جنگندهنظامی

جى_20 جنگنده جديد چين رقیب F-22

به گفته سخنگوی وزارت دفاع چین، Senior Colonel Wu Qian جنگنده چندمنظوره پنهانکار و رادارگریز نسل 5 چینی جی-20 رسما وارد خدمت در نیروی هوایی این کشور شده است. با اين حال ممكن است از اين جنگنده تا سال ٢٠١٨ يا ٢٠١٩ استفاده نشود.

جی-20 (J-20) یک جنگنده دو موتوره و بزرگ ساخت کمپانی هوافضای چینی چنگدو است که اولین پروازش را در سال 2011 انجام داد و در همان سال به نمایش عموم در آمد.

 

اين جنگنده پاسخ چين به نيروى هوايى آمريكا در برابر Lockhead Martin’s F-22 Raptor است. تست نمونه ى كامل شده ى جى- 20 به زودى آغاز خواهد شد، هرچند كه نمونه ى اوليه ى آن در سال ٢٠١١ آزمايش پروازى را انجام داده است كه كارشناسان از پيشرفت سريع آن تعجب كرده اند.

 

على رغم گزارش سخنگوى وزارت دفاع، پيش بينى مى شود كه، مانند F-22 Raptor ، اين جنگنده نيز در واقع نسل پنجم جنگنده با تكنولوژى هاى خيره كننده است  و توانايى رسيدن به سرعت هاى بسيار بالا را دارد.

‏ CSIS اعلام كرده است كه اين جنگنده مجهز به سيستم فرعى و تكنولوژى field signature reduction است اين امكانات اين جنگنده را در بين نسل پنجم جنگنده ها قرار مى دهد. با اين حال معيارهاى چين براى تعريف نسل هاى هواپيمائى با استانداردها ى جهانى متفاوت است، بنابراين آنها J-20 را به عنوان يك هواپيماى نسل چهارم ميشناسند.

از اين رو، تا كنون ايالات متحده تنها كشورى است كه داراى جنگنده ى نسل پنجم F-22 است. چين و ايالات متحده تنها كشورهايى هستند كه بر روى جنگنده هاى نسل پنجم كار مى كنند.

آموزش خلبانى با جنگنده ى جديد چين از اوايل ماه جارى آغاز شد، بيش از هزار نفر از دانشجويان جديد به دانشگاه هوانوردى نيروى هوايى چين راه يافتند. اين خلبانان از بين ١٢٠ هزار نفر از فارغ التحصيلانى كه درخواست ارسال كرده بودند، انتخاب شده اند.

جى-20 يك جنگنده ى خيره كننده چند منظوره ى پيشرفته است كه مى تواند هر دو عمليات هوا به هوا و هوا به زمين را انجام دهد.

همانند F-22 اين جنگنده نيز، نيروى خود را از دو موتور توربوفن دريافت مى كند كه در حال حاضر موتورهاىAL-31 روسى هستند. اما چين قصد دارد در ساا آينده آن را توسعه دهد.

در اين جنگنده انواع سيستم هاى الكتريكى نيز وجود دارد، كه شامل آرايه الكتريكى فعال، يك حسگر مادون قرمز، الكترو اپتيك و يك سيستم تشخيص الكترو اپتيكى غير فعال است كه يك پوشش كروى ٣٦٠ درجه از اطراف هواپيما را فراهم مى كند.

با توجه به تصاوير ماهواره اى اين جنگنده بين ٢٠/٣ تا ٢٠/٥ متر طول دارد. درست به اندازه ى همتاى امريكايى خود.

بر اساس گزارش كالج جنگجويان ايالات متحده آمريكا،جى-20 به طور بالقوه نيروى نظامى چين را افزايش مى دهد و مى تواند به سرعت به پيشرفته ترين هواپيمايى كه توسط قدرت هاى آسياى شرقى به كار گرفته شده است تبديل شود.

2 دیدگاه

  1. نویسنده ی عزیز توجه داشته باشید که خود چینی ها از این جنگنده به عنوان نسل 4 یاد کرده اند
    اونوقت شما تیتر می زنید رقیب F22 ؟؟؟؟

    1. داداش چینی ها وقتی سوخو 27 رو وارد ارتش کردن گفتن نسل سوم پس یعنی اینم نسل پنجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا