اخبار خارجیاسلایدر

بی ام و برنده تعجب‌برانگیز بازار خودروهای برقی!

بی‌ام‌و که در ابتدا به خاطر عدم تولید خودروهای برقی از برندهایی همچون تسلا عقب افتاده بود هم‌اکنون یک بازیگر مهم در این عرصه به شمار می‌رود.

به گزارش دنده 6 – با حرکت بدنه خودروهای بی‌ام‌و در خط تولید کارخانه مونیخ و مشاهده جرقه‌های ناشی از جوشکاری ربات‌ها، به سختی می‌توان تشخیص داد کدام خودروها از قوای محرکه برقی و کدام ها از پیشرانه‌های درون‌سوز استفاده می‌کنند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند این ویژگی بدی برای محصولات بی‌ام‌و نیست.

محصولات بدون آلایندگی بی‌ام‌و در همان خط تولید مدل‌های بنزینی ساخته می‌شوند و طراحی مشابهی دارند. این روش، یعنی استفاده از ساختاری پایه و مشابه برای خودروهای برقی، هیبریدی، بنزینی و دیزلی، تصمیمی عجیب برای غیرکارا برای برخی برندهای لوکس بوده است چراکه با مشکلات زیادی در رقابت با تسلا و برندهای نوظهور چینی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ اما استراتژی ژرمن‌ها جواب داده و سال قبل شاهد فروش ۳۷۶ هزار خودروی برقی توسط گروه بی‌ام‌و (شامل مینی) بوده‌ایم که نسبت به سال قبل از آن رشد ۷۵ درصدی را نشان می‌دهد. در کلاس خودروهای لوکس بی‌ام‌و پس از تسلا با فروش ۱.۸ میلیون دستگاهی قرار دارد. خودروهای برقی ۱۵ درصد فروش ژرمن‌ها در سال ۲۰۲۳ را تشکیل داده‌اند درحالی‌که این رقم در یک سال قبل از آن ۹ درصد بوده است.

رشد فروش محصولات برقی بی‌ام‌و در حالی رخ داده که سرعت خرید این دسته از خودروها در سراسر جهان کند شده است. نکته تعجب‌برانگیزتر اینکه بی‌ام‌و برخلاف جنرال موتورز یا فورد با فروش هر خودروی برقی سود خوبی به دست می‌آورد. تجربه این خودروساز نشان می‌دهد هنوز هم می‌توان به برندهای مطرح امیدوار بود زیرا شرکت‌های چینی همچون بی وای دی صادرات محصولات خود به سایر بازارهای آسیایی، اروپا و آمریکای لاتین را شروع کرده‌اند. با کاهش قیمت خودروهای برقی و همه‌گیر شدن آن‌ها، محبوبیت خودروهای بی‌ام‌و نشان می‌دهد بسیاری از خریداران همچنان به صنعت‌کاری و ویژگی‌های برندهای باسابقه ارزش قائل هستند.

روش بی‌ام‌و می‌تواند مسیری را پیش روی خودروسازانی قرار دهد که چند دهه است به کار تولید خودرو می‌پردازند اما با ظهور خودروهای برقی کمی از قافله عقب مانده‌اند. استراتژی بی‌ام‌و باعث شده زمان مناسب برای توسعه تکنولوژی باتری و طراحی خودروهای برقی مخصوص به دست آید. این تصمیمات به کمپانی مشهور آلمانی کمک کرده چراکه به راحتی می‌تواند چندین نوع خودرو را در خطوط تولید مشترک مونتاژ کند. روش موردبحث همچنین باعث می‌شود ژرمن‌ها بتوانند با مشتریانی که به قوای محرکه برقی علاقه دارند اما هنوز آمادگی خرید آن‌ها را به دست نیاورده‌اند کنار بیایند. باواریایی ها نسخه‌های هیبریدی از محصولات محبوب خود را عرضه می‌کنند و می‌گویند خریداران می‌توانند قوای محرکه خودروی خود را به سادگی انتخاب رنگ بدنه برگزینند. اولیور زیپس مدیر اجرایی بی‌ام‌و با اشاره به مردمی که هنوز خواهان خودروهای درون‌سوز هستند می‌گوید:

ما اگر به مصرف‌کنندگان بگوییم شما بخشی از دنیای قدیمی هستید قطعاً مشتریان سنتی خود را از دست خواهیم داد. حذف خودروهای درون‌سوز یک نقص بزرگ خواهد بود.

بی ام و سال بعد شروع به فروش نسل جدیدی از خودروهای برقی خواهد کرد. ماه پیش بود که آقای زیپس پروتوتایپ های یک سدان و کراس اور برقی را بر اساس ساختار نئو کلاس به نمایش گذاشت. این خودروها بهبودهای قابل‌توجهی نسبت به مدل‌های کنونی خواهند داشت و باتری آن‌ها تراکم انرژی بالاتری را ارائه خواهد کرد. همچنین برخی ویژگی‌های خودروهای نئو کلاس همچون نمایشگر دیجیتال که در لبه پایینی شیشه جلو نصب شده در محصولات برندی همچون تسلا دیده نمی‌شود. این نمایشگر که قابلیت شخصی‌سازی دارد اطلاعاتی همچون سرعت، شعاع حرکتی، وضعیت آب‌وهوا و ناوبری را بدون اختلال در میدان دید راننده در اختیار او قرار خواهد داد. با این کار نیازی به پشت آمپرهای جلوی فرمان نخواهد بود. اکثر خودروهای تسلا دارای یک نمایشگر بزرگ در مرکز داشبورد هستند که راننده مجبور است چشم از جاده برداشته و به آن نگاه کند. این نمایشگر همچنین اکثر کنترل‌های خودرو را در خود جای داده است.

همچنین محصولات جدید بی‌ام‌و با تکنولوژی خودران عرضه خواهند شد که به رانندگان اجازه می‌دهد در بزرگراه‌ها دستان خود را از روی فرمان‌ بردارند و بتوانند با نگاه کردن به آینه‌های جانبی لاین حرکتی خود را تغییر دهند. این ویژگی به‌صورت مستقیم تکنولوژی خودران خبرساز تسلا را هدف قرار داده است. از آنجایی که تسلا در دهه قبل ثابت کرده خودروهای برقی می‌توانند کاربردی و هیجان‌انگیز باشند بنابراین این سؤال به وجود آمده که کدام برند استانداردهای صنعت خودرو را وضع می‌کند. تسلا در زمینه نرم‌افزاری و تکنولوژی باتری پیشتاز بوده اما در بخش ساخت و معرفی محصولات جدید چالش‌هایی داشته است. برندهای مطرح و صاحب‌نام دنیای خودرو از چندین دهه تجربه در زمینه تولید خودرو برخوردار هستند اما نقاط قوت تسلا را ندارند.

احتمالاً بی ام و در عصر حرکت به سمت خودروهای برقی زنده خواهد ماند زیرا از تجربه مهندسی و حاشیه سود و هویت برند قدرتمندی برخوردار است. این امر به ژرمن‌ها اجازه سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی‌های جدید را می‌دهد. متیو فاین مدیر شرکت تیرد اونیو که بخشی از سهام بی‌ام‌و را نیز در اختیار دارد می‌گوید:

ما فکر می‌کردیم که این کار (سرمایه‌گذاری) به بی‌ام‌و شانس مبارزه بسیار خوبی می‌دهد؛ و تا به اینجا به نظر می‌رسد که این تفکر درست بوده است.

برند لوکس باواریا با مزیت‌های مشخصی شروع به تولید خودروهای برقی کرده است. بی‌ام‌و اخیراً در رده‌بندی بهترین خودروهای کانسومر ریپورتز توانسته بالاترین رتبه را برای دومین سال متوالی کسب کند درحالی‌که رتبه تسلا از بین ۳۴ برند مطالعه شده ۱۸ بوده است. البته تسلا هم مزیت‌های قابل‌توجهی دارد. تسلا مدل S که قیمت پایه ۷۵ هزار دلاری دارد با یک‌بار شارژ مسافت بیش از ۶۴۰ کیلومتری را طی می‌کند درحالی‌که بی‌ام‌و i7 با قیمت بالاتر از ۱۰۰ هزار دلار شعاع حرکتی حدود ۵۱۵ کیلومتری دارد. بی‌ام‌و می‌گوید نسل بعدی محصولاتش با استفاده از باتری‌های کوچک‌تر ۳۰ درصد شعاع حرکتی بیشتری خواهند داشت.

تسلا در چند ناحیه می‌تواند آسیب‌پذیر باشد. سهام این کمپانی که توسط ایلان ماسک هدایت می‌شود از زمان رسیدن به بیشترین حد در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است؛ اما در همین بازه زمانی ارزش سهام بی‌ام‌و حدود ۱۷ درصد بیشتر شده و نکته جالب اینکه والت استریت ارزش تسلا را بیش از ۸ برابر ارزش بی‌ام‌و می‌داند. همچنین با استانداردهای موجود صنعت خودرو، سبد محصولات تسلا قدیمی شده‌اند. این برند آمریکایی اخیراً فروش نسخه ارتقا یافته مدل ۳ را در آمریکا شروع کرده اما خبری از به‌روزرسانی سایر مدل‌ها نیست. جدیدترین محصول تسلا یعنی سایبرتراک هم پس از تأخیرهای متعدد راهی بازار شده هرچند تعداد مدل‌های تحویلی به مشتریان محدود است. اولیور زیپس بدون اشاره به تسلا می‌گوید:

اگر تازه‌واردها دقت نکنند شاید قبل از رشد کردن قدیمی شوند

مدیر ارشد این خودروساز می‌گوید بی‌ام‌و تنها یک خودروساز نیست:بی‌ام‌و یک کمپانی خودرویی است اما در کل برندی تکنولوژی به شمار می رود که توانایی یکپارچه‌سازی تکنولوژی‌های بسیار متفاوت در یک محصول را دارد.

تأسیسات بی‌ام‌و در مونیخ که روزگاری به تولید پیشرانه‌های درون‌سوز مشغول بودند هم‌اکنون پاک‌سازی و تجهیز می‌شوند تا بتوانند محصولات نئو کلاس را تولید کنند. آخرین پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی این کارخانه‌ها سال قبل خط تولید را ترک کرد. بی‌ام‌و اکثر باتری‌های خود را از تأمین‌کنندگانی همچون CATL چین می‌خرد، شرکتی که با تسلا نیز همکاری دارد. البته بی‌ام‌و در مرکز ویژه خود در مونیخ باتری‌ها و فرایندهای تولید جدید را تست می‌کند.

ژرمن‌ها با آغاز سال ۲۰۲۷ تنها به تولید خودروهای برقی در مونیخ خواهند پرداخت هرچند در کارخانه‌های دیگر همچنان شاهد توسعه خودروهای درون‌سوز خواهیم بود. این برند دوست‌داشتنی کارخانه‌های بزرگی در چین، آمریکا و دیگر نقاط اروپا دارد. برخلاف آئودی و دیگر رقبا، آقای زیپس از تعیین زمانی خاص برای توقف تولید پیشرانه‌های درون‌سوز خودداری کرده و این امر انتقادات گروه‌های محیط‌زیست را در پی داشته است. بنجامین استفان، کارشناس حمل‌ونقل در گرین پیس می‌گوید:بی‌ام‌و اگر تعهد روشنی به پایان تولید پیشرانه‌های درون‌سوزی که به محیط‌زیست آسیب می‌زنند داشته باشد می‌تواند پیشتاز صنعت خودروی برقی اروپا باشد.

اما آقای زیپس می‌گوید آینده صنعت خودرو به وضوح به خودروهای برقی اختصاص دارد. او می‌گوید سریع‌ترین رشد در کلاس‌های خودرویی به حمل‌ونقل برقی اختصاص دارد و خودروهای برقی نیرومحرکه اصلی بازار خودرو خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا