اخباراخبار خارجی

تویوتا و دردسرهای برگزیت

شرکت بزرگ و معروف ژاپنی، تویوتا، در مورد پیامد های مخرب برگزیت و تاثیرات آن بر هزاران نفر از پرسنل این کارخانه در انگلستان هشدار داد. شرکت تویوتا در منطقه دربی شایر انگلستان یک خط تولید بزرگ و گسترده دارد و در صورتی که انگلستان و اتحادیه اروپا در مورد خروج یا ماندن در اتحادیه اروپا به توافق نرسند، این کارخانه در معرض تعطیلی قرار می گیرد و ششصد هزار نفر پرسنل آن، بیکار خواهند شد. رقمی گسترده برای دولت محافظه کار انگلستان.

تویوتا تنها شرکت خودروسازی نیست که برگزیت برای روند کاری آن مشکل ایجاد کرده است. پیش از این شرکت بی ام و که مالک مینی بوده و خط تولیدهای مختلفی در انگلستان دارد، فعالیت یکی از کارخانه های خود در انگلیس را به حالت تعلیق در آورده بود. سایر شرکت های خودروسازی مطرح نظیر هوندا و  نیسان نیز در خصوص عدم توافق انگلستان و اتحادیه اروپا در مورد برگزیت اعلام نگرانی کرده اند.

دیوید دیویس وزیر پیشین برگزیت نیز گفته بود که بازار انگلیس برای اتحادیه اروپا جذابیت زیادی دارد. او پیش از برگزاری همه‌پرسی برگزیت در اظهارنظری گفته بود: تنها ظرف چند دقیقه از رأی مردم به خروج از اتحادیه اروپا، رئیسان شرکت‌های بنز، بی.ام.دبلیو، فولکس‌واگن و آئودی از آنگلا مرکل صدراعظم آلمان تقاضا خواهند کرد که موانع بر سر راه تجارت با انگلیس را بردارد.
بااین‌حال، تصمیم اخیر «تویوتا» و «بی ام دبلیو» نشان می‌دهد که تا چه اندازه پیامدهای ناشی از عدم دست‌یابی به توافق برگزیت برای شرکت‌های بزرگ خودروسازی در انگلیس پرهزینه و نگران‌کننده است.
پیش‌ازاین مایکل هاوز رئیس اجرایی انجمن تولیدکنندگان و معامله‌کنندگان خودرو انگلیس هشدار داده بود که خروج این کشور از اتحادیه اروپا سبب کاهش سرمایه‌گذاری در این حوزه شده و زمان برای جبران آن در حال از دست رفتن است.
این فعال تجاری عنوان کرد: خودروسازان به فرایند موسوم به ‘تحویل به‌موقع’ وابسته هستند؛ این امر بدین معناست که قطعات تولید خودرو ظرف چند ساعت پیش از نیاز خط تولید از اروپا حمل می‌شوند. اما اکنون پیام‌های ضدونقیضی به گوش می‌رسد که برخلاف منافع صنعت خودروسازی به شمار می‌رود.
هاوز به دولت انگلیس هشدار داد: ‘اگر نتوانیم از غبار ابهامات (برگزیت) به‌سلامت عبور کنیم، تلفات زیادی می‌دهیم.’
تازه‌ترین گزارش انجمن تولیدکنندگان و معامله‌کنندگان خودرو انگلیس نشان می‌دهد در صورتی این کشور با اتحادیه اروپا به توافق برگزیت نرسد، قیمت‌های خودرو در انگلیس افزایش قابل‌ملاحظه ای خواهد داشت.
رئیس صندوق بین‌المللی پول (IMF) نیز در تازه‌ترین گزارش خود تصویر نگران‌کننده‌ای از پیامدهای منفی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ارائه و هشدار داد که برگزیت برای انگلیس ازهرجهت پرهزینه است.
انگلیس قصد دارد تا فروردین سال آینده از اتحادیه اروپا به‌صورت رسمی خارج شود و فرصت زیادی برای دست‌یابی به توافق برگزیت و تصویب آن در پارلمان انگلیس و اروپا نمانده است. بااین‌حال، مخالفت اتحادیه اروپا با طرح پیشنهادی دولت انگلیس برای خروج از این اتحادیه، مذاکرات برگزیت را به بن‌بست کشانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا