اخبار داخلیاسلایدر

بهترین کامیون‌های کشنده چینی بازار ایران

در بخش کامیون‌های کِشندهٔ چینی بازار کشورمان تنوع زیادی شکل گرفته است که می‌تواند انتخاب را دشوار کند. ازاین‌رو، در ادامه بهترین کِشنده‌های چینی را معرفی خواهیم کرد.

به گزارش دنده 6 – روزگاری نه‌چندان دور، در کشورمان بروزترین کامیون‌های اروپایی از برندهایی مثل اسکانیا، ولوو و مرسدس بنز مونتاژ می‌شد اما با تنگ‌تر شدن حلقهٔ تحریم‌ها، کامیون‌سازان مشهور اروپایی یکی پس از دیگری به همکاری با ایران پایان دادند و جای آن‌ها را کامیون‌های خوش خط‌وخال چینی گرفتند. به همین دلیل، امروز کِشنده‌های زیادی را از برندهای مختلف چینی در کشورمان می‌بینیم که توسط شرکت‌های مختلفی مونتاژ می‌شوند. این کامیون‌ها هرچند قطعاً کیفیت اروپایی‌ها را ندارند اما نسبت به نمونه‌های قدیمی و بدنامی مثل هوو بسیار بهتر و پیشرفته‌تر شده و در این شرایط می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای نوسازی ناوگان کامیون‌های فرسوده کشور باشند و رفاه نسبی را برای رانندگان فراهم کنند. همچنین کِشنده‌های چینی با قیمتی بیش از نصف نمونه‌های اروپای که به‌صورت محدود وارد کشور می‌شوند، در دسترس طیف گسترده‌تری از رانندگان قرار دارند. البته باید در انتخاب از بین این کامیون‌های چینی دقت داشت و سراغ نمونه‌های باکیفیت‌تر رفت. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه بهترین کامیون‌های کِشنده حال حاضر بازار کشورمان را معرفی کنیم.

شکموتو X5000

کامیون کِشنده شکموتو X5000 محصول شرکت چینی شاکمن است و در ایران توسط آرین دیزل مونتاژ و عرضه می‌شود. این کامیون اولین بار در نمایشگاه خودروی اصفهان ۱۴۰۱ رونمایی شد و بعداً آرین دیزل نسخه‌های باری و کمپرسی آن را هم معرفی کرد. این کامیون به یک پیشرانه ۱۳ لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل کامینز با اینترکولر مجهز است که ۵۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. با این اعداد، شکموتو X5000 یکی از قوی‌ترین کشنده بازار کشورمان محسوب می‌شود. انتقال نیروی موتور هم از طریق یک گیربکس اتوماتیک AMT ساخت شرکت FAST با ۱۶ دنده جلو و ۲ دنده عقب صورت می‌گیرد. X5000 همچنین از امکانات فراوانی مثل کولر و بخاری درجا، کروز کنترل، گرم‌کن صندلی راننده، سنسور باران، سیستم پایش نقاط کور با دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم پایش باد تایرها، ترمز اضطراری، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل لغزش، سیستم هشدار انحراف از مسیر مجهز است تا یکی از مجهزترین کِشنده‌های حال حاضر بازار لقب گیرد.

دانگ‌فنگ KX

سابقهٔ همکاری سایپا دیزل با دانگ‌فنگ طولانی است و این شرکت حتی اولین کِشندهٔ به‌اصطلاح ملی خود را هم با نام کاو بر اساس کِشندهٔ دانگ‌فنگ تولید کرد. یکی از جدیدترین کشنده‌هایی که سایپا دیزل از این شرکت چینی به ایران آورده، KX نام دارد که در دو نسخهٔ KX480 و KX520 عرضه می‌شود. هردو نسخه به پیشرانهٔ ۱۳ لیتری شش سیلندر خطی کامینز مجهز هستند اما این موتور در نسخهٔ اول ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۲۰ نیوتن متر گشتاور و در نسخهٔ دوم ۵۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال نیرو در هردو نسخه هم توسط یک گیربکس ZF با ۱۲ دنده جلو و ۲ دنده عقب صورت می‌گیرد. استارت از راه دور، کولر و بخاری درجا، آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن، ترمز اضطراری، رادار حفظ حرکت میان خطوط و ترمز پیشگیری از برخورد جلو هم ازجمله امکانات این کامیون هستند. هم‌اکنون دانگ‌فنگ KX480 با قیمت ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان و KX520 با قیمت ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان توسط سایپا دیزل به فروش می‌رسد.

دیما HT490

شرکت چینی جک که در بخش خودروهای سواری در کشورمان کاملاً شناخته‌شده است، در بخش تولید کامیون و کامیونت هم حضور پررنگی دارد. این شرکت اولین بار در دهه ۹۰ شمسی با کِشنده گالوپ وارد بازار سنگین کشورمان شد اما نتوانست موفقیت چندانی کسب کند. بااین‌حال، جک در اوایل سال ۱۴۰۱ این بار با گروه مایان و کشنده جدید گالوپ K7 وارد بازار ایران شد. این کامیون در کشورمان با نام دیما عرضه می‌شود. این کامیون که در طراحی کابین از نسل چهارم مرسدس بنز آکتروس الگوبرداری کرده، نمای بروزی دارد. دیما از یک پیشرانهٔ ۱۱.۸ لیتری شش سیلندر خطی کامینز استفاده می‌کند که ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به یک گیربکس ZF اتوماتیک با ۱۲ دنده جلو و ۲ دنده عقب مجهز است. دیما در داخل نیز از کابینی بروز بهره می‌برد که با تودوزی چرمی، فضای لوکسی را ایجاد کرده است. کِشنده دیما هم‌اکنون با قیمت ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

فوتون H5

ایران‌خودرو دیزل برای اینکه در بخش سنگین بازار کشورمان حضور داشته باشد سال‌ها است سراغ فوتون رفته است و هم‌اکنون دو کِشندهٔ این شرکت را با نام‌های H4 و H5 مونتاژ می‌کند. این دو کِشنده هردو از پیشرانهٔ ۱۱.۸ لیتری شش سیلندر خطی کامینز استفاده می‌کنند اما این موتور در H5 خروجی برابر با ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را ارائه می‌کند درحالی‌که این اعداد در H4 به ترتیب ۴۳۰ اسب بخار و ۲۲۰۰ نیوتن متر گشتاور هستند. انتقال نیرو در فوتون H5 توسط یک گیربکس اتوماتیک ZF با ۱۲ دنده جلو و ۴ دنده عقب صورت می‌گیرد درحالی‌که این کار در H4 از طریق یک گیربکس ZF دستی با ۱۶ دنده جلو و ۲ دنده عقب انجام می‌شود. H5 همچنین از طراحی بروزتر و کابین مدرن‌تری هم بهره می‌برد اما حدود ۸۵۵ میلیون تومان گران‌تر است که اختلاف زیادی است. قیمت فوتون H4 هم‌اکنون ۳ میلیارد و ۷۰۵ میلیون تومان و H5 چهار میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان است.

پیلسان ۴۸۰

یکی دیگر از کِشنده‌های نسبتاً قابل‌قبول چینی بازار کشورمان پیلسان است. این کامیون ساخت شرکت سینو تراک است که در ایران توسط مجتمع صنعتی پلیسان عرضه می‌شود که یکی از زیرمجموعه‌های گروه بزرگ ماموت است. هرچند سینو تراک به‌واسطهٔ کِشندهٔ هوو در کشورمان شرکت خوش‌نامی نیست اما پیلسان را نباید با تصویر بدی که از هوو داریم قضاوت کنیم. این کِشنده از پیشرانهٔ ۱۳ لیتری شش سیلندر خطی سینو تراک استفاده می‌کند که تحت لیسانسمان است. این موتور ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به یک گیربکس AMT ساخت ZF با ۱۲ دنده جلو متصل است. در طراحی کابین پیلسان هم وام‌گیری از کامیون‌هایمان مشهود است. پیلسان در نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۲ از نسخه جدید این کِشنده با نام ۵۴۰ هم رونمایی کرد که با برخورداری از ۵۴۰ اسب بخار قدرت، یکی از قوی‌ترین کِشنده‌های بازار کشورمان خواهد بود و قرار است از سال ۱۴۰۳ راهی بازار شود.

امپاور BD500

هرچند گروه بهمن کار خود را در بازار سنگین‌های کشورمان با مونتاژ کامیون‌های فاو آغاز کرد اما بعداً کِشنده‌ای با نام امپاور را هم به سبد محصولات خود افزود. این کامیون اما بر اساس فوتون H5 ایران‌خودرو دیزل شکل گرفته و شباهت زیادی به آن دارد اما از پیشرانهٔ قوی‌تری بهره می‌برد. در سینهٔ امپاور یک پیشرانهٔ ۱۱.۸ لیتری شش سیلندر خطی کامینز قرار گرفته است که ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال نیروی موتور هم توسط یک گیربکس اتوماتیک ZF با ۱۲ دنده جلو و ۲ دنده عقب صورت می‌گیرد. امپاور همچنین از تأییدیه ADR استاندارد اروپا برای حمل کالاهای خطرناک هم برخوردار است و تجهیزاتی مثل کولر و بخاری درجا، گرم‌کن صندلی راننده، استارت بیرون از کابین، سیستم هشدار برخورد جلو و… را ارائه می‌کند. این کِشنده با قیمت ۴ میلیارد و ۶۲۵ میلیون تومان عرضه می‌شود که کمی از فوتون H5 گران‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا