) ۶.۶
مصرف سوخت شهری/بزرگ‌راهی/ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) ۴.۷/۵/۴.۹
شعاع حرکتی در حالت برقی (کیلومتر) ۶۳
وزن (کیلوگرم) ۱۶۲۰
ظرفیت فضای بار (لیتر) ۷۵۶
قیمت پایه (دلار) ۳۴,۴۹۵
قیمت مدل تست شده (دلار) ۴۲,۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا