اسلایدرموتور اسپرت

تجربه حضور در گرندپرى فرمول 1 باکو آذربايجان

روز ٥ شنبه رأس ساعت ١٤ درب هاى ورودى به محوطه ى پيست باز شد و سيل عظيمى از طرفداران وارد پيست شدند. تمام افرادى كه بليط از هر نوع و جايگاهى داشتند مى توانستند در محوطه ى پيست حضور يابند.

در ساعت ٧ قرار بود كه پيت لين واك برگزار شود كه فقط افرادى كه داراى بليط ٤ روزه بودند مى توانستند در پين لين حضور يابند. صف ورود به پيت لين از ساعت ٥ شروع به شكل گرفتن گرفت. صفى كه بعد از گذشت چند دقيقه بسيار طولانى شد. مسير پيت لين با كمى تأخير در ساعت ٧:١٥ باز شد و جمعيت كثيرى وارد مسير مسابقه شدند.

مراسم پودیوم

درب ورودى به پيست دقيقاً در مسير شروع و پايان مسابقه قرار داشت. افراد راهنماى بسيار زيادى در مسير حركت قرار داشتند كه مسير ورودى پيت لين را نشان مى دادند. نزديك شدن به گاراژ تيم ها امكان پذير نبود و فقط از فاصله ى دور مى توانستيم داخل گاراژ ها را نگاه كنيم.

گیت ورودی

در انتهاى مسير پيت لين اتوبوس هايى قرار داشتند كه علاقه مندان مى توانستند با اين اتوبوس ها كل مسير مسابقه را طى كنند ولى به دليل اينكه تعداد اين اتوبوس ها كم بود فقط افراد معدودى قادر بودند كه از اين اتوبوس ها استفاده كنند. رأس ساعت ٨:٣٠ دقيقه جمعيت به بيرون از مسير پيست راهنمايى شدند.

 

افتتاحیه

جمعه ساعت ١٠ درب هاى ورودى به محوطه ى پيست باز شد بعد از چك كردن بليط دست بندى به افراد داده مى شد كه مى توانستند در طول روز با استفاده از اين دست بندها به خارج از محوطه ى پيست بروند و دوباره به داخل محوطه بازگردند.

مراسم امضا

از روز قبل برنامه ى روز جمعه اعلام شده بود. از ساعت ١١ تا ١١:٢٠ مراسم Autograph Session تيم مكلارن برگزار شد. راننده ها به جايگاهى كه قبلا در نظر گرفته شده بود آمدند و پس از كمى صحبت با طرفداران خود ديدار كردند. بعد از تيم مكلارن نوبت تيم هاس بود. ساعت ١٣ تمرين اول شروع شد تيم ها به داخل پيست آمدند و شروع به ثبت زمان كردند.

جایگاه استراحت

در ساعت ١٧ نيز تمرين دوم آغاز شد. در بين دو تمرين مكان هاى براى استراحت حضار در نظر گرفته شده بود. همچنين دكه هاى غذاها و نوشيدنى در همه جاى محوطه ى پيست وجود داشتند. در ساعت ٢٠:٣٠ قرار بود كه كنسرتى كه از قبل برنامه ى آن اعلام شده بود برگزار شود، اما كنسرت با ١/٥ ساعت تأخير ، ساعت ١٠ شروع شد.

 

پيت لين واك

شنبه نيز مانند جمعه رأس ساعت ١٠ ورودى هاى محوطه ى پيست باز شدند و بازديدكنندگان وارد محوطه شدند. مراسم Autograph تيم ردبول، فرارى و مرسدس تقريباً در يك زمان برگزار شدند و همين مسئله باعث به وجود آمدن بى نظمى خيلي زيادى شد.

صف امضا

همچنين بعضى از رانندگان ديرتر از موعد در مراسم حضور يافتند كه باعث شكايت طرفداران آنان شد. برگزاری مراسم امضا سه تيم مدعى قهرمانى آن هم تقريباً در يك زمان تصميم اشتباه مسئولين بود. بعد از مراسم امضا تيم رنو، در ساعت ١٤ تمرين سوم برگزار شد. در طى برگزارى سه تمرين تعداد زيادى از جايگاه ها خالى بود و افراد كمى براى تماشاى تمرين ها به پيست مى آمدند. ساعت ١٧ تعيين خط برگزار شد و نسبت به تمرين ها تعداد بيشترى به پيست آمده بودند. بعد از تعيين خط نيز كنسرت برگزار شد.

يك شنبه روز مسابقه بود. تعداد بسيار زيادى به پيست آمده بودند و جايگاه ها تقريباً پر بود. صبح مراسم امضاي تيم هاى توروروسو، سائوبر و فورس اينديا انجام شد. ساعت ١٥:٣٠ مراسم رژه ى راننده ها در پيست آغاز شد.

سپس مراسم افتتاحيه برگزار شد. چون اين گرندپرى براى اولين بار بود كه به اسم گرندپرى باكو برگزار مى شد،(سال گذشته تحت عنوان گرندپرى اروپا بود) مراسم افتتاحيه بسيار مفصل و با حضور رييس جمهور آذربايجان و چهره هاى مهم اين كشور برگزار شد.

مراسم افتتاحيه بسيار زيبا و با نظم و ترتيب بود. بعد از آن نيز رأس ساعت ١٧ مسابقه شروع شد. برخلاف سال گذشته مسابقه ى امسال باكو يكى از جذاب ترين مسابقات چند سال اخير بود. در استارت مسابقه والترى بوتاس با كيمي رايكونن برخورد كرد، كه منجر به پيت استاپ اجبارى بوتاس شد و اين راننده بعد از پيت استاپ در رده ى آخر به پيست بازگشت. از مهم ترين حوادث اين مسابقه مى توان به برخورد فتل با هميلتون اشاره كرد. بعد از خروج خودروى ايمنى از پيست زمانى كه هميلتون هنوز مسابقه را شروع نكرده بود فتل از پشت به او برخورد كرد و سپس به كنار او آمد و بار ديگر با خودروى خود به او ضربه زد اين اتفاق باعث عصبانيت هميلتون شد. هم چنين برخورد چند راننده ى ديگر با هم از جمله پرز و اوكون باعث اعلام وضعيت پرچم قرمز شد و رانندگان حدوداً ١٥ دقيقه در پيت لين توقف كردند.

پرز و رايكونن كه قبل از اعلام پرچم قرمز از مسابقه خارج شده بودند و اعلام ريتاير كرده بودند، اجازه پيدا كردند كه دوباره به پيست بازگردند. اما در ادامه خودروى كيمى كه به شدت آسيب ديده بود باز هم دچار مشكل شد و او مجبور به ترك مسابقه شد. بعد از شروع دوباره ى مسابقه خودروى هميلتون دچار مشكل شد و قطعه اى در محل قرار گيرى سر او (headrest) شل شده بود، به همين دليل اين راننده مجبور شد تا به پيت لين مراجعه كند تا مشكل خودروى او بر طرف شود در نتيجه جايگاه اولى را از دست داد و فتل در جايگاه اول قرار گرفت.

 

پس از آن استوارت ها برخورد فتل را عمدى تشخيص دادند و اين راننده در حالى كه در رده ى اول حضور داشت، پنالتى توقف ١٠ ثانيه در پيت لين را دريافت كرد. از ديگر اتفاقات عجيب اين مسابقه مى توان به عملكرد خود مكلارن در اين پيست اشاره كرد كه در نهايت فرناندو آلونسو توانست با كسب رده ى نهم اولين امتياز مكلارن در فصل ٢٠١٧ را به دست بياورد. رانندگى خوب دنيل ريكياردو نيز باعث شد كه او بتواند جايگاه اول اين مسابقه را تصاحب كند. لنس استرول نيز كه در گرندپرى كانادا موفق شده بود اولين امتياز خود در فرمول يك را كسب كند، اينبار توانست به اولين سكوى خود در فرمول يك دست يابد. تا لحظاتى قبل از پايان مسابقه او رده ى دوم را در اختيار داشت اما درست قبل از عبور از خط پايان والترى بوتاس از او سبقت گرفت و در نهايت استرول موفق به كسب جايگاه سوم شد.

 

در آخر مسابقه افراد كمى توانستند به پيست راه يابند و مراسم پوديم را از نزديك ببينند. دويد كولتارد به روى پوديم آمد و با نفرات برتر مصاحبه كرد. هر سه راننده از نتايج كسب كرده بسيار راضي و خوشحال بودند.

در آخر شب نيز كنسرت ديگرى برگزار شد و گرندپرى آذربايجان با انجام مراسم آتش بازى به پايان رسيد.

از نكات مثبت اين گرندپرى مى توان به حضور افرادى در پيست اشاره كرد كه براى كمك به بازديدكنندگان حضور داشتند. اين افراد كاملاً به زبان انگليسي مسلط بودند و به خوبى با همه رفتار مى كردند و پاسخگويى هر سوالى بودند.

تنها نكته ى منفى اين گرندپرى تأخير در برگزارى كنسرتها بود كه هر كدام از كنسرت ها حداقل با ١ ساعت تأخير شروع شدند. همچنين برگزارى مراسم امضا تيم هاى فرارى، ردبول و مرسدس در يك روز و يك زمان و تأخير و بى نظمى در حضور رانندگان باعث شكايت و ناراحتى حضار شد.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا